Wednesday, 25 June 2014

Perkaitan Kurikulum dan Kokurikulum

Dalam sistem pendidikan Malaysia dan global, kokurikulum adalah pelengkap kepada kurikulum.  Kokurikulum dan kurikulum merupakan dua sistem yang menjana tenaga sumber manusia yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.  Kokurikulum ada peranan dan pengaruh sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam pembangunan individu. Namun begitu, daripada segi keseimbangan kepentingan, kerap terjadi peranan dan kepentingan kokurikulum diabaikan sama ada secara disengajakan atau tidak disengajakan.
             Hal ini sangat mendukacitakan kerana peranan dan kepentingan kokurikulum mencakupi skop ruang lingkup yang cukup luas. Antaranya ialah membina negara menerusi pemupukan integrasi nasional di kalangan pelajar, membantu perkembangan hidup masyarakat dan pembentukan pembangunan diri individu melalui pelbagai kemahiran yang terkandung dalam proses pengajaran dan pembelajaran kokurikulum itu sendiri. Justeru itu, adalah diyakini bahawa kokurikulum mempunyai pertalian yang rapat dengan kurikulum di kalangan pelajar. Oleh itu, sewajarnya kokurikulum diletakkan di tempatnya yang ‘hak’ dalam sistem pendidikan di Malaysia.
                Pendidikan adalah salah satu daripada sektor yang dipertanggungjawabkan untuk menyediakan generasi masa depan. Oleh itu kualiti kehidupan rakyat dalam sesebuah negara dapat diukur melalui tahap pendidikan rakyatnya.  Kurikulum dan kokurikulum adalah sangat berkait rapat.  Sebab itulah kegiatan pendidikan di sekolah terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu kurikulum dan kokurikulum (Laporan Razak, 1956).
            Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah menggariskan keseimbangan perkembangan murid dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani semasa berada di peringkat alam persekolahan. Melalui Falsafah Pendidikan Kebangsaan, kurikulum sekolah digubal bagi memenuhi keperluan mental, fizikal dan sosial murid dengan penekanan kepada aspek pengajaran dan pembelajaran formal yang melibatkan sukatan dan kandungan mata pelajaran aktiviti kokurikulum sebagai lanjutan dari yang di atas, seperti penglibatan murid dalam persatuan-persatuan dan kelab, sukan dan permainan dan badan-badan beruniform. Segala aktiviti yang disediakan dalam sistem pendidikan bertujuan menggalakkan perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek murid selain dari menggalakkan pembentukan daya kepimpinan dan sahsiah kepimpinan yang boleh membina keperibadian murid.
            Mohd Najib (2007) menyatakan pendidikan seimbang seharusnya menekankan kepada kedua-dua aspek akademik dan aktiviti kokurikulum.  Penekanan yang seimbang ini akan dapat mewujudkan satu bangsa Malaysia yang harmonis dan seimbang. Umum menerima hakikat bahawa generasi hari ini merupakan pemimpin masa depan. Apa yang menarik untuk kita ketahui daripada kenyataan ini ialah sejauh manakah generasi muda hari ini sedar akan hakikat bahawa untuk berjaya, kurikulum dan kegiatan kokurikulum haruslah diseimbangkan?  Justeru, apakah perkaitan di antara kurikulum dan kokurikulum di dalam membantu kepada kesinambungan hal ini?
            Ramai murid berpendapat aktiviti kokurikulum hanyalah merupakan satu aktiviti bebas atau aktiviti sampingan tanpa memperlihatkan matlamat dan objektif yang nyata (Faridah, 1988). Tumpuan serta keutamaan hanya diberikan kepada pemburuan keputusan akademik yang cemerlang sahaja. Ada juga murid berpendapat murid yang aktif dalam kokurikulum akan menjejaskan kecemerlangan prestasi akademik.
            Walau bagaimanapun kenyataan ini telah disangkal oleh Lim (1988) dalam kajiannya yang menyatakan tidak ada hubungan yang signifikan dalam pencapaian akademik bagi murid yang aktif dan kurang aktif dalam aktiviti kokurikulum. Pengkaji berpendapat, walaupun ramai murid mengakui akan kepentingan aktiviti kokurikulum dalam pembangunan modal insan yang mempunyai kemahiran dan menghayati nilai-nilai murni seterusnya memupuk semangat menguasai kemahiran dan kompetensi, namun sebenarnya mereka kekurangan penjelasan dan penegasan yang sewajarnya dalam mengimbangi antara kepentingan akademik dengan aktiviti kokurikum.
            Hasrat untuk mewujudkan satu generasi muda yang mempunyai daya kepimpinan yang unggul bagi mewarnai kepimpinan bangsa dan negara pada masa akan datang tidak akan tercapai (Hamzah Rahman, 1996) sekiranya penekanan yang lebih hanya diberikan kepada bidang akademik. Oleh itu murid-murid seharusnya diberikan pendidikan yang mengintegrasikan kecemerlangan kedua-dua aspek kurikulum dan kokurikulum supaya lebih ramai tenaga profesional dan separuh profesional dapat dilahirkan bagi memastikan kesinambungan kemajuan dan kemakmuran negara.
            Menurut Azizah (1991), kokurikulum memberi ruang kepada murid untuk mengembangkan minat, bakat dan daya kreativiti, di samping dapat menyemai, memupuk dan menanam semangat kerjasama, bertolak ansur dan perasaan kekitaan di kalangan murid. Ia juga bertujuan melatih murid supaya bersikap berdisiplin, berdikari, dan berkemahiran dalam sesuatu bidang yang mereka ceburi (Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Muridan, 1979).
            Asiah (1985) mendapati ada pihak menyuarakan kebimbangan mereka tentang keadaan sebenar yang berlaku di sekolah dan berpendapat fenomena penglibatan yang tidak seimbang dalam aktiviti kokurikulum di kalangan murid berlaku kerana kegagalan pihak pengurusan sekolah melibatkan murid secara menyeluruh dalam aktiviti kokurikulum. Ini secara langsung telah menjejaskan peluang murid memupuk sifat kepimpinan dan membentuk daya kepimpinan di kalangan murid.
            Berdasarkan kepentingan di atas, ternyata kokurikulum mempunyai peranan dan pengaruh secara langsung atau tidak langsung di dalam pembentukan diri dan personaliti murid.  Namun, haruslah diingatkan bahawa kurikulum tidak boleh dipisahkan dengan kokurikulum.  Omardin (1996) menyatakan bahawa aktiviti kokurikulum yang diadakan di sekolah-sekolah bertujuan melahirkan pemimpin di kalangan masyarakat murid untuk menjadi pengganti kepimpinan pada masa depan.
            Secara umumnya kita menyedari bahawa daya kepimpinan dalam diri seseorang tidak wujud secara semulajadi. Menyedari realiti ini pihak berwajib telah berusaha untuk menyemai dan menyuburkan pembentukan daya tersebut dalam aktiviti kokurikulum.  Hal ini kerana, melalui kegiatan kokurikulum nilai kepimpinan dapat dibentuk dalam diri seseorang.
            Dalam membina satu perkaitan antara kurikulum dan kokurikulum yang seimbang, guru merupakan agen yang memainkan peranan penting dalam mereaalisasikannya. Langkah-langkah yang boleh di ambil oleh guru dalam bidang kurikulum dan kokurikulum bagi memantapkan sistem pendidikan negara ialah untuk melaksanakan sesuatu kurikulum dengan berjaya, guru hendaklah terlebih dahulu memahami dan menghayati falsafah dan matlamat kurikulum, struktur dan organisasi kurikulum serta sukatan pelajarannya.  
            Di samping itu, guru harus mempunyai pengetahuan tentang mata pelajaran pengkhususannya serta mempunyai kemahiran mengajar termasuk menghubungkan pengetahuan, kemahiran  dan nilai di antara satu sama lain, mengendalikan pengajaran bagi pelajar-pelajar pelbagai kebolehan, dan mempunyai ciri- ciri keguruan yang positif dan kreatif untuk melaksanakan dan menjayakan kurikulum yang terbentuk.  Apabila perkara ini sudah berjaya dilaksanakan, barulah penyerapan nilai-nilai murni dalam kegiatan kokurikulum dapat diserap oleh pelajar.
            Di negara kita, hubungan kurikulum sekolah dengan kokurikulum adalah rapat. Selain memberi ilmu pengetahuan, kurikulum boleh membentuk keperibadian dan perwatakan pelajar yang baik serta membawa ke arah kokurikulum yang seimbang.  Di setiap sekolah, guru perlu merancang dan melaksanakan pelbagai aktiviti kokurikulum yang melibatkan semua pelajar agar boleh memberi manfaat kepada semua kumpulan etnik. Melalui aktiviti yang dijalankan seperti sukan, kelab dan persatuan pelajar akan dapat bergaul dan berdamping dengan pelajar yang berlainan etnik. Guru perlu memastikan pelajar yang terdiri dari pelbagai kaum dapat menyertai aktiviti yang dijalankan. Pergaulan yang erat ini akan mendorong pelajar untuk menghormati dan menerima adat, agama dan kebudayaan enik yang lain demi kebaikan bersama. Seperti contoh, sukan tahunan yang dijalankan perlu disertai oleh semua murid tanpa membataskan perbezaan agama atau budaya.
            Guru juga dikatakan boleh menhubungkan perpaduan kaum dengan melalui kegiatan kurikulum dan kokurikulum, serta menjalankan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan prinsip-prinsip Rukun Negara. Contohnya ketika diadakan kegiatan kokurikulum guru hendaklah memastikan pelajar pelbagai kaum dapat menyertainya. Dalam permainan bola keranjang yang biasa disertai oleh pelajar-pelajar kaum Cina, guru hendaklah menggalakkan pelajar-pelajar Melayu dan India untuk mengambil bahagian. Dalam permainan sepak takraw pula, guru hendaklah menggalakkan lebih ramai bukan Melayu untuk menyertainya.
            Kegiatan kokurikulum juga dapat memupuk semangat perpaduan dan perasaan kekitaan di kalangan pelajar-pelajar daripada pelbagai keturunan dan kaum. Usaha untuk menanam semangat perpaduan merupakan salah satu agenda utama negara. Melalui kegiatan kokurikulum di sekolah, semangat perpaduan dapat dipupuk dan diperkembangkan ke dalam masyarakat.  Aktiviti-aktiviti di dalam kegiatan kokurikulum boleh melatih pelajar supaya bertanggungjawab, berdikari dan berdisiplin. Pelajar-pelajar akan terlatih dengan sifat-sifat tersebut melalui kegiatan kokurikulum di sekolah. Sifat-sifat tersebut perlu dibekalkan kepada pelajar yang merupakan generasi penerus masyarakat akan datang.
            Kegiatan kokurikulum yang terdiri daripada aktiviti pasukan pakaian seragam, kelab dan sukan adalah penting untuk menyemai, memupuk dan menanam perasaan kekitaan di kalangan pelajar pelbagai kaum. Sifat-sifat seperti bertanggungjawab, berdisiplin, berdikari  dan kemahiran dalam sesuatu lapangan akan dapat dipupuk.  Di dalam kegiatan kokurikulum ini guru berperanan mengendalikan aktiviti ko-kurikulum dengan cara yang menarik dan menggalakkan penglibatan pelajar secara aktif.  Aktiviti-aktiviti seperti latihan kawat, gotong-royong, berkhemah dan  latihan kecemasan  boleh dijalankan untuk menyemai nilai-nilai murni seperti kerjasama, keberanian, berdikari, kejujuran, taat setia kepada ketua serta semangat bermasyarakat. Aktiviti sukan diperingkat sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan perlu dipergiatkan supaya matlamat perpaduan antara kaum dapat di capai.
            Bukan itu sahaja, penerimaan kurikulum yang baik disekolah dapat membantu murid-murid melibatkan diri dalam aktiviti kelab, persatuan dan permainan. Penglibatan ini adalah mengikut kebolehan dan kecenderungan atau minat murid-murid. Maka melalui aktiviti kelab, persatuan dan permainan, mereka dapat saling kenal mengenali antara kaum dan etnik, dengan ini dapat mengeratkan silaturahim apabila wujudnya sikap tolong menolong semasa menjalankan aktiviti.
            Pihak sekolah pula boleh mengadakan perlawanan persahabatan antara sekolah-sekolah dengan lebih kerap untuk memantapkan corak permainan selain mengeratkan hubungan sesama kaum. Melalui perlawanan persahabatan antara sekolah-sekolah ini pelajar-pelajar lebih didedahkan dengan pelbagai kaum. Etnik dan bangsa, hal ini dapat mewujudkan ukhwah dan hubungan persahabatan antara mereka.
            Bertitik tolak daripada itu, sebagai seorang guru, kita seharusnya menjadikan bidang kurikulum dan kokurikulum sebagai langkah-langkah bagi memantapkan integrasi pelajar pelbagai kaum dalam sistem pendidikan negara dan seterusnya mewujudkan keseimbangan diantara kedua-duanya.  Dengan pelaksanaan pelan integrasi nasional, adalah diharapkan kita dapat merealisasikan cita-cita wawasan 2020, iaitu membentuk masyarakat Malaysia yang bersatu padu, bebas merdeka, berakhlak mulia, utuh, toleransi, daya saing dan cinta kepada negara.
            Sesungguhnya wawasan 2020 meletakkan matlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang maju dalam semua aspek dan demensi ekonomi, politik, sosial kerohanian, psikologi dan budaya.  Menjelang tahun 2020, Malaysia boleh menjadi sebuah negara yang bersatu padu dengan masyarakat Malaysia mempunyai rasa keyakinan diri, ditunjangi oleh nilai-nilai moral dan etika yang utuh, menikmati kehidupan dalam sebuah masyarakat yang demokratif liberal lagi bertolak ansur, berbudi bahasa, adil dan saksama ekonominya, progresif dan makmur dan sepenuhnya menguasai ekonomi yang mampu bersaing dinamis, tangkas serta mempunyai daya ketahanan.
            Bidang sukan sangat penting dalam mengoptimumkan kecergasan fizikal murid atau pelajar di sekolah rendah dan menengah. Kata-kata, “Otak yang cerdas terletak pada tubuh badan yang sihat” membuktikan bahawa kecerdasan otak banyak bergantung pada keaktifan seseorang murid atau pelajar dalam bidang sukan dan permainan yang diceburinya.  Hal ini amat penting bagi keseimbangan fizikal dan rohani dalam perkembangan pendidikan di sekolah pada masa akan datang. Sukan juga penting dalam membentuk gaya hidup yang sihat dan dapat mengurangkan masalah obesiti di kalangan pelajar di sekolah.  Dasar tersebut memberi peluang setiap murid atau pelajar melibatkan diri dalam bidang sukan yang digemari selain memantapkan aktiviti berkenaan di sekolah.
            Dasar 1 Murid 1 Sukan untuk mengembalikan kegemilangan sukan ke peringkat sekolah selain meningkatkan semangat kesukanan dan kesepakatan masyarakat bermula dari bangku sekolah dilihat sesuatu yang baik bagi menunjukkan perkaitan diantara kepentingan kurikulum dan juga kokurikulum. Sementara itu, Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBGN), Profesor Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, berkata pihaknya menyambut baik dasar itu dalam menghasilkan masyarakat holistik dan tidak meminggirkan sukan.  Beliau turut mencadangkan supaya Kementerian Pelajaran menyediakan jurulatih sukan sepenuh masa di setiap sekolah bagi menjayakan dasar tersebut. Ini lebih praktikal dan dapat menjayakan program ini pada masa depan demi kejayaan sukan di sesebuah sekolah.
            Menurutnya, jawatan Penolong Kanan Sukan di sekolah juga perlu diwujudkan dalam melaksanakan dasar ini supaya perancangan aktiviti sukan lebih sistematik untuk jangka panjang dan merasakan dasar itu tidak akan membebankan ibu bapa dan murid kerana percaya sekolah mampu menyeimbangkan keperluan sukan dan akademik mengikut kesesuaian seseorang murid atau pelajar. 
            Sementara itu, ibu bapa seharusnya memahami bahawa sukan adalah aktiviti fizikal yang memerlukan pelakunya menggunakan tenaga dan bertindak tangkas seperti berenang, bermain bola dan berlumba lari. Aktiviti sukan tertentu seperti bola sepak, bola keranjang, hoki, badminton memerlukan suatu pasukan yang terdiri daripada beberapa orang individu.  Pasukan yang dibentuk pula memerlukan paduan tenaga antara anggota pasukan. Hal ini menunjukkan kewujudan perpaduan masyarakat dalam aktiviti sukan tersebut. Gabungan tenaga fizikal dan fikiran juga diperlukan untuk mencapai kemenangan dalam sesuatu pertandingan sukan.  Dasar 1Murid 1Sukan 1Malaysia bukan saja dapat meningkatkan mutu sukan di sekolah dan negara, malah dapat memfokuskan bidang sukan yang perlu dimajukan di peringkat sekolah rendah dan menengah lagi. 
            Dalam hal ini, Malaysia harus terus berazam dan berusaha untuk menjadi sebuah negara maju yang teguh, bersatu dan kekal utuh walaupun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Sukan dapat meningkatkan tahap fizikal dan kualiti kesihatan di kalangan murid dan pelajar.  Usaha membangunkan modal insan perlu dibuat secara holistik dengan menekankan terhadap penguasaan sukan dan ilmu pengetahuan, modal intelektual termasuk ilmu, pembudayaan sikap progresif dengan pengamalan nilai, etika dan moral yang baik. Melalui bidang sukan pembangunan modal insan juga dapat direalisasikan.  Kita tidak mahu melahirkan golongan intelektual yang lemah tubuh badannya.  Sebab itulah kurikulum sangat berkait rapat dengan kokurikulum.
            Pembudayaan 1 Murid 1 Sukan 1 juga dapat menjadi nilai budaya yang baik dalam mengekalkan kesihatan di peringkat sekolah rendah dan menengah ke arah memupuk minda kelas pertama.  Sebagai kesimpulan, Kecemerlangan dalam aspek kurikulum juga banyak bergantung pada kecemerlangan kokurikulum yang melibatkan murid dan pelajar.  Jelaslah bahawa, melalui pelaksanaan dasar yang merapatkan jurang diantara kurikulum dan kokurikulum, kita akan dapat meningkatkan kecemerlangan sekolah dengan melahirkan rakyat yang mampu menghadapi cabaran baru dalam era globalisasi. Bidang sukan juga adalah bidang penting dalam meningkatkan nama negara di mata dunia pada masa depan. Melalui generasi yang terdidik dan mempunyai ilmu dalam bidang sukan, negara bukan sahaja dapat melahirkan ahli sukan yang hebat, malah golongan intelektual juga turut seimbang fizikal dan mentalnya.  Hal ini hanya boleh berlaku sekiranya kurikulum dan kokurikulum tidak dipisahkan di antara keduanya.


No comments:

Post a Comment