1.7 Kadar Harta yang Boleh Dihibah
Islam tidak menetapkan kadar atau had
tertentu bagi harta yang hendak dihibahkan. Ini kerana harta yang hendak
dihibahkan itu merupakan milik pemberi hibah, maka
terpulanglah kepada pemberi hibah membuat
pertimbangan terhadap kadar harta yang ingin dihibahkan. Walaupun begitu, Islam
menggalakkan hibah diberikan secara adil, lebih lebih lagi jika diberikan
kepada anak-anak.
Pandangan Jumhur ulamak (Hanafi, Maliki
dan Syafie)
Sunat menyamakan pemberian di antara
anak-anak dan pemberian yang lebih kepada salah seorang daripada mereka adalah
makruh hukumnya, walaupun pemberian itu sah.
Menurut pandangan Abu Yusuf
Melebihkan pemberian kepada sebahagian
daripada anak-anak adalah diharuskan jika ibu bapa tidak berniat menimbulkan
bahaya kepada anak-anak yang lain. Sekiranya ibu bapa berniat sedemikian, maka
menjadi kewajipan mereka menyamakan pemberian tersebut.
Menurut mazhab Hanbali,
Keadilan dalam pemberian hibah kepada anak-anak
merupakan perkara yang wajib.
Manakala menurut Imam Malik,
Tidak boleh memberi hibah semua harta
kepada sesetengah anaknya dan tidak kepada yang lain.
Menurut pendapat Hanafi, Syafie, Maliki
dan Abu Yusuf
Cara pemberian harta yang adil kepada
anak-anak semasa hayat ialah dengan cara menyamakan pemberian tersebut tanpa membezakan
di antara anak lelaki dan anak perempuan.
Golongan Hanbali dan Muhammad bin Hassan
al-Shaybani
Berpendapat bahawa keadilan yang
dikehendaki dalam pemberian adalah mengikut kadar mereka dalam pembahagian
harta pusaka, iaitu bahagian anak lelaki menyamai dua bahagian anak perempuan.
1.8 Hibah pada Masa Marad al-Mawt
Perkataan marad al-mawt bermaksud sakit
yang boleh menyebabkan kematian. Syarat syarat berikut diperlukan bagi
menentukan marad al-mawt, iaitu:
1. Penyakit itu yang menyebabkan kematian si
mati.
2. Penyakit itu menyebabkan kecemasan
kematian dalam fikiran si mati.
3. Terdapat tanda-tanda luar yang
menuntukkan bahawa penyakit itu berat.
Dalam Perkara 1595 Majallah al-Ahkam
al-‘Adliyyah, istilah marad al-mawt bermaksud sakit yang kebanyakannya membawa
kepada kematian, di mana sakit itu boleh melemahkan orang sakit daripada
melihat maslahat (kepentingan) di luar rumahnya jika dia seorang lelaki, dan
melemahkannya daripada melihat maslahat (kepentingan) di dalam rumahnya jika
dia seorang perempuan. Pesakit itu mati dalam keadaan sedemikian sebelum
berlalu masa satu tahun sama ada dia terlantar atas tilam (katil) atau
sebaliknya.
Sekiranya keadaan sakit tersebut
berterusan dan telah berlalu masa satu tahun, maka hukumnya sama seperti orang
sihat, ertinya segala urusannya (tasarruf) sama seperti urusan orang sihat
selagi sakit itu tidak terlalu berat dan tidak berubah keadaannya. Tetapi
sekiranya penyakit itu bertambah berat (serius) dan keadaannya telah berubah
dan dia mati dalam keadaan sedemikian, maka keadaan (daripada waktu berlaku
perubahan sehingga kematiannya) sakit itu dianggap sebagai marad al-mawt.
Daripada definisi di atas, perkataan
marad al-mawt mempunyai ciri-ciri berikut:
1. Sesuatu penyakit itu yang meyebabkan
kematian.
2. Kematian yang diakibatkan oleh sesuatu
penyakit itu berlaku dalam masa satu tahun atau selepas masa satu tahun (dalam
keadaan penyakit itu bertambah berat).
3. Sesuatu penyakit itu boleh melupakan dan
melalaikan seseorang pesakit itu daripada kepentingan yang bersifat keduniaan.
Hibah pada masa marad al-mawt ialah
pemberian yang dibuat oleh seseorang yang sakit tenat yang boleh membawa kepada
kematian. Dalam undang-undang Islam pemberian itu melibatkan dua jenis
undang-undang iaitu undang-undang hibah dan wasiat. Sekiranya pemberi hibah
menemui ajal berikutan dengan lafaz pemberian itu, maka pemberian itu samalah
seperti pemberian melalui wasiat dan tertakluk kepada hukum wasiat iaitu:
1. Pemberian itu tidak melebihi 1/3 daripada
harta si mati.
2. Pemberian itu tidak diberikan kepada
waris kecuali waris-waris lain telah bersetuju.
Walau bagaimanapun, jika pemberi
hibah itu hidup maka pemberian itu termasuk di dalam hukum hibah dan tertakluk
kepada hukum pemberian semasa hidup iaitu penyerahan hak pemunyaan oleh pemberi
hibah kepada penerima hibah.
Dalam Majallah al-Ahkam al-‘Adliyyah juga
telah menerangkan babarapa perkara yang berkaitan dengan hibah yang dibuat
ketika marad al-mawt, antaranya:
1. Apabila seseorang yang tidak mempunyai
waris menghibahkan semua hartanya kepada seseorang pada masa marad al-mawt,
kemudian pemberian itu diterima maka hibah itu hukumnya adalah sah (Perkara
877).
2. Apabila seseorang suami menghibahkan
semua hartanya kepada isterinya atau sebaliknya pada masa marad al-mawt dan
hibah itu telah diterima, sedangkan mereka tidak mempunyai waris lain, maka
hibah itu juga hukumnya sah dan baitulmal tidak boleh campurtangan dalam harta
peninggalannya (Perkara 878).
3. Apabila seseorang telah menghibahkan
sesuatu harta kepada salah seorang daripada waris pada masa marad al-mawt dan
selepas kematiannya waris-waris lain tidak bersetuju, maka hibah itu hukumnya
tidak sah (Perkara 879).
1.9 Hibah dalam Bentuk al-‘Umra dan
al-Ruqba (Hibah Bersyarat)
Al-‘Umra bermaksud pemberian semasa
tempoh hidup penerima hibah atau pemberi hibah dengan syarat harta tersebut
dikembalikan setelah kematian penerima hibah. Al-‘Umra juga bermaksud suatu pemberian
yang bersifat sementara yang merujuk kepada hayat salah seorang sama ada pemberi
hibah atau penerima hibah. Sekiranya
penerima hibah meninggal dunia maka harta yang dihibahkan itu dikembalikan
kepada pemberi hibah.
Sebaliknya, jika pemberi hibah
meninggal dunia maka harta hibah akan dikembalikan kepada waris pemberi hibah.
Contoh lafaz hibah al-‘umra adalah seperti pemberi hibah berkata:
“Tanah ini aku berikan (hibahkan) kepada
kamu semasa kamu hidup dan jika kamu mati maka harta itu kembali kepada aku
jika aku masih hidup dan kepada waris aku jika aku telah mati”.
Manakala al-ruqba
pula ialah pemberian dengan syarat kematian salah satu pihak sama ada pemberi
hibah atau penerima hibah sebagai syarat pemilikan kepada salah satu pihak yang
hidup. Al-Ruqba juga bermaksud suatu pemberian bersyarat yang ditentukan oleh
pemberi hibah, di mana harta hibah akan menjadi milik penerima hibah sekiranya
pemberi hibah meninggal dunia.
Tetapi jika penerima
hibah meninggal dunia sebelum pemberi hibah maka
harta hibah akan kembali kepada pemberi
hibah. Contoh lafaz hibah al-ruqba adalah seperti pemberi hibah berkata:
“Tanah
ini aku berikan kepada kamu sebagai ruqba dan jika kamu mati dulu maka harta
itu kembali kepada aku dan jika aku mati dulu maka harta itu untuk kamu”.
Para fuqaha’ sepakat tidak
mengharuskan hibah yang disyaratkan pemilikannya akan terlaksana pada suatu
tempoh masa yang akan datang. Majoriti ulamak berpendapat hibah yang bersifat
sementara seperti hibah ‘umra dan ruqba adalah sah tetapi syaratnya terbatal. Mereka berhujah bahawa jika syarat itu
terpakai maka ia bertentangan dengan kehendak akad hibah itu sendiri.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Peliharalah harta kamu dan janganlah
kamu (menghibahkannya) secara ‘umra kerana sesungguhnya sesiapa yang
(menghibah) sesuatu secara ‘umra, maka ia menjadi milik orang yang dihibahkan”.
Sebahagian daripada fuqaha’ mazhab
Hanbali, Imam Malik, Imam al-Zuhri, Abu Thur dan lain-lain serta qawl al-qadim
Imam Syafie berpendapat bahawa hibah ‘umra adalah harus dan syaratnya sah jika
tidak dinyatakan oleh pemberi hibah bahawa harta yang dihibahkan akan menjadi
milik waris penerima hibah selepas kematian penerima hibah. Ini bermakna harta
hibah akan kembali kepada pemberi hibah selepas kematian penerima hibah. Sementara pendapat lain pula mengambil
pendekatan bahawa hibah yang bersifat sementara pada hakikatnya bukanlah hibah
tetapi ia adalah ‘ariyah (peminjaman).
Imam Abu Hanifah dan Imam Malik
mengharuskan hibah ‘umra tetapi tidak mengharuskan hibah ruqba. Pandangan
mereka adalah berpandukan kepada hadis Rasulullah s.a.w yang telah mengharuskan
hibah ‘umra dan membatalkan hibah ruqba. Namun hadis ini dikritik oleh Imam
Ahmad kerana ia tidak diketahui kesahihannya. Mereka juga berpendapat bahawa
hibah ruqba adalah hibah ta’liq ke atas sesuatu yang tidak jelas dari segi
tempoh ia akan terlaksana.
Berdasarkan perbincangan di atas,
dapat dirumuskan bahawa antara isu penting yang membawa perbezaan pandangan di
kalangan fuqaha’ mengenai hibah ‘umra dan hibah ruqba ialah tertumpu kepada
unsur hibah yang bersifat sementara dan hibah sesuatu yang dita’liqkan dengan
hayat seseorang. Kedua-dua isu ini telah menimbulkan reaksi yang berbeza di
kalangan fuqaha’.
Mazhab yang mengatakan hibah ‘umra
dan hibah ruqba tidak diharuskan adalah berpandukan kepada hadis Rasulullah
s.a.w yang bermaksud:
“Janganlah kamu memberi (hibah) sama ada
secara ‘umra atau ruqba”.
Mazhab yang mengharuskan hibah ‘umra
dan hibah ruqba pula berhujah dengan hadis yang bermaksud:
“(Hibah) ‘umra dan ruqba adalah
diharuskan bagi mereka”.
No comments:
Post a Comment