Seterusnya, kita beralih kepada Interaksi
tamadun india dalam tamadun melayu.
Interaksi kedua-dua tamadun ini telah bermula sejak abad ke-3 SM.
Buktinya, bahan bertulis dari India ada menyebut tentang Malayadvipa yang
bermaksud Semenanjung Melayu. Hasil
daripada interaksi ini, agama Hindu dan Buddha telah disebarkan dan
menjadi pegangan penduduk tempatan yang sebelumnya memegang kepercayaan
animisme. Antara tinggalan pengaruh
ajaran Hindu ialah Candi Bukit Batu Pahat di Lembah Bujang ketika kerajaan
Chola menguasai Kedah.
Hasil daripada interaksi dengan
tamadun melayu telah menyebabkan sistem pemerintahan kita pada hari ini
juga mempunyai unsur-unsur konsep ketuhanan agama Hindu berdasarkan konsep
”Dewaraja”. Kesannya, warisan ini
masih dikekalkan seperti membesarkan keagungan dan kedudukan Raja dalam upacara
pertabalan raja. Struktur masyarakat dalam masyarakat Melayu dahulu juga
telah dipengaruhi oleh sistem kasta. Keadaan ini membawa kepada kemunculan
masyarakat feudal dalam kehidupan masyarakat Melayu. Adat resam dan budaya masyarakat
Melayu juga turut menerima pengaruh daripada agama Hindu iaitu amalan jampi dan
mantera. Ini dapat dilihat daripada golongan bomoh atau dukun ketika melakukan
upacara yang berkenaan. Amalan seperti melenggang perut, bertindik telinga,
bersanding dan berinai serta mencecah garam dan menjejak kaki ke bumi bagi bayi
dalam masyarakat Melayu juga dipengaruhi oleh amalan masyarakat India.
Bahasa adalah unsur yang ketara dipengaruhi oleh interaksi kedua-dua
tamadun ini. Tamadun Melayu menerima pengaruh bahasa Sanskrit yang
diubah sedikit menjadi kosa kata bahasa Melayu. Penemuan Batu Bersurat Talang
Tuwo (684 M) dan Batu Bersurat Karang Berahi (692 M) membuktikan pengaruh
bahasa Sanskrit dalam bahasa Melayu kuno ketika itu. Antara contoh bahasa Sanskrit yang
mempengaruhi bahasa Melayu lama ialah bhakti (bakti), prakara (perkara) dan
vela (bila). Unsur terakhir yang telah
dipengaruhi dalam interaksi ini ialah kesusasteraan. Contohnya,
kesusasteraan Sanskrit seperti Epik Ramayana dan Mahabhrata. Hikayat Seri Rama
telah diinspirasikan daripada Epik Ramayana manakala versi tempatan bagi Epik
Mahabhrata ialah Hikayat Pendawa Lima, Hikayat Pandawa, Hikayat Panda Delima
dan Hikayat Sang Boma.
No comments:
Post a Comment