Friday, 13 May 2016

Bidang pembelajaran yang diuji

BIDANG PENGUASAAN ILMU (KOGNITIF)

 Objektif  pengajaran dan pembelajaran domain kognitif merujuk kepada penguasaan daya intelek dan pemikiran.  Objektif bidang ini memberi penekanan kepada pengembangan minda seseorang pelajar dalam pembelajaran di dalam kelas dari aras rendah ke aras tinggi. Menurut Bloom, Englehart, Hill, Furst dan Krathwohl (1956), taksonomi bidang kognitif boleh dikelaskan kepada enam aras iaitu aras pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian 




   Penilaian
Sintesis
Analisis
Aplikasi
Kefahaman
Pengetahuan



 Aras Domain Kognitif

Aras Pengetahuan

Objektif pembelajaran aras pengetahuan menekankan kepada kebolehan minda mengingat sesuatu perkara yang diajar di dalam kelas. Soalan ujian bagi aras pengetahuan menghendaki  pelajar mengingat, mengenal pasti fakta, istilah, prinsip, prosedur dan konsep. Di antara kata tugas soalan ujian yang sesuai untuk objektif aras pengetahuan yang dapat diukur dan dilihat ialah:

§  Takrifkan
§  Kenal pasti
§  Senaraikan
§  Berikan
§  Pilih
§  Labelkan
§  Padankan
§  Nyatakan
§  Namakan
§  Gariskan
§  Lorekkan

Contoh soalan untuk aras pengetahuan:

            a)   Hijrah menurut istilah bermaksud

                  A.   Berpindahnya Nabi dan umat Islam dari kampung ke kota
                  B.   Perjalanan Nabi dan umat umat Islam menuju ke kota Madinah
                  C.  Perpindahan Nabi dan umat Islam dari kota Mekah ke kota Madinah
                  D.  Meninggalkan perbuatan maksiat dan dosa kepada perbuatan makruf

            b)   Padankan ibu susuan Nabi (A) dengan tempoh penyusuan baginda (B) di bawah:
           
(A)
Ibu susuan Nab:i

(B)
Tempoh penyusuan:

Aminah binti Wahhab

      3 tahun

Halimah As-Saadiah

      3 bulan

Thuwaibah al-Aslamiyyah

      beberapa hari


Aras Kefahaman

Objektif pembelajaran aras kefahaman memberi penekanan kepada kebolehan pelajar memahami sesuatu fakta yang diajar, menginterpretasi data atau graf, atau menjelaskan  maksud yang tersirat dalam sesuatu ayat.

Antara kata tugas yang sesuai untuk menunjukkan hasil pembelajaran yang dapat diukur dan dilihat ialah:

  • Terangkan
  • Bezakan
  • Ringkaskan
  • Terangkan
  • Berikan contoh
  • Tulis semula

Contoh soalan aras kefahaman:

            a)         Berikan 3 contoh perbuatan beradab dengan ibu bapa:
                                       I.        _______________________________________________
                                     II.        _______________________________________________
                                    III.        _______________________________________________

b)         Baca ayat berikut dan jawab soalan di bawah.

Tuliskan lima contoh hukum alif lam qamariah dalam ayat di atas:

                                      I.        ______________________
                                    II.        ______________________
                                   III.        ______________________
                                  IV.        ______________________
                                    V.        ______________________


Aras Aplikasi

Objektif pembelajaran aras aplikasi memerlukan pelajar menggunakan maklumat yang telah diperolehi pada situasi yang berlainan dari situasi asal maklumat itu dipelajari.  Masalah biasanya dalam bentuk gunaan.  Oleh itu pelajar boleh menggunakan maklumat pembelajaran bagi menyelesaikan masalah yang dikemukakan. Di antara kata tugas yang sesuai untuk menguji pengetahuan dan kefahaman ialah:

§  Tunjukkan cara
§  Kaitkan
§  Sediakan
§  Selesaikan
§  Gunakan
§  Kirakan
§  Rancangkan

Contoh soalan aras aplikasi:

a)  Anda ingin menunaikan solat zohor berjamaah di masjid. Sewaktu tiba di pintu masjid, tiba-tiba anda terpijak tahi kucing dan sedikit najis tersebut telah terkena pada kaki seluar anda. Apakah yang patut anda lakukan?                       

            b)   Tulis semula ayat di bawah dengan menggunakan tulisan khat nasakh.
رضى الله ترلتق فد رضى ايبو باف
Aras Analisis

Soalan ujian aras analisis menghendaki pelajar melakarkan hubungan antaran idea-idea atau membandingkan dan membezakan idea-idea. Di antara kata tugas soalan ujian bagi mengukur objektif analisis ialah:

·         Mengesan
·         Mengenal pasti
·         Membezakan
·         Membandingkan
·         Mengkategorikan
·         Menganalisis

Contoh soalan aras analisis:

            a)   Manakah antara berikut perkataan yang dieja berdasarkan kaedah Mekayu?

A      سرتا  -  باثق  -  بارغ   -   فيهق
B      بهو  -  تربت  -  تولس  -  سلتان
C      ورقه  -  راج  -  نضري  -  صحبة
D      كيراث  -  درفد  -  ياءيت  -  اخلاص

 Aras Sintesis

Soalan ujian aras sintesis memerlukan pelajar menyelesaikan masalah yang terasing secara unit atau bahagian-bahagian untuk membentuk hasil unit yang sempurna atau sesuatu yang unik atau asli. Di antara kata tugas soalan ujian untuk mengukur objektif aras sintesis ialah:

§  Menyusun
§  Mengelas
§  Menyatukan
§  Membentuk
§  Membandingkan
§  Merancang
§  Merumus

Contoh soalan aras sintesis:

            a)   Terangkan 5 perbezaan antara kelas Pemulihan Jawi dengan kelas biasa.


 Aras Penilaian

Soalan ujian aras penilaian menghendaki pelajar menyatakan asas bagi membuat pertimbangan terhadap sesuatu isu, nilai, kaedah, idea atau hasil yang mempunyai matlamat tertentu. Pelajar perlu menjelaskan apakah kriteria luaran atau prinsip yang digunakan bagi mencapai kesimpulan mengenai sesuatu isu yang dikemukakan.

Antara kata tugas yang sesuai untuk menguji pencapaian objektif penilaian ialah:

§  Menerangkan
§  Mengaitkan
§  Mengkritik
§  Mentafsirkan
§  Memberikan pandangan atau hujjah

Contoh soalan aras penilaian ialah:

a)   Umar telah bertayammum untuk menunaikan solat Asar sebelum masuk waktu Asar kerana ketiadaan air. Sesudah selesai solat tiba-tiba ada air.
      Apakah hukum solat Asar yang dilakukan oleh Umar dan terangkan anda berpendapat sedemikian?

            b)    ”Anak zina tidak akan masuk syurga sehingga tujuh keturunan”.
Beri pandangan anda terhadap mafhum dalil (hadis maudhuk) serta hujjah yang  jelas.

 BIDANG PENGUASAAN KEMAHIRAN (INTELEKTUAL DAN PSIKOMOTOR)

Objektif bidang psikomotor memberi penekanan kepada perkembangan pergerakan anggota seseorang pelajar secara sistematik. Dalam pengajaran, guru berusaha untuk memastikan pelajar melakukan sesuatu aktiviti atau tindakan yang melibatkan anggota zahir secara teratur dan betul.

Dalam pendidikan Islam, penilaian yang boleh dilakukan dalam bidang penguasaan kemahiran ini dapat ditunjukkan secara khusus melalui pemerhatian terhadap tingkah laku pelajar semasa melaksanakan amali seperti wuduk, solat, tilawah dan hafazan al-Qur’an, tayammum, menyuci najis dan lain-lain. Penguasaan pelajar terhadap kemahiran tersebut biasanya menggunakan alat ukur seperti senarai semak dan borang pemerhatian.

Objektif bidang kemahiran intelektual pula melibatkan kemampuan pelajar, pertama:  menggunakan alat-alat berfikir (KBKK) bagi memahami, mengaplikasi, membuat analisis, mensintesis, menyelesaikan masalah serta menilai, dan kedua: mengaplikasikan kemahiran-kemahiran belajar seperti mencatat nota, mengingat, menghafaz dan lain-lain.

 BIDANG PENGHAYATAN DAN AMALAN (AFEKTIF)

Objektif bidang penghayatan dan amalan memberi penekanan kepada perkembangan perasaan, emosi, sikap dan nilai seseorang pelajar. Guru atau pensyarah akan berusaha menerapkan dan mengembangkan perasaan, emosi,sikap dan nilai positif dalam kalangan pelajar melalui pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Satu cara pengelasan objektif aras taksonomi afektif adalah berdasarkan kategori yang dibina oleh Krathwohl.et.al (1964) seperti rajah di bawah:
  


Taksonomi afektif Krathwohl,et.al (1964) ini menjelaskan satu proses di mana proses penerimaan bermula dengan kesedaran dan keprihatinan seseorang terhadap wujudnya sesuatu rangsangan. Sebagai contoh: Pada akhir pengajaran, pelajar sedar tentang kewujudan malaikat dan tugas-tugasnya dalam melaksanakan perintah Allah s.w.t. terhadap makhlukNya. Kata tugas yang sesuai untuk aras penerimaan ini ialah:

  • Menamakan
  • Memberitahu
  • Mengenal
  • Memilih
  • menerangkan
Gerakbalas

Proses penerimaan berbentuk pasif ini diikuti dengan kesanggupan untuk mendengar dan bertindakbalas dengan rangsangan tersebut. Sebagai contoh: Pelajar dapat membezakan antara akhlak yang baik dengan akhlak yang buruk. Kata tugas yang sesuai yang sesuai untuk aras gerak balas antaranya ialah:

  • menerangkan
  • membezakan
  • menyelesaikan
  • mencadangkan
  • melaporkan

Menilai

Aras afektif menilai menekankan penilaian dan penghargaan pelajar terhadap sesuatu rangsangan. Pada aras ini pelajar berupaya membuat pertimbangan terhadap sesuatu aktiviti berasaskan nilai kepada diri sendiri. Sebagai contoh: Pelajar dapat menunjukkan tingkah laku yang baik sebagaimana yang dituntut oleh agama Islam. Kata tugas yang sesuai untuk soalan aras penilaian ialah:

  • menunjukkan
  • membezakan
  • mencadangkan
  • mengamalkan
  • menyelesaikan
  • menggunakan
Penyusunan

Aras objektif afektif penyusunan menekankan proses penyusunan semula idea, sikap dan kepercayaan seseorang terhadap suatu rangsangan dengan sistem nilai yang sedia ada pada dirinya. Sebagai contoh: Pada akhir pengajaran, pelajar dapat menyatakan nilai-nilai murni yang perlu diterapkan bagi membentuk masyarakat madani. Pada peringkat penyusunan ini idea-idea yang bernilai disusun bagi memastikan ketekalan dan kesesuaiannya antara satu nilai dengan nilai yang lain. Di antara soalan ujian yang sesuai dengan aras penyusunan ialah:

  • mengenalpasti
  • mengaitkan
  • membandingkan
  • menjelaskan
  • menusun
  • mengubah
  • menyatukan
  • menyediakan
Perwatakan

Aras tertinggi domain afektif perwatakan menekankan ketekalan tingkah laku dengan sistem nilai yang dianuti oleh seseorang. Sebagai contoh: Pada akhir pelajaran ini pelajar dapat mengamalkan nilai-nilai murni masyarakat madani. Individu yang berada pada peringkat perwatakan mengotakan apa yang dikata. Kita tidak mengharapkan pendidik merubah tingkah laku pelajar melalui pengajaran yang diajar di dalam kelas dalam tempoh kurang setahun. Namun, taksonomi afektif memberi implikasi yang penting bagi merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran pendidik.  Antara kata tugas yang sesuai digunakan bagi soalan ujian yang mengukur aras perwatakan ialah;
  • membezakan
  • mencadangkan
  • menunjukkan
  • menggunakan
  • menyelesaikan
  • mengamalkan
Cara-cara Mengukur Sikap

a)         Pemerhatian

 Pemerhatian boleh dibuat dalam dua cara iaitu secara berstruktur atau tidak berstruktur. Pemerhatian berstruktur memerlukan perancangan rapi terlebih dahulu sebelum melaksanakan pemerhatian. Perancangan biasanya tertumpu kepada tujuan membuat pemerhatian, pola perlakuan yang hendak dilihat atau diukur (kerap dilakukan atau tidak kerap dilakukan), tingkah laku yang telah dikenal pasti dan bagaimana catatan akan dilakukan sama ada secara membilang kekerapan atau menyatakan kekerapan secara pangkatan (”sangat kerap”, ”kerap”, ”sekali sekala”, ”tiada langsung”).

Pemerhatian tidak berstruktur pula tidak memerlukan sebarang perancangan sebaliknya hanya perlu menetapkan masa, tempat dan tempoh pemerhatian yang akan dibuat. Walau bagaimanapun masa yang panjang diperlukan bagi menghurai dan mentafsir maklumat yang telah dikumpul. Daripada maklumat yang diperolehi, guru akan mengkategorikan perlakuan (aspek sikap - tingkah laku), perbualan dan pergerakan (sikap - afektif), dan merekod prestasi (kognitif). Seterusnya maklumat itu akan ditafsir bagi menerangkan sikap terhadap sesuatu konsep itu.

b)         Skala Likert

 Cara yang paling popular untuk mengukur sikap adalah menggunakan kaedah Skala Likert yang telah dikemukakan oleh Rensis Likert pada tahun 1932.  Skala Likert mengandungi berbilang pernyataan berhubung dengan sikap tentang sesuatu isu, kumpulan atau individu. Bagi setiap pernyataan, responden perlu menyatakan darjah persetujuan kepada pernyataan tersebut yang terdiri daripada pilihan ”sangat setuju”, ”setuju”, ’kurang setuju”, ”tidak setuju”,  dan ”sangat tidak setuju”. Bagi setiap respons, pemberat ditetapkan sama ada skala 1 (sangat setuju) hingga 5 (sangat tidak setuju) atau sebaliknya dari skala 5 (sangat setuju) hingga 1 (sangat tidak setuju).

4.5.2    Panduan Membina Pernyataan Mengukur Sikap

1.         Nyatakan  dengan jelas menggunakan bahasa yang mudah difahami.
2.         Tuliskan pernyataan secara ringkas.
3.         Elakkan menggunakan pernyataan berbentuk fakta kerana anda menguji sikap bukannya pengetahuan.
4.         Gunakan pernyataan yang merujuk kepada perkara yang sedang atau baru berlaku. Elakkan merujuk kepada perkara yang telah lama berlalu.
5.         Bina pernyataan yang membaa maksud perlakuan (akan melakukan) iaitu sama ada melakukannya atau tidak melakukannya.
6.         Bina juga pernyataan yang membawa maksud persetujuan kepada sesuatu isu.
7.         Sebaik-baiknya, setiap pernyataan tidak mengandungi lebih 20 perkataan.
8.         Elak menggunakan pernyataan yang mempunyai pe;bagai makna atau tafsiran.
9.         Setiap pernyataan seharusnya ”unidimensional” iaitu berkait dengan hanya satu konsep atau perkara.
10.    Elakkan pernyataan yang dikatakan ”double-barreled”.  Contohnya: Saya bosan dan selalu mengantuk semasa dalam kelas. Bosan dan selalu mengantuk dikatakan ”double barreled” apabila dibentukkan dalam satu pernyataan.
11.       Elakkan pernyataan di mana respons yang dijangkakan adalah sama bagi setiap responden.
12.      Sebaik-baiknya, bilangan pernyataan positif adalah sama banyak dengan bilangan pernyataan negatif.
13.       Aturkan pernyataan-pernyataan supaya anda tidak meletakkan lebih daripada empat atau lima pernyataan yang positif / negatif berturut-turut.
14.       Rancangkan sebanyak-banyak pernyataan yang boleh, kemudian pilih yang relevan.

Soal selidik yang dibina perlu disemak dan disahkan oleh panel pengesah yang berautoriti.







No comments:

Post a Comment