Guru merupakan
elemen asas dalam proses pendidikan. Keberkesanan sesuatu pendidikan itu
bergantung kuat kepada ilmu seorang guru itu, kesungguhannya dan kesabarannya
dalam melaksanakan tugas sebagai seorang pendidik. Terdapat lima ciri utama
yang mesti dimiliki oleh seorang guru untuk memastikan pekerjaannya itu
bertepatan dengan keizinan Allah SWT.: (Usul al-Tarbuyah al- Islamyyah, hlm.
259)
Keikhlasan niat:
Seorang guru
wajib mengikhlaskan niat dalam segala amalan dan ilmunya kerana Allah SWT.
Rasulullah SAW telah memberi amaran kepada orang yang tidak ikhlas dalam
keilmuan yang boleh membawa kepada mencari keredaan Allah, “Sesiapa yang
mempelajari sesuatu ilmu Agama yang boleh mendapat keredaan Allah, hal keadaan
dia tidak mempelajari ilmu itu kecuali untuk mendapat habuan dunia, maka dia
tidak akan menghidu wangian syurga di hari kiamat.” “Sesiapa yang mempelajari
sesuatu ilmu supaya berbangga dengannya ulamak, dan mempermainakn dengannya org
bodoh dan memalingkan muka-muka manusia kepadanya, maka Allah akan memasukkanya
ke dalam neraka jahanam.” “Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat dan
sesungguhnya setiap seseorang itu (akan dapat) apa yang diniatkan.”
Berilmu
Elemen ke dua yang
mesti dimilki oleh guru ialah berilmu dan mempelajari ilmu yang bermanfaat. Ini
kerana ilmu yang bermanfaat dan kehendak yang kuat untuk mendapatkannya
merupakan kunci kebahagiaan bagi setiap insan. Ibn Qayyim pernah berkata :
kehendak adalah pintu untuk sampai dan ilmu adalah kuni pintu tersebut. Dengan ilmu pengetahuan seseorang akan
mengenali perkara halal dan haram, kewajipan dan tanggungjawab, adab dan
keperibadian mulia. ia seolah-olah
perhiasan bagi seorang muslim, yang diperlukan olehnya ketika di rumah, sekolah
dan juga pusat memberli belah dan di dalam semua urusan kehidupan peribadi dan
kemasyarakatan. Islam menggesa umatnya menuntut ilmu dengan pelbagai cara; ini
berdasarkan firman Allah SWT:
Hai orang-orang
beriman apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam
majlis", maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu.
Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu", maka berdirilah, niscaya
Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang
yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa
yang kamu kerjakan.
(Surah al-Mujadalah: 11)
“Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya
Dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) Dengan keadilan, dan
malaikat-malaikat serta orangorang Yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga
Yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia; Yang Maha
Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”
(surah Ali imran: 18)
Menurut
al-Qurtubi, ayat di atas menjadi dalil kelebihan ilmu pengetahuan dan kemuliaan
para ulama. Ilmu pengetahuan yang betul dan benar akan memandu seseorang kepada
bertakwa
kepada Allah dan
jalan yang boleh membawa pemilik kepada syurga Allah SWT. Allah berfirman:
Ertinya:
“Sebenarnya Yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari
kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang Yang berilmu. Sesungguhnya Allah
Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.”
(surah Fathir: 28)
Rasulullah SAW
bersabda: “Sesiapa yang menyusuri satu
jalan yang padanya dia menuntut ilmu, maka Allah akan menyusuri dengannya satu
jalan dari jalan-jalan syurga.”.
Beramal dengan
Ilmu
Mempelajari
sesuatu ilmu pengetahuan tidak mencukupi untuk menjadikan seseorang itu berada
di atas landasan yang betul. Bagi seorang guru, dia mesti beramal dengan ilmu
tersebut sehingga dia menjadi ikutan yang yg baik, dan zahirnya bertepatan
dengan batinnya, dia menghhiasi diri dengan akhlak yang mulia seperti benar,
ikhlas, amanah, memberi nasihat, sukakan kebaikan, menggalakkan manusia
melakukannya, menjahi sifat yang keji; seperti ucapan palsu, bohong, tipu,
khianat, dengki, membenci manusia lain, dan lain-lain akhlak yang keji. Guru
mesti meyakini bahawa dia akan dipersoalkan oleh Allah tentang ilmu pengetahuan
yang dimilikinya, adakah ia telah diamalkan. Ini berdasarkan sebuah hadis
Rasulullah SAW:
“Tidaklah
berganjak dua kaki manusia itu (pada hari kiamat) sehinggalah dia ditanya
tentang umurnya di mana ia dihabiskan, tentang ilmunya pada apa dia lakukan,
tentang hartanya dari mana dia perolehi dan pada apa yang dibelanjakannya,
tentang jasadnya pada apa yang habiskan.”
Oleh itu seorang
muslim mestilah bersungguh-sungguh menuntut ilmu kerana ia mempunyai kelebihan
yang pahala yang besar. Dan dia mestilah menjadikan tingkahlakunya bertepatan
dengan apa yang dipelajarinya, sehingga dia menjadi ikutan yang baik bagi
anak-anak didiknya, dan dia mestilah berniat baik dalam menuntut ilmu iaitu
untuk beramal dengan ilmunya dan untuk mencari keradaan Allah SWT.
Menyampaikan apa
yang diketahui
Selepas
seseorang guru itu mempelajari ilmu yang baik dan berfaedah serta beramal
dengan ilmu tersebut, maka dia hendaklah melaksanakan tanggungjawabnya memberi
nasihat dan tunjuk ajar serta mendidik anak-anak didiknya supaya menginggalkan
segala kekejian dan mengambil kemuliaan. Guru mesti berwaspada dari
menyembunyikan ilmu dan tidak menerangkannya dengan jelas kepada manusia. Dia
mestilah menggalakkan manusia supaya melakukan kebaikan dan menjauhi keburukan,
supaya mereka tidak menjadi seperti Ahli Kitab yang menyembunyi kebenaran dan
menjualnya dengan harga yang amat murah. Allah berfirman:
“Dan (ingatlah)
ketika Allah mengambil perjanjian setia dari orang-orang Yang telah diberikan
Kitab (iaitu): "Demi sesungguhnya! hendaklah kamu menerangkan isi Kitab
itu kepada umat manusia, dan jangan sekali-kali kamu menyembunyikannya".
Kemudian mereka membuang (perjanjian setia) itu ke belakang mereka, serta
mereka menukarnya Dengan mengambil faedah dunia Yang sedikit. maka amatlah
buruknya apa Yang mereka dapati dari penukaran (Kalamullah dan janjiNya)
itu.”
(surah Ali Imran: 187)
Rasulullah SAW
bersabda:“Sesiapa yang ditanya tentang esuatu ilmu yang diketahuinya, kemudian
dia menyembunyinya, maka dia akan dikekang (dari bercakap) pada hari kiamat
dengan kekangan dari api neraka.”
Sabar
Satu lagi sifat
yang mesti dimiliki oleh seorang ugur ialah sabar. Proses pendidikan dipenuhi
dengan kepayahan dan kesusahan. maka jika guru tidak memiliki sifat sabar, maka
tidak mustahil guru akan menjadi jemu dalam pekerjaan yang dilakukannya.
Rentetan itu dia
akan menjadi tidak aktif dan tidak dapat menjadi seorang guru seperti yang diharapkan. Sesungguhnya Rasulullah merupakan orang yang
paling tinggi sabarnya yang perlu
diteladani.
Berdasarkan riwayat anas bin Malik:
.
“Anas bin Malik
berkata: Aku pernah berjalan bersama Rasulullah SAW, dan baginda memakai
selendang najran yang tebal. Tiba-tiba seorang Arab badawi berjmupa dengannya.
Maka Arab Badawi itu merentab selendang baginda dengan rentapan yang kuat,
sehingga aku melihat di tengkok Rasulullah itu ada kesan tarikan selendang itu.
Kemudian Arab itu berkata: Wahai Muhammad! berikan aku harta allah yang ada padamu.
Maka Rasulullah SAW berpaling kepada Arab tersebut dan baginda ketawa, kemudian
baginda menyuruh (sahabatnya) memberi sesuatu kepada Arab tersebut.”
Peranan Guru
Pendidikan Islam
Semua manusia
mempunyai tanggungjawab masing-masing sebagaimana yang telah diiktiraf oleh
Allah di dalam Al-Quran sebagai khalifah Allah untuk mewakili-Nya bagi mengurus
alam ini. Alam dalam konteks pendidikan antaranya merujuk kepada sumber manusia
itu sendiri. Justeru tanggungjawab Guru Pendidikan Islam boleh dirumuskan dengan
pelbagai peranan seperti berikut:
1)
Mu’allim
2)
Muaddib
3)
Mudarris
4)
Mursyid
5)
Murabbi.
Mu’allim
Muallim merujuk
kepada peranan guru di dalam bilik darjah untuk memberitahu, mengajar, memindah
dan menyampaikan pelbagai jenis maklumat, disiplin dan ilmu pengetahuan kepada
murid sama ada melalui latihan, arahan atau amalan bentuk pengajaran dan
pembelajaran yang seumpamanya (Ab Halim, 2010). Muallim juga merujuk kepada
peranan guru untuk memberitahu, mengajar, memindah dan menyampaikan pelbagai
jenis maklumat, disiplin dan ilmu pengetahuan kepada para pelajar sama ada
melalui syarahan, latihan, amali, latihtubi, arahan atau sebarang bentuk
pengajaran yang dirancang.
Dan jika kamu
takuti (sesuatu bahaya) maka sembahyanglah sambil berjalan atau berkenderaan,
kemudian apabila kamu telah aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah
(dengan mengerjakan sembahyang secara yang lebih sempurna), sebagaimana Allah
telah mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya.
Al-Baqarah : 239
Muaddib
Ta’dib diertikan
sebagai proses mendidik yang difokuskan kepada pembinaan dan penyempurnaan
akhlak atau budi pekerti pelajar. Menurut Sayed Muhammad
An-Nuquib Al-Attas, kata ta’dib adalah
pengenalan dan pengakuan yang secara berangsur-angsur ditanamkan kepada manusia
tentang tempat-tempat yang tepat dari segala sesuatu dalam tatanan penciptaan
sedemikian rupa, sehingga membimbing ke arah pengenalan dan pengakuan kekuasaan
dan keagungan Tuhan dalam tatanan wujud keberadaan- Nya.
Mudarris
Mudarris
merupakan orang memiliki kepekaan intelektual, informasi serta memperbaharui
pengetahuan dan keahlian secara berterusan di samping berusaha mencerdaskan
anak didiknya, membenteras kebodohan mereka, serta melatih ketrampilan sesuai
dengan bakat, minat dan kemampuannya. Firman Allah:
Tidaklah patut
bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya Kitab ugama dan hikmat
serta pangkat Nabi, kemudian ia tergamak mengatakan kepada orang ramai: "Hendaklah
kamu menjadi orang-orang yang menyembahku dengan meninggalkan perbuatan
menyembah Allah". Tetapi (sepatutnya ia berkata): "Hendaklah kamu
menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Taala - dengan ilmu
dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu,
dan kerana kamu selalu mempelajarinya. Ali –Imran : 79
Mursyid
Merujuk kepada
aspek kepimpinan guru untuk menjaga, menasihati, mangarah, membimbing dan
memberi petunjuk kepada para pelajar ke arah pembentukan dan pembangunan diri
(JERI) sebagai insan soleh. Konsep irshad lebih menfokuskan konsep kepimpinan
Rasulullah saw dalam proses mendidik dan membimbing para sahabat. Firman Allah:
Kitab Al-Quran
yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami
tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami. Al-Jin : 2
Murabbi
Merujuk kepada
peranan guru yang seiring dengan dasar pendemokrasian pendidikan untuk membina
akal budi, membangun jatidiri dan intergriti, memacu minda, mencurahkan kasih
sayang, mendidik, mengajar, menyubur dan memelihara fitnah para pelajar serta
memupuk bakat dan kebolehan yang wujud dalam diri mereka secara beransur-ansur
agar dapat berkembang dengan baik selaras dengan kematangan yang dilalui oleh
para pelajar.
Firman Allah:
Dan hendaklah
engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu,
dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat
kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya
memelihara dan mendidikku semasa kecil.
“Al-Isra’ : 24
Peranan Guru
Pendidikan Islam dalam melahirkan Modal Insan
Guru merupakan
sumber manusia penting dalam industri pendidikan bagi menyokong hasrat wawasan
negara ke arah negara maju sepenuhnya menjelang tahun 2020.Gurulah yang akan
memastikan para pelajar serasi dengan acuan wawasan negara. Gurulah yang akan
memastikan modal insan negara mampu memenuhi usaha memartabatkan taraf
pendidikan modal insan negara sejajar dengan piawai negara maju. Justeru, guru
juga mesti melengkapkan diri mereka dengan nilai futuristik yang akan menanggapi
cabaran pembentukan modal insan cemerlang dan seimbang. Pembangunan modal insan
yang berkualiti dan seimbang adalah hasrat pendidikan negara secara umum dan
matlamat Pendidikan Islam secara khusus. Usaha untuk melahirkan modal insan
yang berkualiti dan seimbang menuntut profesionalisme guru‐guru yang memikul tanggungjawab dan tugas mendidik. Profesionalisme
adalah satu isu yang besar dan penting. Ia merujuk kepada kualiti yang dimiliki
guru daripada segi ilmu, kemahiran, sikap atau atribut. Guru dalam tradisi keilmuan
Islam adalah ibu bapa kedua penting selepas ibu bapa pelajar sendiri. Guru juga
adalah pendakwah yang menjadi ikutan dan rujukankepada pelajar. Terdapat empat
atribut guru Pendidikan Islam yang penting bagi menunjukkan tahap profesionalisme
mereka iaitu sabar, bersedia meningkatkan ilmu dan kemahiran, menilai amalan
diri dan amalan pengajaran serta memiliki pergantungan yang kuat dengan Allah s.w.t.
Keempat‐empat atribut tersebut berperanan menghasilkan modal insan
atau pelajar yang berkualiti dan seimbang sesuai dengan kehendak Pendidikan
Islam (Fathiyah, 2011).
No comments:
Post a Comment