Thursday, 6 February 2014

Kejayaan Sesebuah Sekolah Sangat Bergantung Kepada Pucuk Pemimpin


Menurut perspektif saya, “Kejayaan sekolah” digambarkan menerusi pelbagai pengiktirafan dalam bentuk anugerah sama ada di peringkat negeri mahupun kebangsaan seperti Sekolah Harapan Negara dan Sekolah dalam Taman (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1997a, 1977b) dan terkini adalah Sekolah Kluster dan Sekolah Berprestasi Tinggi.  Penganugerahan tersebut adalah berdasarkan pencapaian sebenar sesebuah sekolah yang melebihi pencapaian yang dijangkakan (Ibrahim Md. Noh, 1998) dari aspek-aspek berikut iaitu (a) akademik, (b) sahsiah diri, dan (c) kemahiran sosial melalui pemupukan tradisi budaya dan watak sekolah itu sendiri yang bertepatan denga Falsafah Pendidikan Kebangsaan (Abdul Shukor Abdullah, 1998).

            Ringkasnya, kejayaan sekolah dapat ditafsirkan berasaskan keperluan semasa iaitu: (a) dari aspek ekonomi, sekolah yang berjaya ditakrifkan sebagai organisasi yang berupaya untuk meningkatkan pencapaian murid bagi memenuhi keperluan pasaran tenaga kerja, (b) dari perspektif pengurusan pula sekolah yang berjaya dinilai dari aspek tahap hubungan sesama manusia yang tinggi, (c) dari sudut  pendidikan, sekolah yang berjaya adalah sesebuah organisasi yang berupaya untuk meningkatkan pencapaian murid bertepatan dengan penanda aras yang piawai, dan (d) dalam konteks di Malaysia pula sekolah yang berjaya adalah organisasi yang berjaya meningkatkan kemajuan diri murid secara berterusan dan usaha tersebut diberi pengiktirafan.

            Bagi saya, faktor kejayaan bagi sesebuah sekolah dilihat dari sudut pucuk pimpinan bagi sesebuah sekolah tersebut.  Disini saya akan jelaskan lebih terperinci mengenai pemimpin demokratik.  Kebiasaanya, pemimpin ini akan menunjuk ajar dan memberi panduan kepada orang bawahannya.

            Dalam masa yang sama mereka juga akan melibatkan diri dan memberi ruang kepada subordinat untuk menyatakan pendapat masing-masing.  Namun demikian, berbanding dengan gaya kepimpinan autokratik, kumpulan organisasi yang bekerja di bawah kepimpinan demokratik kurang produktif tetapi sumbangan yang diberikan oleh setiap ahli kumpulan adalah lebih baik, lebih kreatif dan lebih berkualiti.

            Antara kebaikan yang diperolehi daripada kepimpinan demokratik adalah pekerja lebih bermotivasi, berkomitmen tinggi dan lebih bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat secara bersama dengan pemimpin.  Pemimpin demokratik juga lebih bertimbangrasa dan sentiasa memberi galakan dan penerangan kepada ahli-ahlinya mengenai kerja-kerja yang perlu dibuat. Pemimpin sentiasa melibatkan subordinat dalam proses membuat keputusan tetapi keputusan muktamad akan ditetapkan oleh pemimpin. 

            Penglibatan pemimpin dalam proses kerja boleh dioptimumkan dengan mengambil kesempatan ini untuk menyemai nilai-nilai murni ke dalam jiwa ahli-ahlinya. Dalam masa yang sama ia juga boleh meningkatkan kempotensi organisasi.  Kepimpinan jenis ini mengalakkan pekerja untuk terlibat sama didalam proses membuat keputusan.  Semua maklumat yang melibatkan pekerja akan disalurkan dan melibatkan mereka ketika membuat keputusan dan menangani sesuatu masalah secara bersama.

            Seorang ketua yang demokratik akan membantu pekerja menilai prestasi masing-masing berdasarkan pelan pembangunan yang dibangunkan bersama.  Seorang ketua juga akan membenarkan pekerja membuat target atau sasaran masing-masing.  Ianya juga mengalakkan semua pekerja untuk meningkat dan membangunkan kebolehan diri dan kerjaya masing masing,serta turut memberi peluang untuk kenaikkan pangkat dan tanggungjawab yang lebih berat. 

            Untuk lebih jelas lagi saya akan selitkan cerita mengenai satu sekolah yang terkenal yang terletak di pedalaman di Sarawak iaitu SK Ba Kelalan merupakan antara salah satu sekolah yang telah berjaya melibatkan komuniti di sekitar sekolah tersebut dengan baik dan ini pastinya disebabkan oleh kejayaan guru besar sekolah tersebut yang telah berjaya memimpin dengan baik..

            Jika kita lihat dari segi kemudahan yang ada di sekitar sekolah tersebut, kemudahan seperti internet tidak disediakan.  Malah, untuk pergi ke perpustakaan atau belajar di tempat tuisyen, pelajar perlu pergi ke bandar dalam lingkungan jarak 150 km dari sekolah untuk sampai ke tempat tersebut.

            Penduduk kampung disitu kebanyakkannya adalah petani yang bercucuk tanam untuk menyara keluarga.  Maka, kita boleh menjangkakan bahawa sumber pendapatan mereka adalah sangat rendah.  Kebanyakkan ibu bapa kepada murid tersebut menerima pendidikan paling tinggi hanya semasa di tingkatan tiga.

            Merujuk kepada keputusan peperiksaan awam disekolah tersebut, sebelum tahun 2000, kadar kelulusan pelajar untuk lulus dalam UPSR hanya dalam 25 peratus.  Kemudian peratusan kelulusan ujian tersebut telah meningkat dari tahun ke tahun sehingga pada tahun 2009, SK Ba Kelalan telah mencapai lebih daripada 90 peratus kelulusan ujian UPSR pada waktu tersebut.

            Sebagai hasilnya, banyak anugerah telah diterima oleh sekolah tersebut.  Antaranya ialah anugerah sekolah harapan pada tahun 2003, anugerah sekolah cemerlang pada tahun 2007 dan paling membanggakan apabila sekolah tersebut diiktiraf sebagai sekolah kluster kecermelangan pada tahun 2009.

            Kejayaan sekolah tersebut adalah bertitik tolak daripada kepimpinan guru besar sekolah tersebut.  Apatah lagi hubungan yang baik telah terbina yang bermula diantara guru dengan pelajar.  Hal ini seterusnya melibatkan ibu bapa sebagai komuniti yang besar dalam kemajuan dan perkembangan sekolah tersebut.

            Antara program yang menjadi kunci utama kepada kejayaan sekolah tersebut adalah program “MUSANG“ yang memberi maksud kebersamaan dalam bahasa kaum Lun Bawang iaitu majoriti kaum yang terdapat disekitar sekolah tersebut.

            Satu daripada kebiasaan suku kaum Lun Bawang ialah apabila seseorang individu atau keluarga meminta bantuan kepada masyarakat sekeliling untuk melaksanakan tugas-tugas yang tertentu, mereka tidak mengharapkan apa-apa balasan selain daripada cukup sekadar dijamu dengan makan bersama-sama sahaja.

Program susulan bagi meningkatkan keberkesan program MUSANG ialah program “COMIC” iaitu daripada singkatan community in the classroom.  Pelbagai aktiviti telah dijalankan dalam program tersebut, antaranya ialah dengan menghias kelas supaya murid lebih selesa dan bersemangat untuk belajar semasa berada di sekolah.

Satu lagi program khas yang menarik di SK Ba Kelalan ialah program Karyn Jim yang dilaksanakan khas bagi memenuhi keperluan dua orang pelajar tahun 2 yang tidak dapat membaca, menulis dan mengira.  Program tersebut melibatkan antara pelajar-pelajar dan ibu bapa pelajar berkenaan.  Hasilnya, melalui program ini, murid-murid tersebut akhirnya dapat mengikuti kelas seperti biasa sebagaimana murid yang lain.

            Jelaslah disini bahawa kejayaan sebenar sesebuah sekolah bukanlah diukur melalui peratusan straight A dalam peperiksaan,  namun kejayaan yang sebenar adalah bagaimana sesebuah sekolah berupaya mengubah komuniti yang berada di sekelilingnya ke arah kecermelangan.


No comments:

Post a Comment