Strategi ialah
- Kebijaksanaan memilih pendekatan, kaedah dan teknik
pengajaran berdasarkan objektif pengajaran.
- Lebih mengambil kira objektif jangka panjang.
- Mengambil kira segala aspek pembelajaran termasuk
pemilihan bahan, masa dan sebagainya.
Tajuk : Pengertian Ibadah Dan Jenisnya
Aplikasi
Kaedah Simulasi
1) Guru
memberi penerangan ringkas tentang tajuk dan aktiviti lakonan yang akan
dijalankan.
2) Guru
membahagikan murid kepada 4 kumpulan dan
mereka dikehendaki duduk dalam kumpulan masing-masing.
3) Setiap
kumpulan diberi kad potongan yang mengandungi tajuk lakonan yang perlu mereka
lakonkan. Sebagai contoh : murid
berbincang dalam kumpulan masing-masing dan bersedia mempersembahkan lakonan mereka di hadapan kelas.
5) Kumpulan
1 dan kumpulan 2 mempersembahkan lakonan mereka manakala murid-murid lain
menumpukan perhatian.
6) Guru
menerangkan aktiviti lakonan tersebut merupakan jenis-jenis ibadat.
7) Aktiviti
diteruskan dengan persembahan kumpulan 3 dan kumpulan 4.
8) Guru
mengulas aktiviti tersebut merupakan perintah dan larangan Allah.
9) Guru
bersoal jawab dengan murid dan memastikan murid
dapat membezakan antara perintah dan larangan Allah.
10) Guru
membuat kesimpulan berdasarkan tajuk.
Aplikasi Kaedah Sumbang Saran
1) Guru
menulis tajuk sumbang saran “ Ibadah Umum dan Ibadah Khusus” di papan tulis.
2) Murid
diminta menyatakan pendapat masing-masing.
3) Murid-murid
lain mendengar pendapat yang dikemukakan dengan penuh perhatian.
4) Guru
mengulas dan memberi penerangan secara terperinci.
5) Guru
meneruskan aktiviti sumbang saran dengan tajuk kedua iaitu “ Perintah dan
Larangan Allah”.
6) Murid-murid
diberi peluang menyatakan pendapat masing-masing.
7) Guru
memberi penerangan dan membuat kesimpulan tentang tajuk.
Tajuk : Istinjak
Aplikasi Kaedah Penerangan/ Soal Jawab
1)
Guru mempamerkan kad
yang mengandungi pengertian bersuci.
2)
Murid membaca kad
yang dipaparkan di hadapan kelas.
3)
Kemudian guru
menerangkan faedah menjaga kebersihan kepada murid.
4)
Guru bersoal jawab
dengan murid mengenai perkara tersebut.
5)
Murid diminta
menyatakan pengertian bersuci dan faedah bersuci secara berkumpulan.
6)
Guru membetulkan
jawapan murid jika terdapat kesalahan.
Aplikasi Kaedah Sumbang Saran
1)
Guru membawa
alat-alat istinjak seperti batu, air paip, tisu dan daun kering ke kelas.
2)
Guru menunjukkan
alat-alat tersebut kepada murid di hadapan kelas.
3)
Guru meminta pendapat
murid untuk menyatakan apa kegunaan alat-alat tersebut.
4)
Murid menyatakan
pendapat mereka berdasarkan pengetahuan sedia ada yang mereka ketahui.
5)
Guru menjelaskan
kepada murid kegunaan batu, air paip, tisu dan daun kering iaitu penggunaannya
dalam beristinjak.
6)
Guru meminta murid
untuk mengenalpasti alat-alat lain yang boleh digunakan untuk beristinjak
selain batu, air paip, tisu dan daun kering.
7)
Murid menyatakan
pendapat mereka mengenai alat-alat istinjak yang lain.
8)
Guru membetulkan
kesalahan murid dan memberikan peneguhan positif.
Tajuk : Bersuci Dengan Hadas Kecil
Aplikasi Kaedah Tunjuk Cara
1)
Setelah guru
memberikan penjelasan kepada murid mengenai cara-cara berwudu’/ mengambil air
sembahyang berdasarkan carta gambar , guru menunjukkan cara berwudu’ dengan
betul kepada murid.
2)
Murid memerhatikan
perlakuan guru.
3)
Kemudian, guru
meminta beberapa orang murid secara rawak untuk mengulangi perlakuan guru
mengambil air sembahyang dengan betul.
4)
Murid menunjukkan
cara mengambil air sembahyang secara bergilir-gilir di hadapan kelas.
5)
Murid-murid lain
memerhatikan perlakuan rakan mereka.
6)
Guru membetulkan
kesilapan murid sekiranya terdapat kesalahan.
Aplikasi Kaedah Amali/ Demontrasi
1)
Guru membawa murid ke
surau.
2)
Guru menerangkan
gambar/ carta gambar cara berwudu’ satu persatu.
3)
Kemudian, guru
menunjukkan terlebih dahulu cara-cara berwudu’ secara jelas dan tertib.
4)
Murid memerhatikan
perlakuan guru.
5)
Guru meminta murid
mengulangi perlakuan guru.
6)
Guru membetulkan
kesilapan murid sekiranya terdapat kesalahan.
7)
Guru memberi
peneguhan positif kepada murid
8)
Guru bertanya kepada
murid cara-cara berwudu’ dengan betul.
9)
Guru mengedarkan
lembaran kerja tentang cara-cara berwudu.
10) Guru
membawa pulang murid ke kelas.
Tajuk : Perlakuan Solat
Aplikasi Kaedah Perbandingan
1) Guru
memberi penerangan berkenaan nama solat lima waktu, bilangan rakaat serta lafaz
niat solat.
2) Murid
memberi sepenuh perhatian ke atas penerangan guru.
3) Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan.
4) Guru
memberi 3 kad potongan yang mengandungi nama solat, bilangan rakaat dan lafaz
niat yang berlainan kepada setiap kumpulan.
5) Wakil
setiap kumpulan dikehendaki ke hadapan dan menampal kad potongan mengikut
kategori yang telah disediakan oleh guru.
6) Murid
lain diberi peluang untuk memperbetulkan jawapan yang salah.
7) Guru
membuat penilaian dan memberi kesimpulan.
Aplikasi Kaedah Tunjukcara
1)
Guru membawa murid ke
surau untuk melakukan amali rukun fi’li dalam solat.
2)
Guru menerangkan
kepada murid rukun-rukun fi’li dalam solat menggunakan carta gambar yang
disediakan.
3)
Murid mendengar
penerangan guru dengan teliti.
4)
Guru menunjukkan cara
melakukan rukun-rukun fi’li dalam solat.
5)
Murid memerhati dan
cuba mengingati perlakuan yang guru tunjukkan.
6)
Guru menyuruh murid
melakukan perlakuan rukun-rkun fi’li sperti yang ditunjukkan oleh guru.
7)
Murid melakukan
perlakuan rukun fi’li dengan betul dan tertib.
8)
Guru memperbetulkan
perlakuan murid yang salah.
9)
Murid yang salah
dikehendaki mengulangi perlakuan rukun fi’li dengan betul.
10) Guru
membuat kesimpulan.
Tajuk : Bersuci Dari
Najis
Aplikasi
Kaedah Penerangan/ Soal Jawab
1)
Guru menunjukkan
kepada murid contoh gambar jenis-jenis najis.
2)
Guru bertanya kepada
murid apakah yang mereka lihat pada gambar yang dipaparkan.
3)
Guru menerangkan
jenis-jenis najis kepada murid.
4)
Murid mendengar
dengan teliti penerangan yang diberikan oleh guru.
5)
Guru bertanya kepada
murid apakah maksud najis mukhaffafah, mutawassitah, dan mughallazah secara
individu.
6)
Guru membetulkan
jawapan yang diberikan murid.
7)
Guru
membahagikan murid-murid kepada 3
kumpulan.
8)
Kumpulan satu
dikehendaki berbincang dan memberikan maksud najis mukhaffafah.
9)
Kumpulan dua
dikehendaki berbincang dan memberikan maksud najis mutawassitah.
10) Kumpulan
tiga dikehendaki berbincang dan memberikan maksud najis mughallazah.
Aplikasi Kaedah Permainan
1)
Guru menunjukkan
gambar jenis-jenis najis pada kad imbasan di papan putih.
2)
Guru meminta murid
membezakan jenis najis.
3)
Guru meletakkan gambar
jenis najis secara rawak.
4)
Guru memanggil murid
secara individu untuk mengenalpasti jenis najis dengan betul.
5)
Guru membahagikan
murid-murid kepada tiga kumpulan.
6)
Setiap kumpulan
dikehendaki menyenaraikan contoh jenis-jenis najis sebanyak mungkin.
7)
Kumpulan yang dapat
menyenaraikan jenis najis yang paling banyak dikira sebagai pemenang.
Aplikasi Kaedah Tunjukcara/ Demontrasi
1)
Guru membawa murid ke
surau.
2)
Guru mengambil
sehelai kain sarung dan mengandaikan kain tersebut telah terkena najis
mukhaffafah.
3)
Guru menunjukan cara
membersihkan najis dengan betul.
4)
Guru meminta beberapa
orang murid menunjukkan kembali cara menyucikan najis mukhaffafah secara
individu.
5)
Guru membawa murid
kembali ke kelas.
Tajuk : Syarat Sah Dan Syarat Wajib
Solat
Aplikasi
Kaedah Penerangan/ Soal Jawab
1)
Guru memaparkan kad
imbasan rukun-rukun solat di papan putih
2)
Guru menerangkan
kepada murid erti rukun-rukun solat dan perlakuannya dihadapan kelas
3)
Murid mendengar
dengan teliti penerangan daripada guru
4)
guru menjelaskan
rukun-rukun solat mengikut tertib
5)
Guru bertanya kepada
murid mengenai perlakuan rukun-rukun solat
6)
Murid menjawab soalan
yang dikemukakan oleh guru
7)
Guru mengulangi
penerangan perlakuan rukun-rukun solat seperti yang dilihat di dalam kad
imbasan
8)
Guru memberikan lembaran
kerja kepada murid
9)
Guru membimbing murid
melakukan lembaran kerja yang diberikan
Aplikasi Kaedah Amali
1)
Guru membawa kumpulan
murid ke surau
2)
Guru menerangkan
gambar/carta yang dibawa satu persatu
3)
Guru menerangkan
aspek-aspek penting dalam tajuk berkenaan
4)
Guru menunjukkan
terlebih dahulu perlakuan rukun-rukun solat secara tertib
5)
Murid memerhatikan
satu persatu perlakuan guru
6)
Guru menyuruh murid
mengulangi perlakuan guru
7)
Murid mengikut
perlakuan guru
8)
Guru membetulkan dan menegur perlakuan murid yang salah
9)
Guru mengulangi
isi-isi penting dan bertanya kepada murid
10) Guru
membawa pulang kumpulan murid ke kelas dalam keadaan berdisiplin dan selamat
Tajuk : Rukun Solat
Aplikasi Kaedah Soal Jawab/
Penerangan
1)
Guru mengeluarkan
carta gambar mengenai syarat-syarat sah solat dan menampalnya di hadapan kelas.
2)
Guru memberi
penerangan berkenaan dengan syarat-syarat sah solat berdasarkan carta gambar
tersebut.
3)
Murid mendengar
penerangan guru dengan tekun.
4)
Murid dilarang sama
sekali bercakap semasa guru memberi penerangan.
5)
Guru kemudiannya
bersoal jawab dengan murid berkenaan dengan tajuk ini.
6)
Murid diminta untuk
membentuk lima kumpulan. Setiap kumpulan diberi satu potongan kad gambar
berkenaan syarat-syarat sah solat.
7)
Guru meminta wakil
setiap kumpulan supaya menampal potongan kad gambar masing-masing ditempat yang
betul di papan gulung.
8)
Guru membetulkan
kesalahan murid dan memberikan peneguhan positif kepada murid.
Aplikasi Kaedah Tunjukcara/
Lakonan
1)
Guru membawa murid ke
surau sekolah.
2)
Guru menerangkan syarat
sah solat yang pertama adalah suci daripada najis pada tubuh badan, pakaian dan
tempat solat.
3)
Guru menunjukkan
kepada murid pakaian dan tempat solat, iaitu surau dalam keadaan bersih tanpa
sebarang kekotoran daripada najis.
4)
Kemudian, guru
menerangkan syarat yang kedua iaitu suci daripada sebarang hadas sama ada hadas
kecil atau besar.
5)
Guru menerangkan
syarat ketiga sah solat iaitu menutup aurat.
6)
Guru menunjukkan
kepada murid cara-cara menutup aurat yang betul bagi murid lelaki dan
perempuan.
7)
Selepas itu, guru
menghadap ke arah kiblat iaitu syarat sah solat yang keempat.
8)
Syarat sah solat yang
terakhir ialah yakin masuk waktu dan guru menunjukkan kepada murid waktu-waktu
solat fardhu yang betul.
9)
Guru meminta murid
supaya memahami perkara-perkara yang ditunjukkan guru dan melakukannya sendiri
di rumah ketika hendak mendirikan solat.
10) Guru
membawa murid kembali ke kelas.
No comments:
Post a Comment