Wednesday 13 May 2015

KONSEP IBADAH DALAM ISLAM

Ibadah dari segi Bahasa : Merendah diri, tunduk, patuh dan taat (abada, ya’budu dan abd). Abd merupakan kata terbitan yang membawa makna hamba. Sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud di dalam surah al-Baqarah ayat 21: ”Wahai sekalian manusia, beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu menjadi orang-orang yang bertakwa.”

Dari segi bahasa dapatlah diterjemahkan sebagaimana berikut:
  1. Patuh, taat, tunduk, menyembah dan memperhambakan diri kepada sesuatu.
  2. Merendah diri, tunduk, patuh, taat, menghina diri dan memperhambakan diri kepada yang lain.

Menurut syarak, ibadah ialah :

  • Syeikh Muhammad Abduh di dalam Tafsir al-Manar : Ketaatan dengan kemuncak ketundukan.   
  • Abu al-A’la Al-Maududi : Satu ubudiyah dan ketaatan. Sebagaimana dalam surah al-Nahl ayat 38 yang bermaksud: ”Dan ingatlah aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaku.” Firman Allah s.w.t lagi dalam surah al-Taubah ayat 24 yang bermaksud: ”Katakanlah wahai Muhammad, jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”
  • Ibnu Taymiyah di dalam buku al-Ubudiyah : Asal ibadat ialah kehinaan, tetapi ibadat yang disyariatkan Allah s.w.t ke atas manusia merangkumi makna kehinaan dan kecintaan bersama.
  • Fathi Yakan dalam bukunya: Apa Ertinya Saya Memeluk Islam” : Ibadah merupakan kemuncak kepada sifat kepatuhan dan kerendahan kepada Allah s.w.t dan kemuncak betapa ia merasai keagungan Tuhan yang disembah. 

Konsep Ibadah 

Ruang lingkup bidang ibadah bukan sahaja terikat dengan amalan rukun Islam sahaja, ianya merangkumi segenap aspek kehidupan kita, bermula ditiupkan roh pada jasad sehinggalah dicabut kembali roh tersebut. Sebagaimana firman Allah s.w.t di dalam surah al-Zariyat ayat 56 yang bermaksud: ”Dan ingatlah aku tidak menciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk menyembah dan beribadat kepada Aku”

Hakikatnya konsep ibadah dalam Islam amat luas. Semua tindak tanduk yang dilaksanakan oleh seseorang hamba itu perlu mendapat keredhaan Allah s.w.t. Tidak perlu disempitkan ibadah tersebut kepada ibadah khusus semata-mata.
.
Jenis-jenis Ibadah

Ibadah khusus : Kepatuhan dan tunduk kepada hukum-hukum yang telah ditentukan. Ibadah ini adalah berbentuk fardhu ain yang merangkumkan ilmu dan amal seperti shahadah, solat lima waktu sehari semalam, berpuasa dalam bulan ramadhan, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji bagi yang berkuasa. 

  1. Solat : Mendidik sifat bertakwa, sabar dan sebagainya. Firman Allah s.w.t dalam surah al-Ma’arij: 19-20 yang bermaksud: ”Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil) kedekut, apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah dan apabila dia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil, kecuali orang-orang yang mengerjakan solat. Perbuatan solat ialah perbuatan komunikasi dan perhubungan individu antara hamba dengan Pencipta
  2. Puasa : Melatih diri manusia supaya bersabar dan berjuang menentang naluri hawa nafsu liar yang merangsang kepada maksiat sekaligus meningkatkan tahap keimanan dan keperibadian muslim.  Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: ”Puasa itu adalah pengawal daripada neraka jahanam. Sebagaimana perisai seorang daripada kamu daripada pembunuhan.”  Sebagaimana Imam Ibnu Majah meriwayatkan hadis dengan sanadnya daripada Abu Hurairah (r.a), sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: ”Puasa itu adalah separuh daripada iman.”
  3. Zakat : Firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah ayat 264 yang bermaksud: ”Wahai orang-orang yang beriman, janganlah rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkitkan dan (kelakuan) yang menyakiti.”  Orang yang mengeluarkan zakat Allah tumbuhkan dalam hatinya manis dan lazatnya iman. Banyak fadhilat zakat antaranya dapat berkongsi kekayaan dan kesenangan bersama mereka yang kurang mampu, dibersihkan hatinya oleh Allah s.w.t daripada sifat-sifat mazmumah yang bersarang dalam hati jika zakat ditunaikan dengan penuh rasa keinsafan dan keikhlasan.  Zakat diwajibkan ke atas setiap mukmin bagi membersihkan segala harta dan mata pencarian ke arah keredhaan Allah s.w.t.
  4. Haji : Firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah ayat 179 yang bermaksud: ”Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Maka sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadah haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri dan tidak boleh membuat maksiat.”  Pembentukan peribadi muslim melalui ibadah haji ialah:
  •   Melatih seseorang bersabar.  
  • Merapatkan jurang perbezaan dan taaruf yang syumul antara umat Islam.
  •  Mengingatkan manusia kepada taraf semua hamba di sisi Allah s.w.t adalah sama.  
  •  Menguji kekuatan dan komitmen yang tinggi daripada umat Islam terhadap segala ujian dan mehnah yang ditemui sepanjang bermusafir

Ibadah Umum : Kegiatan muslim dalam bidang yang lain daripada bidang yang telah  disebutkan di atas. Ibadah umum juga disebut sebagai fardhu kifayah. Bidang ini tentunya berkaitan dengan urusan masyarakat, keluarga dan negara.
.
Ciri-ciri Ibadah dalam Islam

·         Pekerjaan atau ibadah yang dilakukan adalah diniatkan semata-mata kerana Allah.
·         Perlu ada kaitan dan hubungan antara hamba dan PenciptaNya.
·         Tidak lupa kepada Allah dan sentiasa tunduk dalam melaksanakan pekerjaan.
·         Mengambil kira sepenuhnya halal haram yang menjadi suruhan dan tegahan.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud:
”Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah s.a.w itu suri teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharap rahmat Allah s.w.t dan kedatangan hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”
 
Yusuf al-Qardhawi telah memberikan syarat-syarat sesuatu itu mendapat status ibadah ialah melalui beberapa perkara iaitu:

  •  Bersesuaian dengan hukum Islam.  
  • Dilakukan dengan niat yang baik.
  • Dilakukan dengan ikhlas
  • Menurut lunas-lunas syarak.
  •  Tidak mengabaikan ibadah fardhu ain

Ibadah dan Adat

”Barangsiapa membuat cara baru dalam urusan kami dengan suatu yang tidak ada contohnya maka dia itu tertolak.”

  • Adat atau ‘Urf’ daripada segi bahasa : Makrifah, kemudian diertikan  ‘sesuatu yang makruf yang biasa diamalkan, yang dikira baik dan diterima oleh akal yang sejahtera.’ Al-Quran menggunakan al-‘urf dengan pengertian sesuatu yang makruf seperti firman Allah dalam surah al-A’raf, ayat 199 yang bermaksud, “Terimalah apa yang mudah dilakukan dan suruhlah dengan perkara yang baik.” ‘Urf pada istilah Fikah ditakrifkan oleh Mustafa Ahmad al-Zarqa’ dengan katanya, “ ‘Urf itu ialah adat orang ramai atau majoriti sesuatu kaum pada perkataan ataupun amalan.”
  • Adat ialah  amalan-amalan yang menjadi kebiasaan bagi orang ramai atau pun segolongan pihak tertentu. Dalam hal yang berkaitan ini para fuqaha’ mentakrifkan adat adalah seperti perkara berikut: ”Perkara yang dilakukan secara berulang kali tanpa berkaitan dari segi akal.”
  • Ahmad Mohd Salleh (2008) : Perbuatan atau perkataan yang dilakukan secara kerap kali dinamakan adat.
  • Niat membezakan antara ibadat dan adat. Niat pemisah kepada amalan ibadah dengan adat. Sebagai contoh, kita sedang melalui kawasan perkuburan dan melihat suasana perkuburan dengan penuh insaf dan kesedaran di samping membacakan al-fatihah kepada ahli kubur. Maka kita akan memperolehi ganjaran pahala. Tetapi sekiranya kita sekadar melalui sahaja tanpa melakukan beberapa perkara yang disebutkan tadi, maka kita tidak akan memperolehi apa-apa pahala. Begitu juga dengan amalan-amalan yang lain seperti kita membeli frame perhiasan untuk rumah. Jika diniatkan untuk memperolehi keberkatan Allah dan mendapatkan pahala, maka itu akan dikira sebagai ibadah. Jika sebaliknya iaitu sekadar perhiasan semata, maka kita tidak memperolehi apa-apa ganjaran.

Panduan supaya setiap perbuatan kita diterima sebagai ibadah, antaranya:
  • Melakukan amalan tanpa bercanggah dengan syariah.  
  • Amalan hendaklah dilaksanakan sebaik-baiknya.
  • Ketika bekerja hukum-hukum syariat perlu dipatuhi dan menjaga batas-batasnya seperti tidak menganiyai orang lain, tidak menipu serta tidak menindas hak-hak orang lain.
  •  Tidak melalaikan lain-lain ibadat fardhu.

 Kesan Ibadah

  • Merasa sentiasa terikat dengan hukum-hukum Allah s.w.t.
  • Mendorong memperbanyakkan amal soleh
  • Menyuburkan keimanan seseorang muslim.
  • Membentuk akhlak yang mulia.  Sebagai contoh ibadah solat mampu membentukperibadi muslim yang syumul. Sebaik sahaja azan berkemundang, maka fardhu solat setiap lima waktu wajib ditunaikan.
  • Memelihara diri manusia dari melakukan sebarang kemungkaran
  • Menandakan kesyukuran atas nikmat Allah s.w.t puasa mampu melatih kita supaya bersih daripada sifat-sifat yang mazmumah seperti hasad dengki, tamak haloba, sombong dan takabur. 
  • Ibadah haji pula mampu mendisiplinkan diri seseorang muslim daripada perkara-perkara yang fasik. Sebagaimana Firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah ayat 197 yang bermaksud: ”(Musim) Haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka ia tidak boleh bercakap kotor (atau bersetubuh) berbuat fasik dan bantah-bantahan dalam masa mengerjakan haji. Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, nescaya Allah mengetahuinya. Bekalkanlah dan sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah takwa dan bertakwalah kepadaku wahai orang-orang yang berakal.”


No comments:

Post a Comment