Islam telah bertapak meliputi negara asia
tenggara iaitu tanah melayu (Malaysia), Indonesia,Thailand dan Filipina melalui
kedatangan pedagang arab yang datang berdagang di nusantara. Kedatangan Islam
ke Tanah Melayu telah membawa banyak perubahan sebagaimana yang disebut oleh
Syed Naquib al-Attas sebagai pencetus kepada zaman baru. Perubahan yang dibawa
merupakan perubahan yang menyeluruh berteraskan tauhid. Persoalannya, sejauh manakah pengaruh tamadun
islam telah membawa perubahan kepada masyarakat di asia?
Pengaruh
tamadun Islam adalah sangat jelas dalam sistem pendidikan di asia. Selepas
kedatangan Islam, golongan bawahan menerima pendidikan yang sama seperti
golongan atasan. Sistem pendidikan yang bermula di istana mula beralih ke
beberapa institusi pendidikan Islam seperti pondok dan madrasah. Melalui sistem pengajian ilmu tersebut
lahirlah para cendiakawan dan ulama ulama Melayu yang menjadi pegawai-pegawai
pemerintah, guru-guru dan ahli agama. Antara tokoh-tokoh Melayu yang terkenal
ialah Syeikh Abdul Malik Abdullah, Sheikh Wan Hasan Wan Ishak dan ramai lagi
(Hashim Hj. Musa, 2004 : 46).
Sebagai buktinya, pengaruh
daripada tamadun Islam telah membawa perubahan yang besar terhadap sistem
pendidikan di Melaka. Contohnya,
aktiviti pendidikan bukan sahaja berlangsung di istana. Malahan ia juga berfungsi sebagai
perpustakaan atau tempat penyalinan dan terjemahan. Di samping itu, tempat-tempat
lain yang digunakan sebagai tempat pengajian ialah rumah-rumah ulama, masjid,
madrasah dan surau. Di Melaka sendiri,
sultan yang pertama bermula dari Megat Iskandar Shah (1414M) sehinggalah
sultan-sultan terakhir sebelum 1511M, sangat mengambil berat mengenai
perkembangan pendidikan. Pengajian Islam tidak hanya berlaku di rumah-rumah,
masjid-masjid dan surau-surau, bahkan ianya juga turut berlaku di istana
sultan.
Pengaruh Tamadun Islam di asia
juga turut menonjol dari segi bahasa dan kesusasteraan. Bahasa Melayu telah menerima pengaruh ajaran
Islam bermula abad ke-14 Masihi. Pada
awal abad ke-14, kedudukan agama Islam semakin teguh dan penyebarannya semakin
meluas di Asia Tenggara. Bukti keteguhan kedudukan agama Islam di daerah ini
dapat dilihat daripada kewujudan penggunaan tulisan Jawi oleh orang-orang
Melayu pada ketika itu.
Pada era kerajaan Melayu Melaka
(1400-1511M) misalnya, bahasa Melayu menjadi bahasa lingua franca bagi lapan
puluh empat bahasa yang dituturkan oleh masyarakat Melaka ketika itu. Tahap perkembangan bahasa Melayu daripada
bahasa Melayu klasik berkembang kepada bahasa yang mempunyai nilai peradaban
yang tinggi telah berlaku pada dua zaman iaitu zaman peralihan (abad ke-19M)
dan zaman moden (abad ke-20M) (Mahayudin Hj. Yahya, 1998: 91). Tulisan Arab mulai diperkenalkan setelah
kedatangan Islam.
Dari segi bahasa, perubahan besar
telah berlaku apabila masyarakat Melayu menyesuaikan perkataan Arab ke dalam
bahasa Melayu. Perubahan ini dipermudahkan lagi setelah tulisan Arab
diubahsuai dan dikenali sebagai tulisan Jawi. Melalui sistem tulisan ini,
bahasa Melayu sangat memainkan peranan yang lebih penting apabila ianya
digunakan untuk menulis kitab-kitab agama, hikayat-hikayat, undang-undang dan
pentadbiran.
Bahasa Melayu telah dipilih sebagai
bahasa pengantar bagi persuratan dan juga sebagai alat penyebaran dan
penyampaian agama Islam di seluruh Alam Melayu. Tulisan jawi telah digunakan
semasa permulaan kedatangan Islam.
Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar agama Islam telah
menaikkan taraf, kecekapan dan kewibawaannya.
Kedatangan Islam mengangkat martabat bahasa Melayu ke arah mengungkapkan
sesuatu yang bersifat ilmiah dan saintifik sehinggakan ianya telah mencapai
taraf lingua franca yang digunakan secara meluas di Alam Melayu. Kesan daripada
itu, terdapat penggunaan kata dari bahasa Arab yang dipinjam dan telah digunapakai
dalam bahasa Melayu.
Kedatangan tamadun Islam ke asia
juga telah membawa pengaruh yang besar terhadap warisan kesusasteraan melayu.
Banyak hasil kesusasteraan Melayu ditulis seperti Hikayat Nabi Muhammad,
Hikayat Para Nabi dan Rasul, Hikayat Para Sahabat, Hikayat Para Pahlawan Islam
dan Hikayat Ahli-ahli Sufi dan Orang-orang Yang Salih. Manakala puisi terkenal yang dipengaruhi oleh
sastera Islam contohnya ialah Syair Perahu, Syair Burung Pingai oleh Hamzah
Fansuri dan Syair Makrifat oleh Abdul Rauf Fansuri. Melalui tulisan jawi, agama
Islam telah dapat diperkembangkan. Begitu juga dengan Bahasa dan kesusasteraan
Melayu, ianya juga berkembang melalui tulisan jawi. Pada masa yang sama, bahasa
Melayu telah diperkayakan dengan kata-kata pinjaman serta istilah daripada
bahasa Arab.
Apa yang jelas dari segi sistem
perundangan pula, pengaruh daripada tamadun Islam telah banyak mempengaruhi
sistem perundangan di asia khususnya di Alam Melayu. Sistem perundangan
tempatan turut mengalami perubahan seperti yang tercatat dalam Hukum Kanun
Melaka, Adat Pepatih dan Adat Temenggung. Undang-undang adat yang tidak
bertentangan dengan ajaran agama Islam dikekalkan. Contohnya hakim boleh
menggunakan budi bicaranya sama ada menjatuhkan hukuman potong tangan bagi
kesalahan mencuri ataupun didenda dan dipenjara sahaja. Setelah Islam datang
dan tersebar di seluruh Nusantara, sistem perundangan masyarakat Melayu juga
berubah kepada sistem adat dan Islam. Contohnya Melaka mempunyai Hukum Kanun
Melaka yang meliputi tanah, sungai, dusun dan setiap tanah jajahan takluk
Melaka. Undang-undang Laut Melaka meliputi perusahaan perkapalan, perdagangan
di laut dan di darat dan kegiatan yang berkaitan dengannya.
Oleh kerana Hukum Kanun Melaka
adalah undang-undang induk yang meliputi undang-undang lain di dalam
negeri-negeri Melayu, amatlah tepat jika ianya dijadikan contoh tentang
wujudnya pengaruh tamadun Islam di asia dalam perundangan. Menurut beberapa
orang sarjana barat seperti William R. Roff dan Alfred P. Rubin, Hukum Kanun
Melaka atau Undang-Undang Melaka pada dasarnya berasaskan Undang-undang Islam
di samping berpegang kepada hukum akal dan hukum adat. Pendapat-pendapat
tersebut adalah terbukti sejajar dengan perkataan-perkataan yang terdapat di
dalam undang-undang tersebut antaranya menyebut, "...Mengikut hukum Allah,
pada hukum Allah, menurut dalil al-Quran dan menurut amr bi al-ma'ruf wa
nahyi'ani al-munkar".
Manakala, dari segi politik dan
pemerintahan pula, sistem politik dan pentadbiran masyarakat Melayu telah
berubah dan dipadankan dengan ajaran Islam kesan pengaruh daripada Tamadun
Islam. Gelaran raja bertukar kepada sultan dan disamakan dengan khalifah
seperti yang diperkenalkan dalam sistem politik Islam. Konsep dewaraja bertukar kepada konsep
sultan. Ia merupakan suatu gelaran kepada orang yang diamanahkan mentadbir
sesebuah negeri dan pada masa yang sama berperanan sebagai khalifah Allah SWT
di bumi.
Bukan itu sahaja, dalam sistem
kekeluargaan pula turut dapat diperhatikan bahawa wujudnya pengaruh Tamadun Islam
ke atas asia tenggara. Hal ini
terbukti apabila kedatangan Islam ke asia telah memantapkan lagi sistem
kekeluargaan masyarakat Melayu. Dalam
masyarakat Melayu, pembentukan jati diri dan peribadi Melayu yang baik,
beragama, berakhlak dan berbudi bahasa menjadi keutamaan. Sistem kekeluargaan masyarakat Melayu
berteraskan Islam dan adat. Sejak lahir lagi seseorang itu dididik berteraskan
Islam dan adat sehinggalah mereka dewasa. Contohnya sebaik sahaja seseorang itu
dilahirkan, bapa atau datuk akan mengazankan bayi lelaki, atau mengiqamatkan
bayi perempuan. Tujuannya ialah untuk memperdengarkan buat pertama kalinya
kepada bayi itu seruan azan dan kalimah syahadah dan meniupkan roh dan semangat
Islam kepada bayi tersebut.
Malah, proses sosialisasi pada
tahap kanak-kanak juga turut memperlihatkan penerapan unsur-unsur Islam yang
berterusan hasil daripada pengaruh daripada Tamadun Islam. Seseorang
kanak-kanak sejak kecil lagi diajar konsep-konsep dosa, pahala, halal, haram
dan sebagainya. Setelah meningkat umur lima tahun ke atas, kanak-kanak juga
diajar untuk bersembahyang, berpuasa dan lain-lain. Selain itu, mereka juga
diajar supaya hormat-menghormati, bertolak ansur dan mengamalkan nilai-nilai
murni dalam menjalani kehidupan seharian.
Bahkan, pengaruh Tamadun Islam di
asia yang paling besar jelas sekali dapat dilihat melalui adat dan cara hidup
mereka. Tradisi animisme dan
Hinduisme telah diganti dengan adat dan cara hidup Islam yang dilakukan sejak
individu itu lahir di dunia sehinggalah hari kematiannya. Islam telah mengubah
corak hidup masyarakat Melayu di dalam segala aspek kehidupan manusia. Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Melayu
mengamalkan adat tradisi warisan nenek moyang mereka. Apabila masyarakat Melayu
mula menganuti ajaran Islam, adat-adat dalam masyarakat Melayu mula diubahsuai
supaya tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Adat masyarakat Melayu juga
telah mengalami perubahan dengan kedatangan ajaran Islam di rantau ini.
Selain daripada mengubah sistem
kepercayaan, Islam juga telah mengenepikan adat yang dianggap bercanggah dengan
akidah dan kepercayaan Islam.
Perubahan yang jelas telah berlaku terhadap masyarakat Melayu dari segi
adat resam dalam kehidupan. Hal ini dapat dilihat apabila kedatangan Islam ke
asia telah mengatur kehidupan masyarakat agar kehidupan yang dilalui itu
berlangsung dalam suasana aman dan harmoni.
Dalam bidang kesenian pula, pengaruh
Islam dapat dikesan pada batu-batu nisan, binaan-binaan, masjid-masjid dan
perhiasan seperti seni khat dan sebagainya. Secara umumnya, pada makam atau
batu-batu nisan pada ketika itu terdapat tulisan-tulisan dan kalimah Arab dan
beberapa potongan ayat-ayat Al Quran.
Selain
daripada batu-batu nisan, bentuk masjid juga memperlihatkan pengaruh daripada
tamadun islam di asia. Ianya
merupakan karya dan seni bina Islam yang terpenting di
Nusantara. Dari segi corak dan polanya, bangunan masjid yang
menunjukkan kronologi dari abad ke-14 sehinggalah ke-18 Masihi masih lagi
mempertahankan rekaan berbentuk struktur tradisional. Walau
bagaimanapun, masjid berfungsi sebagai tempat-tempat ibadat. Jadi, sudah tentulah pengaruh Islam lebih
tertonjol dan banyak kelihatan pada binaan tersebut. Tiap-tiap
bahagian bangunannya memberi gambaran kosmologi atau gambaran alam semesta yang
mana setiap bahagian tersebut mempunyai pengertian dan peranan yang tersendiri.
Kesimpulannya, tamadun Islam telah
banyak memberi pengaruh yang besar terutamanya kepada masyarakat dan tamadun
Melayu di Asia. Proses penyerapan Islam ini telah berlaku secara berperingkat-peringkat
di kalangan masyarakat Melayu yang bermula daripada golongan istana, pembesar
sehinggalah kepada rakyat biasa. Proses Islamisasi ini menjadikan masyarakat
Melayu akhirnya dapat menerima ajaran Islam dengan baik. Hal ini sudah pasti disebabkan
keistimewaan ajaran Islam itu sendiri yang jelas dilihat sebagai suatu agama
yang harmoni. Ianya juga bertunjangkan
Al Quran dan As sunnah sebagai sumber atau rujukan utama bagi memandu hidup
manusia ke arah landasan islam yang sebenar.
No comments:
Post a Comment