ISU PENDIDIKAN AWAL DI
MALAYSIA,
ADAKAH IA PENJANA KEPADA
PEMBANGUNAN MODAL INSAN BERKUALITI?
Suatu ketika
dahulu, tidak ramai dalam kalangan ibu bapa yang dengan ''rela hati'' akan
menghantar anak mereka mendapatkan pendidikan awal kerana beranggapan ia tiada
satu kewajaran. Bagi mereka, masa kanak-kanak itu lebih sesuai diberi kebebasan
dengan bermain sepenuhnya ekoran dengan menyimpulkan dunia pembelajaran hanya
akan bermula sebaik sahaja anjakan komuniti comel ini mencecah umur lima atau
enam tahun. Namun rasionalnya, apa
salahnya kanak-kanak ini bermain kerana sebaik sahaja melangkah ke alam
persekolahan, masa dan aktiviti mereka akan dipenuhi dengan kalendar akademik
pula.
Sesetengah ibu bapa berfikiran sedemikian mungkin berpunca
daripada kekangan informasi, pendedahan mengenai kepentingan pendidikan awal
atau prasekolah. Bagaimanapun, itu semua
sudah menjadi satu lipatan sejarah mentaliti manusia. Sejajar dengan pelbagai paradigma dan
pengenalan kepada dunia tanpa persempadanan, pusat prasekolah kini meriah
diwujudkan atas peningkatan permintaan.
Tidak kiralah bertunjangkan pengendalian kerajaan mahupun
swasta, ibu bapa pada hari ini sudah mula ''celik hati, mata'' akan kepentingan
pendidikan awal. Namun begitu,
pendidikan awal yang dilihat sebagai satu platform pengaktifan nilai intelektual
kanak-kanak ini bukankah sedikit sebanyak menidakkan masa riang mereka sekali
gus membebani komuniti comel ini dengan tekanan pembelajaran pada waktu yang
sangat muda.
BELAJAR MELALUI PERMAINAN (''LEARN THROUGH
PLAY'')
Kalau dipanjangkan persoalan ini kepada ibu bapa, semestinya hadiah
yang tidak ternilai harganya adalah dengan melihat potensi anak kecil mereka
dalam menerokai dunia baru perkembangan minda menunjukkan kesan yang positif. Ibu bapa mana yang tidak terukir senyumannya
apabila melihat minda dan tutur kata bibir comel anak mereka begitu pantas
menguasai pembacaan, pengiraan serta penulisan dengan baik hasil daripada
pendidikan awal.
Ibarat kata peribahasa lama melentur buluh biarlah
daripada rebungnya. Begitu jugalah
dengan minda manusia ini yang mana proses pengintelektualan adalah sebaiknya
dimulakan sejak awal dan tiada istilah ''pembebanan'' mahupun ''penekanan''.
Pada masa yang sama, pusat pendidikan awal seperti tadika
yang membuka pintu gerbangnya kepada kanak-kanak berusia empat tahun ataupun
taska sejak daripada umur dua tahun tidaklah dipenuhi dengan rutin alam
pembelajaran yang membosankan. Kaedah
penerokaan ilmu disesuaikan dengan peringkat umur serta pelbagai elemen menarik
dan terkini bagi menarik minat anak kecil ini untuk belajar dan sebagai asas
kukuh bagi memudahkan mereka menerima pendidikan formal di sekolah rendah
nanti.
PERSOALANNYA, ADAKAH PENDIDIKAN AWAL DILIHAT SESUATU
YANG PENTING?
Pendidikan awal tidaklah sekadar menjurus kepada proses
pengintelektualan minda semata-mata atau dalam erti kata lain menjadikan anak
mereka seorang pencinta buku sahaja.
Malahan, ia adalah suatu agen penjana untuk melahirkan generasi yang
benar-benar dilengkapi dengan keperluan melangkah status negara maju merangkumi
penguasaan komunikasi yang baik, pemikiran kreatif, analitikal dan
inovatif. Pelbagai kajian telah dijalankan
bagi membuktikan kebenaran ini. Antaranya, satu kajian di United Kingdom
membuktikan bagaimana kanak-kanak yang menerima pendidikan awal berkualiti
selama dua tahun mampu menghasilkan kadar rangsangan enam bulan kepada
prestasinya pada usia tujuh tahun.
Menurut Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Prof Tan Sri Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin (2013), lingkungan anak yang
berusia bawah 5 tahun adalah sangat penting kerana kajian menunjukkan bagaimana
persekitaran emosi, fizikal dan intelek yang didedahkan kepada kanak-kanak pada
tahun awal kehidupan mereka memberi kesan yang cukup mendalam terhadap cara
otak berkembang. Justeru, tidak hairanlah
apabila ramai ibu bapa hari ini menjadikan penghantaran anak ke prasekolah
sebagai perkara utama dalam proses tumbesaran dan didikan anak mereka.
BAGAIMANAKAH PENDIDIKAN AWAL DILIHAT DALAM
MEMBANTU PEMBENTUKAN MODAL INSAN?
Biarpun begitu, tidak ramai ibu bapa yang menyedari bahawa
pelaburan jangka panjang ini iaitu dengan menghantar anak-anak ke prasekolah
juga sebenarnya mampu menerapkan elemen murni dalam sahsiah kanak-kanak. Bagi saya, pembangunan modal insan dengan
nilai-nilai kekayaan masyarakat timur semenjak awal dalam keperibadian diri
anak dapat dijadikan sebagai ''benteng'' daripada mudah terjerumus dengan pelbagai
gejala sosial. Hal ini dibuktikan dengan
scenario pada hari ini yang membolehkan pelbagai budaya diasimilasikan dalam
kehidupan masyarakat tanpa adanya erti segan dan silu. Cabaran hebat ini menuntut kepada kepentingan
pendidikan agama, hubungan sesama bangsa dan nilai-nilai murni lain.
PUSAT PENDIDIKAN AWAL MANAKAH YANG BERKUALITI?
Akan tetapi, timbul pula persoalan pusat pendidikan awal manakah
yang berkualiti? Penguraian kesulitan
ini sedikit sebanyak menerbitkan sikap ''cerewet'' dalam sanubari ibu bapa yang
tercetus hasil daripada keinginan hanya yang terbaik dan berkualiti sahaja
diberi kepada anak mereka. Lantas,
mereka membandingkan reputasi antara tadika di bawah kendalian kerajaan atau
swasta sebelum pemilihan dilakukan.
Namun demikian, pengenalan program Permata Negara hasil
ilham isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor telah membawa ''sinar
baru'' dalam dunia pendidikan dan penjagaan awal kanak-kanak. Berteraskan kepada tema ''Setiap Anak Permata
Negara'', program yang diperkenalkan pada tahun 2007 ini menyasarkan golongan
kurang bernasib baik, kumpulan luar bandar dan miskin bandar, selain memberi keutamaan
kepada individu daripada keluarga berpendapatan isi rumah kurang RM1,500
sebulan. Dengan adanya Permata Negara,
kesedaran tentang pendidikan awal kian meningkat dan kini, pendidikan awal
telah menjadi satu perkara yang penting dalam negara kita.
SEJAUH MANAKAH KEBERKESANAN PROGRAM PERMATA
NEGARA?
Sebenarnya, program permata negara adalah bersifat holistik serta
menerapkan pembelajaran yang menyeronokkan hasil adaptasi daripada model Pen
Green Centre, iaitu sebuah program di Corby, England yang kemudian disesuaikan pula
dengan budaya masyarakat setempat. Mereka telah didedahkan dengan teknik
pembelajaran berkonsepkan eksperimen, penerokaan, pengalaman dan interaksi
sosial. Apa yang menjadikan program ini
istimewa ialah, program Permata Negara menunjukkan keberkesanannya dalam
melahirkan atau membangunkan modal insan kanak-kanak menerusi lima pecahan di
bawah program berkenaan iaitu Permata Negara, Permata Pintar, Permata Seni,
Permata Insan dan Permata Memperkasakan Remaja.
Hal ini dapat dilihat apabila program ini berjaya mewujudkan lebih 50
Pusat Anak Permata Negara dan pada masa yang sama, sebanyak 654 taman asuhan
kanak-kanak (Taska) seluruh negara kini telah mengguna pakai kurikulum Permata
Negara.
Melihat kepada keberkesanan Permata Negara, ia kini
didokumentasikan dalam bentuk ''coffee table book'' bertajuk ''Setiap Anak
Permata Negara'' dan boleh dijadikan sumber inspirasi terutama kepada ibu bapa
mengenai kepentingan pendidikan awal. Mengenai
kejayaan program Permata negara yang dinaungi Rosmah, buku setebal 180 halaman,
yang kini berada dalam pasaran, boleh didapati dalam versi bahasa Melayu dan
Inggeris dengan memuatkan koleksi gambar dan teks perjalanan program berkenaan.
Rosmah menegaskan bahawa pendidikan anak adalah satu
pelaburan bijak bersifat jangka panjang khususnya bagi membina modal insan
berkualiti untuk pembangunan berterusan sesebuah negara. Sememangnya, anak adalah aset yang amat
berharga. Tanpa didikan sempurna, tidak mungkin anak-anak ini berupaya menjadi
agenda pembangunan negara. Justeru,
mendidik anak dengan betul adalah perkara yang mesti kita laksanakan, bukan
sekadar untuk kebaikan mereka, tetapi juga demi kepentingan masa depan negara.
No comments:
Post a Comment