Tuesday 24 September 2013

FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN




"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."

            Merujuk kepada falsafah diatas, saya telah menganalisis dan mendapati bahawa falsafah pendidikan telah menjadi panduan bagi semua aktiviti yang berbentuk pendidikan di Malaysia. Oleh itu, dengan adanya FPK, sistem pendidikan negara kita boleh dijadikan sebagai batu asas bagi membentuk sistem pendidikan yang bermula daripada peringkat yang paling rendah hingga kepada peringkat tertinggi dengan satu hala tuju yang berwawasan dan berprinsip untuk direalisasikan.

            Tujuan dan matlamat pendidikan untuk individu dan negara telah dijelaskan dalam FPK yang mana kedua-duanya mempunyai keselarasan, iaitu untuk melahirkan insan yang berilmu, berakhlak mulia dan bertanggungjawab yang juga akan menjadi seorang warganegara yang baik. Oleh sebab itu, untuk menjayakan hasrat dan cita-cita negara, pendidikan menjadi proses asas dan yang paling utama dalam pembinaan insan yang baik seimbang dalam semua aspek.

            Tuntasnya, pendidikan merupakan satu proses dan aktiviti yang berterusan sepanjang hayat.  Hal ini kerana manusia sentiasa memerlukan ilmu dan sentiasa melalui proses belajar sepanjang hayatnya.  Malah, FPK juga mengambil kira dari sudut individu itu dalam beberapa lapisan pertalian atau perhubungan. Hal ini kerana, pendidikan bukan sahaja untuk membangun dan membawa kesejahteraan diri kepada individu semata-mata.  Sebaliknya, ia sebenarnya bermula dengan hubungan individu berkenaan melalui dengan keluarga, meluas kepada masyarakat dan seterusnya membawa keterlibatan kepada negara itu sendiri.    

No comments:

Post a Comment