Wednesday 9 November 2016

Pengenalan dan Pegangan mazhab-Mazhab Ilmu Kalam

Definisi Maksud dan Konsep Mazhab

Akidah merupakan intisari utama dan tunjang terpenting yang terkandung dalam ajaran Islam. Akidah ini jugalah yang mendasari dan menunjangi dalam setiap gerak geri dan aspek kehidupan kita. Tanpanya, maka sia-sialah saja amalan yang dilakukan oleh seseorang manusia di sisi Allah Taala dan dia pastinya termasuk ke dalam golongan yang rugi di akhirat kelak.

Mazhab menurut bahasa Arab adalah isim makan (kata benda keterangan tempat) dari akar kata dzahab (pergi) (Al-Bakri, I‘ânah ath-Thalibin, I/12). Jadi, mazhab itu secara bahasa artinya, “tempat pergi”, iaitu jalan (ath-tharîq) (Abdullah, 1995: 197; Nahrawi, 1994) Ia juga bermaksud jalan yang dilalui dan dilewati, sesuatu yang menjadi tujuan seseorang baik konkrit mahupun abstrak. Sesuatu dikatakan mazhab bagi seseorang jika cara atau jalan tersebut menjadi ciri khasnya. Menurut para ulama dan ahli agama Islam, yang dinamakan mazhab adalah metode (manhaj) yang dibentuk setelah melalui pemikiran dan penelitian, kemudian orang yang menjalaninya menjadikannya sebagai pedoman yang jelas batasan-batasannya, bahagian-bahagiannya, dibangunkan di atas prinsip-prinsip dan kaedah-kaedah.

Sejarah Kemunculan Mazhab Aqidah Dalam Islam

Kemunculan mazhab aqidah di dalam Islam adalah rentetan daripada perselisihan-perselisihan yang timbul dalam masyarakat Islam sejak dari kewafatan Nabi Muhmmad s.a.w sehinggalah ke hari ini. Perselisihan yang pertama berlaku ialah berkenaan dengan kewafatan Baginda S.A.W. iaitu ada yang menyangka Baginda tidak mati tetapi diangkat oleh Allah sebagaimana Sayyidina 'Isa A.S dan Abu Bakar berkata kepada mereka, "Sesiapa yang menyembah Muhammad, maka sesungguhnya Baginda telah wafat, dan sesiapa yang menyembah Tuhan Muhammad, maka la Maha Hidup dan tidak mati". 

Kemudian perselisihan tentang tempat hendak dikebumikan Baginda S.A.W. Akhimya ia selesai dengan Abu Bakar radiya'Llahu 'anhu meriwayatkan kepada mereka hadith daripada Nabi S.A.W. yang bermaksud: "Sesungguhnya para anbiya' dikebumikan di mana mereka wafat". Maka Baginda dikebumikan dalam biliknya di Madinah.  Kemudian timbul ikhtilaf berkenaan dengan khilafah, pihak al-Ansar ingin memberi bai'ah kepada Sa'd bin 'Ubadah; kemudian pihak Quraish menyatakan bahawa imamah mestilah di tangan orang-orang Quraish berdasarkan kepada hadith yang bermaksud, "Imam-imam hendaklah dari kalangan orang-orang Quraish". Ikhtilaf berkenaan dengan Imamah ini berterusan sampailah ke zaman 'Abdul Qahir al-Baghdadi dan boleh dikatakan kesan-kesannya sampai sekarang masih ada di kalangan muslimin.

Berlaku juga perselisihan mengenai harta fadak, akhimya diselesaikan dengan Abu Bakar (r.a) meriwayatkan hadith yang bermaksud: "Sesungguhnya para anbiya' tidak dipusakai,” Kemudian timbul masalah tentang mereka yang tidak mahu menunaikan zakat, dan mereka bersetuju dengan keputusan Abu Bakar bahawa golongan yang enggan itu hendaklah diperangi.  Seterusnya mereka sibuk dengan peperangan melawan Tulaihah bila ia mengaku menjadi nabi dan murtad daripada agama Islam.   Kemudian muslimin sibuk dengan peperangan melawan Musailamah al-Kadhdhab yang mengaku nabi, serta al-Aswad bin Zaid. 

Ketika pemerintahan Saidina 'Uthman bin 'Affan pula perselisihan di kalangan umat Islam semakin bertambah rumit di mana khalifah telah dituduh dengan pelbagai tuduhan yang akhirnya mengakibatkan beliau telah dibunuh oleh pemberontak. Peristiwa ini kemudiannya telah menimbulkan persoalan mengenai siapa pembunuhnya dan menuduh Saidina Ali sengaja melewat-lewatkan untuk menangkap pembunuhnya. Keadaan ini telah membawa kepada peperangan saudara yang pertama di dalam Islam iaitu Perang Jamal yang berlaku antara Ali dengan ’Aisyah serta Talhah dan Zubair. Peperangan ini telah meragut ribuan nyawa orang Islam.  Seterusnya Ali pula telah berperang dengan Muawiyyah dalam Perang Siffin, yang berakhir dengan perlucutan Ali sebagai khalifah dan perlantikan Muawiyyah sebagai khalifah Islam yang baru.

Lanjutan daripada peristiwa itu, timbul golongan yang fanatik kepada Ali bin Abu Talib yang dikenali sebagai Syiah dan mereka yang menyokong Muawiyah bin Abu Sufian. Antara dua pertembungan itu, muncul pula golongan yang keluar daripada kumpulan kerana tidak berpuas hati dengan urusan Tahkim yang dikenali sebagai Khawarij. Tahkim adalah peristiwa perlantikan ketua negara Islam antara Ali bin Abu Talib dengan Muawiyah bin Abu Sufian. Semasa peristiwa ini, Ali digugurkan daripada jawatan ketua kerana helah yang dimainkan oleh penyokong Muawiyah. Pada peringkat awal, semua golongan tidak memasukkan hujah akidah dalam pertelingkahan mereka. Situasi masih terkawal kerana ada para sahabat Nabi Muhammad yang masih hidup dan mampu mengawal keadaan walaupun ada anasir-anasir bukan Islam yang cuba mengambil kesempatan.
Namun, selepas beberapa peringkat, anasir bukan Islam mula meresap dari dalam umat Islam. Muncul golongan Syiah yang berfahaman sederhana seperti golongan Imamiah dan Zaidiah serta golongan Syiah yang radikal. Golongan ini dianggap radikal kerana fahaman mereka terkeluar daripada akidah yang utama, bukannya masalah cabang akidah seperti isu pemerintahan. Antara mereka adalah Ismailiah, Bayaniah dan lain-lain. Golongan ini lebih radikal apabila mereka mendakwa para sahabat Nabi Muhammad terkeluar daripada Islam dan mengangkat Ali bin Abu Talib sebagai Utusan Tuhan. Mereka mendakwa Tuhan dapat menjelma ke dalam diri Ali dan berbagai-bagai lagi. Manakala di kalangan Khawarij, ada golongan yang berfahaman sederhana seperti golongan Ibadhiah dan yang radikal sehingga meminda dan membatalkan hukum syariat dan mendakwa para sahabat Nabi Muhammad bukan Islam antaranya seperti Azraqiah, Ajaridah dan lain-lain.
Semasa kelahiran falsafah dan terjemahan pada zaman Abbasiah, muncul golongan Muktazilah, Jabariah dan Ahli Sunnah walJamaah. Di kalangan Ahli Sunnah wal Jamaah muncul dua aliran iaitu Salaf dan Khalaf. Di kalangan Khalaf, lahir pula fahaman Asya’irah dan Maturidiah. Perkembangan ini juga mempengaruhi golongan Khawarij dan Syiah.      Melalui perbincangan ini, pembaca dapat mengenali golongan-golongan yang lahir kerana perselisihan politik. Bermula daripada golongan yang berfahaman sederhana yang tidak merosakkan akidah hingga golongan yang terkeluar daripada masyarakat Islam. Caranya adalah dengan mendedahkan fahaman salah mereka walaupun mereka mendakwa masih beragama Islam.
Para sarjana sejarah Islam merekodkan, pada kurun pertama dalam kalendar Hijrah, ada dua orang yang menjadi punca kemunculan ideologi akidah yang tidak berdasarkan al-Quran dan sunnah. Mereka berpura-pura memeluk Islam bagi merosakkan Islam dari dalam. Seorang penganut agama Kristian bernama. Susan telah memperalatkan individu bernama Ma’bad bin Ubaidillah al-Juhani. Dia menyebarkan ajaran yang dinamakan Qadariah. Ajaran ini membataskan kuasa dan kehendak Allah serta menyatakan, manusia mempunyai kuasa dan kehendaknya sendiri. Dia berjaya memasuki bandar suci Madinah dan berjaya mempengaruhi beberapa penduduknya. Abdullah bin Umar mengisytiharkan, beliau menolak sekeras-kerasnya ajaran yang dibawa oleh Ma’bad. Hasan al-Basri berkata, “Jauhkan diri daripada Ma’bad kerana dia sesat dan menyesatkan.” Muslim bin Yasar mengisytiharkan di tempat beliau mengajar di masjid, “Ma’bad berucap dengan ucapan orang-orang Nasrani.” Akhirnya, khalifah Abdul Malik bin Marwan memerintahkan supaya Ma’bad dihukum bunuh. Walaupun Ma’bad dibunuh, ajarannya diteruskan oleh bin Marwan atau Ibnu Muslim. Dengan beraninya dia berkata, “Qadar baik dan jahat itu daripada hamba, bukannya daripada Tuhan.”  Akhirnya dia dikenakan tindakan keras oleh khalifah Hisham Bin Abd Malik
Seorang lagi yang berpura-pura menganut Islam iaitu Abdullah bin Saba’, seorang penganut Yahudi. Dia juga berpura-pura menyokong Ali bin Abu Talib hingga menganggap Ali sebagai seorang nabi. Dia menganggap Ali mampu hidup semula di dunia selepas mati. Namun, pada masa yang lain, Ali dikatakan tidak mati. Alasannya, sebahagian daripada zat ketuhanan menjelma dalam diri Ali. Selain itu, berbagai-bagai lagi fahaman yang lain ditimbulkan mengenai Ali.

Pada akhir kurun pertama atau kedua Hijrah, muncul pula Jaham bin Safuan di Tirmiz. Dia menyebarkan fahaman yang dinamakan Jabariah. Dia berjaya menarik beberapa pengikut dan akhirnya mengisytiharkan kenyataannya. Kenyataannya, kuasa dan ilmu Allah itu ada kesudahannya. Syurga, neraka dan penduduknya akan binasa. Hanya Allah yang tinggal seperti keadaan awal yang tiada sesuatu pun. Dia juga menyatakan, iman itu pada makrifat (pengetahuan mengenai Allah) sahaja dan kufur itu kerana tidak tahu Allah. Tiada perbuatan langsung bagi makhluk selain daripada Allah sahaja. Akhirnya, Allah menyelamatkan umat Islam dengan pembunuhan Jaham bin Safuan.
Pada zaman fikiran umat Islam menjadi kalut, Allah melahirkan para sarjana yang melakukan pembaharuan (tajdid). Mereka mempertahankan Islam dengan hujah-hujah al-Quran, sunnah dan logik akal yang tidak bercanggah dengan kedua-duanya. Antara mereka adalah Hasan al-Basri. Beliau menolak dengan tegas teori Wasil bin Ata’ mengenai fahaman Muktazilah. Kes ini berlaku pada awal abad kedua Hijrah.
Pada akhir kurun ketiga Hijrah, muncul pula Abu Mansur al-Maturidi yang berusaha menolak hujah-hujah golongan batil. Beliau berjaya mengumpulkan pengikut-pengikutnya bagi mempertahankan akidah Ahli Sunnah wal Jamaah yang dikenali dengan aliran Maturidiah. Kemunculan Abu Hassan al-Asy’ ari memberi kekuatan besar kepada Ahli Sunnah wal Jamaah apabila beliau keluar daripada ajaran Muktazilah. Beliau berjaya berdebat dengan pemimpin Muktazilah yang bernama al-Jubbai yang juga adalah bapa tirinya. Beliau berjaya menubuhkan kumpulan yang disertai oleh sarjana-sarjana terbilang pada zamannya. Kumpulan itu dikenali sebagai Asya’ irah.

Iraq menjadi medan pergolakan hebat terutamanya di Basrah yang menjadi tumpuan pengikut pelbagai fahaman itu. Kadang-kadang, pemerintah cenderung kepada golongan-golongan berfahaman sesat lalu menyebabkan para sarjana Islam menjadi mangsa. Ada di antara mereka dipenjara dan dibunuh. Walau bagaimanapun, Allah memberi jaminan bagi memelihara agama ini sehingga hari kiamat. Kenyataan ini adalah tetap dan terbukti.
Segala dugaan dan cabaran terjadi kepada semua umat bagi para nabi. Ini dibuktikan daripada Ibnu Mas’ud yang melaporkan, Nabi Muhammad berkata,
Tidak ada nabi yang dibangkitkan Allah sebelum aku melainkan di kalangan umat mereka ada yang menjadi pengikut setia dan sahabat yang mengambil ajarannya dan mengikut perintahnya. Selepas masa berlalu, ada di kalangan mereka (umat ini) melakukan perkara-perkara yang jahat. Mereka bercakap mengenai perkara yang mereka tidak melakukannya dan mereka membuat perkara yang tidak disuruh. Sesiapa yang bersungguh-sungguh menentang dengan tangannya, dia beriman. Sesiapa yang bersungguh-sungguh menentang dengan lidahnya, dia beriman. Sesiapa yang bersungguh-sungguh menentang dengan hatinya, dia beriman. Tidak ada iman lagi selepas itu walaupun sebesar biji yang halus.”(Diriwayatkan oleh Muslim)

     Takrif Secara Etimologi Dan Peristilahan  Mazhab Ahlusunnah Waljama’ah, Muktazilah, Jabariah Dan Qadariah

           Mazhab Ahl Sunnah Waljama’ah

Erti Ahl al-Sunnah ialah penganut Sunnah Nabi. Erti wal Jamaah ialah penganut I’tiqad sebagai i’tiqad Jamaah Sahabat-sahabat Nabi. Kaum Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah ialah kaum yang menganut i’tiqad sebagai yang dianut oleh Nabi Muhammad SAW dan sahabat-sahabat baginda Ahlus Sunnah wal Jama’ah “ Mereka yang menempuh seperti apa yang pernah ditempuh oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para Sahabatnya Radhiyallahu ‘anhum. Disebut Ahlus Sunnah, karena kuatnya (mereka) berpegang dan berittiba’ (mengikuti) Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para Sahabatnya Radhiyallahu ‘anhum

  Konsep Ahli Sunnah Wal Jamaah itu adalah suatu pegangan  yang pengistilahannya  walaupun  timbul kemudian tetapi ia adalah berakar umbi dari Rasulullah s.a.w. sendiri.Ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah meliputi ajaran-ajaran Islam mengenai akidah, syariah dan akhlak yang dibawa sejak Nabi Muhammad s.a.w., para sahabat yang telah  disusun secara bersistem oleh ulama kemudian dan dipertahankan di dalam ajaran itu oleh dua tokoh iaitu Syeikh Abu Hassan al-Asyari (260-324H) dan Imam Abu Mansor AI-Maturidi  (W333H). Kemudiannya disebarkan oleh ulama terkemudian seperti  Imam Abu Bakar alQaffal (W41 1 H), Imam Hafiz al-Baihaqi (W455H), Imam al-Haromain al-Juwain  (W460H),  Imam al-Qhusairi (W465H),  Imam al-Baqillani  (W403H),  Imam al-Ghazali(W505H),  al-Fakhrol Razi  (W606H),  Sheikh Abdullah al-Sharqawi  (W1277H),  Sheikh Ibrahim al-Banjari (W1272H),  Sheikh Nawawi al-Bentani  (W1315H) dan lain-lain lagi.

Nama-Nama Lain Bagi Ahlusunnah Waljama’ah

            Ahlusunnah Waljama’ah mempunyai beberapa nama yang sinonim dengan mazhab ini. Antaranya adalah seperti berikut;

i.          al-Firqatun al-Najiyah

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam ditanya, ‘Siapakah An-Najiyah (golongan yang selamat)?’ dan menjawab dalam satu hadits ‘Maa anaa ‘alaihi al-yauma wa ashaabii (siapa saja yang mengikuti aku dan sahabatku sekarang)’

ii.         al-Thaifah al-Manshurah

Mempunyai makna kelompok yang mendapat pertolongan. Nama ini diambil dari hadith berikut,

Akan senantiasa ada sekelompok dari umatku yang mendapat pertolongan (dari Allah), tidak ada yang bisa membahayakan mereka siapa pun yang menelantarkan mereka hingga tegaknya kiamat.”(Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, dan Ibnu Majah, disahkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Ibnu Majah)

iii.        Ahli Hadith

Para ulama sering juga menegaskan bahwa Al-Firqatun An-Najiyah danal-Thoifah al-Manshurah adalah Ahli Hadith. Hal ini membawa pemahaman bahwa Ahli Sunnah adalah Ahli Hadits dan sebaliknya. Salah satu ulama yang menyatakan demikian adalah Imam Ahmad dengan perkataannya:

“Seandainya al-Thaifah al-Manshurah itu bukan ahli hadith, maka aku tidak tahu lagi siapa mereka itu.”

iv.        Salafiyun

Salaf secara bahasa mempunyai arti nenek moyang atau pendahulu. Secara istilah, salaf berarti sahabat, tabi’in, dan tabi’ut tabi’in serta pengikut mereka dari imam-imam terkemuka yang mengikuti Al-Quran dan As-Sunnah dengan pemahaman mereka. Ahlus Sunnah wal Jama’ah disebut juga dengan salafiyun kerana ittiba’ mereka terhadap jalan salafus-salih, yaitu para sahabat, tabi’in, dan orang-orang yang mengikuti mereka dalam kebaikan dan petunjuk.

Ahlusunnah Waljama’ah bukanlah satu organisasi atau kumpulan yang sengaja didirikan atas kepentingan tertentu seperti Syiah dan Khawarij. Ahlusunnah Waljama’ah merupakan satu nama yang mewakili majoriti umat Islam yang sangat beriltizam kepada ajaran Islam yang murni seperti yang dijelaskan oleh Nabi s.a.w. dan dihayati oleh para Sahabat, Tabiin dan Tabi Tabiin. Ahlusunnah Waljama’ah dengan jelas ketika berlaku penyelewengan dalam masyarakat Islam yang boleh mengancam keutuhan umat, terutamanya yang berhubung kait dengan masalah akidah.

Muktazilah

Etimologi

Perkataan Muktazilah berasal dari bahasa Arab إعتزل (i’tazala) yang bermaksud "meninggalkan", "menjauhkan diri".(Hj Said Bin Hj Ibrahim, 1997, 265)

Epistemologi

Muktazilah (bahasa Arab: المعتزلة al-mu`tazilah) adalah satu dari cabang pemikiran dalam Islam yang terkenal dengan sifat rasional dan liberal. Ciri utama yang membezakan pemikiran ini dari pemikiran teologi Islam lainnya adalah pandangannya yang lebih banyak menggunakan dalil 'aqliah (akal) sehingga sering disebut sebagai aliran rasionalis Islam.

Pemikiran Muktazilah mula bertapak pada kurun kelapan Masehi (abad kedua hijrah) di Basrah, Iraq, apabila Wasil ibn Ata meninggalkan kelas pembelajaran Hasan al-Basri selepas berselisih faham mengenai isu al-Manzilah bayna al-Manzilatayn (akan diterangkan kemudian). Beliau dan pengikutnya termasuk Amr ibn Ubayd kemudiannya dilabelkan sebagai Muktazili/Mu'tazili. Golongan ini juga menggelar diri mereka sebagai Ahl al-Tawhid wa al-'Adl (golongan tauhid dan keadilan Tuhan) berdasarkan ideologi yang mereka perjuangkan di antaranya mahukan sistem Islam yang berdasarkan akal. Mereka juga dilabel sebagai golongan free will dan free act, kerana mereka berpegang kepada prinsip kebebasan melakukan sesuatu.

Ketika pertama kali muncul, pemikiran Muktazilah tidak mendapat simpati umat Islam, terutama di kalangan masyarakat awam kerana mereka tidak begitu memahami ajaran Muktazilah yang bersifat rasional dan sarat dengan falsafah. Alasan lain mengapa pemikiran ini kurang mendapat sokongan umat Islam pada saat itu adalah kerana pemikiran ini dianggap tidak selari dengan sunnah Rasulullah SAW dan para sahabat.

Muktazilah bergantung kepada beberapa aspek pemikiran dari falsafah Islam, Greek dan Helenistik. Aliran Muktazilah berkembang di kalangan golongan intelek semasa pemerintahan Khalifah al-Ma'mun dari dinasti Abbasiyah (198-218 H/813-833 M). Kedudukan Muktazilah semakin kukuh setelah Khalifah al Ma'mun menjadikannya sebagai mazhab rasmi negara. Dikatakan Khalifah al Ma'mun sejak kecilnya sudah dididik dalam tradisi Yunani yang gemar dengan falsafah dan ilmu pengetahuan.

Dan pada zaman itulah golongan Muktazilah memaksakan pemikirannya yang dikenal dalam sejarah dengan peristiwa mihnah (fahaman bahawa al-Quran itu makhluk Allah, jadi tidak qadim. Jika al-Quran dikatakan qadim, maka akan timbul kesimpulan bahawa ada yang qadim selain Allah

Jabariah

Etimologi

Kata Jabariyah berasal dari kata jabara yang berarti memaksa. Di dalam Al-Munjid, dijelaskan bahwa nama Jabariyah berasal dari kata jabara yang mengandung arti memaksa dan mengharuskannya melakukan sesuatu. Ia boleh difahami bahawa kata jabara merupakan suatu paksaan di dalam melakukan setiap sesuatu atau dalam kata lain ada unsur keterpaksaan. Kata jabara setelah berubah menjadi jabariah mengandung pengertian bahawa suatu kumpulan yang menghilangkan perbuatan manusia dalam erti yang sebenarnya dan menyandarkannya kepada Allah atau dalam kata lain manusia melakukan perbuatannya dlam keadaan terpaksa. 

Dalam bahasa Inggeris, Jabariyah disebut fatalisme, iaitu faham yang menyebutkan bahawa perbuatan manusia telah ditentukan dari semula oleh qadha dan qadar Tuhan.

Faham al-jabar pertama kali diperkenalkan oleh Ja’d bin Dirham kemudian disebarkan oleh Jahm bin Shufwan dari Khurasan. Dalam perkembangan selanjutnya faham al-jabar juga dikembangkan oleh tokoh lainnya Al-Husain bin Muhammad An-Najjar dan Ja’d bin Dirrar. Mengenai kemunculan faham al-jabar ini, para ahli sejarah pemikiran mengkajinya melalui pendekatan geokultural bangsa Arab. Di antara ahli yang dimaksud adalah Ahmad Amin. Ia menggambarkan bahwa kehidupan bangsa Arab yang dikungkung oleh gurun pasir Sahara memberikan pengaruh besar ke dalam cara hidup mereka. Ketergantungan mereka kepada alam Sahara yang ganas telah memunculkan sikap penyerahan diri terhadap alam.

Lebih lanjut, Harun Nasution menjelaskan bahwa dalam situasi demikian, masyarakat Arab tidak melihat jalan untuk mengubah keadaan sekeliling mereka sesuai dengan keinginannya sendiri. Mereka merasa lemah dalam menghadapi kesukaran-kesukaran hidup. Akhirnya, mereka banyak bergantung pada kehendak alam. Hal ini membawa mereka kepada sikap fatalism.

Qadariah

Kata qadara berasal dari bahasa Arab, artinya  kemampuan, kekuatan, memutuskan. Dalam bahasa Inggeris, sering disebut dengan istilah free will atau free act (kebebasan berkehendak dan kebebasan berbuat).

Erti Qadariyah secara terminologis adalah satu aliran yang percaya akan kebebasan manusia bertindak dan menentukan pilihan perbuatan tanpa peranan Tuhan. Setiap manusia adalah pencipta bagi perbuatannya, dengan demikian, kita dapat berbuat sesuatu atau meninggalkannya atas kehendaknya sendiri. Berdasarkan pengertian ini difahami bahawa Qadariah digunakan untuk nama satu aliran yang memberi penekanan atas kebebasan dan kekuatan manusia dalam mewujudkan perbuatan-perbuatannya

Secara pasti, tidak dapat diketahui secara tepat aliran kemunculan Qadariyah dan ia menjadi perdebatan di kalangan ahli sejarah.  Pendapat yang terkenal, mengatakan bahawa fahaman ini pertama kali muncul pada akhir zaman Sahabat sekitar tahun 70 H/689 M, oleh Ma’bad al-Juhani (w. 80 H/699 M) dan Ghailan ad-Dimasyqi (w. 105 H/722 M). Ma’bad al-Juhani adalah seorang Taba’i yang dipercayai dan pernah berguru dengan Hasan al-Basri.  Ghailan ad-Dimasyqi berasal dari Damaskus. Faham Qadariyah diduga berasal dari orang Irak bernama Susan yang beragama Kristen, kemudian memeluk agama Islam, dan kembali lagi ke Kristen. Dari Susan inilah Ma’bad dan Ghailan mengambil faham tersebut. Susan adalah penganut fasafah Nasrani Mazhab Nestorian yang mendirikan sekolah filsafat di Gundisapur, dan berdekatan dengan Basrah. Mazhab Nestorian ini mengadoptasi fasafah Yunani aliran Epikureanisme (Abiquriyyun), dengan konsepnya : kerana perbuatan-perbuatan kita adalah bebas, dan kepada merekalah (perbuatan-perbuatan tersebut) disabitkan pujian dan celaan.

Terdapat dua pendapat tentang penamaan aliran Qadariyah;

i.              Pendapat yang menyandarkan kepada orang-orang yang berpendapat bahwa manusia adalah pencipta dan memiliki kekuatan mutlak terhadap apa yang akan diperbuatnya, tanpa intervensi apapun dari Tuhan.

ii.            Adalah orang-orang yang berkeyakinan bahawa qudrah manusia bukan pada penciptaan perbuatan tetapi pada pemilihan dan pelaksanaan perbuatan tersebut.

Dasar Pegangan Mazhab

Setiap mazhab mempunyai dasar pegangan mazhab yang berbeza di antara satu sama lain. Namun tidak dinafikan terdapat juga persamaan kerana dasar pegangan mazhab ini sangat bergantung kepada kecenderungan setiap mazhab dalam mengutamakan nas atau akal.

Ahlusunnah Waljama’ah

Menurut Imam Abdul Qahir Al-Baghdadi (w.299H), bahawa ulama daripada kumpulah ahli sunnah telah menggariskan dasar-dasar yang menjadi kata sepakat mereka dalam akidah sebanyak 15 dasar:

1.            Mengisbatkan Hakikat-hakikat Dan Ilmu
Menurut mereka hakikat-hakikat dan ilmu itu  merupakan konsep-konsep yang wujud dalam  tanggapan para ulama, mereka membahagikan ilmu itu kepada 3 bahagian:
a.         Ilmu-ilmu Badihi iaitu ilmu yang dicapai secara tersendiri tanpa difikirkan.
b.         Ilmu-ilmu Hissi iaitu ilmu yang diperolehi melalui lima pancaindera.
c.         Ilmu  lstidlali iaitu ilmu-ilmu yang dicapai melalui proses mengambil dalil dengan menggunakan akal.
Mereka membahagikan pula kumpulan hadith yang wajib diamalkan kepada 3 jenis:
a.         Hadith-hadith Mutawatir
b.         Hadith-hadith Ahad
c.         Hadith Pertengahan di antara hadith Mutawatir dan hadith Ahad
2.         Dasar mengiktikadkan bahawa alam ini baru.
Ahli Sunnah telah ijmak bahawa  alam ini adalah segala  sesuatu yang lain daripada Allah dan lain daripada  sifatnya yang azali adalah makhluk dan pencipta alam ini  bukanlah makhluk dan bukan pula daripada jenis alam yang dijadikan. Mereka telah ijmak bahawa juzuk-juzuk  alam ini ada dua bahagian iaitu jauhar dan aradh.  Mereka mempercayai makhluk-makhluk malaikat, jin dan syaitan selaku makhluk alam yang hidup. Mereka telah mengkafirkan  ahli falsafah  dan penganut-penganut Batiniah  yang  mengengkarkan  makhluk-makhluk tersebut.
3.            Dasar mempercayai bahawa segala kejadian ada  penciptanya dan pencipta alam ialah pencipta segala  jisim dan segala ‘aradh.
Menurut Ahli Sunnah,  kejadian yang belum lagi dilahirkan ke alam wujud belum merupakan sesuatu apa, ia tidak berupa bahan, tidak pula berupa jisim dan tidak pula berupa ‘aradh. Ini bertentangan dengan pendapat Qadariyah yang mendakwa bahawa kejadian yang belum wujud adalah berupa sesuatu, juga bertentangan dengan penganut Qadariyah di Basrah yang menyatakan bahawa segala jisim dan segala ‘aradh yang belum wujud itu adalah berupa jisim dan ‘aradh.  Pendapat-pendapat ini membawa kesimpulan bahawa alam ini adalah  qadim  dan mana-mana kesimpulan yang membawa kepada kekafiran adalah kafir.
Ahli Sunnah Wal Jamaah telah  ijmak bahawa Allah tidak mengandungi tempat dan tidak pula dilalui zaman.  Ini bertentangan dengan pendapat kumpulan-kumpulan Syihamiyah dan Karamiyah yang menyatakan bahawa Allah bersentuh dengan ‘arasy.
4.            Dasar mengiktikadkan bahawa sifat-sifat ilmu, kudrat, hayat, mendengar, melihat dan kalam ini merupakan sifat-sifat azali dan ciri-ciri abadi Allah S.W.T.
Dasar ini bertentangan dengan pendapat kumpulan Muktazilah yang menafikan sifat-sifat itu daripada Allah. Pendapat ini telah dijawab oleh ahli sunnah bahawa penafian terhadap mausuf (yakni Allah).Ahli Sunnah juga ijmak bahawa kalam Allah merupakan sifat azali bagi Allah, dan bukan bersifat makhluk dan baru. Ini bertentangan dengan pendapat kumpulan Muktazilah yang mendakwa kalam Allah adalah makhluk dan baru.

5.         Dasar yang menetapkan bahawa nama-nama Allah adalah diambil dari al-Qur’an atau dari sunnah.
      Dasar yang menetapkan bahawa nama-nama Allah adalah diambil dari al-Qur’an atau dari sunnah yang sahih atau dari ijmak al-ummah dan tidak boleh ditentukan dengan qias,  mengikut keterangan hadis yang sahih berkenaan nama Allah sebanyak 99. Ini bertentangan dengan pendapat kumpulan Muktazilah di Basrah yang mengharuskan penentuan nama-nama Allah dengan qias.
5.            Dasar yang mengiktikadkan bahawa Allah Taala adalah pencipta segala jisim dan segala ‘aradh dan Dialah yang mencipta segala perbuatan manusia dan tiada pencipta yang lain daripada Allah.
Dasar ini bertentangan dengan pendapat kumpulan Qadariyah yang menyatakan bahawa Allah tidak menciptakan sebarang perbuatan manusia malah merekalah yang menciptakan perbuatan manusia, juga bertentangan dengan pendapat kumpulan Jahmiyah yang mendakwa bahawa manusia tidak berkuasa mencipta perbuatan mereka. Sesiapa yang mendakwa bahawa manusia berkuasa menciptakan perbuatan, maka ia adalah pengikut Qadariyah yang mempersekutukan Allah, sebaliknya sesiapa yang mendakwa bahawa manusia tidak berkuasa menciptakan perbuatannya maka ia adalah seorang pengikut kumpulan Jabariyah.
6.            Dasar yang mengiktikadkan bahawa para Rasul itu adalah utusan daripada Allah kepada manusia.
Perbezaan antara Rasul dan Nabi ialah Nabi adalah seorang yang menerima wahyu daripada Allah melalui Malaikat dan disokong dengan sesuatu mukjizat yang ada mencarikkan adat, sedangkan Rasul adalah seorang yang mempunyai sifat yang sama dengan Nabi tetapi secara khusus ia ditugaskan membawa suatu syariat yang baru iaitu ditugaskan membatalkan setengah-setengah peraturan syariat yang telah diturunkan sebelumnya.
7.            Dasar yang mengiktikadkan bahawa Nabi itu mestilah mempunyai  suatu  mukjizat  yang  membuktikan kebenarannya.
 Apabila berlaku sesuatu mukjizat yang membuktikan  kebenarannya  maka  wajiblah  kaumnya mempercayai dan mematuhinya. Ini bertentangan dengan dakwaan kumpulan Qadariyah yang menyatakan bahawa Nabi tidak memerlukan mukjizat yang lebih daripada kelulusan syariat  yang  betul  yang  dibawanya.  Ahli  Sunnah mengharuskan berlakunya keramat kepada para wali bertentangan dengan kumpulan Qadariyah yang mengengkari berlaku kekeramatan para wali. Ahli Sunnah menyatakan mukjizat al-Qur’an adalah pada susunannya, bertentangan dengan Qadariyah.
8.            Dasar yang mengiktikadkan bahawa Islam dibina atas lima rukun  iaitu mengucap dua kalimah syahadah, solat, zakat, puasa dan haji.
Mengikut Ahli Sunnah,  sesiapa yang menggugurkan kewujudan salah satu rukun Islam itu maka dia menjadi kafir. Ahli Sunnah mewajibkan solat Jumaat dan mengkafirkan kumpulan Khawarij dan Rafidhah yang menyatakan bahawa solat Jumaat tidak diwajibkan sehingga dzahir Imam ghaib yang ditunggu mereka. Menurut Ahli Sunnah, bulan Ramdhan ditentukan dengan rukyah anak bulan Ramadhan atau dengan genapnya 30 hari bulan Syaaban, begitu juga bagi akhir bulan Ramadhan ditentukan dengan rukyah anak bulah Syawal atau dengan genapnya 30 hari bulan Ramadhan. Mereka  mewajibkan jihad fi sabilillah  untuk menentang musuh Islam sehingga mereka memeluk Islam atau membayar jizyah.
9.            Dasar membahagikan perintah dan larangan Allah kepada lima hukum  iaitu hukum wajib, haram, sunat, makruh dan harus.
Satu perkara yang telah disepakati oleh ulama ahl Sunnah wal Jamaah bahawa hukum itu terbahagi kepada lima perkara iaitu hukum wajib, haram, sunat, makruh dan harus.
10.          Dasar yang mengiktikadkan bahawa Allah berkuasa memusnahkan  alam  seluruhnya.
Dasar yang mengiktikadkan bahawa Allah berkuasa memusnahkan  alam  seluruhnya juga  berkuasa memusnahkan sebahagian dan mengekalkan sebahagian  yang lain, juga mengatakan manusia dan seluruh binatang yang telah mati akan dibangkitkan kembali pada hari akhirat.  Menurut Ahli Sunnah, nikmat syurga kekal kepada penghuninya dan azab neraka adalah kekal kepada orang musyrikin, munafiqin dan orang kafir.
12.       Dasar yang mengiktikadkan umat Islam wajib  menegakkan khalifah.
Dasar yang mengiktikadkan umat Islam wajib  menegakkan khalifah  iaitu mengadakan pemerintahan, mengendalikan urusan pengadilan dan pentadbiran, urusan pertahanan negara, urusan peperangan, pembahagian harta rampasan perang dan pemerintah itu hendaklah dilantik menerusi pilihan dengan menggunakan ijtihad.Menurut Ahli Sunnah, tidak ada satu nas pun daripada Nabi s.a.w. yang menentukan seorang imam yang tertentu sahaja. Ini bertentangan dengan dakwaan kumpulan Rafidhah yang mendakwa bahawa Nabi s.a.w. telah menentukan Ali sebagai imam al-ummah dengan nas yang sahih, sedangkan tidak terdapat hadis-hadis seperti itu. Menurut Ahli Sunnah, syarat  Imam Mahdi adalah dari pada keturunan Quraisy, ini bertentangan dengan kumpulan Dharawiyah bahawa jawatan imam Mahdi itu adalah layak dipegang oleh mana-mana bangsa samada Arab atau bukan Arab. Menurut Ahli Sunnah syarat yang harus wujud kepada seseorang imam itu ialah berilmu, adil dan berkebolehan dalam menjalankan siasah dan imam itu hendaklah seorang sahaja di seluruh bumi Islam kecuali ia dipisahkan oleh lautan dan kekuatan musuh yang tidak dapat ditentang. Penduduk Islam di dua tempat itu tidak dapat membantu antara satu sama lain. Apabila wujud keadaan yang seperti ini maka setiap tempat dibolehkan mengadakan pemerintahan masing-masing.
13.      Dasar yang menetapkan bahawa asas keimanan ialah makrifah dan tasdik (kebenaran) di dalam hati dan nama iman tidak terlucut dengan sebab dosa yang lain daripada dosa kekafiran.
Oleh itu sesiapa yang melakukan dosa yang bukan dosa kekafiran,  ia masih disifatkan sebagai seorang mukmin, walaupun ia telah menjadi fasik disebabkan maksiat yang dilakukannya. Ini bertentangan dengan dakwaan 19kumpulan  Qadariyah dan Khawarij bahawa nama mukmin akan terlucut daripada sesiapa yang melakukan dosa.Menurut Ahli Sunnah seorang mukmin tidak halal dibunuh melainkan dengan sebab salah satu daripada tiga kesalahan iaitu:
i)        Murtad
ii)       Berzina dalam keadaan mohsen
iii)      Qisas kerana membunuh
Pandangan ini bertentangan dengan dakwaan kumpulan Khawarij yang mengharuskan membunuh setiap orang yang melakukan penderhakaan terhadap Allah.
14.      Dasar yang menetapkan bahawa para malaikat maksum dari dosa dan 10 orang sahabat Nabi s.a.w. telah ditetapkan Allah akan dimasukkan ke dalam syurga.
Dasar yang menetapkan bahawa para malaikat maksum dari dosa dan 10 orang sahabat Nabi s.a.w. telah ditetapkan Allah akan dimasukkan ke dalam syurga khalifah yang empat, Talhah, Zubir, Saad b. Abi Waqas, Said b. Zaid, Abdul Rahmah b. Auf dan Abu Ubaidah b. AlJarrah. Menurut Ahli Sunnah semua sahabat yang menyertai peperangan  Badar adalah tetap menjadi ahli syurga, begitu juga sahabat-sahabat yang menyertai  peperangan Uhud kecuali seorang yang bernama  Quzman kerana ia dikatakan munafik dan semua sahabat yang menyaksikan  Perjanjian Setia Bai'ah Al Ridzuan Hudaibiah adalah ahli syurga dan mengikut hadis yang sahih di mana terdapat 70,000 umat Islam dimasukkan ke dalam syurga tanpa hisab dan setiap orang daripada mereka dapat memberi syafaat kepada 70,000 orang pula. Termasuk dalam golongan ini ialah Ukasyah bin Muhsin. Termasuklah umat Islam yang meninggal dunia dalam agama Islam dan yang sebelum kematiannya berada dalam bidaah daripada kesesatan pengikut hawa nafsu yang  sesat.
15.      Dasar  yang  menentukan  hukum-hukum  terhadap musuh-musuh Islam
Terdapat dua jenis musuh-musuh agama Islam iaitu musuh yang wujud sebelum Islam dan musuh yang lahir di dalam negara Islam yang berselindung di sebalik tabir Islam, sedangkan mereka bekerja secara diam-diam untuk melakukan tipu daya terhadap kaum muslimin. Musuh yang wujud sebelum Islam adalah terdiri daripada berbagai jenis. Di antaranya ialah penyembah-penyembah berhala, penyembah-penyembah sesama manusia seperti penyembah-penyembah Maharaja Namrud bin Kan’an, Maharaja Fir'aun dan sebagainya, penyembah bintang-bintang dan  planet-planet,  penyembah-penyembah  malaikat, penyembah-penyembah  syaitan,  penyembah-penyembah lembu dan api. Oleh kerana itu kaum muslimin diharamkan memakan sembelihan mereka dan berkahwin dengan perempuan-perempuan mereka. Para fuqaha' Ahli Sunnah telah ijmak menghalalkan sembelihan orang-orang Yahudi asal dan Kristian asal dan mengharuskan berkahwin dengan perempuan-perempuan mereka.
Adapun musuh yang lahir dalam negara Islam dan berselindung di sebalik nama Islam adalah terdiri daripada berbagai kumpulan sesat seperti  kumpulan-kumpulan pelampau Rafidhah, Hululiliyah, Batiniah, Khawarij, Hallajiyah, Qarmiliyah dan sebagainya dan hukum kumpulankumpulan ini adalah sama dengan kumpulan orang-orang murtad yang tidak dihalalkan sembelihan mereka dan tidak dihalalkan berkahwin dengan perempuan-perempuan mereka.Adapun kumpulan-kumpulan yang mengikut hawa nafsu seperti kumpulan Jarudiyah, Hisyamiyah, Najariyah, Jahmiyah dan kumpulan Imamiah yang mengkafirkan sahabat-sahabat juga kumpulan Qadariyah, Dharawiyah, Musyabbihah dan Khawarij maka kami mengkafirkan mereka sebagaimana mereka mengkafirkan Ahli Sunnah. Oleh itu sembelihan mereka tidak halal dimakan dan perempuan mereka tidak halal dikahwini.
Muktazilah

Muktazilah mempunyai lima ajaran asas iaitu:

1.            Al-Tauhid التوحيد:

Muktazilah percaya kepada Tauhid iaitu Tuhan itu satu. Mereka berbeza dari majoriti Muslim dalam menerangkan tentang konsep Tauhid supaya selari dengan wahyu dan akal. Contohnya majoriti mazhab dalam Islam menghadapi kesulitan dalam menerangkan sifat Tuhan tanpa menyamakanNya dengan perwatakan manusia (anthropomorphic) atau tidak menerangkan langsung maksud tersebut seperti yang tertulis dalam wahyu. Muktazilah mengatakan sifat Tuhan adalah tidak berbeza dari zatNya. Dengan kata lain, Tuhan itu Maha Mengetahui, tetapi Tuhan itu Maha Mengetahui kerana zatNya bukannya kerana Ia mempunyai pengetahuan yang terasing dari diriNya. Konsep Tauhid ini diterangkan dalam hasil kerja cendekiawan Muktazilah, hakim agung Abd al-Jabbar ibn Ahmad.

i.          al-Qur'an ialah makhluk.
ii.         Tuhan di alam akhirat kelak tak terlihat mata manusia. Yang terjangkau mata manusia bukanlah Ia. Mereka berdalil dengan firman Allah Ta’ala[4]: 

"قال رب أرنى أنظر إليك قال لن ترانى"
yang bermaksud:
“Maka Nabi Musa berkata: Wahai Tuhan ku perlihatkanlah kepadaku zat Mu yang Maha Suci supaya aku dapat memandang kepada Mu, Allah menjawab: Engkau tidak sekali-kali dapat melihat Ku

Mereka menafikan penglihatan itu berdasarkan kepada tafsiran mereka akan perkataan “لن” yang menafikan masa sekarang dan akan datang.

2.            Al-'Adl العدل - Keadilan Tuhan.

Dalam menghadapi masalah kewujudan kejahatan di dunia, Muktazilah percaya kepada free will (kebebasan manusia). Kejahatan dilihat sebagai sesuatu yang berlaku kerana kesalahan manusia dalam melakukan sesuatu. Muktazilah tidak menafikan kewujudan kezaliman ke atas manusia kerana ini terjadi disebabkan manusia itu menyalah gunakan free will (kebebasan) yang diberi Tuhan. Dalam menerangkan hal ini, Muktazilah bergantung kepada doktrin taklif - iaitu hidup ini adalah ujian Tuhan kepada manusia yang diberikan akal fikiran untuk memilih yang baik dan buruk.

Pada hari Kiamat nanti, mereka akan dihukum Tuhan atas segala nikmat yang mereka perolehi dan tanggungjawab yang diamanahkan semasa mereka di dunia. Sekiranya mereka ini menyalah gunakan akal fikiran yang diberi Tuhan, mereka akan dihukum di neraka. Ini kerana Tuhan telah bersikap adil dalam menjelaskan jalan yang lurus dan jalan yang sesat dalam kitab suciNya.

3.            Al-Wa'd wa al-Wa'id الوعد و الوعيد - Janji dan amaran.

Mereka berpendapat Tuhan tidak akan mungkir janji iaitu memberi pahala pada muslimin yang baik dan memberi azab seksa pada muslimin yang jahat pada hari Kiamat nanti.

4.            Al-Manzilah bayna al-Manzilatayn( المنزلة بين المنزلتين) - Posisi pertengahan.

Pendapat ini dicetuskan Wasil ibn Ata’ yang membuatnya berpisah dari gurunya Hasan al-Basri, bahwa mukmin berdosa besar dan tidak bertaubat, dia bukan mukmin (beriman) tetapi juga bukan kafir (tidak beriman), statusnya boleh dipanggil fasik. Mereka ini boleh dikebumikan sebagai Muslim, didoakan dan mengahwini Muslim. Hanya Tuhan yang akan menentukan di neraka mana mereka ditempatkan kerana neraka itu mempunyai banyak tingkat untuk semua golongan. Imam Hasan al-Basri berpendapat muslim berdosa besar masih seorang mukmin sementara golongan Khawarij mengatakan mereka kafir.

5.            Al-amr bil ma'ruf wa al-nahy 'an al munkar الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر

Menyeru kebaikan dan melarang kemungkaran. Menyeru kebaikan terdapat dua jenis, satu yang wajib seperti tanggangjawab agama (al-faraid) apabila seseorang meninggalkannya (dayya'aha) dan yang sunat (al-nafila) apabila seseorang meninggalkannya (tarakaha). Dan bagi melarang kemungkaran, ia wajib kerana kemungkaran itu adalah salah (qabih). Jika boleh, melarang kemungkaran itu mestilah jalan yang tidak menyusahkan atau menjadikan kemungkaran itu tidak begitu teruk, dengan matlamat supaya kemungkaran itu tidak berlaku langsung.

Tafsiran Muktazilah berbeza dengan tafsiran ulama’-ulama’ ahli as-sunnah wal-jamaa’h. Di mana muktazilah berpendapat bahawa menyuruh kepada perkara yang ma’ruf dan mencegah perkara kemungkaran mestilah dengan hati terlebih dahulu, kemudian dengan lidah, kemudian dengan tangan dan sekiranya tidak mencukupi dengan lidah dan tangan maka dengan menggunakan pedang. Mereka tidak membezakan antara yang berkuasa dengan tidak berkuasa. Mereka berdalil dengan firman Allah Ta’ala:

"وإن طائفان اقتلوا فأصلحوا بينهما فإن بغت احدهما على الأخرى فقاتلوا التى تبغى حتى تفىء إلى أمر الله "

bermaksud:"Dan jika dua puak dari orang yang beriman berperang maka damaikanlah di antara keduanya dan jika salah satu di antara keduanya berlaku zalim terhadap yang satu lagi maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah."

Jabariah

Mazhab ini mempunyai dasar yang agak keras dan meletakkan segala yang berlaku kepada makhluk kepada Allah semata-mata. Makhluk tiada daya dan upaya untuk menentukan nasib mereka sendiri melainkan hanya menerima segala ketentuan Allah semata-mata. Antara dasar mazhab ini ialah;

1.         Manusia Tiada Upaya Dalam Perbuatan. Segala Baik dan Buruk daripada Allah

Sesuai dengan pegangan utama mereka yang meletakkan manusia sebagai makhluk yang terpaksa menerima sahaja takdir yang telah ditetapka oleh Allah sejak azali lagi. Takdir ini tidak berubah dan mengikut ketentuan Allah swt. Jadi manusia tidak berbuat apa-apa melainkan hanya menerima ketentuan Allah terhadap diri mereka dan segala perbuatan manusia samada yang baik dan yang buruk adalah daripada Allah.

2.         Allah S.W.T tidak harus mempunyai sifat yang ada pada makhluk.

Allah S.W.T tidak harus mempunyai sifat yang ada pada makhluk supaya tidak menyerupai mereka. Mrk menafikan Allah mempunyai sifat hidup dan berilmu. Tetapi dalam masa yang sama mereka mengakui bahawa Allah S.W.T memiliki sifat kuasa dalam menentu dan mencipta.

3.         Syurga dan neraka itu bersifat fana’.

Mazhab ini berpendapat makhluk tidak kekal selama-lamanya dan yang kekal hanyalah Allah semata-mata. Syurga dan neraka juga tidak akan kekal dan ia akan binasa setelah dimasuki ahli-ahlinya.

4.            Iman bersifat tetap.

Bahawa iman tidak boleh dibelah bahagi tidak pula berlebih kurang di antara seseorang dengan yang lain tidak kira samada mereka adalah orang biasa ataupun para rasul dan nabi. Ini kerana pada mereka iman bersifat mutlak dan tidak mungkin akan ada pengurangan atau pertambahan.

Qadariah

Antara dasar utama yang menjadi pegangan mazhab Qadariah ialah seperti berikut:

1.            Takdir

Takdir difahami sebagai ketentuan Allah yang diciptakannya bagi alam semesta beserta seluruh isinya sejak azali. Seseorang diberi ganjaran baik dengan balasan surga kelak di akhirat. Dan seseorang akan diberi ganjaran siksa  di neraka. Semua ini atas pilihan manusia sendiri, bukan pilihan akhir Tuhan. Tidaklah pantas manusia menerima siksaan atas tindakan salah yang dilakukan bukan atas keinginan dan kemampuannya sendiri. Kemudian, dengan potensi yang diberikan Tuhan, manusia dapat mengembangkan sunnatullah yang ada. Sebagai contohnya manusia yang ditakdirkan tidak dapat mengangkat beban seperti kekuatan gajah. Tapi potensi yang ada, manusia dapat berfikir mengangkat dengan menggunakan alat.

Qadariyah disandarkan kepada orang-orang yang meyakini adanya sunnatullah sebagai alternatif-alternatif pilihan yang diciptakan Tuhan dan manusia mempunyai kebebasan untuk memilih dan menentukan perbuatan tersebut. Dan kerana inilah manusia ditentukan baik dan buruk atas pilihan mereka sendiri dan bukan dengan campurtangan Allah swt. Semua ini atas pilihan manusia sendiri, bukan pilihan akhir Tuhan. Tidaklah pantas manusia menerima siksaan atas tindakan salah yang dilakukan bukan atas keinginan dan kemampuannya sendiri

Ciri-Ciri Fahaman Mazhab

Ciri-ciri fahaman mazhab ialah sesuatu perkara yang menjadi identiti mazhab tersebut yang membolehkan sesuatu mazhab itu boleh dikenali dengan jelas.

Ahlusunnah Waljama’ah

Ahlusunnah ialah mereka yang mempunyai dan berkeyakinan tentang bab-bab mengesakan Allah, nubuwwah, hukum-hukum wa'd (janji memberi balasan baik kepada mereka yang melakukan kebaikan) dan wa'id (iaitu janji memberi balasan jahat kepada mereka yang melakukan kejahatan jika tidak diampunkan), pahala, balasan azab, syarat-syarat ijtihad dan imamah, serta mereka menjalani jalan agama yang demikian iniMereka juga berpegang kepada hadith (dan tidak begitu berpegang kepada fikiran, ra'y) dan yang berpegang kepada hadith (selepas daripada berpegang kepada Qur'an); mereka ini terdiri daripada golongan yang beri'tikad tentang dasar-dasar agama (usulu'd-din) mazhab yang percaya kepada sifat-sifat Allah, ZatNya

Keutamaan mazhab ini ialah mereka sangat mengutamakan al-Qur’an, al-hadith dan ijma’ ulama’. Ahlusunnah menyifatkan Allah dengan sifat-sifat yang telah dinyatakan oleh Allah sendiri di dalam al-Qur’an dan apa yang telah disampaikan oleh Rasulullah di dalam hadith-hadith baginda tanpa menyandarkan sifat tasybih (تثبيه) atau tajsim (تجسيم). Pegangan mereka pada ayat mutasyabihat () mengenai sifat Allah Ta’ala pula mereka memilih jalan tidak mentakwilkan secara tafsiliyy () tetapi mentafsirkan secara ijmaliyy sahaja () dan menyerahkan makna sebenar kepada Yang Maha mengetahui.

Ahlusunnah juga mempunyai ilmu yang cukup tentang jalan-jalan riwayat hadith-hadith Nabi S.A.W. serta sunnah-sunnah yang datang daripada Baginda S.A.W. serta mereka boleh membezakan antara riwayat-riwayat yang sahih, yang 'sakit', dan mereka tahu tentang sebab-sebab 'cedera'nya para periwayat, dan 'adil'nya mereka (dan oleh itu riwayat mereka boleh diterima) dan mereka tidak mencampuradukkan ilmu mereka itu dengan sesuatu daripada ahli hawa nafsu yang sesat

Muktazilah

Ciri khas paling khusus dari Mu’tazilah ialah bahwa mereka meyakini sepenuhnya kemampuan akal. Prinsip ini mereka gunakan dalam memberikan fatwa hukum terhadap berbagai hal.[27] Hal ini disebabkan bahwa mereka sangat giat dalam mempelajari filsafat Yunani untuk mempertahankan pendapat-pendapatnya, terutama filsafat Plato dan Aristoteles. Ilmu logika sangat menarik perhatian mereka kerana menjunjung tinggi cara berfikir logis. Sebagian kalangan bahkan menilai bahwa Mu’tazilah lebih mengutamakan akal pikiran, dan sesudah itu baru al-Qur’an dan Hadits atau yang dikenal dengan taqdim al-‘aql ‘ala al-nash. Hal ini berbeda dengan golongan Ahlusunnah wa al-Jama’ah yang cenderung mendahulukan al-Qur’an dan Hadits baru kemudian akal fikiran. (taqdim al-nash ‘ala al-‘aql)

Mu’tazilah adalah kelompok yang mengadaptasi fahaman Qadariyah, iaitu fahaman yang mengingkari takdir Allah dan menjadikan akal (rasional) sebagai satu-satunya sumber dan metodologi pemikirannya. Dari sinilah pemikiran Mu’tazilah berakar umbi dan melahirkan berbagai-bagai konklusi teologis yang menjadi ideologi yang mereka yakini. Antaranya seperti  Allah tidak memiliki sifat azali, tidak memiliki ‘ilmu, qudrah, hayat, sama’, bashar, dan seluruh sifat azali. Begitu juga tentang kemustahilan melihat Allah dengan mata kepala dan keyakinan mereka bahwa Allah sendiri tidak bisa melihat “diri”-Nya dan yang lain pun tidak bisa melihat “diri”-Nya.

Begitu juga tentang baharunya (hadits) kalamullah dan baharunya perintah, larangan, dan khabar-Nya dan kebanyakan mereka mengatakan bahwa kalamullah adalah makhluk-Nya. Allah juga bukan pencipta perbuatan manusia bukan pula pencipta perilaku haiwan. Keyakinan mereka bahwa manusia sendirilah yang memiliki kemampuan (Qudrah) atas perbuatanya sendiri dan Allah tidak memiliki peranan sedikitpun dalam seluruh perbuatan manusia juga seluruh perilaku haiwan. Inilah alasan Mu’tazilah disebut qodariyah oleh sebagaian kaum muslimin.

Antara ciri terpenting dalam mengenali Muktazilah ialah fahaman bahwa orang muslim yang fasiq berada dalam satu manzilah di antara dua manzilah  iaitu kedudukan sebagai mukmin dan kafir. (al-manzilah baina manzilataini). Mereka juga mengatakan  bahawa segala sesuatu perbuatan manusia yang tidak di perintahkan oleh Allah atau dilarang-Nya adalah sesuatu yang pada dasarnya tidak Allah kehendaki.

Inilah sebagian produk pokok pemikiran Mu’tazilah yang cukup mewakili identiti Mu’tazilah sebagai sebuah mazhab pemikiran. Seluruh pemikiran Mu’tazilah adalah produk dari kekuatan mereka berpegang teguh pada akal rasional. Sehinggalah mazhab ini adalah mazhab yang paling menguasai perbincangan tentang ilmu kalam. Ibn Taymiyyah mempunyai pendapat yang menarik dari keterangan salah seorang ‘ulama’ yang disebutnya Imam ‘Abdullah ibn Mubarak. Menurut ibn Taymiyyah, sarjana itu mengatakan demikian:

Agama adalah kepunyaan ahli hadith, kebohongan kepunyaan kaum Rafidha, (ilmu) kalam kepunyaan kaum Mu’tazilah, tipu daya kepunyaan (pengikut) Ra’yu (temuan rasional)”

Jabariah

Mazhab Jabariah mengatakan bahawa manusia tidak mempunyai kebebasan dan ikhtiar apa-apa pun, setiap perbuatannya baik atau jahat adalah atas penentuan Allah semata-mata. Manusia hanya menurut atas segala yang telah ditakdirkan kepada mereka. Mereka juga berpendapat Allah tidak mengetahui sesuatu apa pun sebelum ianya berlaku dan ilmu Allah bersifat baharu.

Mengenai soal iman pula mazhab ini mengatakan ia hanya cukup dalam hati sahaja tanpa perlu dilafazkan kerana soal iman adalah persoalan hati dan bukan perkara zahir. Berkenaan keadaan di syurga pula mereka mengatakan bahawa syurga dan neraka tidak kekal dan akan hancur dan musnah bersama penghuninya kerana yang kekal abadi hanyalah Allah semata-mata dan Allah pula tidak dapat dilihat oleh penduduk syurga  di syurga kelak dan al-Qur’an adalah makhkluk dan  bukan kalamullah.

Qadariah

            Antara ciri-ciri yang menjadi asas kepada mazhab ini bahawa manusia berkuasa atas perbuatan-perbuatannya sendiri. Manusia sendirilah yang melakukan kebaikan atas kehendak dan kekuasaan sendiri dan manusia sendiri pula yang melakukan atau menjauhi perbuatan-perbuatan jahat atas daya dan kemahuan sendiri. Oleh sebab manusia mempunyai daya atas perbuatannya maka ia berhak menerima pahala atas kebaikan yang dilakukan dan juga berhak menerima hukuman atas dosa yang dikerjakan. Ganjaran kebaikan ini disamakan dengan balasan syurga dan hukuman  adalah balasan neraka yang akan diterima di akhirat kelak dan ia didasarkan atas pilihan sendiri dan bukan atas takdir tuhan.  

         Mengenai iman pula, mereka berpendapat ia hanyalah pengetahuan dan pemahaman dan amal perbuatan tidak sesekali mempengaruhi iman. Ini bermakna perbuatan dosa seseorang tidak sama sekali mempengaruhi apabila telah beriman sama seperti amal baik tidak akan mempengaruhi apabila seseorang itu kafir.

Perbezaan Antara Pegangan Mazhab

1.            Perbuatan Tuhan dan Perbuatan Manusia

 Mu’tazilah aliran kalam yang bercorak rasional, mereka berpandangan bahwa perbuatan Tuhan hanya terbatas pada hal-hal yang dikatakan baik. Namun, ini tidak berarti bahwa Tuhan tidak mampu melakukan perbuatan buruk. Tuhan tidak melakukan perbuatan buruk kerana ia mengetahui keburukan dari perbuatan buruk itu. Dalam pada itu pula menurut aliran Asy’ariyah, faham kewajiban Tuhan berbuat baik dan terbaik bagi manusia, sebagaimana yang telah dinyatakan aliran Mu’tazilah, tidak dapat diterima kerana bertentangan dengan faham kekuasaan dan kehendak mutlak Tuhan yang mereka anuti. Dengan demikian, aliran Asy’ariyah tidak menerima faham Tuhan mempunyai kewajiban. Al-Ghazali ada menyatakan, perbuatan-perbuatan Tuhan bersifat tidak wajib (ja’iz) dan tidak satu pun daripadanya yang mempunyai sifat wajib. Bagi kaum Asy’ariah ini, Tuhan berkuasa dan berkehendak mutlak dan Tuhan memang tidak terikat kepada apa pun, tidak terikat kepada janji-janji, kepada norma-norma keadilan dan sebagainya

Kemudian Mu’tazilah juga berpendapat bahwa Tuhan mempunyai kewajiban terhadap manusia seperti kewajiban tidak memberikan beban di luar kemampuan manusia, pengiriman rasul-rasul dan kewajiban menepati janji dan ancaman. Pendapat ini ditolak oleh aliran Asy’ariah kerana percaya pada kekuasaan mutlak Tuhan dan berpendapat bahwa Tuhan tidak mempunyai kewajiban apa-apapun.

Mengenai perbuatan manusia pula, Qadariah bependapat manusia bebas dengan mutlak di atas setiap tindakan mereka tanpa ada campurtangan tuhan. Manusia bebas menentukan dan membuat pilihan dan akhirnya akan diadili di atas setiap tindakan mereka. Pendapat Qadariah hampir dengan pendapat yang dikemukakan oleh Muktazilah. Namun mazhab Jabariah pula mempunyai pendapat yang sangat bertentangan kerana berpendapat manusia semuanya adalah secara terpaksa dalam menjalani kehidupan mereka telah terikat dengan takdir Allah yang pasti berlaku ke atas setiap manusia. Manusia tidak mempunyai kuasa sama sekali untuk menentukan kebaikan atau keburukan terhadap diri mereka dan segala kebaikan dan keburukan itu datangnya daripada Allah.

Pendapat-pendapat ini disanggah oleh Ahlussunnah Waljamaah dengan mengatakan bahawa manusia walaupun telah ditentukan takdirnya oleh Allah, namun mereka diberikan usaha dan ikhtiar dalam menentukan apa yang berlaku terhadap diri mereka. Ini bermaksud manusia berupaya mengubah takdir mereka daripada keburukan kepada kebaikan dengan izin Allah swt.

2.            Masalah Pelaku Dosa Besar


Masalah ini juga menjadi punca perbezaan pendapat di kalangan mazhab. Ia berpunca dalam menentukan kedudukan orang-orang Islam yang melakukan dosa besar. 

No comments:

Post a Comment