Berdasarkan
kefahaman saya mengenai falsafah pendidikan guru, Falsafah Pendidikan Guru(FPG)
telah digubal bertujuan sebagai panduan bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK). FPG telah menjelaskan jenis guru yang diperlukan oleh negara
kita. Antara perkara yang terkandung di dalam FPG ialah “guru yang
berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung
aspirasi negara serta menyanjung warisan budaya negara, menjamin perkembangan
individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik,
progresif dan berdisiplin”.
Berdasarkan
kenyataan diatas, pentingnya guru berusaha kearah merealisasikan FPG. Saya melihat kewujudan institusi pendidikan
guru cukup berperanan untuk melahirkan guru-guru sesuai dengan apa yang
terkandung dalam FPG. Hal ini bertujuan bagi
mendidik dan melahirkan anak bangsa yang cemerlang berlandaskan kepada Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
Kesan besar FPG terhadap sistem
pendidikan negara yang boleh saya lihat ialah sememangnya FPG telah menyatakankan
ciri-ciri guru yg diperlukan bagi memenuhi aspirasi negara dan Wawasan 2020.
Justeru, pentingnya guru mempunyai akauntabiliti yang tinggi terhadap murid, ibu
bapa, masyarakat dan negara bagi memastikan sistem penyampaian ilmu, kemahiran
dan nilai menjadi lebih berkesan.
Sebagai
rumusan, maka ternyata peranan utama yang dimainkan oleh para pendidik amat
besar dalam merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Justeru, amat
penting bagi kita untuk turut sama berganding bahu dalam usaha merealisasikan
perkara-perkara yang terkandung dalam FPG. Satu perkara yang jelas boleh
dilihat dalam falsafah pendidikan guru ini ialah guru disifatkan sebagai role
model dan teladan bagi golongan murid. Bertitik tolak daripada itu, guru
hendaklah mempunyai sahsiah dan akhlak yang baik. Hal ini kerana, guru merupakan satu indikator
terbaik yang boleh dijadikan role model bagi masyarakat untuk melahirkan dan
mewujudkan masyarakat yang mempunyai nilai-nilai kesantunan dan moral yang
tinggi.
No comments:
Post a Comment