Pengujian - satu alat atau prosedur bagi
mengukur satu sampel tingkah laku. Ia terdiri daripada satu set terpiawai soalan-soalan
atau tugasan yang berkehendakkan murid memberi satu set tindakbalas.
Calon
ujian mungkin diminta menyelesaikan sesuatu masalah seperti mendefinisikan
sesuatu perkataan, menyusun ayat-ayat al-Qur’an, menyatakan dalil atau hujjah
sesuatu kenyataan dan sebagainya. Ujian merupakan alat pengukuran yang
membenarkan kita mengukur pencapaian pelajar khususnya dalam bentuk markah.
Pengujian menjelaskan tentang berapa baguskah prestasi individu tertentu.
Maksud
terpiawai
ialah semua prosedur telah dinyatakan awal dan semua pelajar dalam sesuatu
kumpulan diuji dengan soalan atau masalah yang sama dan dengan cara yang sama
di samping mendapat arahan yang sama. Skor atau markah yang diperolehi hasil
daripada jawapan kepada sesuatu ujian adalah sebagai indikator numerik tentang
prestasi pelajar. Markat dalam bentuk numerik diperlukan kerana ketepatannya
selain analisis boleh dilaksanakan dan ini akan membantu dalam membuat sesuatu
keputusan.
Tujuan
pengujian:
a) Mengesan
pencapaian hasil pembelajaran yang telah diperolehi.
b) Mengesan
kemajuan yang telah dicapai tentang pencapaian hasil-hasil pembelajaran yang
lain.
c) Mengesan
masalah-masalah yang dihadapi oleh calon ujian.
Proses pengujian biasanya dimulakan dari peringkat
persediaan soalan, kemudian peringkat pelaksanaan dan seterusnya peringkat
pemeriksaan. Melalui proses pengujian guru dapat mengesan sejauh mana murid
dapat menguasai satu-satu kemahiran yang telah dipelajari.
Proses pembelajaran murid tidak berakhir dengan
menamatkan pelajaran oleh para guru sahaja, malah di akhir sesuatu ujian pihak
guru seharusnya mengetahui sejauh mana sesuatu pelajaran itu telah diterima
oleh pelajar mereka. Justeru, penilaian sangat penting dalam konteks
pembelajaran.
Pengukuran - suatu proses mendapatkan
penjelasan secara numerik untuk menentukan setakat manakah individu mempunyai
ciri-ciri tertentu yang disukat dengan menggunakan alat.
Dalam
pendidikan, pengukuran mengukur secara kuantitatif peringkat atau tahap pencapaian
pembelajaran murid dan keberkesanan pengajaran guru. Pada lazimnya, guru menggunakan
alat pengukuran yang mungkin terdiri
daripada ujian, soal selidik, senarai semak, inventori atau sesuatu skala. Pengukuran
adalah terhad kepada huraian kuantitatif dan tidak termasuk huraian kualitatif
atau membuat keputusan. Ia tidak bersifat mutlak,
bergantung kepada keobjektifan, kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur.
Fungsi
pengukuran :
a) Mengesan
hasil-hasil pembelajaran yang telah dicapai.
b) Mengesan
jenis-jenis kemahiran yang diperolehi.
c) Mengesan
kemajuan-kemajuan yang telah dicapai dalam aspek-aspek pembelajaran yang lain.
d) Mengesan jenis-jenis masalah pembelajaran yang
dihadapi oleh murid-murid
e) Bagi
mendapatkan maklumat untuk :
i.
Bimbingan.
ii. Kecekapan guru.
iii. Rekod prestasi dan profil
murid, khususnya sebagai maklum balas kepada murid dan ibu bapa.
Pengukuran dalam bidang pendidikan biasanya
dijalankan dalam dua tahap. Tahap-tahap ini adalah seperti berikut (Sharifah
Alwiah Alsagoff, 1986):
a) Menempatkan pangkatan murid mengikut pencapaian
mereka seperti memilih 10 orang murid yang terbaik daripada satu darjah dalam
mata pelajaran Pendidikan Islam. Untuk ini, guru memerlukan alat pengukuran
yang dapat membeza dan menempatkan kedudukan murid dari segi kebolehan
Pendidikan Islam. Untuk pengukuran di tahap ini, guru tidak perlu mengetahui
sebanyak mana pengetahuan Pendidikan Islam bagi setiap 10 orang murid terbaik
itu atau perbezaan kebolehan Pendidikan Islam bagi 10 orang murid yang terpilih
berbanding dengan murid-murid lain. Skala yang digunakan di tahap ini ialah skala
urutan sahaja (skala ordinal).
b) Di tahap kedua, khususnya untuk kegunaan analisa
perangkaan. Pengukuran jenis ini menggunakan skala selang. Guru harus
menyediakan ujian yang memberi unit markah yang sama besarnya (seperti 100% dan
di tahap 1% adalah sama berat nilainya). Dari maklumat seperti ini, kesemua murid
bukan sahaja dapat diberi pangkatan, malahan perbezaan antara murid dapat
dikira.
Ciri-ciri Penting Pengukuran
Berikut adalah ciri-ciri penting pengukuran:
a) Pengukuran tidak melibatkan proses menilai (seperti
sesuatu itu dihargai, dianggap baik, buruk, memadai dan sebagainya). Apabila
guru mengukur kebolehan murid contohnya dalam mata pelajaran Pendidikan Islam,
yang dinyatakan ialah sebanyak mana atau setinggi mana pengetahuan Pendidikan
yang telah dicapai oleh murid tersebut. Kebolehan atau pengetahuan murid tidak
dikaitkan dengan nilai baik, lemah dan sebagainya. Pertimbangan tentang nilai
seperti ini dibuat dalam proses penilaian.
b) Pengukuran membandingkan markah seseorang murid
dengan satu skala atau dengan satu standard. Dalam hampir semua pengukuran di
bidang pendidikan atau psikologi, skala atau standard yang digunakan ialah
pencapaian murid lain. Dengan kata lain, pengukuran dalam pendidikan adalah
untuk membandingkan pencapaian semua murid atau tentang perbezaan antara murid.
Skala atau standard yang mutlak dan sentiasa tetap tidak dapat digunakan kerana
pengukuran dalam pendidikan membandingkan seseorang murid dengan rakan
sebayanya dan memberi interpretasi pencapaian murid tersebut berdasarkan
pencapaian semua rakan sebayanya (Sharifah Alwiah Alsagoff, 1986).
Penilaian
Penilaian ditakrifkan sebagai proses sistematik yang
digunakan untuk mengumpul, menganalisis dan menginterpretasi maklumat perubahan
tingkahlaku berdasarkan data kuantitatif dan kualitatif. Ia melibatkan proses menentu, mendapat dan memberikan maklumat
yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai tindakan selanjutnya. Dalam
konteks pendidikan, penilaian adalah suatu sistem atau proses yang meliputi
aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi dan aktiviti pengajaran
dan pembelajaran untuk membuat analisis dan keputusan dengan tujuan mengambil
tindakan yang sewajarnya, seperti merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan.
Proses penilaian melibatkan melibatkan tiga langkah
berikut:
a) Mendapatkan maklumat
melalui cara mengukur.
b) Menetapkan suatu kriteria
bagi pengukuran.
c) Membuat sesuatu
pentaksiran atau pertimbangan tentang hasil pengukuran.
Prosedur penilaian mengandungi aspek-aspek pengujian,
pengukuran, penganalisaan dan penyimpulan. Berikut adalah lima prosedur
penilaian secara ringkas:
a) Peringkat persediaan
ujian.
b) Peringkat pentadbiran
ujian.
c) Peringkat pemeriksaan dan
pengukuran.
d) Peringkat analisis.
e) Peringkat interpretasi dan
tindakan.
Tujuan
Penilaian
Penilaian dilaksanakan untuk mendapatkan gambaran tentang
kemajuan pembelajaran murid di samping memberi maklum balas tentang
keberkesanan pengajaran guru.
Melalui
penilaian, guru dapat :
a) mengesan perkembangan murid secara menyeluruh;
b) mengenal pasti kekuatan dan kelemahan
murid dalam pembelajaran lebih awal dari
semasa ke semasa;
c) mengetahui keberkesanan pengajarannya;
d)
merancang dan mengubahsuai pengajarannya; dan
e) menjalankan tindakan susulan yang sesuai dengan
serta-merta.
Penilaian
yang dilaksanakan dengan sempurna oleh guru dapat membantu murid mengatasi
masalah pembelajaran yang telah dikenal pasti pada peringkat awal lagi supaya
kelemahan tersebut tidak terhimpun seterusnya. Di samping itu kekuatan murid
yang telah menguasai pula diperkukuh dan diperkaya. Melalui aktiviti tindakan
susulan yang berkesan guru dapat membantu murid meningkatkan kemajuannya dalam
pembelajaran dan seterusnya memperoleh pencapaian cemerlang dalam penilaian di
peringkat pusat.
Ciri-Ciri Utama Ujian
Sebagai
pelajar, pernahkah anda merungut bahawa anda dinilai secara tidak adil? Jika
ya, bagaimana? Adakah guru berkenaan
menilai respon anda secara tidak konsisten?
Adakah terdapat pelajar dinilai di bawah keadaan yang sesuai
berbandingkan yang lain? Adakah
penilaian terlalu memakan masa sehingga pada suatu ketika anda tidak mengambil
berat tentang prestasi anda?
Dalam pengalaman anda, apakah ciri-ciri yang
anda fikir perlu untuk satu alat penilaian bilik darjah yang baik? Untuk membina ujian yang baik, setiap guru
harus memahami ciri- ciri penting suatu ujian yang baik. Ciri ciri ini termasuk:
·
Kesahan
·
Kebolehpercayaan
·
Objektiviti
·
Kemudahtadbiran
·
Kemudahtafsiran
(a)
Kesahan
Apakah yang anda faham dengan istilah
“kesahan”? Kesahan merujuk kepada takat
mana suatu ujian boleh mengukur apa yang sepatut diukur, iaitu, takat mana
ujian itu memenuhi objektifnya. Kita akan tanya soalan, “Adakah ujian itu mengukur
apa yang ia sepatutnya diukur?”
Apakah sebenarnya
kesahan? Pertama, ia merujuk kepada
kesesuaian interpretasi keputusan sesuatu ujian atau alat penilaian untuk
satu-satu kumpulan individu, bukan alat itu sendiri. Kedua, ia merupakan suatu
anggaran darjah. Ia paling sesuai dianggap dalam bentuk
kategori-kategori yang menentukan darjah, seperti kesahan tinggi, kesahan sederhana dan kesahan
rendah. Ketiga, ia spesifik terhadap
kegunaan tertentu atau interpretasi. Tiada ujian yang sah untuk semua tujuan.
Sebagai contoh, keputusan-keputusan
suatu ujian matematik mungkin mempunyai darjah kesahan yang tinggi dalam
menentukan kemahiran komputer, satu
darjah kesahan yang rendah untuk
penaakulan matematik dan darjah kesahan yang sederhana untuk meramalkan
kejayaan dalam seni atau muzik.
Jenis Jenis Kesahan Ujian
Pada asasnya, terdapat
lima jenis kesahan ujian. Antara berikut
adalah:
(i) Kesahan muka
(ii) Kesahan kandungan
(iii) Kesahan ramalan
(iv) Kesahan serentak
(v) Kesahan konstruk
(i) Kesahan Muka
Kesahan
muka merujuk kepada apa yang kerap
diperlihatkan atau digunakan sebagai
bentuk pengujian. Untuk mempastikan kesahan muka, item-item ujian harus disemak
oleh pakar dalam bidang yang diuji. Satu format ujian yang biasa dan bentuk serupa digunakan.
(ii) Kesahan
Kandungan
Ini adalah proses menentukan
setakat mana satu set tugasan ujian
menyediakan sampel relevan dan mewakili sampel domin tugasan yang mana
interpretasi skor ujian dibuat. Bagaimana
ini boleh dilakukan?
Dalam ujian
bilik darjah, domain pencapaian tugasan-tugasan ditentukan oleh pengajaran dan
pembentukan ujian melibatkan (a)
menentukan dengan jelas domin
item/tugasan-tugasan yang relevan untuk
diuji dan (b) membina atau memilih satu set yang mewakili item/ tugasan ujian. Oleh itu, untuk memperoleh satu ukuran hasil
pembelajaran yang sah, kita beralih dari pengajaran (apa yang telah diajar)
kepada domin pencapaian (apa yang patut diuji) dan akhirnya ujian itu sendiri ( satu sampel mewakili
item/tugasan relevan).
Justeru, kesahan
kandungan berlaku semasa pembentukan ujian. Ia
dapat dicapai dengan
penyediaan spesifikasi ujian yang
terperinci dan kemudian membina satu ujian yang menepati spesifikasi tersebut.
Adakah anda setuju?
(ii)
Kesahan Ramalan
Apakah kesahan ramalan?
Bolehkah anda mengingat kembali jika skor ssuatu ujian yang dibina oleh anda
dapat meramal pencapaian atau prestasi pelajar pada masa hadapan? Satu ujian yang mempunyai kesahan ramalan
boleh meramal watak atau perubahan
seseorang pada masa hadapan. Sebagai contoh, seorang pelajar matrikulasi yang
berjaya dalam peperiksaan SPM/STPM akan juga berjaya dalam peperiksaan
matrikulasinya nanti.
Dalam cara ini, ujian
yang mempunyai kesahan ramalan boleh digunakan untuk memilih calon untuk
sesuatu jawatan dan meramal prestasi akademik pelajar masa hadapan atau
kejayaan dalam kerjaya mereka. Untuk memperoleh kesahan ramalan yang tinggi
dalam suatu ujian, item-item harus benar-benar menguji kebolehan-kebolehan yang
relevan kepada kemampuan, kemahiran atau kelayakan yang diperlukan dalam
sesuatu bidang kerja masa hadapan.
(iv)
Kesahan Serentak
Apakah
kesahan serentak? Pernahkah anda
menghadapi situasi di mana anda membina item-item ujian yang merangkumi
aspek-aspek tertentu seperti terdapat dalam latihan harian pelajar, dan anda
kemudian dapati bahawa pencapaian ujian mereka hampir serupa dengan latihan-latihan
harian? Jika keadaan sebegini, ujian
tersebut boleh dikatakan sebagai mempunyai kesahan serentak yang tinggi.
Mengapa? Ini kerana item-item ujian dapat mengesahkan pengukuran suatu ciri
atau menunjukkan ketekalan dalam pengukuran.
Contoh lain termasuklah kesahan serentak yang tinggi untuk ujian
Matematiks dan Sains tetapi kesahan serentak yang rendah untuk ujian Matematiks
dan Bahasa Inggeris.
(v) Kesahan Konstruk
Untuk memahami kesahan konstruk,
anda harus terlebih dahulu memahami maksud konstruk. Satu konstruk
didefinisikan sebagai kualiti psikologi yang menerangkan beberapa aspek tingkah
laku. Contoh-contoh konstruk termasuklah
kreativiti, kecerdasan, motivasi, keikhlasan, ketabahan, keresahan, kebolehan
penaakulan, pemahaman membaca dan watak.
Kesahan konstruk didefinisikan
sebagai proses menentukan takat mana prestasi ujian seseorang pelajar boleh
diinterpretasi berdasarkan satu atau lebih konstruk psikologikal. Ia merupakan suatu darjah di mana seseorang boleh
membuat inferens beberapa konstruk dalam suatu teori psikologikal daripada skor
ujian.
Bilakah kesahan konstruk penting?
Kesahan konstruk penting untuk ujian-ujian yang mengukur ciri-ciri (Konstruk)
seperti kecerdasan, motivasi, keasertifan dan sebagainya. Sebagai contoh,
seorang guru ingin membina satu ujian kertas dan pensel untuk mengukur kreativiti.
Apabila dibina, ujian akan dianggap sebagai mempunyai kesahan konstruk jika
skor ujian adalah berhubungkait dengan penghakiman yang dibuat berasaskan
pemerhatian tingkah laku yang dikenal pasti sebagai kreatif. oleh teori
psikologi.
Jika keputusan ujian tidak mencerminkan konstruk
yang diperlukan, maka ia bukan alat yang sah. Sebagai contoh, satu ujian yang
dibina untuk mengukur motivasi intrinsik di kalangan pelajar-pelajar tidak
dapat diterima sebagai sah jika item-item didapati tidak mengukur motivasi
ektrinsik juga.
Bolehkah anda beza kesemua jenis kesahan ujian? Ia
penting untuk kita mengetahui bahawa setiap jenis kesahan mempunyai tujian
tertentu dan terdapat faktor-faktor yang mempengaruhi kesahan ujian. Apakah
faktor-faktor ini? Bolehkah anda
menyenaraikan beberapa daripada faktor-faktor tersebut?
Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesahan Ujian
Antara beberapa
faktor- faktor, termasuklah yang berikut:
- Arahan yang kurang jelas;
- Perbendaharaan kata dan struktur ayat sukar difahami;
- Ambiguiti;
- Masa yang diberikan tidak mencukupi;
- Aras kesukaran item ujian tidak sesuai;
- Item-item ujian tidak dibina dengan baik;
- Bilangan item yang tidak mencukupi;
- Susunan jawapan (item objektif) boleh diramalkan
- Kekaburan pernyataan dalam item ujian menyumbang kepada salahtafsiran dan kekeliruan.
Adakah
anda tahu tentang implikasi-implikasi kesahan ujian? Kesahan ujian boleh menyediakan bukti konkrit
untuk mempastikan takat di mana ujian-ujian boleh membekalkan data relevan
untuk membuat keputusan masa hadapan berkait dengan tingkah laku-tingkah laku
tertentu. Jika kesahan ujian rendah, ujian adalah tidak bermakna dan keputusan
tidak mencerminkan kebolehan yang diuji.
(b)
Kebolehpercayaan
Apakah yang anda faham dengan
kebolehpercayaan ujian? Untuk mendefinisikan kebolehpercayaan, kita harus tanya
soalan ini. Adakah ujian mengukur apa
yang ia sepatutnya mengukur dengan tepat dan tekal? Ketekalan pengukuran adalah
penting, iaitu bagaimana konsisten skor-skor ujian atau keputusan-keputusan
penilaian antara satu pengukuran dengan yang lain.
Secara ringkas, kebolehpercayaan
ujian dirujuk kepada ketekalan prestasi pelajar dalam dua ujian yang sama yang
ditadbir pada masa yang berlainan. Sebagai contoh, seorang calon memperoleh 80
markah untuk ujian Matematik dan kemudian memperoleh markah yang sama apabila
ujian yang sama ditadbirkan selepas seminggu. Dalam kes ini, ujian dikatakan
mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi.
Mari kita memberi perhatian kepada sifat
kebolehpercayaan. Pertama, kebolehpercayaan merujuk kepada keputusan yang
diperolehi dengan satu instrumen penilaian, bukan kepada instrumen itu. Adalah
sesuai untuk menyatakan bahawa kebolehpercayaan “skor ujian” atau “ pengukuran”
daripada “ujian” atau “instrumen” Kedua,
satu anggaran kebolehpercayaan sentiasa merujuk kepada ketekalan tertentu.
Skor-skor ujian boleh dipercayai pada tempoh-tempoh masa yang berlainan
terhadap sampel soalan yang berlainan, pelbagai pemeriksa dan sebagainya.
Ketiga, kebolehpercayaan adalah satu keperluan tetapi bukan satu syarat yang
cukup untuk kesahan. Satu ujian yang memberi keputusan yang tidak konsisten
tidak mungkin merupakan maklumat sah tentang prestasi yang diukur. Pada satu
pihak yang lain, keputusan-keputusan ujian yang konsisten mungkin mengukur
sesuatu yang salah atau digunakan dalam cara yang tidak sesuai. Akhirnya,
kebolehpercayaan ujian mudah dipengaruhi oleh faktor- faktor seperti emosi,
tempat ujian, situasi sekitar, kesihatan, masa dan keselamatan item ujian.
Kaedah-Kaedah menentukan kebolehpercayaan
Secara umumnya, terdapat empat cara, iaitu,
- Uji- Ulang uji
(test-retest)
- Cara bentuk setara (equivalent forms method)
- Cara bahagi dua (split half)
- Cara Kuder-Richardson
Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kebolehpercayaan
Beberapa faktor
yang mempengaruhi kebolehpercayaan termasuk yang berikut:
- Panjang ujian. Semakin panjang ujian semakin boleh dipercayai ujian tersebut. Ini kerana ujian yang lebih panjang akan membekalkan satu sampel soalan yang mencukupi tentang tingkah laku yang diukur, dan skor adalah sesuai dan kurang diseleweng oleh faktor-faktor peluang seperti meneka. Tambahan pula, ujian yang lebih panjang cenderong untuk mengurangkan pengaruh tekaan. Dalam membina ujian, adalah penting untuk mengingati tentang pengaruh penjang ujian. Maka, ingat, jika ujian pendek diperlukan disebabkan had masa atau umur pelajar, anda harus adakah ujian yang lebih kerap.
- Sebaran skor. Semakin tersebar skor, semakin tinggi anggaran kebolehpercayaan. Apakah pandangan anda?
- Kesukaran ujian. Ujian rujukan norma yang terlalu mudah atau terlalu sukar untuk kumpulan ahli yang mengambilnya berkecenderungan menghasilkan skor yang mempunyai kebolehpercayaan yang rendah. Ini kerana kedua-dua ujian yang menghasilkan sebaran skor yang terhad. Untuk ujian yang mudah, skor-skor akan berada rapat sekali pada bahagian atas skala. Manakala, untuk ujian yang sukar, skor-skor berkelompok di bahagian bawah skala. Untuk kedua-dua ujian, perbezaan individu adalah kecil dan tidak boleh dipercayai. Ujian bilik darjah yang direkabentuk untuk mengukur perbezaan di kalangan pelajar harus dibina agar skor purata adalah 50% betul dan bezantara skor dari hampir sifir kepada markah penuh. Bolehkah anda cuba dan ingatkan ini?
- Keobjektifan ujian. Merujuk kepada takat mana skor-skor yang diperolehi memberi keputusan yang sama. Apabila item ujian objektif digunakan, skor yang dperolehi tidak dipengaruhi oleh penghakiman atau pendapat pemeriksa. Untuk ujian bilik darjah yang dibina oleh guru-guru, keobjektifan memainkan peranan penting. Dalam pengujian esei, ia bergantung kepada pemeriksa dan pemeriksa yang tidak konsisten akan mempengaruhi kebolehpercayaan pengukuran.
(c)
Keobjektifan
Bolehkah
anda menerangkan kefahaman anda tentang keobjektifan? Satu ujian yang mempunyai keobjektifan yang
tinggi merujuk kepada takat mana pemeriksa memberi markah yang sama kepada
kertas jawapan ujian yang berlainan dengan jawapan –jawapan yang sama
berdasarkan peraturan memberi markah. Jika keadaan sebegini, ujian tersebut
dikatakan sebagai mempunyai keobjektifan yang tinggi.
Ujian
objektif dikatakan mempunyai keobjektifan yang tinggi kerana pemeriksaan tidak
dipengaruhi oleh faktor-faktor kemahiran dan emosi pemeriksa. Manakala, ujian
subjektif mempunyai keobjektifan yang rendah kerana skor yang diberi mungkin
akan berbeza daripada seorang pemeriksa dengan yang lain walau pun mereka
diberi kertas jawapan yang sama.
Oleh
yang demikian, bagaimanakah kita boleh cuba mempastikan keobjektifan dalam
ujian subjektif? Ini boleh dilakukan
dengan menyedia dan membekalkan peraturan memberi markah untuk digunakan oleh
semua pemeriksa bagi sesuatu ujian berkenaan. Tambahan pula, pemeriksa boleh
dilatih dan moderasi pemarkahan dilaksanakan untuk mengurangkan perbezaan dalam
skor yang diberikan oleh mereka.
(d)
Kebolehtadbiran
Apakah
yang dimaksudkan dengan kebolehtadbiran sesuatu ujian? Ia sebenarnya merujuk kepada pelaksanaan
ujian-ujian dalam bilik darjah atau dewan peperiksaan dengan lancar. Ini
bermaksud ujian yang ditadbir harus memenuhi syarat-syarat dan keperluan untuk
pengujian. Dalam perkataan lain, ia harus praktikal dan boleh diurus dengan
mudah. Adakah anda setuju?
Faktor- Faktor yang mempengaruhi kebolehtadbiran
Apakah antara beberapa faktor yang mempengaruhi kebolehtadbiran?
Ia merangkumi perkara-perkara berikut:
- Mudah dalam pentadbiran. Ini bermaksud arahan
yang jelas dan mudah serta tempoh masa ujian perlu diberi perhatian. Ia
merangkumi penyediaan dewan
peperiksaan secara sistematik dan berkesan, pengagihan kertas peperiksaan, pengawasan dan pengumpulan kertas peperiksaan serta kertas jawapan
- Masa yang diperlukan untuk pentadbiran. Jika kita
hendakkan pengukuran yang boleh dipercayai dalam bidang yang diliputi,
kita perlu tingkatkan masa pengujian kerana kebolehpercayaan berkait
secara langsung dengan panjangnya ujian.
- Kos pengujian
(e)
Kemudahtafsiran
Adakah
anda mempunyai idea tentang maksud kemudahtafsiran? Kemudahtafsiran ujian merujuk kepada takat
mana keputusan ujian diinterpretasikan agar ia memberi maklumat yang jelas
berdasarkan objektif penilaian. Ini bermaksud bahawa keputusan ujian harus
boleh dikumpul dengan mudah dan diinterpretasikan untuk memberi satu gambaran
yang jelas tentang perkara-perkara berikut:
·
Pencapaian pelajar dalam kelas
·
Kekuatan dan kelemahan pembelajaran pelajar
·
Pencapaian objektif pengajaran dan pembelajaran
·
Kesesuaian strategi-strategi pengajaran dan bahan
bantuan mengajar yang digunakan
·
Kesesuaian aras kesukaran item ujian
Secara
mudahnya, ini bermaksud markah yang diperolehi dapat ditukar kepada data
statistik seperti min, sisihan piawai dan skor piawai dengan mudah. Barulah ujian dianggap sebagai mempunyai
kebolehtafsiran yang tinggi atau kemudahtafsiran. Kejayaan atau kegagalan suatu
program pengujian ditentukan oleh kegunaan pentafsiran daripada keputusan
ujian. Jika ia ditafsir dengan betul dan
diaplikasikan secara berkesan, ia akan menyumbang ke arah keputusan-keputusan
pendidikan yang bijak. Manakala, jika keputusan ujian ditafsir secara tidak
tepat, ia kurang bernilai dan mungkin menjejas individu-individu atau
kumpulan-kumpulan tertentu.
Perbezaan antara Pengujian, Pengukuran dan
Penilaian
Perbezaan antara pengujian, pengukuran dan penilaian
boleh dilihat dari pelbagai aspek seperti berikut:
Perkara
|
Pengujian
|
Pengukuran
|
Penilaian
|
Takrif
|
Teknik mengukur
perubahan tingkah laku individu
|
Proses memperoleh nilai
kuantitatif bagi menentukan pencapaian pembelajaran individu.
|
Proses mentaksir
perubahan tingkah laku berdasarkan data kuantitatif dan kualitatif.
|
Fungsi
|
Mengesan hasil
pembelajaran yang diperoleh
|
Mengesan hasil
pembelajaran, jenis-jenis kemahiran dan kemajuan
|
Membuat pentaksiran tentang
pencapaian murid untuk tujuan pemulihan atau peggredan.
|
Masa diberi
|
Kesemua pengujian,
pengukuran dan penilaian dilaksanakan sebelum, semasa dan selepas pengajaran.
|
||
Cara
|
Dijalankan melalui
item-item (soalan-soalan) ujian
|
Dijalankan melalui berbagai
cara memperoleh data kuantitatif
|
Dijalankan melalui ujian
dan alat-alat lain seperti soal selidik, rekod anekdot dan senarai semak.
|
Fokus
|
Pengujian dan pengukuran
difokuskan kepada satu-satu unit pembelajaran atau beberapa unit
pembelajaran.
|
Berdasarkan kepada
maklumat pengujian dan data kualitatif dari pemerhatian, soal selidik atau
senarai semak.
|
|
Hasil
|
Menunjukkan pencapaian
murid dalam satu atau beberapa unit pembelajaran.
|
Menunjukkan pencapaian
dalam segmen pelajaran yang diukur
|
Menunjukkan pencapaian
dan tingkah laku murid secara keseluruhan.
|
No comments:
Post a Comment