Persoalan mengenai nama-nama
tuhan, sifat dan kalam-Nya serta qada’ dan qadar-Nya tidak pernah dibincangkan
secara mendalam di zaman Rasulullah saw melainkan hanya apa yang terdapat di
dalam al-Qur’an dan Sunnah rasulullah sahaja. Selepas kewafatan Rasulullah saw,
ramai penganut agama lain seperti Yahudi dan Nasrani telah memeluk agama Islam
dan secara tidak langsung telah menyerap fahaman agama sebelumnya ke dalam
Islam. Keadaan ini telah menyebabkan isu-isu ketuhanan telah mula dibincangkan
secara terbuka dan semakin meluas. Perkara-perkara mengenai perbuatan Allah dan
perbuatan makhluk serta yang melibatkan persoalan takdir yang pernah dilarang
oleh rasulullah juga turut dibincangkan dengan mendalam oleh mazhab-mazhab ilmu
kalam.
Definisi Maksud
Af’alullah Secara Etimologi Dan Peristilahan
Dari segi istilah perbuatan Allah( افعال الله) ialah setiap kejadian yang berlaku di alam ini dengan kehendak
dan iradah Allah SWT. Contohnya ialah kejadian siang dan malam, bencana alam,
pasang surut lautan dan lain-lain adalah di bawah kekuasaan Allah.[2] Firman
Allah SWT dalam Surah Al-Anbiy’aa 21: ayat 16.
“Adakah benda-benda dari bumi yang mereka
jadikan tuhan-tuhan itu, dapat menghidupkan semula sesuatu yang mati?”
Berdasarkan ayat di atas, semua ciptaan Allah mempunyai
hikmah dan rahsia yang tertentu. Orang yang menggunakan akal fikiran akan dapat
merungkai rahsia ciptaan Allah itu.
1.4.2 Definisi Maksud
Af’alulibad Secara Etimologi Dan Peristilahan
Menurut istilah
perbuatan manusia ( الفعال العباد ) bermaksud ialah setiap perbuatan dan
tindakan manusia bergantung kepada usaha dan ikhtiar manusia sendiri. Contohnya
ialah makan, minum, rajin, malas, dan sebagainya. Firman Allah SWT dalam Surah
Ash-Shaffat 37: ayat 96.
“Padahal Allah
Yang mencipta kamu dan benda-benda Yang kamu buat itu!”
Allah telah menciptakan manusia mempunyai kehendak dan kekuatan untuk
memilih samada untuk melakukan sesuatu perkara ataupun tidak. Manusia boleh
memilih samada untuk berkerja dengan rajin atau sebaliknya. Begitu juga dengan
seorang mahasiswa, dia berkuasa untuk memilih melakukan sesuatu samada ingin
belajar dengan rajin atau menjadi malas.
Perbuatan manusia terbahagi
kepada dua bahagian iaitu;
1.
Ijbari( أجباري )
Iaitu sesuatu perkara yang berlaku bukan atas pilihan dan kehendak manusia
sendiri. Contohnya ialah kecacatan pada anggota tubuh, warna kulit, denyutan
nadi, bersin dan lain-lain.
2.
Ikhtiar ( أختياري)
Iaitu sesuatu yang berlaku atas kemahuan, pilihan dan kehendak manusia
sendiri seperti makan, minum, rajin, malas, beribadat, bekerja, berzikir dan
lain-lain.
Maksud Sifat Wajib
Bagi Allah S.W.T
Sifat-sifat Allah adalah sifat sempurna yang yang tidak
terhingga bagi Allah. Sifat-sifat Allah wajib bagi setiap muslim mempercayai
bahwa terdapat beberapa sifat kesempurnaan yang tidak terhingga bagi Allah.
Maka, wajib juga dipercayai akan sifat Allah yang dua puluh dan perlu diketahui
juga sifat yang mustahil bagi Allah. Sifat yang mustahil bagi Allah merupakan
lawan kepada sifat wajib. Sifat wajib terbahagi empat bahagian iaitu nafsiah,
salbiah, ma'ani atau ma'nawiah.
a.
Nafsiah – Wujud
b. Salbiah – Qidam,
Baqa’, Mukhalafatuhu Lilhawadith, Qiyamuhu Binafsih dan Wahdaniat
c.
Ma’ani – Qudrat,
Iradat, Ilmu, Hayat, Sama’ , Bashar dan Kalam
d.
Ma’nawiyah - Kaunuhu
Qadiran, Kaunuhu Muridan, Kaunuhu ‘Aliman, Kaunuhu Hayyan, Kaunuhu Sami’an, Kaunuhu
Bashiran dan Kaunuhu Mutakalliman
a.
Sifat Nafsiah:
Sifat Nafsiah iaitu dari zat itu
sendiri, bukan sifat yang menumpang pada zat itu. Sifat ini dikatakan Nafsiah
kerana tidak menunjukkan makna yang menumpang pada diri zat. Menurut Jumhur
Ulama’ sifat ini menunjukkan kepada zatnya, bukan menunjukkan kepada perkara
yang menumpang pada zat.
Sifat ‘Wujud’ dikatakan Sifat
Nafsiah ertinya, wujud itu bukan merupakan sifat yang menumpang atau menempel
pada Zat Allah s.w.t. akan tetapi Zat Allah s.w.t. itu dengan sendirinya
kewujudan Allah. Ataupun Zat Allah dengan Wujud Allah tidak dapat dipisahkan. Berbeza
dengan Sifat Ma’ani seperti Ilmu, kerana sifat ini merupakan sifat yang
menempel pada Zat Allah. Ertinya sifat Ilmu itu terpisah dengan Zat Allah.
Sebab Allah mengetahui sesuatu dengan Ilmu-Nya, bukan dengan Zat-Nya. Hanya
sifat ‘wujud’ sahaja yang termasuk dalam Sifat Nafsiah.
b.
Sifat Salbiah:
Salbiah maksudnya, menanggalkan,
menolak ataupun menafikan. Maksud sifat Salbiah dalam hal ini iaitu menolak
sifat-sifat yang tidak layak bagi Allah s.w.t. Umpamanya menolak sifat-sifat
yang tidak layak bagi Allah seperti Baqa’ ertinya kekal. Sifat ini menafikan
sifat Fana’ ataupun binasa bagi Allah s.w.t.
c.
Sifat Ma’ani:
Sifat Ma’ani ialah sifat yang
Maujud atau ada yang berdiri pada Zat Allah s.w.t. yang menyebabkan Zat itu
bersifat dengan suatu hukum Sifat Ma’nawiyah. Umpamanya Sifat Ma’ani seperti
Ilmu, sifat ini ialah sifat yang berdiri pada Zat Allah. Ertinya Ilmu itu sifat
Allah bukan Zat Allah. Allah s.w.t. dapat mengetahui sesuatu dengan Ilmu-Nya
bukan dengan Zat-Nya. Yang menyebabkan zat itu bersifat dengan sifat suatu
hukum Sifat Ma’nawiyah maksudnya Allah dikatakan Kaunuhu ‘Aliman (Keadaan-Nya
Berilmu). Kerana Allah mempunyai sifat Sama’ maka Allah dikatakan Kaunuhu
Sami’an (Keadaan-Nya Mendengar).
d.
Sifat Ma’nawiyah:
Sifat Ma’nawiyah iaitu suatu perkara
yang sabit atau yang tetap bagi Zat Allah s.w.t.bersifat dengan Sifat Ma’ani.
Di antara Sifat Ma’ani dengan Sifat Ma’nawiyah tidak terpisahkan. Misalnya
Keadaan Allah Berilmu (Kaunuhu ‘Aliman – Sifat Ma’nawiyah), ini kerana Allah
mempunyai sifat Ilmu (Sifat Ma’ani). Ataupun Allah s.w.t. dikatakan Kaunuhu
Qadiran (Keadaan-Nya Berkuasa – Sifat Ma’nawiyah) kerana Allah mempunyai sifat
Qudrat (Kuasa – Sifat Ma’ani) dan bergitu seumpamanya.
Ada beberapa sebab sifat-sifat ini
dinamakan dengan Sifat Ma’nawiyah iaitu, Sifat Ma’nawiyah merupakan cabang dari
Sifat Ma’ani. Sesuatu yang bersifat dengan ‘Alim dan Qadir umpamanya tidak
boleh bersifat dengan sifat-sifat itu melainkan setelah adanya ilmu dan qudrat baginya.
Sifat Ma’ani adalah sebagai ilat atau sebagai malzum kepada Sifat Ma’nawiyah
sejak Azali lagi, perhubungan antara keduanya adalah sebagai hubungan antara
ilat dengan ma’lulnya.
Sifat yang wajib
bagi Allah:
1.
Sifat WUJUD: Ada
Allah s.w.t. wajib memiliki sifat
Wujud ertinya Allah s.w.t. itu wajib ada. Allah s.w.t. adalah sebagai Zat yang
Wajibul Wujud ertinya Zat yang wajib adanya. Wujudnya Allah s.w.t. tidak
diragukan lagi, kerana adanya Allah dapat dibuktikan dengan dalil Al-Quran dan
Al-Hadith (dalil naqal) dan dapat dibuktikan dengan akal (dalil aqali)
Allah s.w.t. tidak ada yang
menjadikan-Nya dan tidak pula Allah menjadikan diri-Nya sendiri. Adanya Allah
tidak didahului dengan tiada dan tidak diakhiri dengan tiada. Dan mustahil
Allah itu tiada. Wujudnya Allah s.w.t. mutlak ertinya adanya Allah s.w.t. itu
wajib, dan mustahil jika Allah tiada ada. Kewujudan-Nya tidak dibatasi oleh
sesuatu, waktu, keadaan mahupun tempat.
Wajib pada Syara’ atas tiap-tiap mukallaf
mengetahui serta mengaku di dalam hatinya akan tentu sungguh ada Allah Ta’ala
dan tidak terima ‘Adam (tidak ada). Pengakuan di dalam hati dengan tentu
ada sungguh Allah Ta’ala itulah dinamakan wajib pada akal. Dan pengakuan tentu
tidak, tiada Allah Ta’ala itulah dinamakan mustahil.
2.
Sifat Qidam : Sedia
Qidam ertinya
‘Sedia’, iaitu adanya Allah s.w.t. tidak dengan permulaan dan mustahil bagi
Allah kalau ada permulaan. Sebab jika Allah ada permulaan bererti ada yang
menjadikan dan jika sesuatu itu ada yang menjadikan maka sudah pasti itu bukan
Tuhan. Allah tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, kerana Allah Dia-lah
yang awal dan Dia-lah yang akhir.
Qidamnya Allah, atau Allah
itu dahulu atau sedia, ertinya adanya Allah itu tiada prrmulaan dan tiada pengakhiran
itu maksud tiada kesudahan bagi Allah. Adanya Allah jelas dan nyata dan
menguasai atas segala yang batin atau mengetahui segala yang tersembunyi.
Zat-Nya tidak dapat disaksikan dengan mata begitu juga akal dan hati tidak mampu
untuk mengetahui tentang-Nya.
Sifat Qidam merupakan sifat Salbiah,
iaitu menafikan atau menolak sifat yang berlawanan dengannya. Jika sudah terang
dan nyata Allah bersifat Qidam ertinya tidak berpermulaan, bererti sifat
Qidam itu sendiri menafikan sifat yang menjadi lawan dengannya, iaitu
sifat Huduts atau baharu. Adanya Allah sudah tentu semenjak dari zaman azali
lagi iaitu sebelum segala sesuatu itu ada. Setiap insan wajib mengimani tentang
kewujudan Allah itu tidak berpermulaan dan tidak pula akan berakhir.
Wajib pada syara’ atas tiap-tiap
mukalaf itu mengetahui serta mengaku didalam hatinya akan tentu sungguh sedianya
Allah Ta’ala dan tidak terima Huduth (baharu atau berpermulaan).
Pengakuan didalam hati dengan tentu sungguh Allah Ta’ala bersifat Sedia itulah
dinamakan dan wajib pada akal, dan pengakuan di dalam hati dengan tentu tidak
baharu itulah dimanakan dia mustahil pada akal.
3. Sifat Baqa’: Kekal
Allah s.w.t wajib mempunyai sifat
Baqa’, ertinya kekal ataupun tidak berkesudahan, wujud Allah kekal untuk
selama-lamanya, tidak ada batasan waktu ataupun masa. Orang yang beriman kepada
Allah menyakini bahawa yang menciptakannya itu kekal tanpa berkesudahan, begitu
juga harus dipercayai oleh setiap insan bahawasanya kehidupan makhluk akan
berakhir dengan kebinasaan dan kehancuran, dan akan ia kembali kepada Allah
s.w.t. Yang Maha Kekal.
Dengan mempercayai akan Allah
mempunyai sifat Baqa’, ianya akan menguatkan keyakinan tentang adanya
kehidupan di akhirat, sebagai meneruskan kehidupan di atas dunia yang fana’
ini. Kerana masih ada Pencipta Yang Maha Baqa’ yang mengaturkan tentang
kehidupan di akhirat kelak.
Wajib pada syara’ atas tiap-tiap
mukalaf mengetahui serta mengaku didalam hati akan tentu sungguh Allah Ta’ala
Kekal dan tidak menerima Fana’ (binasa). Pengakuan didalam hati dengan
tentu sungguh Allah Ta’ala bersifat Baqa’ itulah dikatakan wajib pada
‘aqal, dan pengakuan tentu didalam hati akan binasa Allah Ta’ala itu mustahil pada
akal.
4.
Sifat Mukhalafatuhu Lilhawadith: Berlainan dengan sekali makhluk
Allah s.w.t. bersifat Mukhalafatuhu
Lilhawadith, ertinya Allah berlainan dengan sekalian makhluk. Sudah tentu
mustahil bagi Allah menyerupai akan sesuatu. Sebab Allah tidak sama dengan
bentuk makhluk ciptaan-Nya, baik makhluk yang bernyawa ataupun tidak bernyawa.
Berbeza Zat Allah dengan makhluk ertinya Zat-Nya tidak sama dengan makhluk.
Berbezanya sifat-safit Allah dengan makhluk ciptaan-Nya maksudnya, sifat-sifat
Allah tidak sama dengan makhluk.
Perbezaan Zat Allah dengan sesuatu
yang baharu maksudnya bahawa Zat Allah tidak sama dengan benda lain yang
diciptakan-Nya, yang memiliki zat yang baharu. Berbeza sifat Allah dengan
sesuatu yang baharu juga tidak sama dengan sifat segala benda selain Allah.
Begitu juga dengan perbuatan Allah, tidak sama dengan perbuatan baharu atau
segala benda yang ada di alam ini.
Jika kita bayangkan Allah itu
dengan sesuatu benda yang ada di alam ini bererti kita telah mempersekutukan
Allah dengan yang lain, syirik hukumnya. Oleh sebab itu, berhati-hatilah dalam
menghayati sifat-sifat yang wajib bagi Allah ini, jangan sampai pemikiran dan
minda kita dipimpin oleh syaithan, sehingga sampai pada peringkat mempersekutukan
Allah. Na’zubillah.
Wajib pada syara’ diatas tiap-tiap
mukalaf mengetahui serta i’tiqad dan mengaku putus di dalam hati akan tentu
sungguh bersalahan Allah Ta’ala bagi segala yang baharu dan tiada menyamai-Nya
(Mumathalatuhu Lilhawadith). Firman Allah Ta’ala:
“Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah
Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Asy-Syura, 11)
Bersalahan Allah Ta’ala bagi segala
yang baharu dan juga tidak menyamai-Nya itulah dikatakan sifat Mukhalafatuhu
Ta’ala Lilhawadith dan makna bersalahan itu tiga perkara:
1.
Bersalahan pada zat
dengan makna Zat Allah Ta’ala bukannya jirim yang bertempat walaupun di mana
tempat dan makhluk itu semuanya jirim yang bertempat. Kalau begitu tidak boleh
dikatakan Allah Ta’ala itu bertempat di mana-mana tempat, maka jika didapati di
dalam Al-Quran atau Hadith sesuatu yang memberi waham menyerupai dan bertempat
maka dinamakan ayat itu ayat Mutashabihat dan Hadith Mutashabihat.
2.
Bersalahan sifat
itu ialah sifat-sifat Allah itu bukan ‘Aradh yang bertangkap pada jirim
dan bertempat bersama dengan jirim. Kalau bergitu. Tidak bolehlah dikatakan
Allah Ta’ala berhajat di mana-mana hajat dan sebagainya daripada sifat-sifat
yang baharu. Bersalahan juga pada perbuatan itu ialah perbuatan Allah Ta’ala,
bukan seperti perbuatan yang baharu kerana perbuatan Allah Ta’ala menjadikan
yang tiada itu ada, dan bukan pula perbuatan Allah Ta’ala itu daripada yang
baharu.
3.
Dalil bersalahan
Allah Ta’ala bagi segala yang baharu dan tidak menyamai itu ialah kita fikir,
jikalau Allah Ta’ala tidak bersalahan bagi segala yang baharu, nescaya adalah
Ia menyamai dengan sesuatu yang baharu ini, maka jika menyamai dengan yang
baharu tentulah Ianya baru seperti itu juga dan iaitu bathal kerana telah
terdahulu bersifat Qadim dengan dalil-dalil yang nyata maka tetaplah Allah
Ta’ala bagi segala yang baharu dan tidak menyamainya itulah pengakuan yang
sebenar.
5.
Sifat Qiyamuhu Binafsihi: Berdiri dengan sendiri-Nya.
Qiyamuhu Binafsihi
maksudnya berdiri dengan sendiri-Nya, bahawa Allah bersifat berdiri dengan
sendiri bukan bergantung dengan selain dari-Nya. Allah tidak bergantung
terhadap yang diciptakan-Nya, sebaliknya sesuatu yang diciptakan-Nya itu setiap
saat selalu berhajat kepada Allah s.w.t.
Allat s.w.t. tidak berhajat dan
berkehendak terhadap sesuatu yang lain, tidak memerlukan bantuan daripada
makhluk-makhluk-Nya. Allah bersifat Qiyamuhu Binafsihi, mustahil jika
Allah berhajat dan meminta pertolongan dengan alam yang akan binasa.
Allah Maha Berkuasa memiliki segala
apa yang ada di langit dan bumi. Kemudian tidak sukar bagi Allah untuk menguruskan
segala sesuatu yang ada di alam ini. Dia Maha Perkasa tidak pula Ia memerlukan
bantuan dalam menguruskan segala ciptaan-Nya yang banyak itu.
Wajib pada atas tiap-tiap mukalaf
mengetahui serta mengaku di dalam hati akan tentu sungguh berdirinya Allah
Ta’ala dengan sendirinya (Qiyamuhu Binafsihi), dan tidak berkehendak
kepada yang menjadi dan tidak berkehendak kepada zat (Muhtajun Ila Ghairih).
6. Sifat Wahdaniyah: Allah Maha Esa
(Ke-Esa-an)
Wahdaniyah ertinya Allah
Maha Esa, tidak berbilang-bilang jumlahnya. Esa Allah Ta’ala itu ialah pada
Zat-Nya, Sifat-Nya dan Af’al-Nya. Allah itu Esa, maka janganlah sekali-kali
kita membayangkan atau memikirkan bahawa ada tuhan yang lain selain daripada
Allah. Beriman kepada ke-Esa-an Allah, memudahkan bagi kita untuk beribadah dan
berharap kepada Yang Satu.
Di samping kita percaya bahawa Zat
Allah s.w.t. itu Esa, kita juga harus yakini bahawa sifat-sifat Allah itu
mempunyai nilai yang tidak mengenal batas. Jika dikatakan Allah itu Maha
Pemurah, maka pemurahnya Allah itu tidak mengenal batas. Jika Allah itu
bersifat Maha Pengampun, maka ampunan Allah itu tidak mengenal batas. Walau
betapa besar dosa dan kesalah nseseorang itu, jika Allah menghendaki
keampunan-Nya, maka dosa-dosa orang tersebut akan diampuni Allah s.w.t.
Dan makna Esa pada Zat Allah itu
ialah Zat Allah yang tidak bersusun daripada beberapa Zat yang boleh
dibilangkan dengan sekurang-kurangnya bilangan dengan baharu, boleh dikerat,
dibelah dan dipotong seperti bagi zat yang baharu.
Wajib pada atas tiap-tiap mukalaf
mengetahui serta mengaku putus dalam hatinya akan tentu sungguh Allah Ta’ala
itu Esa pada Zat-Nya, Sifat-Nya dan Af’al-Nya. Dan tidak ta’addud
(berbilang-bilangan).
7.
Sifat Qudrat: Allah Maha Kuasa (Pekuasa)
Qudrat ertinya Allah Maha
Berkuasa keatas segala sesuatu. Hanya Allah yang berkuasa, sedangkan selain
Allah sebenarnya tidak mempunyai kekuatan dan kekuasaan. Kekuasaan Allah mutlak
milik-Nya. Kekuasaan Allah itu bukan datangnya kemudian, tetapi sudah ada
semenjak zaman Azali lagi, iaitu sebelum adanya sesuatu selain daripada Alah
s.w.t.
Allah s.w.t. menjadikan segala
sesuatu yang dikehendaki-Nya. Firman Allah s.w.t.:
“Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu
hanyalah berkata kepadanya: “Jadilah”, maka jadilah ia.” (Yassin:
82)
Pada sifat Qudrat, Allah
Ta’ala Maha Kuasa mengadakan dan meniadakan sesuatu mumkin, dan bagi Qudrat
itu beberapa takluq (menuntut sifat akan satu pekerjaan lain daripada menuntut
di Zat-Nya), iaini beberapa tugas.
Wajib pada syara’ diatas tiap-tiap
mukalaf mengetahui serta mengaku didalam hatinya akan tentu sungguh ada Tuhan
Pekuasa, iaitu Allah Maha Kuasa, dan tidak sekali-kali ‘ajzun (lemah).
8.
Sifat Iradat: Berkehendak
Allah s.w.r. mempunyai sifat Iradat,
iaitu berkehendak, maksudnya bahawa Allah s.w.t. dalam menciptakan segala
sesuatu berpedoman kepada kehendak-Nya. Begitulah alam semesta ini terjadi,
kerana Kudrat dan Iradat Allah, diatas Kekuasaan dan Kehendak
Allah s.w.t. dan tidak ada batasannya dan tidak dapat dilukiskan melalui
fikiran manusia tentang keinginan Allah.
Dan Iradat itu ialah satu
sifat yang sedia kala pada Zat Allah. Dengan sifat Iradat, Allah Ta’ala
mengkehendaki dan menentukan mumkin dengan setengah-setengah barang yang harus
atas mumkin.
Wajib pada syara; atas tiap-tiap
mukalaf mengetahui serta mengaku akan tentu sungguh didalam hatinya ada Allah
Ta’ala itu bersifat Iradat, dan tidak menerima karahah
(terpaksa).
9. Sifat Ilmu: Allah Maha Mengetahui
Allah bersifat ilmu, ertinya bahawa
Allah Maha Mengetahui. Allah memiliki pengetahuan dan mengetahui akan segala
sesuatu, yang sudah berlaku, yang sedang berlaku dan yang akan berlaku, baik di
langit, dibumi mahupun yang diantaranya, dan segala sesuatu yang
diciptakan-Nya.
Dan Ilmu itu ialah sifat yang ada
ia di Zat Allah Ta’ala, yang nyata segala perkara yang wajib dan yang mustahil
dan yang harus itu dengan Ilmu yakni dengan pengetahuan tidak jahil. Dan makna
mengetahui akan segala perkara yang wajib itu mengetahui dengan sungguhnya dan
mengetahuisegala yang mustahil itu mengetahui dengan tidaknya, dan mengetahui
perkara yang harus itu mengetahui akan ada atau tiada atau akan tiadanya.
Wajib atas syara’ atas tiap-tiap mukalaf
mengetahui serta mengaku didalam hati akan tentu sungguh ada di Zat Allah
Ta’ala itu Ilmu, dan tidak menerima akan Allah itu jahlun
(jahil).
10. Sifat Hayat: Hidup
Allah s.w.t. wajib mempunyai sifat
Hayat iaitu hidup, dan mustahil bagi-Nya mempunyai sifat binasa yang
sama dengan makhluk. Sifat hidup Allah ini tidak sama sebagaimana dengan
kehidupan alam, seperti manusia, malaikat haiwan dan makhluk-makhluk yang
lainnya. Allah hidup tidak berhajat terhadap sesuatu, seperti pada makhluk yang
menghajatkan dan memerlukan nyawa, nafas, makan dan minum. Kehidupan makhluk
merupakan hasil daripada pemberian Allah, maka pada saat yang dikehendaki-Nya,
kehidupan makhluk itu dapat berakhir.
Wajib diatas tiap-tiap mukalaf
mengetahui serta mengaku akan tentu sungguh didalam hatinya Allah mempunyai
sifat Hayat, satu sifat yang ada pada Zat Allah dan dengan sifat Hayat ini
Allah Ta’ala hidup, dan tidak akan menerima akan Maut.
11. Sifat Sama’: Allah Maha Mendengar
Sama’ ertinya Mendengar dan Allah
bersifat Sama’ bahawa Allah Maha Mendengar segala sesuatu yang
diperkatakan oleh makhluk-makhluk-Nya. Allah Maha Mendengar baik yang kuat
mahupun perkara yang dibisikkan oleh makhluk-Nya. Walaupun begitu pendengaran
yang ada pada Allah tidak berhajat pada sesuatu yang ada pada makhluk-Nya.
Wajib pada syara’ atas tiap-tiap
mukalaf itu mengetahui serta mengaku akan tentu sungguh pada hatinya akan sifat
Sama’ ini yang ada pada Allah Ta’ala, dan tidak sekali-kali Allah menerima
sifat shomam (tuli).
12. Sifat Basyar: Allah Maha Melihat
Allah bersifat Basyar ertinya
bahawa Allah Maha Melihat apa sahaja yang ada di alam ini. Allah dapat melihat
segala gerak geri makhluk-Nya. Namun Penglihatan Allah itu tidaklah sama dengan
penglihatan makhluk ciptaan-Nya. Allah tidak berhajat seperti makhluk-Nya untuk
melihat.
Wajib pada syara’ atas tiap-tiap
mukalaf itu mengetahui serta mengaku didalam hatinya akan tentu sungguh ada
pada Allah Ta’ala itu sifat Basyar, dan iaitu satu sifat yang ada di Zat
Allah. Tidak Allah sekali-kali menerima akan sifat ‘umyun (buta).
13. Sifat Kalam: Allah Berkata-kata
Allah mempunyai sifat Kalam
atau berkata-kata, dan mustahil bagi Allah Yang Maha Agung itu bersifat
berlawanan dengan sifat Kalam. Walaubagaimanapun Kalam Allah tidak
seperti yang dihajatkan oleh makhluk-Nya. Kalam Allah itu dinamakan Wahyu yang
diberikan kepada makhluk-Nya sebagai mendatangkan kebenaran-Nya.
Wajib diatas tiap-tiap mukalaf itu
mengetahui serta mengaku akan tentu sungguh pada hatinya akan Allah mempunyai
sifat Kalam. Iaitu satu sifat yang sedia kala di Zat AllahTa’ala. Dengan adanya
sifat inilah Allah tidak akan sekali-kali menerima sifat bukmun (bisu)
14. Sifat Kaunuhu Qadiran: Allah tetap
selalau dalam keadaan Berkuasa
15. Sifat Kaunuhu Muridan: Allah tetap
dalam keadaan Menghendaki
16. Sifat Kaunuhu Aliman: Allah tetap
dalam keadaan Mengetahui
17. Sifat Kaunuhu Hayyan: Allah tetap
dalam keadaan Hidup
18. Sifat Kaunuhu
Sami’an: Allah tetap dalam keadaan Mendengar
19. Sifat Kaunuhu Basiran: Allah tetap
dalam keadaan Melihat
20. Sifat Kaunuhu Mutakalliman: Allah
tetap dalam keadaan Berkata-kata
Perbincangan Mazhab Ilmu Kalam
Perbahasan mengenai permasalahan
af’alullah dan af’alulibad merupakan antara persoalah utama yang dibincangkan
oleh mazhab-mazhab ilmu kalam. Pendapat yang melampau mengatakan manusia hanya
menurut semua apa yang telah ditentukan oleh Allah dan ada pula mengatakan
manusia bebas atas semua perbuatan mereka. Tetapi mazhab Ahlusssunnah Waljamaah
membawa pendapat yang lebih sederhana di mana Allah swt berkuasa mutlak atas
perbuatan-Nya namun manusia tetap diberi pilihan untuk memilih atas apa yang
hendak dilakukan. Inilah yang dinamakan konsep ikhtiar tetapi yang menentukan
akhirnya adalah Allah swt.
Batas-Batas Af’alulibad Dalam Kehidupan Manusia
Manusia walaupun kelihatan bebas dalam melakukan apa sahaja yang
dikehendaki tetapi sebenarnya sangat tertakluk kepada kehendak Allah sebagai
pengatur seluruh alam. Pembebanan syariat kepada hamba, berupa perintah dan
larangan yang menjadi sumber pahala dan dosa juga dilandasi oleh qadha syar’i.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala menampakkan qadha syar’i ini kepada kita melalui
Rasul-Nya dan juga wahyu-Nya (Al Qur’an) untuk menunjukkan yang halal dan yang
haram, juga janji dan ancaman-Nya. Untuk itu pula Allah memberikan kita
kemampuan untuk menjalankannya.
Keinginan Allah Ta’ala agar hamba-Nya taat menyebabkan Allah
memerintahkan hamba-Nya berbuat kebaikan dan Allah melarang hamba-Nya melakukan
maksiat kerana tidak inginkan hamba-Nya melakukan kesalahan. Perintah dan
larangan tersebut merupakan qadha syar’i yang hamba dapat berkehendak untuk
melakukannya atau tidak, dan tergantung pada ikhtiarnya. Namun Allah Ta’ala
sudah mengetahui sebelumnya bahwa sebagian mereka akan berikhtiar untuk taat
dan menjalani kebenaran, dan sebagian mereka akan berikhtiar untuk menjalani
jalan kesesatan dan penyimpangan. Lalu Allah menetapkan pahala bagi orang yang
taat dan menetapkan dosa bagi orang yang menyimpang dari kebenaran. Pengetahuan
Allah ini bukanlah pemaksaan dan pengendalian akan apa yang akan dilakukan si
hamba dengan ikhtiar yang dilakukannya.
Oleh karena itu, orang yang bermaksiat tidak boleh berdalih dengan qadha
atas maksiat dan ketidak-taatan yang ia lakukan. Dan tidak ada seorang pun yang
dapat berhujjah dengannya. Di sisi lain, seseorang tidak boleh meninggalkan
amal karena menggantungkan diri kepada takdir. Oleh karena itu Nabi
Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:
اعْمَلُوا فَكُلٌّ مُيَّسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَه
“Beramalah! karena setiap kalian akan dimudahkan untuk menggapai tujuan
ia diciptakan” [HR. Bukhari 4949, Muslim
6903]
lalu beliau membaca ayat:
فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَى، وَصَدَّقَ بِالحُسْنَى،
فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى، وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَى، وَكَذَّبَ بِالحُسْنَى،
فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى
“Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan
membenarkan adanya pahala yang terbaik (surga), maka Kami kelak akan menyiapkan
baginya jalan yang mudah. Dan adapun orang-orang yang bakhil dan merasa dirinya
cukup serta mendustakan pahala yang terbaik, maka kelak Kami akan menyiapkan
baginya (jalan) yang sukar” QS. Al Lail, 5-10
Berhubung dengan perbuatan
Allah yang dilakukan-Nya sendiri secara mutlak dan hakiki, dan tidak diberikan
kebebasan dan pilihan kepada manusia, diterangkan bahawa Allah (s.w.t) tidak
memuji ataupun mencela, tidak memberikan balasan baik mahupun buruk ke atas
manusia. Contohnya, Allah menjadikan seseorang itu berkulit putih atau hitam,
tinggi atau rendah, buta, bisu, pekak dan lain-lain bukanlah di atas kehendak
dan pilihan manusia sendiri. Mereka juga tidak boleh campurtangan dalam urusan
dan ketetapan Allah tersebut.
Pada hakikatnya, kenyataan ini
merujuk kepada perbuatan Allah yang sepenuhnya ditentukan dan ditetapkan oleh Allah (s.w.t) sendiri tanpa
sebarang campurtangan, pilihan dan
kebebasan manusia. Manusia
hanya dikehendaki menerima
sesuatu yang ditetapkan untuknya tanpa kebolehan untuk
membuat pilihan.
Hubungan Antara Af’alullah Dan Af’alulibad Dengan
Kepercayaan Terhadap Qada’ Dan Qadar
Dalam konteks
perbincangan mengenai perbuatan
Allah (s.w.t) yang
berhubung dengan perbuatan manusia, ia
boleh dibahagikan kepada dua bahagian:
i.
Perbuatan yang diciptakan oleh Allah dan manusia diberikan kebebasan dan
pilihan untuk melakukan atau
meninggalkannya. Dengan kata-kata lain,
ia bersifat metafora (majazi).
ii.
Perbuatan Allah yang tidak diberikan kebebasan dan pilihan kepada
manusia. Ia bersifat mutlak dan hakiki.
Al-Qur’an sebagai
Kalam Allah memperlihatkan setiap
perbuatan Allah (s.w.t) menunjukkan bahawa Dia melakukannya dengan tujuan dan
hikmah. Justeru itu, Allah sendiri menafikan perbuatan-Nya
dilakukan tanpa tujuan dan hikmah seperti dinyatakan al- Qur’an dengan maksud:
Dan tidaklah Kami ciptakan langit dan bumi dan segala yang ada di antara
kedua-duanya dengan bermain-main.” surah
al-Anbiya’ (21): 16.
Matlamat penciptaan manusia itu
bukanlah bertujuan untuk menyempurnakan Allah kerana Allah tidak memerlukan tujuan itu untuk
menyempurnakan diri-Nya. Tujuan Allah pula dikatakan bukanlah mendatangkan kekurangan dan kerugian kepada
manusia kerana kenyataan tersebut merupakan keburukan dan tidak menepati al-Qur’an, al-Hadith sahih dan rasionaliti
itu sendiri.
Matlamat penciptaan itu sendiri
juga dikatakan bertujuan untuk memenuhi syarat- syarat peraturan sesuatu yang
wujud. Dengan kata-kata lain, Allah telah menetapkan segala sesuatu dari
segi asal kejadiannya
dengan sebab dan
musabab dan syarat-syarat
yang diperlukannya untuk dapat terus hidup di alam ini. Oleh kerana itu,
tanggungjawab (taklif) yang ditetapkan oleh Allah ke atas manusia sewajarnya
mengandungi kebaikan.
Dalam kebanyakan sumber juga
menjelaskan bahawa perbuatan Allah (af‘al Allah) menjadi pengukur keadilan dan bukannya (apa yang
dikatakan sebagai) keadilan menjadi pengukur perbuatan Allah. Dengan kata-kata lain, setiap yang dilakukan
oleh Allah (s.w.t) adalah adil dan bukannya setiap yang dikatakan adil wajib
dilakukan oleh-Nya. Di samping itu, keadilan Allah juga menghendaki
perselisihan dan perbezaan tidak akan wujud dan tidak akan berlaku di antara
sesama makhluk kerana masing-masing
diberikan hak yang sepatut dan sewajarnya mereka miliki. Kenyataan ini juga
bersesuaian dengan salah satu takrifan atau definisi lain bagi perkataan “adil”
dan keadilan iaitu memberikan sesuatu akan haknya dan mengambil sesuatu yang
diberikan kepadanya.
Oleh itu hubungan antara
af’alullah dan af’alulibad dalam mempercayai qadar dan qadar adalah sangat
jelas. Ini kerana manusia dengan kemampuan dan ikhtiar yang diberikan oleh
Allah mampu melakukan sesuatu perbuatan yang dikehendaki mereka. Namun
kemampuan ini tertakluk kepada ketentuan Allah (qada’ dan qadar). Selama mana
Allah mengkehendaki sesuatu perkara itu terjadi maka sudah pasti ia akan
terjadi dan begitulah sebaliknya. Jadi adakah ini pula bermaksud manusia hanya
menurut ketentuan Allah kerana semuanya telah ditentukan. Pendapat ini adalah
sangat tidak benar sama sekali kerana Allah telah memberikan kepada manusia
pilihan dalam perbuatan mereka dan kerana inilah manusia itu
dipertanggungjawabkan(taklif) atas setiap perbuatan mereka.
Dalam
usaha untuk memilih ini, Allah telah memberikan kepada manusia kemampuannya
sekali iaitu akal dan ilmu. Akal adalah sesuatu kemampuan berfikir yang sedia
ada bagi setiap manusia manakala ilmu pula adalah satu anugerah Allah melalui
perutusan para rasul. Dengan ini tidak ada alasan lagi bagi manusia itu untuk
menyalahkan Allah dalam menentukan takdir hidup mereka kerana mereka sepatutnya
menggunakan kemampuan yang telah diberikan oleh Allah sebagai kayu ukur di atas
setiap perbuatan mereka. Jika kebaikan yang mereka pilih maka selayaknya mereka
mendapat takdir yang baik untuk hidup mereka namun jika mereka memilih untuk
melakukan kejahatan maka mereka sendirilah yang menempah takdir yang buruk
untuk mereka.
Perbuatan Allah tidak
boleh disamakan dengan perbuatan manusia. Ini kerana manusia tidak mungkin dapat
berlaku adil dalam setiap perbuatan mereka sedangkan Allah mempunyai sifat-
sifat Allah yang Maha Kuasa, Maha Mengetahui dan Maha Adil. Justeru itu,
Allah (s.w.t) tidak
mungkin dikatakan sebagai
pencipta perbuatan manusia. Oleh
yang demikian, dijelaskan bahawa Allah selaku pencipta kebaikan pasti tidak
akan memerintahkan manusia melakukan kejahatan dan keburukan. Bagi orang-orang
yang mendakwa Allah menyuruh melakukan kejahatan dan keburukan, Nabi (s.‘a.w)
dikatakan menganggap mereka telah melakukan pendustaan terhadap Allah. Al-Qur’an
dalam beberapa buah ayat menerangkannya dengan maksud:
Maksud; ”Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu
sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan yang Maha Pemurah sesuatu yang
tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah
kamu lihat sesuatu
yang tidak seimbang?” (surah al-Mulk (67): 3)
Jika Allah sendiri yang telah
menetapkan kebaikan dan keburukan kepada manusia dan manusia tidak lagi perlu
berusaha apa-apa lagi terhadap perbuatan mereka, maka sudah pastilah segala
perbuatan Allah adalah sia-sia. Ini kerana Allah melalui perutusan para
rasul-Nya menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah perbuatan buruk. Jadi jika
Allah telah menentukan takdir manusia apa lagi perlunya Allah berbuat
sedemikian. Dikatakan bahawa adalah mustahil bagi-Nya menjadi yang berkehendak
(murid) dan membenci (karih) pada masa dan dalam perkara yang sama.
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata:
“Takdir bukanlah alasan bagi siapapun di hadapan Allah, juga di hadapan
makhluk-Nya. Andai boleh beralasan dengan takdir dalam melakukan keburukan,
maka orang zalim tidak layak dihukum, orang musyrik tidak diperangi, hukuman
zina tidak boleh dijatuhkan, dan seseorang tidak boleh mencegah kezaliman orang
lain. Semoga orang faham secara pasti bahwa ini semua merupakan kerosakan, baik
dari segi agama mahupun segi dunia” (Majmu’ah Ar Rasail Al Kubra, 1/353)
mohon izin share .. syukranhttps://tujuhpen.blogspot.com/logout?d=https://www.blogger.com/logout-redirect.g?blogID%3D6642028675729112849%26postID%3D8617956737702165452
ReplyDelete