Saturday 4 January 2014

Kategori Anak Tak Sah Taraf

1.2 Kategori Anak Tak Sah Taraf

1)  Anak hasil perzinaan

2) Anak yang dilahirkan dari pernikahan yang sah, tetapi telah memenuhi kriteria yang meragukan menyebabkan terjadinya anak tak sah taraf, dan kriteria tersebut ialah;

i)             Lian (perceraian secara menafikan nasab anak yang dikandung)
ii)  Tempoh kandungan yang ditetapkan fuqaha selepas isteri diceraikan atau kematian (kurang 6 bulan selepas pernikahan)
iii)    Suami yang telah disahkan tidak akan dapat menghasilkan anak, tetapi isterinya mengandung.
iv)           Tuan yang tak mahu menuntut nasab anaknya yang dilahirkan oleh hamba wanitanya. Selanjutnya merujuk pada seksyen 111, Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor 2003 berkenaan dengan perkara kesahtarafan anak, ada memperuntukkan sebagaimana di bawah:
Jika seseorang perempuan yang berkahwin dengan seseorang lelaki melahirkan anak lebih daripada enam bulan qamariah dari tarikh perkahwinannya itu, atau dalam masa empat tahun qamariah selepas perkahwinannya itu dibubarkan sama ada oleh sebab kematian lelaki itu atau oleh sebab perceraian, dan perempuan itu pula tidak berkahwin semula maka lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak itu, tetapi lelaki itu boleh, dengan cara lian atau kutukan menafikan anak itu sebagai anaknya di hadapan mahkamah.

            Selanjutnya merujuk pada seksyen 112 enakmen yang sama menyatakan bahawa: Jika anak itu dilahirkan lebih daripada 4 tahun qamariah selepas perkahwinan itu dibubarkan sama ada oleh sebab kematian lelaki itu atau oleh sebab perceraian, lelaki itu tidak boleh disifatkan sebagai bapa anak itu melainkan jika lelaki itu ataumana-mana warisnya menegaskan bahawa anak itu adalah anak lelaki itu. 

            Oleh itu berpandukan pada kedua-dua seksyen ini, maka dari segi undang-undangnya kita dapatlah ditentukan sama ada anak tersebut adalah anak sah taraf atau sebaliknya.

1.3 Peruntukan Bagi Mensabitkan Nasab

Terdapat juga peruntukan tentang kesahtarafan anak dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 yang memperuntukkan tentang siapakah yang dikaitkan sebagai bapa, iaitu: ‘Jika seseorang perempuan yang berkahwin dengan seseorang lelaki melahirkan seorang anak lebih daripada enam bulan qamariah dari tarikh perkahwinannya itu atau dalam masa empat tahun qamariah selepas perkahwinannya itu dibubarkan sama ada oleh sebab perceraian, dan perempuan itu pula tidak berkahwin semula, maka lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak itu, tetapi lelaki itu boleh, dengan cara li’an atau kutukan, menafikan anak itu sebagai anaknya di hadapan mahkamah’.

            Peruntukan ini mengaitkan hubungan bapa dengan anaknya sekiranya anak tersebut lahir dari perkahwinannya dengan seorang wanita selepas enam bulan perkahwinan mengikut tahun hijri atau dalam masa empat tahun selepas perceraian. Anak yang lahir dalam jangka masa yang tersebut dikira sebagai sah tarafnya melainkan si bapa menafikan nasab anak tersebut di mahkamah. Terdapat juga peruntukan lain yang menyatakan tentang anak yang disifatkan tak sah tarafnya, iaitu: ‘Jika anak itu dilahirkan lebih daripada empat tahun qamariah selepas perkahwinan itu dibubarkan sama ada oleh sebab kematian lelaki itu atau oleh sebab perceraian, lelaki itu tidak boleh disifatkan sebagai bapa anak itu melainkan jika lelaki itu atau mana-mana warisnya menegaskan bahawa anak itu adalah anak lelaki itu’. [6]


            Sekiranya seorang anak lahir selepas tamat tempoh ‘iddah,: ‘Jika seorang perempuan, yang tidak berkahwin semula, membuat satu pengakuan bahawa tempoh ‘iddahnya telah tamat, sama ada ‘iddah itu adalah oleh sebab kematian atau perceraian, dan perempuan itu kemudiannya melahirkan seorang anak, maka suami perempuan itu tidak boleh disifatkan sebagai bapa anak itu melainkan jika anak itu telah dilahirkan kurang daripada empat tahun qamariah dari tarikh perkahwinan itu dibubarkan oleh sebab kematian suaminya atau oleh sebab perceraian’.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[6]Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003, seksyen 111, Warta Kerajaan Negeri Selangor No. 10, Jil. 59, [Mufti Sel. 501-3; PU. Sel. AGM. 0007 Jld.2]. 

No comments:

Post a Comment