1) Reka Bentuk Pengajaran ialah suatu proses sistematik
menterjemahkan prinsip umum pengajaran-pembelajaran kepada bentuk perancangan
bahan dan penyampaian pembelajaran.
2) Reka Bentuk Pengajaran juga sains untuk mencipta
spesifikasi pengajaran dengan terperinci untuk pengembangan, penilaian dan
penyelenggaran suatu keadaan yang boleh memudahkan pembelajaran.
Reka Bentuk Pengajaran melibatkan tiga kategori :
Satu proses - Pembinaan perancangan secara sistematik dengan mengaplikasikan teori p&p (Briggs, 1977)
Satu disiplin - Cabang ilmu pengetahuan yang berkait dengan penyelidikan & teori tentang strategi pengajaran dan proses pelaksanaan strategi pengajaran (Duffy & Jonassen, 1991)
Satu sains - Satu kaedah merancang secara terperinci untuk membentuk, melaksana, menilai dan menyelenggarakan situasi yang menggalakan pembelajaran pada semua peringkat. (Richey, 1986)
Reka Bentuk Pengajaran melibatkan tiga kategori :
Satu proses - Pembinaan perancangan secara sistematik dengan mengaplikasikan teori p&p (Briggs, 1977)
Satu disiplin - Cabang ilmu pengetahuan yang berkait dengan penyelidikan & teori tentang strategi pengajaran dan proses pelaksanaan strategi pengajaran (Duffy & Jonassen, 1991)
Satu sains - Satu kaedah merancang secara terperinci untuk membentuk, melaksana, menilai dan menyelenggarakan situasi yang menggalakan pembelajaran pada semua peringkat. (Richey, 1986)
Model Reka Bentuk Pengajaran
MODEL ADDIE - Merupakan proses generik yang perlu diubah suai sebelum dapat
digunakan, yang menjadi asas kepada semua model RP.
A (Analysis) - Analisis
pelajar (Analisis keperluan dan strategi)
D (Design) - Reka Bentuk.
(Bagaimana ukur pencapaian dan kaedah berkesan)
D (Development) -
Perkembangan ( Adakah menepati standard?)
I (Implementation) - Pelaksanaan ( Adakah pelajar bersedia
mengikuti pembelajaran)
E (Evaluation) -
Penilaian (Masalah? Buat penambahbaikan)
MODEL ASSURE - Heinech et al (1982) - Model RP berasaskan bilik
darjah. Dapat membantu guru merancang
P&P dengan baik dan berkesan.
A (Analyses
learner) – Analisis pelajar (Analisis keperluan
dan strategi)
S (State
objectives) – Nyatakan objektif
(Bagaimana ukur pencapaian objektif?)
S (Select
method, media and materials) – Pilih kaedah, media & bahan sumber
(Standard OK?)
U (Utilise media
and materials) – Gunakan media & bahan sumber (Adakah p&p
berlaku?)
R (Require
learner response / participation) – Libatkan
pelajar (Adakah pelajar bersedia?)
E (Evaluate and
revise materials) - Nilai & semak semula (Masalah? Buat
penambahbaikan)
MODEL GAGNE’, BRIGGS DAN WAGER(1992)
1) Tentukan matlamat pengajaran – Cth : Pelajar
dapat mengingat huruf ABC.
2) Laksanakan analisis pengajaran – Contoh :
Menggunakan media seperti video
3) Kenal pasti ciri-ciri pelajar – Mengambil kira
aras dan pengetahuan sedia ada pelajar.
4) Bentuk objektif pengajaran pembelajaran –
Sebagai panduan kepada guru dan pelajar.
5) Pilih kaedah penyampaian – Selaras dengan keperluan
pelajar
6) Sediakan bahan pengajaran – Yang bersesuaian
dengan objektif pengajaran
7) Rancang dan laksanakan penilaian formatif –
Sebagai maklum balas keberkesanan p&p
8) Rancang dan laksanakan penilaian sumatif. –
Maklum balas menyeluruh
Peranan dan kepentingan Reka Bentuk Pengajaran
- Meningkatkan
pencapaian pelajar
- Menjadikan
pnp lebih teratur
- Membantu
proses membat keputusan
- Menjadikan
penyampaian pengajaran selaras dengan kumpulan murid yang pelbagai
- Memungkinkan
objektif pembelajaran mudah tercapai
Reka Bentuk Mesej - Tiga Komponen media : (Torkelson, 1972)
2.Bentuk mesej – Cara maklumat disampaikan (bentuk asli/sebenar, abstrak, simbol, visual, gambar, bahasa)
3.Saluran mesej – Alat fizikal yang diguna dalam penyampaian mesej (elektrikal, mekanikal, digital)
No comments:
Post a Comment