Tuesday 24 September 2013

GURU SEBAGAI SATU PROFESION




Menurut kefahaman saya, perguruan merupakan suatu bidang yang berkaitan dengan guru yang mengajar atau melaksanakan pengajaran di sekolah atau di institut-institut pendidikan lain untuk menyampaikan ilmu kepada anak murid atau masyarakat. 

            Sesetengah masyarakat masih lagi menganggap profesion perguruan bukanlah suatu pekerjaan yang profesional. Hal Ini kerana ramai di kalangan individu yang terbabit memikirkan bahawa profesion keguruan ini tidak ‘seglamour’ pentadbir, eksekutif firma-firma, akauntan, doktor perubatan ataupun peguam. Mereka juga seringkali menganggap kerja ini sebagai ‘pilihan terakhir’ dan ‘terpaksa’.

      Antara faktor yang menyebabkan timbulnya sebab mengapa mereka mempertikaikannya ialah mereka menganggap pekerjaan tersebut merupakan pekerjaan biasa yang boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja. Mereka masih terpengaruh dengan keadaan lampau di mana seseorang yang telah tamat darjah enam boleh menjadi guru.  Wujudnya guru pengganti semasa seorang guru sedang cuti bersalin juga adalah satu sebab yang mendorong mereka mengatakan bahawa pekerjaan guru bukanlah satu pekerjaan yang profesional. 

            Namun, pada pandangan saya, jawatan guru adalah sememangnya layak dianggap satu pekerjaan profesional.  Hal ini tidak boleh dipertikaikan lagi kerana, ciri-ciri pekerjaan ini banyak mengandungi ciri-ciri sebuah pekerjaan yang profesional.  Hal ini boleh dirujuk melalui kenyataan Noriati A.Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah (2010).  Mereka menyatakan bahawa aspek keguruan dianggap sebagai satu profesion apabila guru memperoleh pengetahuan atau kemahiran melalui latihan dalam suatu tempoh masa yang panjang, meningkatkan profesionalisme, komited kepada klien dan mempunyai kuasa autonomi dalam membuat keputusan.
           
            Mungkin sesetengah orang yang tidak terlibat dalam profesion ini menganggap pekerjaan ini tidak profesional kerana tugas guru hanya mengajar sahaja.  Namun, sekiranya mereka terlibat secara langsung dalam pekerjaan ini, barulah mereka sedar bahawa seorang guru bukan hanya perlu mengajar, tetapi perlu juga melakukan banyak tugas lain yang bukannya senang untuk dilakukan oleh orang yang tidak berpengalaman.                                   
                   
            Dalam konteks perguruan, etika yang dipegang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia ialah “Tatasusila Profesion Keguruan”.  Etika inilah yang menjadi garis panduan dan dasar yang harus dipatuhi oleh semua kakitangan perguruan. Seseorang yang melanggar etika tersebut akan dikenakan tindakan tatatertib dan akan dikenakan hukuman sewajarnya.                              
                        
            Bertitik tolak daripada itu, sekiranya kita hendak meningkatkan taraf profesionalisme keguruan, seseorang guru itu haruslah lebih bersedia terlebih dahulu. Kesediaan tersebut adalah dari segi memahami tanggungjawab sebenar seorang guru, mematuhi tatasusila dan sedia menerima segala perubahan. Sifat-sifat diri seperti itulah yang akan mewujudkan pemahaman tatasusila dan seterusnya dapat melahirkan seorang guru yang berkualiti dan seterusnya dapat meningkatkan taraf profesionalisme keguruan.  

            Sebagai seorang pendidik, kita haruslah dilengkapi dengan ilmu pengetahuan yang dinamik. Oleh itu, setiap guru haruslah menambahkan ilmunya melalui pembelajaran sepanjang hayat untuk disebarkan kepada para pelajar.  Guru harus memahami dan menghayati tugasnya yang menghendaki agar kita bertanggungjawab terhadap tugas-tugas lain juga selain daripada mengajar. Oleh itu, guru haruslah sentiasa belajar memahami tugas-tugasnya.

            Guru juga perlu mengamalkan prinsip-prinsip pembelajaran sepanjang hayat agar sentiasa dapat mempertingkatkan mutu kehidupan dan dapat membentuk individu yang berfikiran rasional, inovatif, kreatif dan mempunyai daya tahan fizikal dan mental.  Selain menjadi sumber maklumat kepada para pelajar, guru juga menjadi bahan rujukan rakan setugas dan juga ibu bapa. Oleh itu, guru perlu mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat agar dapat memahami budaya ilmu yang akan diterapkan kepada para pelajar.

            Bagi mempertingkatkan tahap profesionalisme perguruan, banyak cara yang boleh dilaksanakan.  Antaranya ialah dengan menghadiri Kursus Peningkatan Profesionalisme Keguruan.  Kemahiran ikhtisas seperti ini adalah sangat penting bagi setiap guru kerana ianya akan mendorong dan membantu guru dalam menyampaikan pengajaran kepada para pelajar.  Bagi memperkembangkan lagi kemahiran, guru adalah amat digalakkan untuk mengikuti kursus-kursus peningkatan profesionalisme yang dianjurkan oleh jabatan.  Kursus-kursus tersebut termasuklah juga Kursus Dalam Perkhidmatan dan Kursus Dalaman. 

            Guru yang baik perlu melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran serta peka terhadap perkembangan pendidikan terkini.  Mereka harus sentiasa memperkembangkan ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa mengikut perkembangan zaman. Setiap guru juga perlu bersedia menerima sebarang perubahan sistem pendidikan agar pengetahuannya selari dengan keperluan masa kini.

            Pembelajaran sepanjang hayat membolehkan ilmu seseorang guru itu lebih dinamik.  Ilmu pengetahuan akan membolehkan guru menyampaikan banyak maklumat kepada pelajar. Hal Ini pastinya akan mewujudkan keyakinan dan kebolehpercayaan pelajar terhadap seseorang guru.

            Sebagai kesimpulannya, pada pendapat saya, kesedaran terhadap akauntabiliti akan menjadikan seseorang guru itu lebih bertanggungjawab dalam menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepadanya.  Oleh itu, perkara ini perlulah dihayati oleh semua guru di negara ini.  Sekiranya seseorang guru itu mengabaikan akauntabilitinya, maka pastinya tanggungjawab yang diamanahkan sukar untuk dilaksanakan dengan baik.  Hal ini pastinya membawa kepada kegagalan dalam melahirkan pelajar sebagai insane yang benar-benar lengkap dari segi ilmu dan peribadi yang baik. Hal tersebut haruslah dielakkan kerana ianya hanya akan menjatuhkan martabat profesionalisme keguruan negara kita.

No comments:

Post a Comment