Pendidikan
Islam sekolah rendah adalah pendidikan awal yang wajib dipelajari oleh setiap
murid Islam dari Tahun 1 hingga Tahun 6. Pendidikan Islam sekolah rendah
memenuhi tuntutan fardu ain, menekankan kemahiran-kemahiran asas yang perlu
dikuasai oleh individu Muslim. Selaras dengan proses perkembangan intelek,
rohani, emosi dan jasmani murid-murid. Merangkumi aspek keimanan, kemanusiaan,
kemasyarakatan dan kenegaraan.
Tumpuan
Khusus mata pelajaran Pendidikan Islam:
- 1) Pendidikan Asas Tilawah al-Quran
- 2) Pembentukan Aqidah dan Bimbingan Asas Fardu Ain
- 3) Pemupukan amalan Fardu Ain dan Kifayah yang dituntut oleh Syariat
- 4) Penerapan Adab yang berteraskan Akhlak Islamiah ke dalam diri murid.
Keempat-empat
bidang ini hendaklah disampaikan dengan berkesan. Penyampaian yang berkesan
mampu menanam asas keimanan dan membentuk murid-murid agar mempunyai cita-cita
tinggi, daya tahan, semangat juang, gigih berusaha dan mampu mengubah diri yang
menyumbang kepada asas tamadun masyarakat, bangsa dan negara.
Para
pendidik perlu memastikan setiap murid menguasai ilmu, amalan dan kemahiran
yang telah ditetapkan supaya matapelajaran Pendidikan Islam ini dapat
menyumbang kearah pembentukan muslim mumin yang berilmu, beriman, beradab,
berakhlak mulia, berketrampilan, bertanggungjawab, beramal salih dan bertakwa
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Islam.
Matlamat
Pendidikan Islam Sekolah Rendah
Matlamat
pendidikan Islam adalah untuk menghasilkan muslim yang berilmu, beriman,
berketrampilan, beramal soleh dan berakhlak mulia berdasarkan al Quran dan al
Sunnah supaya menjadi hamba dan khalifah Allah yang bertaqwa dan menyumbang
kearah mempertingkat tamadun bangsa dan negara.
Objektif
Pendidikan Islam
Setelah
mengikuti kurikulum Pendidikan Islam sekolah rendah, murid dapat :
- Membaca surah-surah terpilih dari juzu’ Amma dengan betul dan fasih, untuk memupuk minat membaca al Quran dan menjadi amalan
- Menghafaz ayat lazim yang terpilih untuk bacaan dalam solat dan ibadat harian
- Memahami maksud beberapa surah yang dipelajari dan menghayati pengajarannya kearah meyakini al Quran sebagai rujukan petunjuk Allah
- Memahami dan meyakini asas-asas keimanan sebagai pegangan akidah dan benteng keagamaan
- Mengamalkan ibadat-ibadat asas dalam fardu ain serta memahami fardu kifayah sebagai tuntutan kewajipan umat Islam
- Memahami dan mengambil iktibar dengan sirah Rasulullah saw sebagai asas perkembangan tamadun manusia
- Mengamalkan adab dan menghayati nilai-nilai akhlak dalam kehidupan seharian
- Membaca dan menulis jawi serta mencinta ilmu sebagai warisan budaya bangsa
Kandungan
Kurikulum
Asuhan
Tilawah Al-Quraan
- Membaca Surah–surah terpilih dari juzuk Amma dengan betul dan fasih, untuk memupuk minat membaca AQuran dan menjadi amalan
- Membaca ayat-ayat al- Quraan dengan Betul dan fasih.
- Menghafaz ayat-ayat tertentu dengan betul dan fasih
- Menghafaz ayat-ayat lazim yang terpilih untuk bacaan dalam solat dan ibadah harian.
- Memahami maksud beberapa surah yang dipelajari ddengan menghayati beberapa surah sebagai rujukan petunjuk Allah.
- Memahami pengertian surah-surah tertentu daripada Juzuk Amma (Juzuk 30 ) dan menghayati pengajarannya.
Asas
Ulum As- Syariah
- Memahami dan meyakini asas-asas keimanan sebagai pegangan akidah dan benting keagmaan
- Mengamalkan ibadah-ibadah asas Fardu Ain s erta memahami Fardu Kifayah sebagai tuntutan kewajipan umat Islam
- Memahami dan mengambil Iktibar dengan sirah Rasulullah S.A.W. sebagai asas perkembangan tamadun manusia,
- Penekanan akidah,pembentukan sikap dan tanggungjawab terhadap Allah
- Pengetahuan mengenai peraturan ibadah yang ditentukan oleh Allah Taala dan melaksanakannya
- Percontohan dan pengambilan iktibar dari Sirah Rasulullah S. A..W
- Implikasi Akidah,Ibadah dan Sirah dari segi tanggungjawab terhadap diri, keluarga,masyarakat dan Negara.
Asas
Akhlak Islamiah
- Mengamal adab dan menghayati nilai-nilai akhlak
- Kepatuhan terhadap perturan dan cara hidup Muslim dalam hubungan dalam kehidupan seharian dengan Allah S.W.T. dan Rasulullah S.A.W
- Kepatuhan terhadap peraturan dan tatacara perhubungan manusia dengan diri, keluarga, alam sekitar,masyarakat dan Negara
Pelajaran
Jawi
- Membaca dan menulis jawi serta mencintainya sebagai warisan budaya bangsa.
- Menulis tulisan jawi dengan baik
- Membaca jawi dengan lancar
- mempelajari seni tulisan jawi.
Ciri-ciri
pengajaran dan pembelajaran yang terdapat dalam Buku Panduan Guru antaranya
ialah:
1.
Wujud pembelajaran yang berkesan dan suasana bilik darjah yang mengembirakan .
2.
Penglibatan murid secara aktif
3.
Strategi pengajaran yang merangsangkan perbincangan dan penerokaan
4.
Suasana pembelajran kooperatif di mana murid berpeluang melihat diri mereka sebagai
murid yang berkebolehan
5.
Kemahiran Berfikir
6.
Pengajran Berasaskan kajian Masa Depan (KMD)
7.
Pembelajaran secara konstruktivisme
8.
Pembelajran secara kontekstual
9. Penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran
Dokumen
Standard Kurikulum Pendidikan Islam KSSR
Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah(KBSR) telah melalui proses transformasi. Kurikulum
yang telah diperkukuh dan ditambah baik ini dikenali sebagai Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR). Mulai tahun 2011, KSSR dllaksanakan secara berperingkat
bermula dengan Tahun 1. Kurikulum Transformasi Sekolah Rendah digubal
berasaskan standard kandungan dan standard pembelajaran.
Standard
kandungan bermaksud penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui
dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan,kemahiran
dan nilai. Manakala standard pembelajaran pula bermaksud satu penetapan
kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur
bagi setiap standard kandungan.
Matlamat
Matlamat
Pendidikan Islam sekolah rendah adalah untuk menghasilkan insan yang berilmu,
beriman, beramal soleh dan berakhlak mulia dengan menjadikan al-Quran dan
al-Sunnah sebagai panduan dalam kehidupan seharian supaya menjadi hamba Allah
yang berjaya di dunia dan di akhirat.
Objektif
Murid
yang mengikuti pengajaran dan pembelajaran kurikulum standard Pendidikan Islam
sekolah rendah berkebolehan untuk:
1.
Membaca al-Quran dengan betul dan bertajwid serta mengamalkan pembacaannya
dalam kehidupan seharian;
2.
Menghafaz surah-surah terpilih dari juzu’ amma untuk bacaan dalam solat dan ibadat
harian;
3.
Memahami maksud beberapa surah yang dipelajari dan menghayati pengajarannya;
4.
Membaca dan memahami hadis-hadis terpilih serta menghayati pengajarannya;
5. Memahami
dan meyakini asas-asas keimanan sebagai pegangan akidah dan benteng keagamaan;
6.
Memahami dan mengamalkan ibadat-ibadat asas fardu ‘ain dan fardu kifayah sebagai
kewajipan umat Islam;
7.
Memahami dan mengambil iktibar daripada sirah Rasulullah s.a.w. bagi menanam
rasa kecintaan kepada baginda;
8.
Memahami dan mengamalkan adab serta menghayati nilai-nilai akhlak dalam kehidupan
seharian; dan
9.
Membaca dan menulis jawi serta mencintainya sebagai warisan budaya bangsa;
Fokus
Kurikulum
standard Pendidikan Islam sekolah rendah memberi penekanan kepada kemahiran
membaca al-Quran, hadis, pemantapan asas-asas akidah, ibadah, akhlak dan sirah
Rasulullah s.a.w. serta kemahiran jawi. Pada akhir pembelajaran Pendidikan Islam
sekolah rendah murid mampu memahami, mengamal dan menghayati tuntutan fardu ain
dan fardu kifayah dalam kehidupan harian.
Organisasi
Kandungan
Kurikulum
Pendidikan Islam sekolah rendah dibangunkan dengan memberi penekanan pada
standard kandungan dan standard pembelajaran yang perlu diketahui dan boleh
dilakukan oleh murid . Standard kandungan Pendidikan Islam Sekolah Rendah
dibahagikan kepada tujuh modul iaitu:
1.
Modul al Quran
Modul
ini memberikan tumpuan kepada membaca al-Quran dengan betul, fasih dan
bertajwid, menghafaz dan memahami surah al-Fatihah dan surah tertentu daripada
juzu’ Amma serta menghayati pengajarannya.
2.
Modul Hadis
Modul
ini memberikan tumpuan kepada memahami maksud hadis secara umum serta
menghayati pengajarannya.
3.
Modul Akidah
Modul
ini memberikan tumpuan kepada pembentukan akidah, sikap dan tanggungjawab
terhadap Allah s.w.t, pemahaman akidah yang sahih dan mengaplikasikan tuntutan
akidah dalam kehidupan harian.
4.
Modul Ibadah
Bidang
ini memberi tumpuan kepada pemahaman dan penghayatan peraturan ibadah yang
ditentukan oleh Allah s.w.t. dan melaksanakannya dalam kehidupan seharian.
5.
Modul Sirah
Bidang
ini memberi tumpuan kepada pemahaman dan sirah Rasulullah s.a.w. mengambil
iktibar daripadanya serta mengaplikasikan tuntutan sirah dalam kehidupan harian.
6.
Modul Adab
Bidang
ini memberi tumpuan kepada penghayatan peraturan dan tatacara perhubungan
manusia dengan Allah, manusia sesama manusia dan manusia dengan alam sekitar.
7.
Modul Jawi
Bidang
ini memberi tumpuan kepada pembacaan dan penulisan jawi serta mempelajari asas
seni khat.
Elemen
merentas kurikulum dan kemahiran menaakul:
1.
Kreativiti dan inovasi
2.
Keusahawanan
3.
Teknologi maklumat dan komunikasi
4.
Buku panduan kemahiran menaakul
Model-model
j-QAF:
Lima
model telah dikenalpasti iaitu 4 model pengajaran dan 1 model kokurikulum. Model-model berkenaan adalah seperti berikut
:
1.
Model Pemulihan Jawi
2.
Model Tasmik
3.
Model Khatam al-Quran
4.
Model Peluasan Bahasa Arab
5.
Model Bestari Solat
KONSEP
J-QAF
Pada
24 Disember 2003, semasa YAB Perdana menteru menyampaikan ucapan pada perjumpaan
dengan ulama dan pegawai-pegawai agama sempena Majlis Tilawah al- Quran
Peringkat Antarabangsa Keli ke 45 di Kuala Lumpur, antara lain ada menyebut tentang
khatam al-Quran, mewajibkan pembelajaran bahasa Arab dan menghayati amalan
fardhu ain. Hasrat itu diulangi sekali lagi semasa lawatan beliau ke
Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2003. Beliau mencadangkan
supaya perkara tersebut dilaksanakan seeberapa segera yang boleh.Kementerian
pendidikan Malaysia telah mengambil tindakan dengan mengadakan
beberapa
mesyuarat dan bengkel, dan akhirnya mengadakan seminar Jawi, al-Quran, bahasa
Arab dan Fardhu Ain (j-Qaf) pada 3 hinga 5 Mac 2004. Semiman ini telah bersetuju
menerima beberapa model untuk dilaksanakan sebagai projek rintis pada April
2004 sebelum pelaksanaan sebenar pada tahun 2005 secara berperingkat peringkat.
Konsep
j-Qaf
j-Qaf
adalah satu projek memperkasakan Pendidikan Islam (PI) melalui penekanankhusus
dalam pengajaran jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain. Projek ini dilaksanakan
diperingkat persekolahan rendah.
Objektif
j-Qaf
Setelah
projek ini dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan diharapkan semua murid
yang menganut agama Islam, semasa di sekolah rendah dapat
1.
menguasai bacaan dan tulisan jawi
2.
khatam al-Quran
3.
mempelajari bahasa Arab dan
4.
mantap dan menghayati fardhu ain
Kepentingan
j-Qaf
1.
Kepentingan Jawi
Jawi
telah diajar sebagai komponen Pendidikan Islam dan mula dilaksanakan pada tahun
2003 dengan pendekatan pengajaran 6 bulan pertama di tahun 1. Laporan
pemantauan mendapati penguasaan bacaan Jawi dalam pendidikan Islam semata-mata
masih belum mencukupi dan berkesan
2.
Kepentingan al-Quran
Al-Quran
telah diajar sebagai sebahagian Pendidikan Islam dalam bidang Asuhan tilawah
al-Quran pada masa ini. Namun tidak menekankan pembelajaran sehingga khatam
al-Qudan. Ia hanya mengutamakan kebolehan membaca sahaja.
3.
Kepentingan Bahasa Arab
Status
Bahasa Arab Sekolah Rendah pada masa ini sebagai mata pelajaran bahasa
tambahaan. Ia diajar di sekolah-sekolah rendah secara berpilih dan terhad.
Tidak semua murid berpeluang mempelajarinya
4.
Kepentingan Fardhu Ain
Ibu
bapa masih belum berpuas hati dengan pencapaian dan penguasaan anakanak mereka
dalam Fardhu Ain terutama hal ibadah mendirikan solat.
5.
Kepentingan Projek j-Qaf pada keseluruhan
Masa
pengajaran PI Sekolah Rendah pada masa ini ialah 6 waktu, 5 waktu di SJKT dan 4
waktu di SJKC. Peruntukan waktu ini tidak membolehkan aktivitiaktiviti khatam
al-Quran, pemulihan dan pengukuhan Jawi dan latihan amali Fardhu Ain yang
mencukupi di laksanakan di sekolah-sekolah. Manakala Bahasa Arab di sekolah-
sekolah diajar oleh guru Pendidikan Islam sedia ada. Ini menyukarkan
pelaksanaan Bahasa Arab di semua sekolah sekiranya guru Bahasa Arab yang hakiki
tidak diwujudkan.
Pelaksanaan
j-Qaf
j-Qaf
akan dilaksanakan mulai tahun 2005 secara berperingkat-peringkat. Pihak Kementerian
Pelajaran Malaysia akan memberi maklumat yang lebih lengkap mengenai cara
pelaksanaan model-model yang terpilih serta persiapan-persiapan khusus bagi pelaksanaan
2005. Panduan modul yang terkandung di dalam buku ini adalah maklumat awal yang
berguna untuk persiapan kearah pelaksanaan sebenar. Ia tidak menggambarkan
keadaan sebenar pelakasanaan j-Qaf melainkan pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia mengambil keputusan mengekalkan panduan dan modul yang terkandung
dalam buku ini.
a.
Model Khatam Al-Quran
Objektif
Khatam Quran j-QAF
1.
Membaca al-Quran dengan lancar dan bertajwid dan
2.
Murid dapat mengkhatamkan al-Quran 30 juzuk.
Kepentingan
Khatam Al-Quran j-QAF
Khatam
al-Quran j-QAF melalui proses talaqqi musyafahah adalah penting demi memastikan
setiap murid diberi peluang sama rata untuk menguasai tilawah al-Quran dengan lancar
dan bertajwid. Setiap murid diharap dapat menghatamkan bacaan al- Quran
sebanyak 30 juzuk dalam jangka masa 6 tahun berada di sekolah rendah mengikut
tahap penguasaan individu. Namun bagi murid yang tidak menguasai bacaan al-Quran
berpeluang meneruskan pembelajaran menggunakan kaedah Iqra` dengan pemantauan
dari guru dari masa ke semasa.
Pelaksanaan
dan Penilaian Khatam Quran j-QAF
Pelaksanaan
khatam al-Quran j-QAF terbahagi kepada dua iaitu program khatam al- Quran Model
Setahun atau Model 6 bulan dan program khatam al-Quran Model Tasmik. Walaupun
objektif kedua-dua model ini sama, namun kaedah pelaksanaannya berbeza di
antara satu sama lain.
Program
Khatam Quran Setahun atau 6 Bulan.
Program
Khatam al-Quran Setahun atau 6 Bulan ialah program yang menumpukan kepada
penguasaan kemahiran membaca al-Quran tahun satu dan aspek khatam al- Quran
pada tahun 2 hingga tahun 6.
Program
Khatam al-Quran Setahun dilaksanakan kepada pelajar Tahun Satu kemasukan mulai
Januari 2011. (Sila rujuk Kurikulum Standard Sekolah Rendah).sebagai rujukan
pelaksanaan. Manakala bagi pelajar tahun 2,3,4,5 dan 6 tahun 2011 akan
meneruskan Program Khatam Quran Model 6 bulan di bawah kurikulum KBSR.
Objektif
1.
Murid dapat membaca al-Quran dengan lancar dan bertajwid
2.
Murid dapat menghabiskan bacaan al-Quran sebanyak 30 juzuk.
Kumpulan
Sasaran
Semua
murid yang beragama Islam tahun 2 hingga tahun 6
Strategi
Pelaksanaan
Tempoh
Pelaksanaan
Murid
tahun 2 hingga tahun 6 akan mengikuti Model Khatam Al-Quran setiap tahun. Bagi bulan
berikut dan seterusnya mereka akan mengikuuti kurikulum Pendidikan Islam berdasarkan
sukatan pelajaran sedia ada.
Peruntukan
Waktu
Pengajaran
dan pembelajaran berfokus kepada Tilawah al-Quran mulai Januari hingga Novdengan
peruntukan masa 4 kali seminggu. Dua waktu selebihnya digunakan untuk program
Asas Ulum Syariah danJawi.
Proses
Pengajaran dan Pembelajaran
1.
Semua murid membaca al-Quran menggunakan mushafRasm Uthmani
2.
Setiap murid membaca al-Quran mengikut kedah talaqqi dan musyafahah.
3. Proses
talaqqi dan musyafahah di dalam kelas dikendalikan oleh guru Pendidikan Islam
(GPI) yang mengajar dengan dibantu oleh sekkurang kurangnya seorang guru
pembimbing yang boleh terdiri daripada guru GPI lain, guru akademik biasa,
pentadbir sekolah, kaki tangan sekolah dan murid turus.
4.
Merekod bacaan setiap murid di dalam Buku Rekod Bacaan al- Quran masingmasing.
5.
Panduan proses P&P boleh dirujuk dari contoh Model Pengajaran dan Pembelajaran
Model Khatam Al-Quran.
6.
Murid yang tidak menguasai bacaan al-Quran hendaklah meneruskan pembelajaran
dengan menggunakan kaedah Iqra`.
7.
Aktiviti-aktiviti pemulihan seperti kelas pemulihan atau kem al-Quran perlu diadakan
kepada murid yang tidakdapat membaca (ummi) al-Quran.
8.
Agihan bacaan mengikut jadual dan hendaklah dirujuk dalam Model Pengajaran dan
Pembelajaran Model Khatam Al-Quran.
Agihan
Tugas
Ketua
Sektor Pengurusan Pendidikan Islam dan Moral , Penolong Pengarah Kurikulum, Penyelia
Pendidikan Islam Negeri dan Daerah bertanggungjawab:
1. Memberi
taklimat pelaksanaan projek
2.
Memantau pelaksanaan projek
3.
Menyediakan laporan projek
Guru
Besar bertanggungjawab;
1.
Menubuhkan Jawatankuasa Pelaksana peringkat sekolah.
2.
Mengadakan mesyuarat penyelarasan pelaksanaan projek dilaksanakan dengan sempurna.
3.
Memberi taklimat kepada guru dan pembimbing guru yang terlibat.
4.
Memastikan projek ini dapat dilaksanakan dengan sempurna.
5.
Memantau pelaksanaan projek
6.
Mengesahkan laporan yang dibuat oleh guru dan dihantarke JPN selepas tamat pelaksanaan
projek.
Ketua
Panitia Pendidikan Islam bertanggungjawab;
1.
Bertindak sebagai setiausaha jawatankuasa pelaksana peringkat sekolah.
2.
Mengadakan mesyuarat dan perbincangan bagi mencari guru pembimbing.
3.
Bekerjasama dengan guru Pendidikan Islam menyediakan keperluan
pelaksanaan
projek.
4.
Menyemak laporan.
Guru
Pendidikan Islam Bertanggungjawab;
1.
Mengenalpasti guru pembimbing yang boleh dilibatkan dengan projek.
2.
Memastikan setiap murid memiliki Buku Rekod Bacaan Al-Quran.
3.
Membuat pengesahan bacaan setiapmurid seminggu sekali dalam Buku Rekod Bacaan
Al-Quran.
4.
Memaklumkan sebarang masalah murid dan guru pembimbing kepada jawatankuasa
pelaksana peringkat sekolah.
5.
Melaporkan pencapaian projejke Sektor Pengurusan Pendidikan Islam,Jabatan pendidikan
Negeri dengan mengisi Borang Laporan Penilaian Projek Khatam Al- Quran Model 6
Bulan.
Guru
Pembimbing
1.
Membantu dan membimbing murid sehingga khatam al-Quran
2.
Mencatat bacaan murid dalam Buku Rekod Bacaan.
3.
Mengenalpasti kelemahan murid dan membuat catatan dalam Buku Rekod Bacaan.
4.
Sentiasa berbincang dengan guru yang mengajar untuk menyelesaikan sebarang
masalah.
Kaedah
Pengajaran dan Pembelajaran
Model
6 Bulan Khatam Al-Quran menekankan penggunaan kaedah talaqqi dan musyafaha. Kaedah
ini dilaksanakan melalui proses berikut:
1.
Murid mendengar bacaan contoh dari guru
2.
Murid membaca dengan bimbingan guru, pembimbing/ murid turus.
3.
Guru, pembimbing/ murid turus membetulkan bacaan murid.
4.
Guru, pembimbing/ murid turus mengesahkan bacaan murid dengan memberikan pujian
atau mengiyakan.
Penilaian
Penilaian
ringkas perlu dilakukan secara mingguan kepada murid bagi mengesahkan murid tersebutbenar-benar
menguasai bacaan yang direkodkan oleh guru pembimbing. Penilaian secara menyeluruh
hendaklah dilakukan diakhir tahun bagi menentukan tahap pencapaian bacaan
al-Quran setiap individu. Guru boleh memilih mana-mana ayat untukmenilai murid.
Penilaian ini hendaklah berdasarkan panduan berikut; Agihan Markah
1.
Jumlah ayat : 60 markah
2.
Kualiti bacaan : 40 markah
Markah
jumlah ayat dikira berdasarkan jumlah ayat tertinggi yang dibaca oleh murid iaitu:
Ayat
tertinggi X60
Jumlah
ayat keseluruhan
b.
Model Tasmik
Model
Tasmik Khatam Al-Quran ialah satuprogram membimbing dan merekod perkembangan
bacaan al-Quran murid secara individu berdasarkan program yang telah diatur
bagi membolehkan murid khatam semasa berada di sekolah rendah dan melaksanakan
di luar jadual waktu.
Objektif
1.
Murid dapat membaca al-Quran dengan bertajwid.
2. Murid
dapat mengkhatamkan bacaan al-Quran 30 juzuk .
Kumpulan
Sasaran
Semua
murid beragama Islam tahun 2 hingga tahun 6 sekolah rendah.
Strategi
Pelaksanaan
1. Semua
murid hendaklah menggunakan al-Quran Rasm Uthmani.
2.
Setiap murid perlu mempunyai guru pembimbing yang dilantik oleh pihak sekolah.
3.
Pembimbing boleh dilantik daripada sesiapa sahaja yang berkebolehan dan berkemampuan
seperti guru Pendidikan Islam, guru-guru agama, ibu bapa, guru-guru akademik di
sekolah, pelajar Maahad Tahfiz dan lain-lain. Murid yang telah khatam al-Quran
boleh menjadi pembantu kepada guru pembimbing.
4.
Guru pembimbing hendaklah membimbing bacaan dan merekod bacaan murid dalam Buku
Rekod Bacaan setiapkali ditasmik.
5.
Murid yang masih tidak dapat membaca al-Quran perlu dibimbing secara berterusan
menggunakan kaedah dan aktiviti yang sesuai.
6.
Setiap murid mesti memiliki Buku Rekod Bacaan Al-Quran yang disediakan oleh
pihak Kementerian Pelajaran Malaysia.
7.
Guru Pendidikan Islam hendaklah menilai dan mengesahkan pencapaian murid
sekurang-kurangnya sekali seminggu dalam buku rekod bacaan.
8.
Guru Pendidikan Islam hendaklah memastikan murid-murid mendapat bimbingan dari
guru pembimbig ebelum penilaian dilaksanakan.
9.
Murid dikehendaki membaca al-Quran berdasarkan agihan muka surat yang dicadangkan
seperti dalam model Tasmik.
10.
Murid-murid yang cemerlang boleh meneruskan bacaan tanpa terikat dengan agihan
juzuk yang dicadangjkan.
11.
Bagi melaksanakan agihan yang dicadangkan murid digalak membaca al- Quran
setiap hari supaya mereka tidak membaca banyak ayat dan bagi membolehkan
tumpuan kepada kualiti bacaan.
12.
Murid boleh membaca dan mentasmik bacaan al-Quran pada bila-bila masa samada di
sekolah atau di rumah.
13.
Pihak sekolah hendaklah membuat penilaian dan menyediakan laporan kepada JPN.
Penilaian
Penilaian
ringkas perlu dilakukan secara mingguan kepada murid bagi mengesahkan murid
tersebut benar-benar menguasai bacaan yang direkodkan oleh guru pembimbing. Penilaian
secara menyeluruh hendaklah dilakukan di akhir tahun bagimenentukan tahap pencapian
bacaan al-Quran setiap individu. Guru boleh memilih mana-mana ayat untuk menilai
murid. Penilaian ini hendaklah berdasarkan panduan berikut;
Agihan
Markah
1.
Jumlah ayat : 60 markah
2.
Kualiti bacaan : 40 markah
Markah
jumlah ayat dikira berdasarkan jumlah ayat tertinggi yang dibaca oleh murid iaitu:
Ayat
tertinggi X60
Jumlah
ayat keseluruhan
c.
Model Pemulihan Jawi
Kelas
Pemulihan Jawi ialah pengajaran yang dilaksanakan oleh guru pemulihan untuk memulihkan
murid keciciran dalam jawi. Kelas ini dijalankan serentak dengan jadual waktu
persekolahan sedia ada.
Objektif
Murid
yang keciciran dalam jawi akan dipulihkan dengan sekurang-kurangnya dapat mengenal,
menyebut dan menulis huruf-huruf tunggal, sukukata terbuka, sukukata tertutup
dan perkataan-perkataan mudah yang dibina daripada sukukata terbuka dan sukukata
tertutup.
Kumpulan
Sasar
Kumpulan
sasar kelas ini ialah murid-murid yang tidak dapat melepasi ujian khas iaitu tidak
dapat mengenal huruf tunggal atau sukukata terbuka.
Strategi
Pelaksanaan
1.
Menubuhkan jawatankuasa pelaksana peringkat sekolah yang dipengerusikan oleh
Guru Besar.
2.
Jawatankuasa Pelaksana bermesyuarat bagi memutuskan perkara tersebut:
1.
Mengenalpasti murid-murid yang keciciran melalui ujian khas atau maklumat
daripada guru yang mengajar. Jumlah murid bagi satu kelas pemulihan hendaaklah
di antara 6 hingga 10 orang.
2.
Penyediaan tempat bagi pelaksanaan kelas pemulihan.
3.
Penyediaan bahan bantu mengajar.
3.
Melaksanakan Kelas pemulihan Jawi mengikut agihan kemahiran dan kaedah pengajaran
dan pembelajaran yang telah ditentukan.
4.
Proses pengajaran dan pembelajaran akan menekankan kaedah permainan dan nyanyian
yang menyeronokan.
5.
Membuat penilaian dan merekodkan pencapaian murid setiap kali kelas dilaksanakan.
Agihan
Tugas
Guru
besar bertanggungjawab;
1.
menubuhkan Jawatankuasa pelaksana peringkat sekolah.
2.
mengadakan mesyuarat penyelarasan pelaksanakan Kelas Pemulihan jawi.
3.
memastikan Kelas pemulihan jawi ini dapat dilaksanakan dengan sempurna.
4.
memantau pelaksanaan Model Kelas Pemulihan Jawi
Ketua
Panitia Pendidikan Islam bertanggungjawab:
1.
bertindak sebagai setiausaha jawatankuasa pelaksana peringkat sekolah.
2.
Bekerjasama dengan guru pemulihan dan guru-guru Pendidikan Islam
menyediakan
keperluan pelaksanaan Kelas Pemulihan Jawi.
3.
Menyemak laporan yang dibuat oleh guru mata pelajaran dan guru pemulihan
Guru
Mata Pelajaran bertanggungjawab:
1.
membuat ujian khas untuk memilih pelajar yang akan mengikuti Kelas Pemulihan Jawi.
2.
Meneruskan pengajaran mengikut jadualk persekolahan biasa.
Guru
Pemulihan bertanggungjawab:
1.
melaksanakan kelas pemulihan jawi mengikut agihan kemahiran dan kaedah pengajaran
dan pembelajaran yang telah ditetapkan.
2.
Merekodkan hasil penilaian yang dilakukan selepas proses pengajaran dan pembelajaran
3.
Melaporkan perjalanan kelas dan hasil penilaian kepada Ketua Panitia
Agihan
Kemahiran
Murid
yang hendak dipulihkan diberi kemahiran-kemahiran seperti yang terdapat di
dalam
Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam KBSR. Berikut dikemukakan contoh agihan
kemahiran
untuk dua belas waktu pengajaran:
Waktu
Kemahiran
Waktu
1 Memperkenalkan huruf tunggal ا ب ت ث ج ح
Waktu
2 Memperkenalkan huruf tunggal خ خ د ذ ر ز
Waktu
3 Memperkenalkan huruf tunggal س ش ص ض ط ظ
Waktu
4 Memperkenalkan huruf tunggal ع غ غ ف ف ق
Waktu
5 Memperkenalkan huruf tunggal ك ض ل م ن و
Waktu
6 Memperkenalkan huruf tunggal ؤ ه لا ء ي ث
Waktu
7 Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf-huruf ا ب ت
Waktu
8 Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf-huruf ج خ د
Waktu
9 Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf-huruf ر س غ
Waktu
10 Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf-huruf ف ك ض
Waktu
11 Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf-huruf ل م ن
Waktu
12 Membaca dab menulis suku kata terbuka daripada huruf-huruf ه ث
Kaedah
Pengajaran Dan Pembelajaran
Bagi
memastikan keberkesanan Kelas Pemulihan Jawi dan bersesuaian dengan kemampuan
murid, guru dicadangkan banyak menggunakan kaedah permainan dan nyanyian semasa
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. Permainan dan nyanyian yang
dicadangkan ialah:
Permainan
Bagi Kemahiran Huruf Tunggal:
1.
Boling
2.
Tenteng
3.
Main kad
4. Kereta
api
Permainan
Bagi Kemahiran Sukukata:
1.
Sahibba
2.
Pancing ikan
Nyanyian:
1.
Rasa Sayang Jawi
2.
Eja dan Baca
3.
Vokal dan Sukukata
Penilaian
Guru
hendaklah melaksanakan penilaian setiap kali kelas dijalankan. Penilaian
hendaklahmenguji kemahiran membaca dan menulis huruf-huruf dan sukukatasukukata
yang dipelajari. Hasil penilaian hendaklah direkodkan ke dalam Borang Kelompok
Penilaian Jawi.
d.
Model Bestari Solat
Seminar
Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain ( j-QAF ) Peringkat Kebangsaan anjuran
Kementerian Pelajaran Malaysia yang telah berlangsung pada 3 hingga 5 Mac 2004
telah memutuskan supaya Model Bestari Solat dilaksanakan secara rintis bersama model-model
projek j-QAF yang lain bagi menguji sejauhmana kelemahan dan kekuatannya. Program
Kem Bestari Solat perlu dilaksanakan oleh pihak sekolah bagi memastikan
kejayaan Program j-QAF. Kerjasama dan hubungan yang erat antara pihaksekolah
dan ibu bapa amat penting bagi mempastikan hasrat murni dapat direalisasikan. Kem
Bestari Solat ialah aktiviti perkhemahan yang dilaksanakan untuk memastikan
murid boleh menunaikan solat dengan sempurna dari segi bacaan dan perbuatan.
Aktiviti ini dilaksanakan secara intensif di satu tempat khas mengikut kesesuaian
sesebuah sekolah.
Kem
Bestari Solat diadakan bertujuan untuk memastikan murid dapat:
1.
mengetahui kepentingan solat
2.
berwuduk dengan sempurna
3.
mengetahui bilangan rakaat solat-solat fardu
4.
melaksanakan semua perbuatan dalam solat dengan betul
5.
menguasai bacaan dan mengaplikasikannya dalam solat dengan betul dan lancar
Bagi
memastikan Kem Bestari Solat berjalan dengan lancar , beberapa langkah perlu diambil:
1.
Panitia Pendidikan Islam hendaklah menyediakan kertas kerja dan dibentangkan dalam
mesyuarat bagi memutuskan perkara-perkara berikut:
a.
Membentuk Jawatankuasa Pelaksana peringkat sekolah
b.
Menetapkan tempat dan masa untuk mengadakan Kem Bestari Solat
c.
Menentukan guru layak untuk menjadi fasilitator
d.
Menyediakan jadual pelaksanaan aktiviti Kem Bestari Solat
e.
Mengagihkan murid-murid yang akan mengikuti Kem Bestari Solat mengikut kumpulan
yang ditentukan.
f.
Memberi taklimat kepada fasilitator sebagai panduan tenaga pengajar dalam Kem
Bestari Solat.
2.
Program ini dilaksanakan dua kali dalam tempoh setahun.
3.
Aktiviti ini dilaksanakan dalam bentuk kursus intensif di luar waktu P & P
sama ada di dalam atau di luar kawasan sekolah.
4.
Setiap kem peringkat sekolah tidak melebihi 60 orang murid dan setiap kumpulan
tidak melebihi 10 orang.
5.
Antara pengisian aktiviti Kem Bestari Solat ini ialah latihan amali wuduk,
amali solat, solat berjemaah, ujian penilaian pra dan pasca program, riadah, pertandingan
bacaan dan amali solat.
6.
Instrumen penilaian perlu disediakan bagi menentukan tahap kebolehan murid dalam
mendirikan solat
7. Menyusun
pengisian aktiviti kem
8.
Mengumpul maklumat murid yang tidak tahu solat selepas tamat Kem Bestari Solat
9.
Membuat penilaian dan merekodkan pencapaian murid setiap kali aktiviti dilaksanakan.
10.
Melaporkan rekod pencapaian murid kepada guru yang mengajar, ibu bapa,
penjaga,
ketua panitia dan guru besar.
11.
Borang Catatan Pelaksanaan Solat. Borang Catatan Pelaksanaan Solat diedarkan
kepada ibu bapa dan penjaga :
a.
Ibu bapa / penjaga hendaklah mencatat pelaksanaan amalan solat murid
di
rumah selama dua bulan
b.
Borang yang telah lengkap hendaklah dikembalikan kepada pihak sekolah untuk
dianalisa.
c.
Pihak sekolah akan menyediakan laporan untuk pelaksanaan Kem Kedua.
12.
Kem Bestari Solat Kedua dilaksanakan setelah mengenalpasti kekuatan dan kelemahan
Kem Bestari Solat Pertama. Sebelum melaksanakan Kem Bestari Solat, sebuah
jawatankuasa pelaksana perlulah ditubuhkan. Jawatankuasa Pelaksana terdiri
daripada :
1.
Penaung
2.
Penasihat
3.
Pengerusi
4.
Setiausaha
5.
Bendahari
6.
Ahli Jawatankuasa :
a.
Urusetia
b.
Pendaftaran dan Penginapan
c.
Makanan dan Minuman
d.
Keselamatan / Kebajikan / Disiplin
e.
Dokumentasi / Penilaian
f.
Riadhah
g.
Kem Komandan
h.
Siaraya
i.
Warden
j.
Teknik & Peralatan
k.
Sijil dan Hadiah.
Kewangan
1.
Sumber
a. Peruntukan
kewangan khusus
b.
Sumbangan PIBG
c.
Sumbangan swasta dan lain-lain
2.
Perbelanjaan ( seperti lampiran 6 )
a.
Penyediaan Bahan ( Kertas Kerja, kertas Edaran, Fail )
b.
Perbelanjan Runcit
c.
Perbelanjaan makan dan minum
d.
Hadiah galakan
Fasilitator
1.
Guru Pendidikan Islam ( Dalaman / Luaran )
2.
Guru-Guru Akademik yang berkebolehan
3.
Ibubapa / Penjaga yang berkebolehan
4.
Guru-Guru KAFA
5.
Pihak lain yang berkelayakan dan dipersetujui oleh pihak pengurusan sekolah.
Penutup
Program
Kem Bestari Solat perlu dilaksanakan oleh pihak sekolah bagi memastikan kejayaan
Program j-QAF. Bagi mencapai hasrat murni ini, kerjasama dan hubungan erat pihak
sekolah dan ibu bapa amat penting. Mudah-mudahan ia menambah rasa tanggungjawab
dan minat murid terhadap perintah Allah s.w.t.
Bahan
sokongan KBSR, KSSR dan j-QAF
BUKU
TEKS
Buku
Teks ialah buku yang digunakan sebagai bahan asas yang utama dan sumber
maklumat mengenai mata pelajaran atau bidang yang tertentu. Buku teks juga mencerminkan
nilai masyarakat, harapan dan cita-cita sesebuah negara. Di negara kita buku
teks memuatkan perkara seperti Perpaduan Masyarakat, Rukun Negara, Masyarakat
Penyayang dan Wawasan 2020. Buku teks ditulis berdasarkan kehendak Kurikulum,
Sukatan Pelajaran (SP) dan Huraian Sukatan Pelajaran (HSP). Sukatan Pelajaran menjelaskan
objektif, organisasi kandungan serta strategi pengajaran dan pembelajaran.
Huraian Sukatan Pelajaran pula menjelaskan objektif dan organisasi kandungan
mengikut tahun persekolahan. Penulisan buku teks juga dikehendaki menepati
keperluan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menekanakan matlamat pendidikan
demi memastikan perkembangan potensi pelajar secara menyeluruh, seimbang dan
sepadu.
Reka
Bentuk
Reka
bentuk adalah pelan tersusun yang merangkumi konsep rekaan sesebuah buku. Reka
bentuk merupakan rekaan yang memaparkan teks atau bahan grafik atau bahan lain
pada halaman buku. Format persembahan pada keseluruhan buku hendaklah
terancang, berfungsi, jelas, ramah pengguna serta mudah. Setiap ruang mestilah
digunakan secara optimum, di samping mengambil kira ruang membolehkan pembaca
merehatkan mata (eye rest). Reka bentuk yang baik dapat memandu mata pembaca,
membaca mengikut urutan dalam sesuatu terbitan dan membezakan bahanbahan utama
dan bahan-bahan sekunder. Reka bentuk merupakan faktor penting yang dapat
membezakan sesuatu terbitan dengan terbitan lain. Reka bentuk juga boleh menjadi
identiti sesebuah penerbit(house style).
Aspek
Penting Dalam Reka Bentuk Buku Teks
Reka
bentuk buku teks mengambil kira prinsip asas rekaan atau seni reka dalam reka
bentuk yang lazim iaitu perseimbangan, perkadaran, turutan, kesatuan, mudah dan
kontra. Walau bagaimanapun dalam mereka bentuk buku teks, aspek keperluan pedagogi
mata pelajaran dan kesesuaian dengan kumpulan sasar buku berkenaan perlu diberi
perhatian agar reka bentuk yang dipilih bersesuaian. Di samping itu reka bentuk
buku perlulah tekal pada keseluruhan buku agar dapat membantu pemahaman pengguna
terhadap isi kandungan buku berkenaan. Reka bentuk pakej buku teks sekolah
rendah perlu mengambil kira jenis buku dan tahap umur murid. Lazimnya reka
bentuk buku teks sekolah rendah lebih mudah dan tidak terlalu padat dengan
teks. Manakala reka bentuk pakej buku teks sekolah menengah lebih kompleks
dengan memuatkan lebih banyak teks dan maklumat tambahan.
Bahan
Grafik
Bahan
grafik merupakan satu istilah umum yang merujuk kepada semua jenis unsur visual
yang menyokong teks untuk menjadikan sesuatu mesej bercetak lebih jelas dan menarik.
Bahan
grafik boleh dibahagikan kepada tiga kategori umum, iaitu:
1.
Grafik Seni
Merujuk
ilustrasi, gambar foto dan lukisan yang digunakan untuk menyalurkan maklumat
dan kesan emosi melalui imej dan bukannya menerusi kata-kata.
2. Reka
Bentuk
Susunan
rekaan yang merangkumi keseluruhan buku, berdasarkan susunan unsur asas dalam
rekaan seperti prinsip rekaan, struktur rekaan, warna, bleed, akas (reverse)
bagi menjadikan sesuatu rekaan bahan terbitan itu menarik.
3.
Grafik Maklumat
Merujuk
carta, jadual, peta, dan rajah yang digunakan untuk menyalurkan maklumat secara
visual.
Ciri-ciri
bahan grafik yang baik
Mempunyai
nilai kandungan - visual yang terdapat pada bahan grafik
dapat:
a.
membawai makna yang tersurat dan tersirat
b. meringkaskan
maklumat
c.
menyampaikan maklumat dengan tepat
Mempunyai
nilai seni - penggabungan kesemua unsur seni, seperti garisan,
warna, bentuk, rupa, dan ruang yang memberi kesan keindahan dan membangkitkan
emosi.
Bahan
Grafik dalam Buku Teks
Bahan
grafik yang digunakan dalam penerbitan buku teks perlu sesuai dan memenuhi kehendak
mata pelajaran. Pemilihan bahan grafik perlu tepat dengan tujuan penggunaannya
dan bersesuaian dengan kehendak mata pelajaran. Bahan grafik banyak digunakan
dalam penulisan buku teks mata pelajaran teknikal dan saintifik, kerana
penggunaannya membantu penyampaian kandungan lebih jelas, tepat dan mudah
difahami pelajar. Bahan grafik dalam buku teks tidak hanya digunakan untuk hiasan
semata-mata atau sebagai memenuhi ruang kosong sahaja.
Bahan
grafik dalam penerbitan buku teks perlu berfungsi seperti berikut:
1. Menyampaikan kandungan teks (konsep/fakta)
2. Membantu memahami teks
3. Mengukuhkan pemahaman teks
4. Melengkapkan teks
5. Memberi maklumat tambahan
6. Memudahkan pelajar mengingati konsep/fakta penting
7. Merangsang pemikiran pelajar dalam pembelajaran
8. Memberi nilai estetika
Jenis
Bahan Grafik
Pemilihan
pelbagai jenis bahan grafik dalam sesebuah buku teks berdasarkan kepada keperluan
tajuk dan keperluan golongan sasar. Antara jenis bahan grafik yang boleh digunakan
adalah seperti berikut:
1. Lukisan teknikal
2. Lukisan berkomputer
3. Lukisan saintifik
4. Gambar foto
5. Rajah
6. Graf
7. Peta
8. Jadual
9. Carta
10. Kombinasi gambar foto dan lukisan
11. Kartun
12. Karikatur
Teknik
Persembahan Bahan Grafik
Bahan
grafik yang dipilih bagi sesebuah buku teks boleh dipersembahkan dalam pelbagai
cara agar bahan grafik berkenaan berfungsi menyampaikan maksud dengan tepat,
membantu persembahan kandungan supaya lebih mudah difahami oleh pengguna serta
menarik. Antara teknik persembahan bahan grafik yang boleh digunakan adalah
seperti berikut:
1. Double-spread - persembahan melangkau
dua halaman
2. Superimpose - persembahan teks yang
dicetak atas bahan grafik
3. Bleed - persembahan bahan grafik yang melepasi
garis repang
4. Gambar foto bergabung dengan lukisan sebenar
Kualiti
Bahan Grafik
Bahan
grafik berperanan untuk memudahkan penyampaian kandungan bahan penulisan. Oleh
itu, bahan grafik yang digunakan dalam buku teks mestilah mengambilkira
perkara-perkara berikut:
1. Menepati fakta yang disampaikan
2. Konsep bahan grafik yang betul
3. Sesuai dan bertepatan dengan teks
4. Logik
5. Terkini dan relevan
6. Jelas dan lengkap
7. Mempunyai saiz perkadaran yang betul
8. Mempunyai perspektif yang betul
9. Menggunakan gambar foto yang bermutu tinggi (tidak
kabur)
Perkara
Yang Perlu Dielakkan Dalam Pemilihan Bahan Grafik
Kesemua
bahan grafik yang digunakan di dalam buku teks Kementerian Pelajaran Malaysia
perlu bebas daripada segala unsur sensitif, negatif dan subversif.
No comments:
Post a Comment