1.4 Rukun Hibah dan Syaratnya
Sesuatu akad hibah tidak akan terbentuk
melainkan setelah memenuhi rukun dan syarat seperti berikut:
(i) Pemberi hibah (al-Wahib)
Pemberi hibah hendaklah seorang yang
berkeahlian seperti sempurna akal, baligh dan rushd. Pemberi hibah mestilah
tuan punya barang yang dihibahkan. Oleh kerana pemilik harta mempunyai kuasa
penuh ke atas hartanya, hibah boleh dibuat tanpa had kadar serta kepada sesiapa
yang disukainya termasuk kepada orang bukan Islam, asalkan maksudnya tidak
melanggar hukum syarak.
(ii) Penerima hibah (al-Mawhub lahu)
Penerima hibah boleh terdiri daripada
sesiapa sahaja asalkan dia mempunyai keupayaan memiliki harta sama ada mukallaf
atau bukan mukallaf. Sekiranya penerima hibah bukan mukallaf seperti masih
belum akil baligh atau kurang upaya, hibah boleh diberikan kepada walinya atau
pemegang amanah bagi pihaknya. Penerima hibah mestilah menerima harta yang
dihibahkan dan berkuasa memegangnya. Dengan kata lain, penguasaan dan kawalan terhadap
harta mestilah diberikan kepada penerima hibah.
(iii) Barang atau harta yang dihibahkan
(al-Mawhub)
Barang atau harta yang hendak dihibahkan
itu perlu memenuhi syarat-syarat berikut:
1. Ia hendaklah barang atau harta yang
halal.
2. Ia hendaklah sejenis barang atau harta
mempunyai nilai di sisi syarak.
3. Barang atau harta itu milik pemberi
hibah.
4. Ia boleh diserah milikkan.
5. Ia benar-benar wujud semasa dihibahkan.
Contohnya, tidak sah hibah barang yang.belum ada seperti menghibahkan anak
lembu yang masih dalam kandungan atau.hibah hasil padi tahun hadapan sedangkan
masih belum berbuah dan sebagainya.
6. Harta itu tidak bersambung dengan harta
pemberi hibah yang tidak boleh dipisahkan seperti pokok-pokok, tanaman dan
bangunan yang tidak termasuk tanah. Mengikut mazhab Maliki, Syafie dan Hanbali,
hibah terhadap harta yang berkongsi yang tidak boleh dibahagikan adalah sah
hukumnya. Dalam Islam, barang yang masih bercagar (seperti rumah) boleh
dihibahkan jika mendapat keizinan dari penggadai atau peminjam.
(iv) Sighah iaitu ijab dan Kabul
Sighah hibah merupakan lafaz atau
perbuatan yang membawa makna pemberian dan penerimaan hibah. Ia tertakluk
kepada syarat-syarat berikut:
1. Ada persambungan dan persamaan di antara
ijab dan qabul.
2. Tidak dikenakan syarat-syarat tertentu.
3. Tidak disyaratkan dengan tempoh masa tertentu.
Hibah yang disyaratkan dengan tempoh tertentu seperti yang berlaku dalam
al-‘umra dan al-ruqba adalah sah hukumnya tetapi syarat tersebut adalah
terbatal.
Di antara contoh lafaz ijab secara
terang (sarih) ialah seperti kata pemberi “Aku berikan barang ini kepadamu”
atau secara kinayah seperti kata pemberi “Aku telah menyerahkan hakmilik
kepadamu” atau “Aku jadikan barang ini untukmu”. Sementara contoh lafaz qabul (penerimaan)
pula ialah seperti “aku terima”, “aku redha” dan sebagainya.
Dalam undang-undang Islam, sesuatu
hibah itu sudah sah dengan adanya ijab dan qabul dengan perkataan atau apa-apa
cara yang membawa erti memberi milik harta tanpa balasan (‘iwad). Mengikut
mazhab Maliki dan Syafie, penerimaan (qabul) itu hendaklah diambilkira dalam
menentukan sah atau tidaknya sesuatu hibah. Sebaliknya, golongan Hanafi menganggap
bahawa ijab sahaja sudah memadai untuk menentukan sahnya sesuatu hibah itu.
1.5 Penerimaan Barang (al-Qabd) dalam
Hibah
Istilah al-qabd (penerimaan barang) bermaksud
mendapat sesuatu, menguasainya dan boleh melakukan tasarruf terhadap barang
atau harta tersebut.
Mengikut mazhab Hanbali dan Maliki
Penerimaan barang tidak disyaratkan dalam
sesuatu hibah, malah memadai
dengan akad semata-mata. Ini bererti apabila
berlaku kematian salah seorang atau salah satu pihak sama ada pemberi hibah
atau penerima hibah sebelum penyerahan barang, maka hibah itu tidak terbatal.
Sebaliknya, mengikut Abu Hanifah dan Syafie, penerimaan barang merupakan salah
satu dari syarat sah hibah. Oleh itu, apabila berlaku kematian salah satu dari
dua pihak sebelum penyerahan barang, maka hibah itu terbatal.
Mazhab Syafie
Al-qabd merupakan syarat lazim, ertinya
akad hibah tidak sempurna dan tidak berkuat kuasa dengan ijab dan qabul semata-mata,
kecuali selepas al-qabd. Sekiranya
al-qabd tidak berlaku maka akad hibah merupakan akad yang tidak mengikat. Oleh itu, pemberi hibah berhak menarik balik
hibah tersebut selama mana harta berkenaan berada dalam pemilikannya. Bagi memastikan akad hibah itu sempurna dan
menjadi satu akad yang mengikat, al-qabd tertakluk kepada syarat-syarat
berikut:
1. Mendapat kebenaran dan keizinan pemberi
hibah secara sorih.
2. Harta yang dihibah tidak bercampur dengan
harta lain.
3. Penerima hibah berkeahlian iaitu baligh
dan berakal. Bagi kanak-kanak dan orang gila (atau tidak berkeahlian) maka
walinya atau pemegang amanah boleh menerima harta hibah bagi pihaknya.
Cara penerimaan barang (al-qabd)
adalah berbeza-beza mengikut jenis harta sama ada harta tak alih atau harta
alih. Bagi harta tak alih, al-qabd boleh berlaku dengan cara mengosongkan harta
itu, menguasainya dan melakukan tasarruf terhadap harta tersebut seperti
menyerah kunci dan seumpamanya. Manakala bagi harta alih pula, al-qabd boleh berlaku
dengan cara mengambil harta itu, memindah atau mengasingkan harta tersebut dengan
harta-harta lain.
1.6 Hukum Penarikan Balik atau
Pembatalan Hibah
Apabila sempurna sesuatu akad hibah
dengan memenuhi rukun dan syaratnya serta berlaku penyerahan dan penerimaan
barang (al-qabd), maka harta itu menjadi milik penerima hibah sekalipun tanpa
balasan (‘iwad). Namun demikian, adakah hibah berkenaan boleh ditarik balik
selepas itu menjadi perselisihan di kalangan fuqaha’ seperti berikut:
Menurut pendapat mazhab Hanafi
Pemberi hibah boleh tetapi makruh menarik
balik hibah yang telah diberikan dan dia boleh memfasakhkan hibah tersebut walaupun
telah berlaku penyerahan (qabd), kecuali jika hibah itu dibuat dengan balasan
(‘iwad).
Menurut pendapat mazhab Syafie, Hanbali
dan sebahagian fuqaha’ mazhab Maliki
Penarikan balik hibah boleh berlaku
dengan semata-mata ijab dan qabul. Tetapi apabila disertakan dengan peyerahan
dan penerimaan barang (al-qabd) maka hibah berkenaan tidak boleh ditarik balik
kecuali hibah yang dibuat oleh bapa (termasuk juga ibu, datuk, nenek dan usul
yang lain) kepada anak-anaknya selama mana harta itu tidak ada kaitan dengan
orang lain.
Menurut pendapat Imam Ahmad dan mazhab
Zahiri
Pemberi hibah tidak boleh (haram) menarik
balik hibah yang telah dibuat kecuali hibah bapa (termasuk juga ibu, datuk,
nenek dan usul yang lain) kepada anak anaknya. Ini adalah berdasarkan kepada
hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Orang yang menarik balik hibahnya
sama seperti anjing yang memakan balik muntahnya...” (Hadis riwayat al-Bukhari
dan Muslim).
Secara umumnya, para fuqaha’
bersetuju mengenai keharusan pembatalan hibah sekiranya ia dilakukan secara
redha meredhai antara pemberi dan penerima hibah atau melalui keputusan hakim. Sungguhpun Islam membenarkan penarikan balik
hibah yang dibuat oleh bapa (termasuk juga ibu, datuk, nenek dan usul yang
lain) kepada anak-anaknya, tetapi ia terikat dengan syarat bahawa harta
tersebut masih lagi di dalam pemilikan anaknya (cucunya). Sekiranya harta itu
terkeluar dari kekuasaan dan pemilikan anaknya (cucunya) seperti telah dijual, diwakaf
atau dihibah kepada orang lain dan harta itu telah diterima oleh penerima hibah
(orang lain), maka hibah berkenaan tidak boleh ditarik balik lagi.
No comments:
Post a Comment