Definisi Kufur, Syirik, Riddah, Nifaq Dan Zalim Dari Sudut
Etimologi Dan Epistimologi.
Persoalan kufur,
syirik, riddah, nifaq dan zalaim adalah perkara-perkara yang boleh membawa
kepada kerosakkan iman. Ia perlu diketahui secara mendalam dari sudut etimologi
dan epistimologi untuk membolehkan kita menghindarkan diri dari terjerumus dengan
perkara-perkara tersebut.
Kufur Dari Sudut
Etimologi Dan Epistimologi.
Menurut Ahmad
Muhammad Salleh (2002) dari segi etimologi kalimah kufur dalam bahasa Arab bererti ’dinding’ atau ’tutupan’. Orang Arab
menyebutkan malam dengan nama kafir
disebabkan waktu malam ia menyembunyikan dan menghalang sesuatu dan mereka juga
menyebut peladang itu sebagai kafir kerana peladang itu menutup ’mengambus’
benih dalam tanah. Manakala Muhammad Rafi’e (2008) pula berkata kufur membawa
maksud menutup. Daripada perbuatan pula menutup kebenaran dan kemudian menolaknya
dan ini berlawanan dengan maksud iman.
Manakala dari sudut
epistimologi pula, ’Afif Abdullah (1993) menjelaskan kufur ialah mengingkari
adanya Allah dan tidak membenarkan apa yang datang kepada nabi Muhammad saw
baik sebahagian daripadanya atau secara keseluruhannya. Abdul Hadi Awang (2006)
pula mendefinisikan kufur ialah sifat ingkar kepada apa yang diperintahkan oleh
Allah supaya beriman kepadanya setelah ditegakkan hujah-hujah, disampaikan
kebenaran itu dan dinyatakan kepada mereka yang melakukan amalan-amalan yang
dianggap ingkar menurut nas-nas-Nya. Muhammad Sulaiman Yaasin (1985) pula
mengatakan kufur itu ialah mengingkari
dan mendustakan sesuatu yang difardhukan oleh Allah supaya mengimaninya
selepas disampaikan dakwah dan dikemukakan hujah. Termasuk dalam pengertian
kufur ialah melakukan perbuatan yang warid dalam nas atau yang dinaskan oleh
syarak bahawa perbuatan itu telah mengeluarkan pelakunya dari iman tanpa
mengira apa yang tersembunyi dalam hatinya.
Syirik Dari Sudut Etimologi
Dan Epistimologi.
Syirik berasal dari
perkataan شرك yang
diambil daripada kata kerja اشرك yang bermaksud sekutu atau
kongsi. Ia juga dikatakan sebagai persekutuan atau nasib. Syirik juga adalah
sebuah kata yang digunakan untuk mengungkapkan sesuatu yang terjadi antara dua
orang atau lebih. Mohd Sulaiman Yasin (1997) pula
mentakrifkan syirik dari segi bahasa sebagai mencampurkan atau menyekutukan
sesuatu dengan sesuatu yang lain.
Kamus Dewan Bahasa Edisi ketiga mentakrifkan syirik
sebagai “perbuatan menyekutukan Allah dengan yang lain seperti beribadah kepada
selain Allah denganmenyembah patung, tempat keramat dan sebagainya”. Manakala
dari sudut istilahsyarak, syirik adalah dosa yang paling besar dan tidak
diampunkan oleh Allah SWT diHari Akhirat. Orang yang melakukannya menjadi kafir
serta kekal di dalam neraka selama-lamanya. Allah berfirman dalam surah
al-Bayyinah: 6 ;
Maksudnya: ”Sesungguhnya
orang-orang yang kafir dari ahli Kitab dan orang-orang musyrik itu akan
ditempatkan di dalam neraka Jahannam, kekallah mereka di dalamnya. Mereka
itulah sejahat-jahat makhluk”.
Manakala dari segi istilah pula membawa maksud
mensyarikatkan Allah SWT dengan makhluk atau mensyarikatkan makhluk dengan
Allah pada Zat-Nya, Asma-Nya dan sifat-Nya. Manalaka Ahmad Mohd Salleh (2002) mentakrifkan
syirik sebagai menyekutukan Allah SWT dengan sesuatu makhluk atau mempercayai
bahawa adanya kuasa yang lebih berkuasa daripada Allah SWT. Secara
kesimpulannya, syirik ialah menjadikan Allah sekutu dengan sesuatu dalam apa
juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad
Riddah Dari Sudut
Etimologi Dan Epistimolo
Riddah dalam arti bahasa adalah “ar rujuu’a ‘anisy
syay’i ila ghoyrih”, yang artinya kembali dari sesuatu ke sesuatu yang
lain. Ibrahim Unays dan kawan-kawan dalam kamus Al Mu’jamil Wasith jilid I
mengemukakan bahwa riddah berasal dari kata رده رد ورده yang artinya menolak dan
memalingkannya. الردة yang bererti الرجع iaitu kembali.
Menurut epistimologi pula, pengertian riddah adalah
sebagaimana dikemukakan oleh Wahbah Zuhayli adalah sebagai berikut;“riddah
menurut syaro’ adalah kembali dari agama Islam kepada kekafiran, baik dengan
niat, perbuatan yang menyebabkan kekafiran, atau dengan ucapan. Pengertian yang
sama dikemukakan juga oleh Abdul Qodir Awdah sebagai berikut; “riddah adalah
kembali (keluar) dari agama Islam atau memutuskan (keluar) dari agama Islam. Dari
definisi-definisi yang dikemukakan di atas, dapatlah difahami bahwa orang yang
murtad adalah orang yang keluar dari agama Islam dan kembali kepada kekafiran.
Nifaq Dari Sudut
Etimologi Dan Epistimologi.
Nifaq (اَلنِّفَاق) berasal dari
kata نَافَقَ-يُنَافِقُ-نِفَاقاً
ومُنَافَقَةً yang diambil dari kata النَّافِقَاءُ (naafiqaa’). Nifaq secara etimologi
bererti salah satu lubang tempat keluarnya yarbu’ (haiwan sejenis tikus)
dari sarangnya, di mana jika ia dicari dari lubang yang satu, maka ia akan
keluar dari lubang yang lain. Dikatakan pula, ia berasal dari kata النَّفَقُ (nafaq) yaitu lubang tempat bersembunyi.
Nifaq menurut terminologi bererti menampakkan keislaman
dan kebaikan tetapi menyembunyikan kekufuran dan kejahatan. Mohd Sulaiman
Yaasin menjelaskan maksud nifaq iaitu melahirkan sesuatu dalam perkara agama
atau urusan agama dengan lidahnya yang berlawanan dengan apa yang ada dalam
hatinya atau batinnya. Dinamakan munafiq juga kerana dia masuk pada syari’at
dari satu pintu dan keluar dari pintu yang lain. Kerana itu Allah
memperingatkan dengan firman-Nya dalam surah at-Taubah : 67,
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ
هُمُ الْفَاسِقُونَ
Maksudnya:“Sesungguhnya
orang-orang munafiq itu mereka adalah orang-orang yang fasiq.”
Iaitu mereka adalah orang-orang yang keluar dari
syari’at. Menurut al-Hafizh Ibnu Katsir mereka adalah orang-orang yang keluar dari
jalan kebenaran masuk ke jalan kesesatan.
Zalim Dari Sudut
Etimologi Dan Epistimologi.
Perkataan zalim berasal dari bahasa Arab yang bermaksud
gelap. Kata zalim berasal
dari bahasa Arab, dengan huruf “dho la ma” (ظ ل م ) yang
bermaksud gelap.
Dari aspek
epistimologi makna “zalim” yang didefinisikan oleh para ulama adalah segala
sesuatu tindakan atau perbuatan yang
melampaui batas, yang tidak
lagi sesuai dengan
ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Baik dengan cara menambah ataupun
mengurangi hal-hal yang berkaitan dengan waktu, tempat atau letak maupun
sifat dari perbuatan-perbuatan yang melampaui batas tersebut. Ia berlaku
untuk masalah-masalah yang berkaitan
dengan ibadah (hablum-minallah), maupun hubungan kemanusiaan dan alam
semesta (hablum-minannaas). Ia
mungkin juga berlaku dalam skala kecil maupun besar, tampak ataupun
tersembunyi.” Maksud zalim dari segi istilah ialah tidak meletakkan sesuatu pada
tempatnya.
Konsep Kufur,
Syirik, Riddah, Nifak Dan Zalim Menurut Al-Quran Dan Al-Hadith
Setelah
meneliti pengertian kufur, syirik, riddah, nifak ddan zalim menurut etimologi
dan epistimologi, kita meneliti pula menurut al-Quran dan al-Hadith agar
mendapat pemahaman yang lebih mendalam kerana mendapat pandangan daripada wahyu
Allah swt sendiri.
Kufur Menurut Al-Quran Dan Al-Hadith
Dalam
al-Quran sering dirujuk kalimah 'kafir' atau 'kufur' atau 'menentang' atau
dalam istilah harian sebagai tidak mahu menerima kenyataan. Firman Allah (saw)
dalam surah al-Baqarah : 6,
Maksudnya;'Sesungguhnya orang-orang yg kafir atau kufur
atau ingkar itu samalah pada mereka sama ada engkau (Muhammad (s.a.w))
menakut-nakutkan mereka atau tidak engkau menakut-nakutkan mereka mereka tidak
akan beriman (mahu mengikut).'
Apabila
kita teliti ayat ini, para ulama' dan para ilmuwan sering berkata bahawa ayat
ini ditujukan kepada orang musyrik (iaitu yang tidak mengakui kewujudan Tuhan
yg Esa) atau orang kafir (iaitu yang mengakui wujudnya tuhan tetapi tidak mahu
menerima Islam dan menerima Rasulullah (s.a.w) sebagai utusan Allah (s.a.w) dan
mereka yg tidak mahu beriman (iaitu yakin dengan hari pembalasan, tentang
syurga dan neraka). Atau mereka juga memasukkan golongan ini sebagai orang yg fasiq
iaitu mereka yang Islam tetapi tidak mengerjakan segala perintah dan suruhan
walaupun mereka berkata mereka beriman.
Syirik Menurut Al-Quran Dan Al-Hadith
Syirik
merupakan persoalan yang menyentuh aqidah. Syirik bermaksud menyengutukan Allah
dalam ibadah dan perhambaan.
Menyengutukan Allah seperti menjadikan
tuhan-tuhan lain setanding dengan Allah, meminta tolong dan menyampaikan hajat
kepada perkara-perkara lain selain daripada Allah adalah syirik. Sebenarnya
Islam mendidik kita agar menjadikan segala ibadah yang dilakukan hanya
ditujukan kepada Allah. Allah menegaskan
perkara tersebut di dalam Al-Quran:
Maksudnya
: “Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan
kepadaku: “Bahawa sesungguhnya Ilah kamu itu adalah Ilah yang Esa”, barangsiapa
mengharap perjumpaan dengan Rabbnya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang
saleh dan janganlah ia menyengutukan seorang pun dalam beribadat kepada
Rabbnya”.
Al-Qur’an
membahagikan syirik kepada syirik besar iaitu syirik menyembah sesuatu yang
lain (seperti berhala) yang dianggap sebagai tuhan. Sesungguhnya Allah tidak mengampunkan dosa orang yang melakukan
perbuatan tersebut. Firman Allah dalam
Al-Quran :
Maksudnya:“Sesungguhnya
telah kafirlah orang-orang berkata sesungguhnya Allah ialah Al-Masih putera
Maryam, pada hal Al-Masih sendiri berkata, “Hai Bani Israel, sembahlah Allah
Rabbku, dan Rabbmu”. Sesungguhnya orang yang menyengutukan Allah dengan
sesuatu, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga dan tempatnya ialah
neraka, tidaklah ada bagi orang-orang yang zalim itu seorang penolong pun “ (Al-Maidah:72)
Selain
itu terdapat juga syirik kecil iaitu meyakini azimat, mentera-mentera, jampi-jampi,
dukun dan bersumpah dengan sumpah selain daripada Allah. Termasuk juga dalam
syirik kecil ialah sesuatu yang merosakkan keikhlasan dalam beribadah dan ber’ubudiyyah
kepada Allah seperti riyak, takabur dan ‘ujub.
Syirik
merupakan penghinaan terhadap kemuliaan manusia dan penurunan martabat serta
kedudukannya. Sesungguhnya Allah Subhanahuwata’ala menjadikan manusia sebagai
khalifah-Nya. Oleh itu manusia tidak perlu takut, tunduk atau menyembah sesama
makhluk. Firman Allah;
Maksudnya
: “Dengan ikhlas kepada Allah, tidak menyengutukan sesuatu dengan Dia,
barangsiapa menyengutukan sesuatu dengan Allah, maka adalah ia seolah-olah
jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ke tempat
yang jauh. (Al-Hajj:31)
Syirik
mengajar penganutnya berserah diri dan bertawakkal kepada sesuatu yang lain
daripada Allah. Ini akan menyebabkan seseorang itu akan lemah pergantungannya
kepada Allah. Sedangkan segala sesuatu yang lain tidak mempunyai sebarang kuasa
pun melainkan dengan izin Allah Subhanahuwata’ala. Firman Allah SWT:
Maksudnya
:“Dan mereka sembah selain daripada Allah, sesuatu yang tidak dapat
memudharatkan mereka dan tidak dapat memberikan manfaat kepada mereka. Tetapi
mereka berkata, “Mereka itu penolong-penolong kami pada sisi Allah”.
Katakanlah, “Apakah kamu mahu terangkan kepada Allah apa yang (kononnya) Dia
tidak tahu (tentang) di langit-langit dan di bumi?”. Maha Suci Allah dan Dia
Maha Tinggi daripada apa yang mereka sekutukan”.(Yunus : 18).
Rasulullah
SAW mengingatkan kepada umatnya agar menjauhi perbuatan syirik kerana perbuatan
tersebut balasannya adalah neraka. Sabda Rasulullah yang bermaksud :
“Barangsiapa
yang berjumpa dengan Allah (meninggal dunia) dalam keadaan syirik kepada Allah
dengan sesuatu maka dia akan memasuki neraka “(Riwayat Bukhari)
Riddah Menurut Al-Quran Dan Al-Hadith
Riddah
disebut di dalam al-Qur’an sebanyak dua kali; sekali dalam Surah al-Baqarah,
ayat 217 dan sekali lagi dalam Surah al-Maidah, ayat 54. Di dalam Surah
al-Baqarah Allah berfirman, maksudnya:
Maksudnya:“Barangsiapa di antara kamu murtad dari agama-nya lau dia mati
dalam keadaan kafir maka mereka itu, semua amal perbuatannya di dunia mahupun
akhirat seluruhnya menjadi gugur (hapus) dan mereka itu menjadi penghuni neraka
dan mereka kekal di dalamnya”
Manakala di dalam Surah al-Maidah pula Allah berfirman,:
Maksudnya : “Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa yang murtad dari
agamanya maka Allah akan mengadakan suatu kaum lain yang dicintai-Nya dan
mereka cinta kepada-Nya dan bersikap lunak terhadap sesama mukmin dan keras
terhadap orang-orang kafir. Mereka berjuang di jalan Allah dan tidak takut
kepada celaan sesiapapun.”
Kedua-dua ayat di atas tidak dinyatakan sebarang hukum atau hukuman
terhadap orang murtad sepertimana yang difatwakan oleh para fuqaha’. Ayat-ayat
bekenaan hanya menunjukkan bahawa orang-orang yang murtad terhindar daripada
rahmat Allah SWT. Namun begitu hukuman bunuh terhadap orang murtad ini boleh didapati
di dalam hadith-hadih Nabi SAW; antara lain sabda baginda yang bermaksud
Barangsiapa menukar agamanya (daripada Islam kepada agama lain) hendaklah
kamu bunuhkannya” (Riwayat
al-Jama’ah, kecuali Muslim)
Juga sabda baginda bermaksud;
“tidak halal darah seorang muslim kecuali dengan salah satu daripada tiga
sebab, iaitu penzina dewasa (yang sudah berkahwin secara sah), Qisas nyawa
dengan nyawa dan orang yang meningggalkan agamanya (islam) dan memisahkan
dirinya daripada jamaah (umat) Islam” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Nifak Menurut Al-Quran Dan Al-Hadith
Pada awal
surat Al-Baqarah, Allah Subhanahu wa Ta’ala menyebutkan tiga golongan manusia
iaitu kaum mukminin, orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Allah SWT
menjelaskan kepada kaum mukminin di dalam ayat-ayat tersebut tentang kebusukan
hati orang-orang munafik dan permusuhan mereka kepada kaum mukminin dan juga menerangkan bahwa mereka adalah orang-orang
yang berbuat kerusakan namun mendakwa sebagai orang yang melakukan kebaikan.
Allah berfirman;
Maksudnya; ”Apabila dikatakan kepada mereka, “Janganlah kalian melakukan
kerusakan di muka bumi.” Maka mereka berkata, “Kami hanyalah orang-orang yang
melakukan perbaikan.” Ketahuilah, mereka adalah umat yang melakukan kerusakan
namun mereka tidak mengetahuinya. (Al-Baqarah: 11-12)
Mereka
adalah orang-orang dungu. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
Maksudnya; “dan apabila
dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu
telah beriman". mereka menjawab: "Patutkah Kami ini beriman
sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah!
Sesungguhnya merekalah orang-orang Yang bodoh, tetapi mereka tidak
mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).
Di antara
bentuk balasan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah ketika di hari kiamat
nanti, sebagaimana Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
Di dalam
ayat-ayat lainnya, Allah Subhanahu wa Ta’ala mengancam orang-orang munafikin
dengan ancaman yang keras. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
أَلَمْ يَعْلَمُوا
أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا
فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ
Maksudnya:“Tidakkah
mereka (orang-orang munafik) mengetahui bahwasanya barangsiapa menentang Allah
dan Rasul-Nya maka bagi dia neraka jahanam. Dia kekal di dalamnya dan itu
adalah kehinaan yang besar.” (At-Taubah: 63)
Nifaq amali
(perbuatan) iaitu melakukan sesuatu yang merupakan perbuatan orang-orang
munafiq, tetapi masih tetap ada iman di dalam hati. Nifaq jenis ini tidak mengeluarkannya
dari agama, tetapi merupakan perantara (wasilah) kepada yang demikian.
Pelakunya berada dalam iman dan nifaq. Lalu jika perbuatan nifaqnya banyak,
maka akan bisa menjadi sebab terjerumusnya dia ke dalam nifaq sesungguhnya,
berdasarkan sabda Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam ,
أرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيْهِ كَانَ مُنَافِقًا خَالِصًا،
وَمَنْ كَانَتْ فِيْهِ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ كَانَتْ فِيْهِ خَصْلَةٌ مِنَ
النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا، إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ، وَإِذَا حَدَّثَ كَذَبَ،
وَإِذَا عَاهَدَ َغَدَرَ، وَإِذَا خَاصَمَ فَجَر
Maksudnya ;"Ada empat hal, yang jika berada pada diri seseorang maka
ia menjadi seorang munafiq sesungguhnya, dan jika seseorang memiliki kebiasaan
salah satu dari padanya, maka berarti ia memiliki satu kebiasaan (ciri) nifaq sampai
ia meninggalkannya; bila dipercaya ia berkhianat, bila berbicara ia berdusta,
bila berjanji ia memungkiri dan bila bertikai ia berbuat curang."
(Muttafaqun 'alaih).
Zalim Menurut Al-Quran Dan Al-Hadith
Dalam
Al-Quran terdapat kurang lebih 200 ayat yang khusus membicarakan dan
menjelaskan segala hal yang berkaitan dengan masalah “zalim” atau “kezaliman”,
suatu perkara yang sangat dibenci oleh Allah SWT sebagaimana yang tersurat
dalam salah satu firman-NYA:
“Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, maka
Allah akan memberikan kepada merekadengan sempurna pahala amalan-amalan mereka; dan Allah sangat
benci kepada orang-orang yang zalim.”
(Q.S.Ali ‘Imraan: 57)
Secara umum makna kata “zalim” yang kita kenal adalah segala sesuatu
perbuatan jahat ataupun berbuat aniaya baik kepada orang lain mahupun kepada
diri sendiri dan makhluk lainnya. Sedangkan menurut syariat Islam yang terdapat
pada firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 229 yang berbunyi:
Maksudnya:“Dan
barangsiapa yang melanggar hukum-hukum Allah, mereka itulah orang-orang yang
zalim”
Allah SWT juga menyamakan kata kezaliman
dengan kebodohan sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Ahzab ayat 72:
Maksudnya:“Sesungguhnya
manusia itu amat zalim dan amat bodoh
Oleh itu dalam pandangan agama orang-orang zalim tersebut sesungguhnya dipandang
sebagai orang yang bodoh.
Dalam hal ini semakin zalim dirinya, maka semakin tinggilah kebodohannya.
Sekalipun secara lahiriah ia memiliki pendidikan yang tinggi, pangkat yang
tinggi, kedudukan dan kekuasaan yang dipandang hormat oleh orang lain.
Dengan memperhatikan dan memahami apa-apa yang telah difirmankan Allah SWT
di dalam Al-Quran, maka diantara bentuk perbuatan zalim yang sangat dibenci dan
yang dimurkai Allah SWT antara lain adalah seperti mempersekutukan Allah,
mendustakan Allah, menyembunyikan kebenaran, menyalahi janji, orang-orang yang
fasik; menyalahgunakan amanah yang diberikan, orang-orang beriman yang
mengikuti perilaku dan keinginan orang kafir, orang yang mengingkari Rasulullah
SAW serta perbuatan-perbuatan yang
melanggar hukum lainnya yang telah ditetapkan oleh Allah.
Berkaitan dengan hal ehwal yang berkaitan dengan “kezaliman”, maka satu hal
yang patut difahami dan diyakini adalah bahwa segala keburukan dan
kemudaharatan yang ditimpakan Allah
kepada manusia akibat dari kezaliman
yang mereka perbuat. Keadaan ini bukanlah perbuatan atau tidakan “zalim” Allah kepada makhluk-Nya. Segala keburukan
dan kemudharatan tersebut semata-mata
bersumberkan keserakahan dan kebodohan manusia itu sendiri yang secara tegas telah dinyatakan Allah dengan firman-NYA:
Maksudnya:“Sesungguhnya Allah tidaklah
berbuat zalim kepada manusia barang sedikitpun, akan tetapi manusia itu
sendirilah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri. “ (Q.S. Yunus: 44)
Keadaan ini hendaklah benar-benar disedari, sebab siapa saja yang
menampakkan kebodohannya dengan perbuatan zalim yang ia lakukan, maka Allah SWT
tidak akan pernah mendapatkan pertolongan dan perlindungan dari Allah SWT
sebagaimana firman-NYA:
Makssudnya:“Dan
bagi orang-orang yang zalim itu tidak
ada bagi mereka seorang pelindungpun dan
tidak pula seorang penolong
baginya.” (Q.S.As-Syura : 8)
Kekufuran
adalah suatu perkara yang boleh terjadi kepada orang-orang yang beriman jika ia
tidak dijaga dengan baik. Terdapat banyak amalan-amalan yang boleh menjerumuskan
seseorang kepada kekufuran seperti meolak hukum Allah, mempersendakan sunnah
Nabi, menolak hadith dan sebagainya lagi.
Klasifikasi
Pembahagian Kufur Dan Syirik
Kufur jika ditinjau dari timbangan dosa terbahagi kepada dua jenis iaitu kufur
besar dan kufur kecil. Kufur besar adalah kufur yang boleh mengeluarkan
pelakunya dari Islam dan kufur besar ini dibahagikan pula kepada lima jenis
iaitu:
i.
Kufur karena
mendustakan. Allah swt berfirman;
Maksudnya:”Dan
siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kedustaan
terhadap Allah atau mendustakan yang hak tatkala yang hak itu datang kepadanya
?Bukankah dalam neraka Jahannam itu ada tempat bagi orang-orang yang kafir ?”
ii.
Kufur karena enggan
dan sombong, padahal ia tahu dan membenarkannya. Allah berfirman;
Maksudnya:”Dan
(ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para Malaikat :”Sujudlah kamu kepada
Adam”, maka sujudlah mereka kecuali iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia
termasuk golongan orang-orang yang kafir”.
iii.
Kufur karena ragu. Allah
berfirman;
Maksudnya:”Dan
dia memasuki kebunnya sedang ia zalim terhadap dirinya sendiri; ia berkata:”Aku
kira kebun ini tidak akan binasa selama-lamanya, dan aku tidak mengira hari
kiamatitu akan datang, dan jika sekiranya aku dikembalikan kepada Rabbku, pasti
aku akan mendapat tempat kembali yang
lebih baik daripada kebun-kebun itu”.
iv.
Kufur karena
berpaling, firman Allah swt;
Maksudnya:”Kami
tiada menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan
dengan (tujuan) yang benar dan dalam waktu yang ditentukan. Dan orang-orang yang
kafir berpaling dari apa yang diperingatkan kepada mereka”.
Manakala
kufur kecil pula adalah kufur yang tidak mengeluarkan pelakunya dari Islam, dan
ia adalah kufur amali. Kufur amali adalah dosa-dosa yang disebut dalam al-Quran
dan as-sunnah sebagai dosa-dosa kufur, tetapi tidak mencapai darjat kufur
besar. Antara contohnya kufur amali adalah seperti berikut:
i.
kufur nikmat
sebagaimana disebutkan dalam firman-Nya;
Maksudnya:”Mereka
mengetahui nikmat Allah, kemudian mereka mengingkarinya dan kebanyakan mereka
adalah orang-orang yang kafir”..
ii. Termasuk juga membunuh
orang muslim, Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya;
”Mencaci seorang
muslim adalah suatu kefasikan dan membunuhnya adalah kekufuran”.
Ciri-ciri
dan sifat kufur, syirik, riddah, nifaq dan zalim dalam pandangan Islam
Antara ciri-ciri
syirik adalah seperti berikut;
i.
Menafikan sifat
Allah s.w.t iaitu tidak mempercayai sifat 2 wajib, mustahil dan harus bagi
Allah.
ii.
Menyembah sesuatu
selain daripada Allah (S.W.T) iaitu menyembah berhala, patung, matahari dan
sebagainya.
iii.
Menafikan tentang
kekuasaan Alllah (S.W.T) melalui perkataan dan perbuatan, iaitu mengucap atau
melakukan sesuatu yang menunjukkan tanda tidak mengakui kekuasaan Allah
(S.W.T).
Implikasi riddah, nifaq dan zalim
terhadap kehidupan beragama bagi umat Islam
Antara implikasi murtad terhadap kehidupan beragama seseorang muslim adalah
seperti berikut;
i.
Ditegah sepenuhnya
dari menggunakan hartanya. Sehubungan itu, harta tersebut diletakkan di bawah
pengawasan pemerintah dan digunakan untuk memenuhi keperluannya yang daruri.
Sekiranya dia kembali kepada Islam, maka tegahan tersebut tidak dilaksanakan
lagi dan dikembalikan harta tersebut kepadanya. Sekiranya tidak bertaubat,
harta tersebut dianggap bukan miliknya sejak permulaan tarikh murtad.
ii.
Terputus hak
pewarisan di antaranya dengan kaum kerabatnya. Sekiranya mati salah seorang
kaum keluarganya dan dia masih murtad ketika itu, maka dia tidak dapat mewarisi
harta tersebut berdasarkan hadis Nabi SAW yang mafhumnya;
”Tidak
mewarisi orang muslim akan orang kafir, dan tidak mewarisi orang kafir akan
orang muslim”.
iii.
Terpisah dengan
isterinya dan akad perkahwinan tersebut tergantung. Sekiranya orang murtad itu
kembali kepada Islam dalam tempoh eddah maka dia boleh bersama semula dengan
isterinya tanpa akad yang baru dan tanpa rujuk. Sekiranya dia berterusan murtad
sehingga tamat eddah, maka akad perkahwinan terfasakh bermula tarikh murtadnya.
Sekiranya selepas itu, dia ingin kembali kepada isterinya, maka hendaklah
dengan akad dan mahar yang baru.
No comments:
Post a Comment