Wednesday 26 February 2014

Sekolah Kebangsaan Ulu Lubai, Sarawak, SEKOLAH PEDALAMAN PERTAMA di Malaysia yang diiktiraf sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi

 

Sekolah Kebangsaan Ulu Lubai, Sarawak.

            SK Ulu Lubai adalah sekolah pedalaman pertama di negara ini diiktiraf sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi. SK Ulu Lubai membuktikan bahawa berada di luar bandar bukanlah halangan mencapai kejayaan. Walaupun keadaan sekolah yang sederhana dan bangunan kayu, sekolah ini menunjukkan pencapaian akademik yang amat cemerlang apabila Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mendapat 100 peratus lulus sejak 2006 sehingga kini dan sentiasa menjadi sekolah terbaik di Sarawak. Menduduki tempat ke-54 pada 2009 dan melonjak naik ke tempat pertama pada 2010 merupakan satu kebanggaan bagi semua warga sekolah tersebut.

            Selain daripada itu, SK Ulu Lubai juga memenangi dua anugerah pada peringkat antarabangsa iaitu johan anugerah Commonwealth Education Good Practice Awards 2009, finalis Commonwealth Education Good Practice Awards 2009 yang dianugerahkan Sekretariat Komanwel dan Kerajaan Malaysia.

            Tidak cukup dengan itu, sekolah ini juga merangkul lima anugerah di peringkat kebangsaan, 14 di peringkat negeri dan 46 di peringkat bahagian dan daerah. Di samping itu SK Ulu Lubai juga aktif dalam mewujudkan program jalinan dan jaringan dengan institusi luar negara pada 2009 dan 2010 membabitkan Universiti Bristol United Kingdom (UK), Jin Shan Primary School Singapore, Kingsford Community School UK dan Deptford Green School UK.




No comments:

Post a Comment