BAB 4 REKA BENTUK PENGAJARAN BILIK DARJAH
: MODEL ASSURE
Perancangan Pengajaran Pembelajaran
Perancangan Pengajaran Pembelajaran
- Gagne (1985) – Pembelajaran berlaku sebagai satu proses yang berkembang secara berperingkat, dikenali sebagai Events of Instruction : -
- 1. Tarik perhatian pelajar.
- 2. Beritahu objektif pembelajaran.
- 3. Cungkil dan kaitkan pengetahuan sedia ada pelajar.
- 4. Sampaikan isi pelajaran / bahan pengajaran-pembelajaran.
- 5. Bimbing pembelajaran pelajar.
- 6. Uji penguasaan pembelajaran pelajar melalui aktiviti.
- 7. Beri maklum balas tentang penguasaan pembelajaran pelajar.
- 8. Taksir pencapaian pembelajaran.
- 9. Tingkatkan ingatan dan pemindahan pembelajaran.
MODEL ASSURE
1. Analisis Pelajar. Berdasarkan aspek-aspek berikut :
1. Analisis Pelajar. Berdasarkan aspek-aspek berikut :
- Ciri-ciri umum pelajar – Umur, jantina, kelas, budaya.
- Pengetahuan / pengalaman sedia ada – Melalui soal jawab dalam kelas.
- Gaya pembelajaran pelajar – dapat membantu guru merancang kaedah yang sesuai.
2. Nyatakan Objektif /
Hasil Pembelajaran. Ia mengandungi 4
kriteria :
- Kumpulan pelajar – objektif dapat dilihat sekiranya pelajar terlibat aktif dalam aktiviti pembelajaran. Contoh, pada akhir pembelajaran, murid dapat..
- Bentuk tingkah laku baru – tingkah laku yang dinyatakan hendaklah dapat diukur. Contohnya perkataan menyatakan, mengenal pasti, menjelaskan.
- Situasi @ Syarat perlakuan. – dapat membantu guru menyediakan suasana dan dan langkah pengajaran yang sesuai. Contohnya, memetik isi penting setelah membaca petikan yang diberi.
- Tahap pencapaian minimum perlakuan. – Berbentuk kuantitatif seperti sekurang-kurangnya tiga daripada enam dengan tepat dan betul.
3. Pemilihan Kaedah, Media
dan Bahan Sumber. Proses pemilihan
merangkumi 3 langkah :
- Penentuan kaedah – ciri-ciri pelajar, pengalaman sedia ada, gaya pembelajaran pelajar & objektif pembelajaran.
- Pemilihan format media – merujuk kepada bentuk fizikal sesuatu maklumat yg hendak disampaikan.
- Pemilihan bahan sumber – memilih bahan sumber sedia ada, mengubahsuai bahan sumber sedia ada & merekabentuk bahan sumber baru.
4.Gunakan Media dan Bahan Sumber. Tindakan-tindakan berikut perlu dilakukan
oleh guru :
- ü Semak / pratonton / kaji bahan sumber sebelum menggunakannya dalam kelas.
- ü Sediakan bahan untuk penggunaan dalam kelas.
- ü Sediakan persekitaran yg sesuai untuk penggunaan bahan sumber.
- ü Sediakan pelajar untuk mendapat manfaat daripada bahan sumber.
- ü Sediakan pengalaman pembelajaran bagi pelajar.
5. Libatkan Pelajar dalam
Pembelajaran
- Libatkan murid dalam pembelajaran melalui aktiviti berpusatkan pelajar berasaskan bahan dapat memotivasikan dan mengekalkan perubahan tingkah laku pelajar.
6.
Nilai dan Semak Semula
- Penilaian semasa proses dan selepas proses P&P membolehkan guru membuat pembetulan, penambahbaikan, dan tindakan susulan yang sesuai
No comments:
Post a Comment