Friday, 30 October 2015

BAB 6 PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2 DIMENSI DAN 3 DIMENSI


BAHAN 2 DIMENSI (2D)
  • Bahan 2D ialah bahan yang mempunyai dua dimensi, iaitu lebar dan panjang.
  • Antaranya ialah bahan bercetak, carta, graf, poster dan gambar.
  • Bahan Bercetak

·         Buku teks – Asas pengajaran dalam bilik darjah dan tiada gantinya.
·         Bahan bacaan percuma – Brosur, risalah dll.

Kelebihan :
-     Amat mudah diperoleh dalam pelbagai topik dan bentuk.
-     Mudah digunakan dan tidak perlu banyak penerangan.
-     Boleh dialih.
-     Murah dari segi penghasilan / percuma.

Kelemahan:
-     Ditulis dengan sasaran pembaca tertentu.
-     Dianggap sebagai bahan hafalan (fakta dan definisi).
-     Banyak perbendaharaan kata (beban kognitif terhadap pelajar).
-     Tidak bersifat interaktif / persembahan satu hala.
  • Carta - Perwakilan visual yang menggambarkan suatu konsep yang sukar difahami secara lisan / bertulis.
Jenis-jenis Carta :

·         Carta organisasi – Menunjukkan struktur sesuatu organisasi dari segi pemeringkatan.
·         Carta klasifikasi – Menggambarkan kategori benda, peristiwa, haiwan dan sebagainya.
·         Carta tabular / jadual – Mengandungi data dalam bentuk nombor dan peratus dalam bentuk jadual.
·         Carta aliran – Carta proses menunjukkan sekuen, prosedur, atau aliran sesuatu aktiviti.

  •  Graf - Perwakilan visual data numerikal.
 Jenis-jenis Graf :

·         Graf bar – Menggambarkan graf satu skala di mana ketinggian bar mengukur kuantiti yang ingin diwakili.
·         Graf garisan – Graf skala dua yang menggambarkan variasi nilai pada dua dimensi.
·         Graf pai – Satu bulatan yang dibahagikan kepada segmen dan setiap segmen mewakili sebahagian peratus daripada keseluruhan.
Gambar - Bahan visual 2D mengenai manusia, tempat @ benda-benda dan digunakan untuk memudahkan pemahaman pelajar.

Kelebihan :
-     Murah dan mudah diperoleh.
-     Perincian visualnya memudahkan pemahaman.
-     Mengelakkan salah tanggapan dan berupaya membetulkannya.
-     Memberikan rangsangan sebagai bukti visual.
-     Memfokuskan tumpuan pelajar dan memperkembang penghakiman kritis.

Kekurangan :
-     Saiz dan jarak dalam gambar mungkin mengubah rupa bentuknya.
-     Kurangnya warna boleh mengehadkan ketepatan tafsiran.
-     Ada kala pelajar mengalami masalah menafsir dan memahami.
-     Kurang berkesan jika tidak diberikan kepada setiap pelajar.
  • Peta - Perwakilan abstrak tempat sebenar dalam bentuk simbol visual, garisan, dan warna.

BAHAN 3 DIMENSI (3D)
  • ü  Bahan 3D ialah bahan visual yang mempunyai lebar, panjang dan ketinggian.
  • ü  Antaranya ialah realia, model, dan ciptaan objek tiruan (diorama, binaan pasir dan model-model).
  • Realia - Merupakan objek sebenar yang di bawa ke dalam bilik darjah.  Contohnya majalah, kad ucapan, duit, artifak, tumbuh-tumbuhan dan haiwan.
  • Model - Perwakilan bahan 3D bahan sebenar dalam bentuk saiz sebenar @ lebih kecil.  Mempunyai input maklumat, pemprosesan maklumat dan output keputusan.
  • Ciptaan Objek Tiruan - Dicipta oleh guru @ pelajar yang tidak dapat diperoleh di pasaran.  Contohnya diorama dan binaan meja pasir.
  • ü  Diorama - Dihasilkan mengikut skala ukuran sebenar. Saiz yang berbeza mengikut skala supaya sesuai dengan ruang. Tujuan – Mengimbas kembali suasana @ peristiwa lepas @ menggambarkan masa depan.  Contohnya diorama dibentuk didalam kotak dimana  dinding kotak dijadikan latar.
  • ü  Meja Pasir - Menggambarkan situasi sebenar melalui satu replika.  Contohnya replica menara Kuala Lumpur.

Kelebihan Penggunaan Bahan 3D Dalam P&P

1.  Menimba ilmu pengetahuan tentang kebudayaan lain.
2.  Melibatkan diri dalam pengalaman konkrit.
3.  Mengembangkan kemahiran dan konsep.

Kelemahan Penggunaan Bahan 3D Dalam P&P

1.  Ada bahan 3D tidak mudah diperoleh di pasaran.
2.  Kekangan masa untuk membina bahan 3D.
3.  Perlu ada ruang yg luas untuk menyimpan bahan 3D.

No comments:

Post a Comment