Connectivisme
•
Connectivism menekankan sebaran
pengetahuan, berangkai dalam jalinan rangkaian.
•
Ia berkonsepkan hubungan dan interaksi
pengguna dalam talian rangkaian sosial menggunakan teknologi web 2.0
•
Pembelajaran berdasarkan kumpulan dan
hubungan antara kumpulan.
Web 2.0
•
Web 2.0 dicipta oleh Dale Dougherty pada
tahun 2004.
•
Menurut beliau, web 2.0 merupakan sebuah
jaringan yang merangkumi pelbagai makna termasuk pengguna boleh menghasilkan
kandungan dan berkongsi data serta maklumat yang pelbagai dengan sesiapa
sahaja.
•
Ia juga digunakan bersama-sama dengan
pelbagai jenis perisian sosial, berinteraksi dengan aplikasi berasaskan web dan
menggunakan web sebagai satu platform untuk menjana, menggunakan semula kandungan dan sebagainya.
Ciri-ciri Web 2.0
- ü Sebagai platform - Aplikasi-aplikasi tersebut dijalankan secara langsung di atas internet dan bukan di atas satu sistem operasi tertentu. Contohnya adalah Google boleh diakses melalui mana-mana sistem operasi dan tidak lagi terbatas penggunaannya kepada satu sistem operasi sahaja.
- ü Gabungan maklumat dan pengetahuan - Aplikasi web 2.0 memanfaatkan maklumat dari banyak pihak secara kolektif. Contohnya ensiklopedia atas talian (online) seperti Wikipedia membolehkan semua orang untuk membuat dan mengedit artikel yang dipaparkan.
- ü Kekuatan data - Aplikasi-aplikasi internet disokong oleh asas data yang kuat dan unik. Contohnya seperti aplikasi carian web Google, yang mana kekuatannya terletak pada pengumpulan dan pengurusan data bagi laman-laman web di internet.
- ü Kitaran kemaskini perisian - Aplikasi web 2.0 seringkali dikemaskini. Contohnya Google, seringkali dikemaskini data dan programnya tanpa perlu menunggu waktu-waktu yang tertentu.
M-Learning
ü
Mobile learning membolehkan pengajaran dan pembelajaran
berlaku tanpa terhad kepada lokasi dan masa.
ü
Dengan adanya pelbagai peralatan mudah alih
seperti telefon bimbit dan tablet, persekitaran pembelajaran pelajar lebih
meluas dan bentuk pembelajaran menjadi lebih bersituasi, personal, bekerjasama
dan sepanjang hayat.
ü
Penggunaan peralatan mudah alih dalam
m-learning membantu dalam meningkatkan motivasi pelajar, menambah kemahiran
mengorganisasi, menimbulkan perasaan tanggungjawab, membentuk pembelajaran
secara kolaboratif, dan membantu menyemak kemajuan pelajar dengan lebih cepat
dan cekap.
ü
Dengan adanya peralatan berteknologi ini,
kita berpeluang untuk mengubah bentuk kaedah pembelajaran dengan mencipta
komuniti pembelajaran yang luas, untuk menghubungkan manusia pada masa nyata
ataupun dunia maya, bagi menyediakan kepakaran yang diperlukan dan seterusnya
menyokong pembelajaran sepanjang hayat (Sharples, 2007).
Podcasting
• Podcasting adalah perkhidmatan percuma yang
membolehkan pengguna internet untuk menarik fail audio (biasanya MP3) dari
laman web.
• Podcasting untuk
mendengar pada komputer mereka atau peribadi pemain audio digital. Istilah ini
berasal dari gabungan perkataan iPod (pemain audio digital peribadi yang dibuat
oleh Apple) dan penyiaran. Walaupun istilah ini berasal dari iPod, anda tidak
perlu iPod untuk mendengar podcast.
• Anda boleh
menggunakan hampir mana-mana pemain media mudah alih atau komputer anda. Tidak
seperti radio Internet, pengguna tidak perlu 'menala' untuk siaran tertentu.
Sebaliknya, mereka turun podcast pada permintaan atau melanggan melalui RSS
(Really Simple Syndication) yang secara automatik memuat turun podcast untuk
komputer mereka.
Vodcasting
• Vodcasting adalah
langkah di luar Podcasting. Vodcasting juga
dipanggil Podcasting video atau Pemblogan Video, menambah video kepada fail
bunyi yang boleh dimuat turun pendengar.
• Selepas memuat
turun dan menyimpan mereka untuk pemain video mudah alih, pengguna boleh
memilih bila dan di mana mereka ingin menonton video itu, menjadikan mereka
bebas daripada jadual rancangan televisyen.
• Apple menambah
vodcasting sokongan untuk perisian yang popular iTunes, yang membolehkan
pengguna melanggan Pod dan vodcasts dan memuat turun secara automatik kemas
kini yang paling baru-baru ini.
Blog
• Merupakan laman
sesawang berbentuk penulisan.
• Blog ialah satu
media atas talian yang kandungannya dipapar mengikut turutan kronologi dalam
tertib terbalik di mana maklumat terkini berada di atas.
• Kandungan blog
melibatkan teks, imej, audio/video dan pautan kepada blog-blog serta laman web
lain yang berkaitan.
• Blog merupakan
media interaktif maya yang sangat berkesan bagi tujuan menjayakan sesuatu forum
perbincangan, menyampaikan idea,
pandangan, membuat aduan, mengemukakan komen, cadangan atau penambahbaikan.
• Blog boleh
menjadi sebahagian daripada kandungan laman web atau pautan yang wujud di dalam
laman web.
Frog-VLE
• Persekitaran
Pembelajaran Maya Frog (VLE) adalah satu sistem pembelajaran berasaskan web
yang menyerupai dunia pembelajaran sebenar dengan mengintegrasikan konsep
pendidikan konvensional dengan kaedah maya.
• Sebagai contoh,
guru-guru dapat memberi tugasan, ujian dan menyemak tugasan secara maya,
sementara pelajar dapat menghantar tugasan dan menyemak markah menerusi VLE.
Ibu bapa boleh berkomunikasi dengan pihak sekolah manakala pentadbir sekolah
boleh menguruskan kalendar sekolah dan mewar-warkan notis sekolah melalui
Internet.
- Kelebihan Frog-VLE :
• Guru = Frog
adalah ringkas, mudah digunakan dan direka untuk mengangkat sistem pengajaran
ke satu tahap baru sepenuhnya. Guru boleh memberi tugasan serta mengetahui
tentang kerja dan markah pelajar, menghasilkan sumber pengajaran dan berhubung
dengan rakan-rakan pendidik lain.
• Pelajar =
Pembelajaran adalah menyeronokkan dan dapat diperibadikan dengan Frog. Pelejar
boleh menerokai video, permainan dan pos-pos yang mengujakan di The Pond, reka
sendiri laman utama, muat naik dan simpan fail di awan, selesaikan tugasan pada
bila-bila masa dan kongsi idea-idea dengan rakan-rakan sekelas serta guru-guru.
• Ibu bapa = Ibu
bapa boleh mengetahui acara-acara sekolah, laporan PIBG serta notis sekolah
menerusi kalendar dan papan notis sekolah.
Vlog
• Vlog @ Vlogger
merupakan video blog.
• Vlog dibina
lazimnya menggunakan laman sesawang youtube, bertujuan untuk mempersembahkan
bakat.
• Hanya menggunakan
internet dan kamera video.
Perisian terbuka
• Perisian Sumber
Terbuka(OSS) adalah sebuah perisian bebas yang memberikan kemudahan penyalinan
dan penyebaran kerana persamaaan kod-kod sumbernya boleh dikongsi.
• OSS juga adalah
perisian kod-kod yang sumbernya boleh dilihat,diubah,dimiliki,disebarkan
semula kepada umum asalkan ia memenuhi hak cipta asal sumber terbuka., ia
membolehkan pengguna membangunkan perisian tersebut melalui sumbangan individu
ataupun kerjasama orang ramai.
• Perisian Sumber
Terbuka atau OSS dijalankan bertujuan untuk mewujudkan industri perisian
tempatan yang mampu berdaya saing, mempunyai kemampuan dalam bidang
penyelidikan dan pembangunan serta mampu menyumbangkan pendapatan kepada
negara.
• Selain itu, melalui
penggunaan `open source software` dapat menjimatkan kos penyelenggaraan laman
web @ aplikasi web untuk organisasi. Contohnya laman web yang terbuka yang
sering digunakan oleh pengguna adalah Drupal, wordpress dan Joomla. Sumber terbuka adalah perisian bebas untuk
digunakan tetapi tertakluk kepada syarat penggunaan perisian tersebut.
• Diantara aplikasi
yang berasaskan perisian sumber terbuka ialah Google, Facebook, Youtube, Yahoo,
Flickr dan Amazon.com
Social Learning Technology
• Web rangkaian
sosial lebih tertumpu kepada membina jaringan sosial sesama pengguna. Web
rangkaian sosial kebiasaannya mempunyai paparan profile peribadi pengguna,
sambungan ke laman kegemaran peribadi dan pelbagai lagi perkhidmatan. Bagi
membolehkan pengguna berinteraksi melalui atas talian, pelbagai aplikasi lain
disertakan seperti email dan Instant Messagging (IM). Antara contoh web
rangkaian sosial adalah MySpace dan Facebook.
Social Bookmarking
• Social
Bookmarking (penandaan sosial) adalah satu cara bagi
pengguna-pengguna Internet menyimpan, mengklasifikasikan, berkongsi dan
mencari bookmark dalam internet.
•
Keistimewaan perisian ini:
ü Memudahkan pembaca internet mencari kembali laman web yang dibacanya atau
mengumpulnya di satu tempat agar dapat diketemui semula di masa hadapan.
ü Penggunaan Social
Bookmark ini bukan sahaja kepada blog tetapi kepada laman-laman web kategori
lain.
ü Apa yang
kita bookmark itu boleh juga dilihat dan dibaca oleh orang
lain yang menjadi ahli kepada laman bookmark yang kita buat itu. Dan ini boleh
menjadi satu perkongsian minat antara satu dengan lain
ü Perkongsian minat
antara satu dengan lain.
ü
Cara melakukan Bookmark:
Ø
Menaip kata kunci (keyword)
Ø
Melalui keyword, pengguna-pengguna lain akan dapat mencari
bookmark yang dilakukan
Wikis
• Wiki adalah satu
laman web kolaboratif di mana sesiapa sahaja boleh menambah atau mengubah
kandungan yang telah sedia disiarkan.
• Bagi penggunaan
di sekolah, guru dan pelajar menggunakan kata kunci sebagai langkah keselamatan
untuk mereka menghasilkan buku teks dan sumber maklumat atau rujukan mereka sendiri.
• Antara contoh
wiki yang terkenal adalah Wikipedia.
Sistem Pengurusan
Pembelajaran (Learning Management System)
• “Learning
Managment System (LMS)”, merupakan sebuah perisian untuk pentadbiran,
dokumentasi dan laporan program latihan, kelas serta aktiviti dalam talian,
program e-pembelajaran dan kadar latihan.
• LMS merupakan satu projek yang dirintis
berdasarkan kerjasama antara Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) dan MAMPU. MAMPU telah merintis LMS di bawah inisiatif
Perisian Sumber Terbuka atau Open Source Software (OSS).
• Ia digunakan
secara meluas kerana ia adalah percuma dan boleh di ubah suai. LMS di SPIN,
merupakan sistem pengurusan pengajaran dan pembelajaran interaktif yang
digunakan oleh pelajar dan pensyarah di beberapa IPG.
•
Kepentingan LMS
adalah :
ü Pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja dan
pada bila-bila masa
ü Membolehkan pelajar meneroka maklumat baru
menerusi perpustakaan secara digital atau laman web.
ü Kelebihan LMS kepada pelajar adalah dapat
merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas
secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.
No comments:
Post a Comment