KONSEP HIBAH DALAM ISLAM
1.1 Pengertian Hibah
Hibah merupakan kalimah Arab yang memberi maksud
‘pemberian’. Di sudut bahasa, Hibah adalah pemberian yang tidak didahului oleh
tuntutan hak, dan padanya (barang yang diberikan itu) ada kegunaan bagi orang
yang diberikan. Mengikut pengertian ini, Hibah boleh jadi pada zat yang
tertentu dan bukan zat tertentu. [1]
Contoh
ada ‘ain/ zat tertentu ialah mengurniakan/ memberi anak lelaki atau perempuan
(lihat : surah al-Syuura/ 49), manakala contoh tiada ‘ain/ zat tertentu ialah
mengurniakan rahmat (lihat : surah Aali ‘Imran/ 8). Disebut kepada pemberi
hibah sebagai ‘Waahib’ (واهب), penerima hibah sebagai ‘Mauhuub lahu’(موهوب له) dan harta
yang diberikan sebagai ‘Mauhub’ (موهوب) dan ‘Mauhabah’. [2]
Hibah
di sudut istilah syara’ ialah : Memberi milik benda tanpa ganjaran/ gantian
(al-Jurjaani). Atau :Hibah adalah memberi milik harta kepada orang lain tanpa
ganjaran/ gantian (al-Majallah). [3]
Penulis
kitab al-Fiqh al-Manhajiy menyatakan : ‘Akad yang memberi faedah pemilikan ‘ain
tanpa gantian, semasa hidup, secara sukarela. [4]
Kata
Imam al-Raghib al-Ishfihani dalam bukunya ‘Mu’jam Mufradat Alfaz al-Qur’an’ : “الهبة أن تجعل ملكك لغيرك بغيرعوض ” yang bermaksud : “Hibah ialah anda menjadikan harta
milik anda kepada orang lain tanpa gantian/ganjaran.” Sekian dipetik. Jika
pemberi mengatakan, aku berikan kain ini dengan ganti beras itu, lalu
dipersetujui oleh penerima, maka ini bukan hibah tetapi menjadi jual beli,
meskipun disebut ‘beri/ hibah’.
Dengan
ini dapat dirumuskan bahawa setiap sedekah dan hadiah adalah hibah, tetapi
bukan semua hibah adalah sedekah dan hadiah. Hibah pada istilah
syarak ialah suatu akad yang mengandungi pemberian milik oleh seseorang secara
sukarela terhadap hartanya kepada seseorang yang lain pada masa hidupnya tanpa
balasan (iwad). Secara lebih khusus lagi, hibah ialah suatu akad pemberian
milik ain harta daripada satu pihak kepada pihak yang lain tanpa balasan (iwad)
semasa hidup secara sukarela, bukan mengharapkan pahala di akhirat dan
memuliakan seseorang, dengan menggunakan lafaz ijab dan qabul atau seumpamanya.
Berdasarkan definisi di
atas, dapat disimpulkan ciri-ciri hibah adalah seperti berikut:
(i) Suatu
akad pemberian milik harta kepada sesuatu pihak.
(ii) Harta
yang boleh dihibah ialah ain harta, bukannya hutang atau manfaat.
(iii) Akad
hibah dibuat tanpa mengenakan sebarang balasan (iwad).
(iv) Akad
hibah berkuat kuasa semasa hidup pemberi hibah
(v) Ia
dibuat secara sukarela tanpa paksaan.
(vi) Akad
dibuat bukan bertujuan untuk mendapat pahala atau memuliakan seseorang
tertentu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[1]Al-Fiqhul
Manhaji ‘Ala Mazhabil Imam al-Syaafi’iy – Dr Mustafa al-Khin, Dr Mustafa
al-Bugha dan ‘Ali al-Syarbaji, jld 3, ms 101, cetakan keenam Darul Qalam,
Damsyiq/ 2005.
[2] ‘al-Qaamus
al-Fiqhi Lughatan wa Istilaahan’, oleh Sa’diy Abu Jaib, cetakan Darul Fikri/
1988.
[3] ‘al-Qaamus
al-Fiqhi Lughatan wa Istilaahan’, oleh Sa’diy Abu Jaib, cetakan Darul Fikri/
198
[4] Al-Fiqhul
Manhaji ‘Ala Mazhabil Imam al-Syaafi’iy – Dr Mustafa al-Khin, Dr Mustafa
al-Bugha dan ‘Ali al-Syarbaji, jld 3, ms 101, cetakan keenam Darul Qalam,
Damsyiq/ 2005.
No comments:
Post a Comment