1.2 Hukum dan Pensyariatan Hibah
Hibah dengan maksud
umum itu adalah disukai, disaran dan digalakkan melalui al-Qur’an, al-Sunnah
dan al-Ijma’.
1. Al-Qur’an :
“dan berikanlah
kepada perempuan-perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian
yang wajib. kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu
sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal)
itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.” (Surah An-Nisa’
ayat 4)
Selepas
mas kahwin diserahkan – wajib – kepada para isteri, lalu isteri-isteri itu
‘memberi’ kembali dengan rela hati, maka pemberian itu bolehlah dimakan dan
halal bagi suami mengguna-pakai pemberian isteri itu.
2. Hadis :
“Saling berhadiahlah kamu, nescaya kamu akan saling sayang
menyayangi.” [5]
Hadis
ini menunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan kita supaya
bertukar-tukar hadiah kerana amalan sedemikian boleh menguatkan ikatan
persaudaraan dan kasih sayang antara manusia.
Dalam
hadis lain, diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda yang bermaksud: “Wahai kaum Muslimat! Janganlah kamu
menganggap remeh pemberian seseorang jiran, walaupun hanya
berupa kaki kambing.” [6]. Sebagaimana hukum
memberi hibah, menerima hibah juga adalah sunat selagi mana barang yang diberi
itu bukan sesuatu yang haram atau dimaklumi status halalnya. [7] Banyak
hadis yang menyebut tentang hibah ini, antaranya ialah “Kalaulah
aku (Rasulullah s.a.w.) dijemput ke jamuan kaki hadapan atau kaki kecil,
nescaya aku menyahutnya. Dan kalaulah aku dihadiahkan kaki hadapan atau kaki
kecil, nescaya aku menerimanya.” ( al-Bukhari.) [8]
3. Ijma’ :
Sesungguhnya telah
sepakat ahli feqah Islam pada setiap zaman ke atas galakan melakukan hibah/
‘memberi’ dengan segala jenis pemberian lantaran ianya adalah pintu kerjasama
dalam kebajikan yang allah sarankan dalam al-Qur’an (lihat al-Qur’an : surah
al-Maaidah/ 2)
Hukum Hibah
Hukum hibah yang
cukup syarat ialah sabit pemilikan barangan yang dihibahkan bagi penerima
hibah. Maka haram bagi pemberi hibah mengambil balik pemberian yang telah sah
menjadi hak milik bagi penerima hibah, kecuali hibah si ayah kepada si anak di
mana harus si ayah mengambil balik pemberiannya daripada si anak. Pengecualian
ini kerana “kamu dan harta kamu adalah milik ayah kamu”,
sebagaimana persabdaan Nabi s.a.w.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
[5] Lihat
al-Bukhari, Muhammad bin Isma‘il bin Ibrahim (t.t.), al-Adab al-Mufrad,
Bab Qabul al-Hadiyyah, j. 4. Jamamizah: Maktabat al-Adab wa Matba‘atuha,
h.
174. Lihat juga al-Bayhaqi, Abi Bakr Ahmad bin al-Husayn bin ‘Ali
(t.t.), al-Sunan
al-Kubra, Kitab al-Hibah, Bab al-Tahrid ‘ala al-Hibah wa al-Hadiyyah Silah Bayn
al-Nas, j. 6. Beirut: Dar al-Fikr, h. 169.
[6] Hadith
Riwayat Al-Bukhari lihat al-‘Asqalani, Ahmad bin ‘Ali bin Muhammad bin Hajar
(t.t.), Fath al-Bari bi Sharh Sahih al-Bukhari, Kaherah: Maktabat
al-Safa, Bab al-Hibah wa al-‘Umra wa al-Ruqba, hadis no. 964, hh. 107-108.
[7] ‘Ali
Haydar (t.t.), Durar al-Hukkam Sharh Majallat al-Ahkam, j. 2.
Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, h. 348; Ibn ‘Abidin, Muhammad Amin (1966), Hashiyah Radd
al-Mukhtar, j.5. Mustafa al-Babi al-Halabi, h. 687.
[8] Al-Fiqhul
Manhaji ‘Ala Mazhabil Imam al-Syaafi’iy – Dr Mustafa al-Khin, Dr Mustafa
al-Bugha dan ‘Ali al-Syarbaji, jld 3, ms 104, cetakan keenam Darul Qalam,
Damsyiq/ 2005
No comments:
Post a Comment