Tuesday 29 April 2014

FREKUENSI TABURAN TERKUMPUL

Data yang diperolehi semasa menjalankan tinjauan biasanya tidak tersusun dan susah untuk dikaji. Untuk tujuan kajian dan laporan, semua data harus disusun dan dikumpulkan dalam kelas yang tertentu. Contohnya, mengikut jantina, umur, pendapatan, bilangan ahli dalam keluarga, keuntungan dan sebagainya. Hasil mengagihkan data kepada kelas yang berlainan dalam bentuk jadual dinamakan penjadualan. Oleh itu, frekuensi taburan terkumpul adalah satu jadual yang menyusun data-data ke dalam beberapa kelas, iaitu ke dalam kumpulan nilai yang menjelaskan satu ciri data.  Penjadualan membantu menyusun dan mengemas data supaya maklumat lebih mudah untuk difahami.  Penjadualan data merupakan bagaimana pengumpulan maklumat dapat dicantum menjadi satu bahan yang boleh diguna pakai.  Dalam penjadualan ini, terdapat ciri-ciri penjadualan yang baik iaitu:
a)         Sempadan kelas
b)         Bilangan kelas
c)         Lebar kelas
d)         Selang kelas            
e)         Julat

            Sempadan kelas adalah satu nilai yang menyambung dua kelas yang berurutan.  Ia amat penting untuk pengiraan statistik seperti pengiraan nilai median, nilai mod, nilai-nilai sukuan dan untuk membina gambar rajah, histogram dan gambar rajah ogif.  Sempadan kelas dinilai sebagai setengah daripada jumlah had atas suatu kelas dan had bawah kelas selepasnya.  Sebagai contoh untuk kelas 21- 30 dan 31-40, sempadan kelas ialah 1/2 (30+31) = 30.5. 

            Bilangan kelas merupakan satu cara membentuk data dengan mengumpulkanya dalam beberapa kelas yang sama saiz.  Sebahagian ahli statistik berpendapat bahawa bilangan kelas yang sesuai bagi sesuatu kumpulan data bergantung pada bilangan cerapan dalam kumpulan data yang dikumpulkan.  Rumus bagi menganggar bilangan kelas ialah: k = 1 + (3.3) log n
Dengan n sebagai bilangan cerapan. Rumus ini merupakan anggaran dan ada kalanya bilangan kelas yang dinilai dengan rumus masih tidak dapat menampung semua cerapan yang ada.
           
            Lebar kelas ialah jarak di antara sempadan atas dengan sempadan bawah suatu kelas. Nilai lebar kelas dibulatkan kepada integer yang hampir mengikut sistem nombor nyata biasa dan kadang kala bentuk data perlu di ambil kira iaitu sama ada data mempunyai nilai yang besar atau kecil. Lebar kelas (L) selalunya diukur dengan rumus:  L =   julat
                                     Bilangan kelas

            Data terkumpul selang kelas ialah data yang dikumpul dalam satu jadual kekerapan yang berselang kelas. Kelas seperti 21-30, 31-40 dinamakan sebagai selang kelas.  Nombor 21 dan 31 ialah had bawah kelas. Kelas atau selangnya mempunyai maksud yang sama.  Untuk keseragaman, tetapkan nilai cerapan yang terkecil sebagai had bawah selang kelas pertama. 

            Julat bagi data tak terkumpul merupakan beza antara nilai cerapan terbesar dengan nilai cerapan terkecil.  Julat bagi data terkumpul ialah beza antara sempadan atas kelas terakhir dengan sempadan bawah kelas pertama.

       Kekerapan melonggok “kurang daripada” bagi sesuatu kelas merupakan jumlah kekerapan bagi kelas-kelas sebelumnya.  Kekerapan melonggok “lebih daripada” bagi sesuatu kelas merupakan jumlah kekerapan bagi kelas-kelas selepasnya.

            Data kuantitatif dalam bentuk terkumpul boleh dipamerkan dengan histogram, poligon kekerapan dan ogif. Histogram ialah penyajian data dengan menggunakan carta palang bagi taburan kekerapan data kuantitatif. Untuk melakar histogram perlu diketahui bilangan kelas, lebar kelas, selang kelas, sempadan kelas serta kekerapan atau kekerapan realitif sesuatu kelas.


No comments:

Post a Comment