Tuesday, 24 September 2013

Gejala sosial dengan merujuk kepada tahap kompetensi kecerdasan emosi semua pihak yang terlibat.

Pelbagai gejala sosial daripada isu-isu keganasan hinggalah isu-isu sekolah dan keluarga menjadikan masyarakat dunia sudah hilang “kemanusiaannya”.  Bahaskan pernyataan ini dengan merujuk kepada tahap kompetensi kecerdasan  emosi semua pihak yang terlibat.



Jadual 1 : Pihak yang terlibat dalam Isu Buli Di Sekolah dan
Kompetensi Kecerdasan Emosi Bagi Pihak Yang Terlibat

ISU BULI DI SEKOLAH

Sejak akhir-akhir ini, kes buli semakin hangat disiarkan di dada-dada akhbar, televisyen, mahupun media sosial seperti Facebook dan Twitter.  Persoalannya, di manakah nilai kemanusiaan yang ada pada masyarakat kita yang hanya menuding jari bagi pihak yang terlibat.  Namun, hanya diam membisu tidak mengambil langkah bagi membendung kes buli ini sehingga ke akar umbi.  Justeru, siapakah pihak yang terlibat dalam situasi ini dan bagaimanakah kompetensi kecerdasan emosi dapat membantu mengelakkan kes ini daripada terus menerus berlaku?

      Merujuk kepada jadual 1 dia atas, pihak yang terlibat dalam kes buli disekolah ialah pembuli, orang yang dibuli, pihak sekolah dan ibu bapa.  Saya telah menyenaraikan pihak yang terlibat dalam kes buli diatas mengikut kesesuaian kompetensi kecerdasan emosi yang berkaitan.  Justeru, saya akan menerangkan keempat-empat pihak yang terlibat ini beserta dengan ciri-ciri kompetensi yang terlibat.



Ciri-ciri Kesedaran Kendiri yang didapati ada pada pembuli.

Kesedaran Emosi

Jika dilihat dari sudut kesedaran emosi, sememangnya pembuli harus sedar bahawa emosinya haruslah dikawal dan dia tidak sepatutnya melepaskan tekanan yang ada pada dirinya dengan membuli pelajar lain.  Hal ini kerana, tingkah laku yang buruk iaitu dengan membuli pelajar lain hanya akan memburukkan lagi keadaan emosinya sehingga boleh membawa kecederaan dari segi fizikal mahupun mental terhadap pelajar yang telah dibuli.  Jadi, pentingnya kesedaran emosi dalam diri pembuli supaya dia dapat mengenal emosinya dan seterusnya dapat mengubah tingkah lakunya.  

Kesedaran Ketepatan Kendiri

Dari segi kesedaran ketepatan kendiri pula, pembuli seharusnya berupaya membuat keputusan yang tepat samada dia perlu melakukan perlakuannya dengan membuli orang lain atau tidak.  Maka, perlunya dia mempunyai kemahiran berfikir disini supaya keputusan yang dibuat dapat dilakukan dengan tepat.  Dia juga harus menerima hakikat bahawa apa yang dia buat memang boleh membawa mudarat pada pelajar yang dibulinya.  Malah, ia secara tidak langsung turut membawa kesan yang negatif terhadap dirinya.

Keyakinan Diri

Tujuan pembuli membuli pelajar lain dilihat sebagai sebab untuk membuktikan dirinya lebih kuat daripada pelajar lain.  Dia tidak yakin sekiranya dengan tidak membuli, pelajar lain akan menghormatinya.  Oleh sebab itu, keyakinan diri adalah sangat penting supaya seseorang pelajar tidak melibatkan diri dengan kes pembulian.  Hal ini kerana dengan keyakinan diri, seseorang pelajar akan bersifat baik dan menghormati pelajar yang lain tanpa perlu membuli orang lain.

 Penghormatan Kendiri
 
Sifat penghormatan kendiri ini adalah sangat penting kepada pembuli supaya ia menghargai dirinya untuk membuat sesuatu yang baik untuk dirinya.  Namun, apa yang menjadi masalah kepada seorang pembuli ialah, dia tidak berupaya mengormati dirinya sehingga membuat sesuatu yang boleh membawa impak yang negatif pada dirinya dan juga pelajar lain yang telah dibuli.  Pentingya penghormatan kendiri adalah supaya dia melahirkan rasa hormat pada dirinya sebagaimana dia ingin dihormati oleh pelajar yang lain.

Kesejahteraan

Sifat kesejahteraan seperti sering riang, gembira dan optimistik lahir apabila seseorang pelajar menjalani kehidupan yang bahagia bersama keluarga dan juga bersama orang yang berada  disekelilingnya.  Namun, jika kehidupan seseorang pelajar tersebut sering dihadapi dengan masalah seperti ibu bapanya sering bergaduh, ianya akan membawa tekanan kepada emosi seseorang pelajar sehingga dia cuba untuk membuli pelajar lain untuk melepaskan stres yang dihadapinya semasa dirumah.  Inilah yang menjadi sebab mengapa seseorang pelajar bertindak untuk membuli orang lain lantaran kurangnya elemen kesejahteraan yang ada pada keluarganya.

 Ciri-ciri Pengurusan Kendiri yang didapati ada pada orang yang dibuli.
 
Kawalan Emosi Kendiri

Orang yang dibuli sepatutnya mempunyai kawalan emosi kendiri.  Hal ini kerana melalui elemen ini, dia akan dapat mengawal emosi dan perasaannya dari terus menerus berada dalam ketakutan tanpa membuat apa-apa untuk menyelesaikan masalah yang melanda dirinya.  Hal ini akan menjadikan dia lebih tenang dalam menghadapi tekanan sehingga boleh membuat keputusan yang wajar dalam menghadapi situasi yang sebegini.

Kebolehpercayaan

Melalui komponen kebolehpercayaan, orang yang dibuli seharusnya meletakkan kepercayaan pada dirinya bahawa kes buli adalah sesuatu yang boleh diselesaikan.  Hal ini akan menjadikan dia lebih yakin untuk menghadapi masalah ini sehingga meletakkan kepercayaan yang tinggi kepada pihak sekolah seperti kaunselor atau ibu bapa bagi membantu menyelesaikan masalah buli yang dia hadapi sepanjang dia berada disekolah.

Daya Usaha

Orang yang mempunyai daya usaha akan kerap menggunakan pemikiran secara kritis dan kreatif.  Justeru, pentingnya orang yang dibuli ini menggunakan pemikiran secara kritis dan kreatif untuk menyelesaikan masalah yang membelenggu dirinya.  Hal ini akan menjadikan dia lebih berusaha dan berupaya untuk menyelesaikan masalah yang ada pada dirinya sehingga tidak membiarkan sahaja perlakuan pembuli yang berterusan daripada membulinya

Inisiatif

Sifat inisiatif patut ada pada diri orang yang dibuli supaya dia boleh memikirkan jalan untuk keluar dari lembah pembulian oleh pelajar yang membuli.  Nilai inisiatif akan mengajar dia untuk berusaha bagi menyelesaikan masalah yang sering dia hadapi disekolah bagi menjamin kehidupan yang lebih baik semasa berada di sekolah.  Hal ini pastinya dapat membawa dia kembali menjalani hidup sebagai seorang pelajar yang normal yang pergi ke sekolah untuk belajar, bukannya untuk dibuli oleh pelajar lain.

Optimis

Sifat optimis juga adalah sangat penting yang perlu ada pada orang yang dibuli.  Hal ini kerana jika dia tiada nilai optimis, dia akan merasakan masalahnya tidak akan dapat diselesaikan.  Hal ini akan menjadikan dia hidup dalam ketakutan semasa menjalani hidup disekolah.  Oleh yang demikian, pentingnya nilai optimis dalam kehidupan orang dibuli supaya dia akan memikirkan bahawa semua masalah ada penyelesaiannya.  Hal ini akan menjadikan dia lebih yakin pada dirinya untuk melaporkan tindakan yang sebetulnya terhadap ibu bapa, pihak sekolah dan sebagainya.

Merujuk kepada jadual 3 diatas, pihak yang terlibat dalam kompetensi sosial ialah pembuli dan orang yang di buli.

Ciri-ciri Kesedaran sosial yang didapati ada pada pihak sekolah

Empati

Sifat empati adalah suatu perasaan yang amat penting kerana dengannya pihak sekolah terutamanya seseorang guru boleh menyelami perasaan pelajarnya samada yang menjadi pembuli atau orang yang dibuli.  Hal ini kerana, guru perlu faham situasi pelajar yang membuli.  Mungkin dia mempunyai masalah keluarga dirumah seperti ibu bapanya sering bergaduh dan sebagainya.  Nilai empati ini penting supaya guru boleh mengambil tindakan yang sewajarnya dan tidak membuat keputusan terburu-buru dengan mengenakan hukuman serta merta tanpa mengetahui situasi sebenar seorang pelajar.

Membangun Individu 

Pihak sekolah seharusnya bersifat sebagai pihak yang membangun individu.  Hal ini kerana pihak sekolah berupaya membantu mengelakkan pelajar daripada melibatkan diri dalam kes buli.  Pentingnya pihak sekolah sebagai satu kelompok yang besar dalam sekolah sebagai tenaga pengajar disamping mendidik pelajar sehingga dapat membangunkan diri setiap pelajar. Hal ini pastinya membawa kepada kelahiran modal insan yang berjaya seperti yang dikehendaki seperti yang diharapkan.

Kesedaran Organisasi

Guru sebagai sebuah organisasi yang besar didalam sekolah seharusnya mempunyai kesedaran dan memandang kes buli sebagai satu masalah serius yang perlu ditangani dengan segera.  Kesedaran organisasi bagi setiap pihak guru pastinya dapat mengelakkan masalah pembulian yang berlaku daripada terus menular.  Hal ini seterusnya membawa kepada kelahiran sekolah yang bebas daripada kes buli jika setiap guru mengambil peranan masing-masing bagi menyelesaikan masalah ini dari terus dari berakar umbi.

Berorientasikan Perkhidmatan

Dalam hal ini, pihak sekolah sememangnya berkhidmat bagi mendidik pelajar menjadi insan yang berguna kepada masyarakat.  Justeru, perkhidmatan yang terbaik haruslah diterjemahkan melalui kepimpinan guru yang melihat kes buli adalah sesuatu yang tidak patut berlaku disekolah.  Hal ini akan menjadikan setiap guru akan menanamkan nilai-nilai murni didalam pengajaran mereka supaya anak didik mereka tidak sesekali melibatkan diri dalam sebarang aktiviti yang tidak sihat seperti membuli pelajar lain.  Perkara ini akan lahir jika setiap guru berperanan bagi memenuhi hasrat kerajaan bagi melahirkan dan mewujudkan sekolah unggul yang bebas dari kes buli.

Melayani Kepelbagaian

Pihak sekolah harus faham bahawa mereka harus bertindak adil terhadap mana-mana pelajar tanpa mengira keturunan, jantina, kedudukan, status ekonomi-sosial, agama dan sebagainya.  Malah setiap guru disekolah hendaklah menghormati pelajar yang datang daripada pelbagai latar belakang dan harus memahami keadaan persekitaran hidup mereka.  Hal ini akan menjadikan seseorang guru itu memahami sebab-sebab seseorang pelajar itu terlibat dengan masalah buli dan seterusnya berupaya berbincang dengan pelajar tersebut untuk tidak membuli pelajar lain.

 Ciri-ciri Kompetensi sosial yang didapati ada pada ibu bapa.
 
Kepimpinan Berinspirasi

Ibu bapa seharusnya mempunyai kepimpinan berinspirasi sehingga boleh menjadi role model kepada anak-anak mereka.  Jika ibu bapa menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak mereka, sudah pasti mereka secara tidak langsung anak mereka akan menjadikan ibu bapa mereka sebagai inspirasi untuk turut jadi seperti mereka.  Hal ini seterusnya akan menjadikan mereka sebagai seorang anak yang patuh akan suruhan ibu bapa sehingga tidak sanggup mengguris perasaan ibu bapa dengan membuli pelajar lain.

Komunikasi

Komunikasi yang baik dilihat sangat penting dalam memastikan wujudnya interaksi yang berkesan antara ibu bapa dan anak-anak.  Hal ini kerana, kadang-kadang, anak-anak inginkan perhatian dan kasih sayang yang secukupnya daripada ibu bapa mereka.  Oleh yang demikian, pentingnya komunikasi yang baik supaya anak tidak rasa terabai sehingga menyebabkan mereka merasa kurang kasih sayang daripada ibu bapa sehingga sanggup membuli pelajar lain.

Pengaruh

Jika dilihat dari sudut pengaruh pula, memang tidak dapat dinafikan betapa besarnya pengaruh ibu bapa dalam mengelakkan kes buli daripada berlaku.  Hal ini kerana besarnya pengaruh mereka sehingga boleh mengubah tingkah laku anak samada menjadi lebih baik atau buruk.  Jadi, pentingnya ibu bapa dalam mempengaruhi anak mereka untuk menunjukkan tingkah laku yang baik semasa disekolah.  Hal ini pastinya dapat menyedarkan anak mereka untuk tidak membuli pelajar yang lain.

Pemangkin Perubahan

Sememangnya ibu bapa berupaya menjadi pemangkin perubahan bagi anak mereka supaya tidak membuli pelajar lain.  Jika ibu bapa menggunakan pendekatan yang boleh menarik anak mereka untuk berubah, hal ini pastinya dapat mengelakkan perkara yang berkaitan dengan buli ini berlaku di sekolah.  Hal ini kerana, ibu bapa adalah golongan yang paling dekat dengan anak mereka semasa dirumah.

Membina Perhubungan

Hubungan antara ibu bapa dan anak adalah penting supaya komunikasi antara anak dan ibu bapa menjadi lebih berkesan.  Sekiranya ibu bapa mengabaikan hubungan dengan anak, sudah pasti anak mereka sukar untuk menerima nasihat.  Hal ini pastinya membawa kesan yang negatif pada anak mereka sehingga mengambil keputusan untuk membuli pelajar lain.

Kerja Berpasukan

Dalam erti kerja berpasukan yang sebenar, ibu bapa dan pihak sekolah haruslah bekerjasama bagi merealisasikan hasrat sekolah dan kerajaan bagi membebaskan setiap sekolah daripada kes buli.  Kerjasama yang erat antara pihak sekolah dengan ibu bapa adalah penting bagi memastikan keberkesanan pihak sekolah dalam mengatasi kes buli daripada terus merebak dalam kalangan pelajar.



No comments:

Post a Comment