Wednesday 12 March 2014

Interaksi Tamadun Jepun Dalam Tamadun Melayu

Interaksi tamadun jepun dalam tamadun melayu dapat dilihat melalui dasar politik.  Hasilnya, Jepun telah memperkenalkan pentadbiran tentera di Tanah Melayu bercorak ketenteraan di bawah pengawasan seorang Jeneral.  Pentadbiran di Tanah Melayu dibahagikan kepada dua iaitu Negeri-Negeri Selat diperintah oleh seorang Gabenor yang beribu pejabat di Singapura. Nama Singapura telah diubah kepada Syonan yang bermaksud cahaya Selatan.   Semenanjung Tanah Melayu pula diperintah oleh seorang presiden atau gunseikan. Tanah Melayu dibahagikan kepada lapan wilayah dan setiap wilayah diketuai oleh seorang Gabenor Jepun.
            Pengaruh daripada interaksi tamadun jepun telah menyebabkan Sistem ekonomi bebas ditukar kepada sistem ekonomi kawalan. Perdagangan dengan dunia luar terputus.  Jepun tidak menggalakkan sebarang urusan perdagangan.  Perdagangan di antara Singapura dan Pulau Pinang dengan dunia Barat juga telah terputus. Perniagaan dan perdagangan dalam negeri telah dikuasai oleh pihak Jepun.  Jepun hanya berminat mengeksploitasi sumber alam negara kita bagi kepentingan negaranya. Galian besi dan bauksit juga dieksplotasi bagi kegunaan industri dan membuat senjata perang.
Interaksi tamadun jepun yang paling jelas dilihat ialah apabila Jepun menerapkan Dasar Niponisasi iaitu dasar Penjepunan terhadap Tanah Melayu.  Antara dasar yang diterapkan ialah layanan yang berbeza diberikan kepada penduduk tempatan oleh pihak Jepun.  Semua kaum iaitu orang melayu, Cina dan India mengalami penyeksaan, penderitaan, kebuluran, ketakutan dan pengangguran. Layanan yang berbeza ini telah menyebabkan atau mewujudkan permusuhan kaum antara orang Cina dengan orang Melayu.
            Dasar Penjepunan juga dilakukan dalam sistem pendidikan iaitu sekolah-sekolah Inggeris dan Tamil diganti dengan sistem pendidikan Jepun. Sistem pendidikan ini menekankan beberapa aspek seperti pembentukan akhlak dan disiplin taat setia kepada Maharaja Jepun dan kepatuhan kepada kerajaan Jepun.  Selain itu kebudayaan Jepun juga disebarkan melalui sistem pendidikan Jepun. Orang tempatan diajar tentang istiadat dan lagu kebangsaan Jepun iaitu Kimigayo. Lagu ini dinyanyikan pada setiap pagi ketika menghadap matahari terbit.

No comments:

Post a Comment