"Pendidikan di
Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,
masyarakat dan negara."
Merujuk kepada falsafah diatas, saya telah menganalisis dan mendapati bahawa falsafah pendidikan telah menjadi panduan bagi semua aktiviti yang berbentuk pendidikan di Malaysia. Oleh itu, dengan adanya FPK, sistem pendidikan negara kita boleh dijadikan sebagai batu asas bagi membentuk sistem pendidikan yang bermula daripada peringkat yang paling rendah hingga kepada peringkat tertinggi dengan satu hala tuju yang berwawasan dan berprinsip untuk direalisasikan.
Tujuan
dan matlamat pendidikan untuk individu dan negara telah dijelaskan dalam FPK
yang mana kedua-duanya mempunyai keselarasan, iaitu untuk melahirkan insan yang
berilmu, berakhlak mulia dan bertanggungjawab yang juga akan menjadi seorang
warganegara yang baik. Oleh sebab itu, untuk menjayakan hasrat dan cita-cita negara,
pendidikan menjadi proses asas dan yang paling utama dalam pembinaan insan yang
baik seimbang dalam semua aspek.
No comments:
Post a Comment