Kaedah Penyampaian RASULULLAH S.A.W.
Pendidikan yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. adalah merupakan
sukatan pelajaran khas yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T. iaitu wahyu sama ada
al-Qur’an dan juga al-hadith khususnya al-hadith al-Qudsi. Ini adalah kerana
segala apa yang dipertuturkan oleh Baginda s.a.w. adalah merupakan wahyu Illahi yang perlu dicontohi
dan diteladani oleh umat Baginda s.a.w.
Firman Allah Taala di dalam al-Qur’an :
“Dan
tidaklah ia mengucapkan sesuatu berdasarkan nafsunya melainkan hanya wahyu yang
diwahyukan (kepadanya)” (surah an-Najm(53) :3-4)
Al-Qur’an adalah merupakan kalam Allah yang telah
diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w. melalui Jibril a.s. untuk disampaikan
kepada umat manusia. Ia adalah mukjizat dan membaca al-Qur’an dikira ibadah.
Kerana itu al-Qur’an dibaca di dalam solat. ia juga merupakan ‘warkah’, ‘kalam’
atau ‘sms’ daripada Allah Taala kepada individu yang mencintaiNya. Manakala Hadith Qudsi merupakan hadith yang
diriwayatkan dengan disandarkan kepada Allah Taala seperti “Allah telah
berfirman”. Kadangkala ia juga diriwayatkan dengan disandarkan kepada
Rasulullah s.a.w. namun sandaran khabarnya adalah daripada Allah Taala seperti “Rasulullah
s.a.w mengatakan apa yang dikhabarkan daripada Allah.”
Langkah Pengajaran
Rasulullah s.a.w. amat teliti di dalam melaksanakan
langkah pengajarannya. Langkah pengajaran bermaksud peringkat-peringkat aktiviti
pengajaran yang dilaksanakan. Baginda
s.a.w. cukup berhati-hati di dalam menyampaikan pengajaran agar ianya dapat
diterima oleh semua pihak yang mendengarnya. Antara ciri-ciri pengajaran
Baginda s.a.w. ialah :
1. Menggunakan bahan bantu, ilustrasi dan gerak
isyarat yang bersesuaian.
2. Memastikan semua pelajar dapat mengikuti pelajaran
yang disampaikan.
3. Mengaplikasikan strategi dan kaedah pengajaran
dengan baik.
4. Menghormati dan melayan kerenah setiap pelajar
dengan baik.
5. Menggunakan bahasa yang lemah lembut dan sopan.
6. Adil terhadap anak didiknya.
Antara strategi dan pendekatan pengajaran yang telah
dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w. ialah
1. Mewujudkan pusat pendidikan
2. Memilih tempat pembelajaran yang sesuai
3. Pengajaran secara berperingkat-peringkat
4. Menjadikan masjid sebagai tempat pengajaran
5. Memulakan pengajaran kepada kerabat terdekat
6. Memastikan pembelajaran berlangsung dalam keadaan
aman
Kaedah Penyampaian Rasulullah S.A.W.
Kaedah pengajaran bermaksud jalan atau metod yang
diikuti untuk memudahkan kefahaman kepada murid-murid dalam pengajaran dan
pembelajaran. Ia merupakan langkah-langkah pengajaran yang tersusun rapi dan berurutan
bagi mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Antara kaedah pengajaran
yang telah digunakan oleh Rasulullah s.a.w. ialah ;
1. Syarahan atau khutbah. Ia merupakan satu
kaedah mengajar di mana guru memberikan maklumat berkenaan sesuatu topik
beserta huraian dan contohnya. Kebiasaannya disampaikan di masjid atau rumah.
Khutbah disampaikan pada setiap hari Jumaat.
2. Dialog atau perbincangan. Perbincangan dalam
bentuk berdakwah supaya menerima Islam dengan prinsip yang betul. Corak
pengajaran dua hala, iaitu interaksi guru dengan murid.
3. Soal Jawab. Soal jawab digunakan untuk mengetahui
tahap kefahaman atau pengetahuan. Sebagai contoh Rasulullah s.a.w. bersoal
jawab dengan malaikat Jibril a.s. tentang Rukun Iman, Rukun Islam, dan Ihsan.
Kaedah menyoal merupakan sebahagian daripada setiap aktiviti wajib pengajaran
pembelajaran antara guru dengan murid. Baginda s.a.w. juga sering bersoal jawab
dengan para sahabat setiap kali selepas solat subuh.
4. Imla’. Kaedah ini memerlukan murid menulis apa
yang diajarkan terhadapnya. Guru
mengatur setiap kata-kata yang diungkapkan dan murid-murid akan mencatat setiap
kata-kata yang didengari. Mengikut nas al-Qur’an, kaedah Imla’ berlaku antara
malaikat Jibril a.s. dengan Rasulullah s.a.w. semasa Jibril mengajarkan ayat al-Qur’an
dan diikuti oleh Rasulullah. Rasulullah s.a.w.menuturkan ayat-ayat yang berbentuk
berita kepada sahabat-sahabat beliau. Para sahabat mendengar dan terus menghafalnya.
5. Hafazan. Kaedah hafazan digunakan untuk mengingat
sesuatu fakta. Rasulullah s.a.w. menghafaz wahyu yang diturunkan kepada Baginda.
6. Perdebatan atau mujadalah. Kaedah prdebatan
digunakan untuk menjawab persoalan dengan menggunakan hujah-hujah yang logik
sebagai bukti.
7. Gaya isyarat. Kaedah pengajaran ini
menggunakan isyarat dengan gerakan anggota badan seperti isyarat tangan, muka,
mulut dan sebagainya.
8. Bercerita. Kaedah bercerita digunakan bagi
mengambarkan kisah-kisah yang terdapat dalam al-Qur’an. Bercerita merupakan
perbuatan yang mengesahkan sesuatu cerita atau rangkaian sesuatu peristiwa sama
ada ia benar-benar berlaku ataupun direka-reka. Cerita disampaikan untuk
mendidik manusia dengan membei penekanan kepada teladan yang patut diikuti.
9. Lukisan atau lakaran. Melukis di atas tanah
untuk menggambarkan sesuatu atau menjelaskan lagi satu-satu penerangan kepada para
sahabat. Rasulullah sering melukis dan melakarkan di atas tanah bagi memahamkan
para sahabat.
10. Demontrasi atau tunjukcara. Ia merupakan
satu kaedah pengajaran di mana seorang individu membuat sesuatu di hadapan
individu yang lain untuk menunjukkan bagaimana sesuatu perbuatan itu dilakukan.
Ia melibatkan satu cara pengajaran yang memusatkan pemerhatian murid kepada
langkah atau perbuatan bagi menghasilkan sesuatu. Rasulullah s.a.w. sentiasa
mempamerkan qudwah hasanah untuk teladan para sahabat serta menunjukcara
melakukan sesuatu.
11. Halaqah. Murid-murid mengelilingi guru dalam
bentuk separa bulatan. Guru berada di tengah dan menyampaikan pengajaran.
12. Talaqi Musyafahah. Ia merupakan pendekatan
pengajaran al-Qur’an. Para pelajar dikehendaki berdepan terus dengan guru dalam
mempelajari al-Qur’an. Guru akan memberi contoh bacaan kepada beberapa orang
murid. Kemudian murid akan mengikuti contoh bacaan guru secara individu dan
beramai-ramai. Guru membaca, kemudian murid-murid mengikut bacaan guru. Setelah
menghafaz ayat-ayat yang disampaikan oleh Jibril a.s. dan Rasulullah s.a.w.
menyampaikan kepada para sahabat secara talaqqi musyafahah.
13. Tikrar atau ulangan. Bacaan dilaksanakan
secara berulang kali untuk memastikan kefasihan, menguatkan ingatan serta mengingati
sesuatu ayat atau fakta. Selepas guru membaca, murid-murid akan mengikut bacaan
tersebut atau seorang membaca dan yang lain mendengar. Guru perlu mendengar
bacaan murid sambil mengenalpasti kelemahan bacaan yang perlu dilatih tubi.
Guru akan menyebut atau membaca perkataan yang perlu ditikrarkan. Manakala
murid-murid pula diminta mengulanginya.
14. Tasmi’. Kaedah ini dipraktikkan bagi pengajaran
tilawah dan juga hafazan. Seseorang murid akan membaca ayat al-Qur’an di
hadapan guru. Sekiranya terdapat kesalahan, guru akan terus memperbaiki serta
menegur setiap kesalahan itu.
No comments:
Post a Comment