Friday 8 November 2013

TUGAS UTAMA RASULULLAH SAW DALAM MENYEBARKAN RISALAH ISLAM

Wahai Nabi, Sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi (terhadap umatmu), dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar). (Al ahzab 45)

Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (Wahai Muhammad) sebagai Rasul Yang menjadi saksi (yang diterima keterangannya), dan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman), serta pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar). Al fath 8

Dan tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai Rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman), dan pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu).
(Surah Saba’:28)

1)   Syaahidan (Saksi)

Maka Bagaimanakah (Keadaan orang-orang kafir pada hari akhirat kelak), apabila Kami datangkan dari tiap-tiap umat seorang saksi (iaitu Rasul mereka sendiri menjadi saksi terhadap perbuatan mereka), dan Kami juga datangkan Engkau (Wahai Muhammad) sebagai saksi terhadap umatmu ini? (An nisa 41)

Dan (ingatkanlah tentang) hari Kami bangkitkan Dalam kalangan tiap-tiap umat, seorang saksi terhadap mereka, dari golongan mereka sendiri; dan Kami datangkanmu (Wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka ini (umatmu); dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam. (An Nahl 89)


2)   Mubassyiran (Khabar Gembira)

(Allah melakukan Yang demikian) supaya ia memasukkan orang-orang Yang beriman - lelaki dan perempuan - ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; Dengan keadaan kekal mereka di dalamnya, serta menghapuskan dosa-dosa mereka; dan adalah Yang demikian itu pada sisi Allah merupakan kejayaan Yang besar (untuk mereka)  
( Surah al-Fath :5)

Seungguhnya orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk. 8. balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal Yang tetap), Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekalah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan Merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. balasan Yang demikian itu untuk orang-orang Yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.  (Surah al- Bayyinah : 7-8)

Dan (dengan itu) sampaikanlah berita yang mengembirakan kepada orang-orang Yang beriman, Bahawa Sesungguhnya mereka akan beroleh limpah kurnia Yang besar dari Allah. (Al Ahzab 47)


3)   Naziran (Khabar Duka Cita)


Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Al fath 7)

Dan (ingatlah bahawa) sesiapa yang tidak beriman kepada Allah dan RasulNya, maka Sesungguhnya Kami sediakan bagi orang-orang kafir itu api neraka Yang menjulang-julang. (Al fath 13)


No comments:

Post a Comment