Monday, 20 May 2013

RIBA

RIBA

*      Bahasa : Ziyadah (tambahan) dan lebihan.
*      Istilah : Pengambilan tambahan dari harga pokok atau modal secara bathil.
*      Syarak : Akad menukarkan satu barang dengan barang lain yang tidak sama banyak dalam pandangan syarak atau ditangguhkan penerimaan kedua-dua atau salah satu daripada kedua-dua barang itu.
*      Transaksi yang dicirikan dengan suatu pernyataan “Beri saya kelonggaran (dalam pelunasan) dan saya akan tambahkan (jumlah pengembaliannya)”.
*      Penjualan dengan penambahan yang terlarang.
*      Penjualan dengan penundaan pembayaran yang terlarang.
*      Penjualan yang dicampuraduk dengan hutang.
*      Penjualan emas dan barang dagangan untuk emas.
*      Pengurangan jumlah sebagai balasan atas penyelesaian yang cepat.
*      Penjualan produk  yang belum sepenuhnya diterima.
*      Penjualan yang dicampuraduk dengan pertukaran wang.
Dalil
*        Riba hukumnya HARAM dan merupakan dosa besar yang sangat dikecam dan dikutuk Allah SWT dan RasulNya SAW. Allah telah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 275:
*     Maksudnya: Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan); dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang kembali (mengambil riba), maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.



JENIS RIBA

1. Riba Fadl (Bayaran Tambahan)

*     Takrif: Jual beli barangan berunsur riba dengan barangan yang sama dan disertakan bayaran tambahan oleh satu pihak.
*         Contoh:
*         Menjual barangan yang berharga RM100 dengan harga RM110
*         Menukar 100 gram emas dengan 110 gram emas, atau dikurangkan atau dilebihkan.
*         Hukum: Haram
*     Urusniaga seperti ini adalah haram berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
*         “ Jangan kamu menjual emas dengan emas kecuali sama dengan sama dan jangan melebihkan yang satu atas yang lain. Jangan kamu menjual perak dengan perak kecuali sama dengan sama dan jangan kamu melebihkan yang satu atas yang lain.”
*     Dalam hadis lain:
*     Dari Abu Hurairah r.a ia berkata: Rasulullah SAW bersabda:
*          “Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, garam dengan garam, perlu sama berat dan tangan dengan tangan. Barangsiapa yang menambah atau meminta tambahan dia telah melakukan riba, orang yang mengambil dan orang yang memberi adalah sama.” (HR Muslim)

2. Riba Qardhi

*     Takrif: Meminjamkan sesuatu dengan syarat ada keuntungan atau tambahan dari orang yang meminjam.
*         Contoh:
*          Si A meminjamkan wang kepada Si B sebanyak RM500 dan B meminta  A mengembalikan wang itu sebanyak RM550.
*         #Tambahan lima puluh ringgit adalah riba qardhi.

3. Riba Nasi’ah (Bayaran Bertangguh)

*     Takrif: jual beli barangan berunsur riba dengan barangan berunsur riba yang lain secara bertangguh dan keduanya mempunyai illah yang sama.
*         Contoh:         
*         Menjual segantang gandum dan dibayar dengan segantang gandum atau segantang barli atau dua gantang barli.
*         Penjual menjual 10 gram emas dan dibayar dengan 10 gram emas atau perak atau dengan nilai tambahan atau dikurangkan.
*         # Dalam tempoh sehari atau lebih kemudian barulah pembayaran dibuat.
*         Hukum: Haram kerana pembayaran tunai berbeza dengan pembayaran bertangguh.
*     Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Abu Sa’id r.a yang bermaksud:
*     “ Jangan kamu menjual barangan yang tiada dengan barangan yang ada.”
*     Dalam hadis lain yang bermaksud:
*     “ Jika barang-barang ini berbeza, juallah mengikut kehendak kamu selagi ia dilakukan tangan dengan tangan (bayaran tunai).

4. Riba Yad Tangan

*     Takrif: Jual beli barangan berunsur riba dengan barangan berunsur riba yang lain dan kedunya mempunyai illah yang sama tanpa disyaratkan tempoh tertentu ketika kontrak tersebut.
*         Contoh:
*         Orang yang membeli kereta, sebelum ia menerima motor tersebut, si penjual tidak boleh menjual kereta tersebut kepada sesiapapun sebab barang yang dibeli dan belum diterima masih dalam ikatan jual-beli yang pertama.
*         Hukum: Haram
*         Hadis daripada Umar r.a:
*         “…kecuali secara ambil dengan ambil.”
*         Berdasarkan hadis ini, jelas menunjukkan penyerahan dan penerimaan wajib dilakukan dalam majlis yang sama.
Hikmah
      Amalan riba riba boleh menyebabkan kemudaratan atau keruntuhan akhlak dan sikap seseorang individu muslim.
      Amalan riba adalah satu amalan yang boleh menyebabkan satu pihak yang lain akan tertindas.
      Amalan riba akan melebarkan jurang antara golongan yang berada dengan golongan yang kurang mampu atau miskin.
      Riba merupakan satu penindasan terhadap orang-orang miskin.
      Amalan riba juga akan menyuburkan sikap malas bekerja dan kurang dinamik.
      Dengan adanya riba, masyarakat hanya akan menjalankan jual beli yang membolehkan mereka mengaut keuntungan dengan cara yang mudah.


Amalan Riba Pada Masa Kini
      Walaupun pengharaman riba telah diharamkan didalam islam,namun masih ramai yang melibatkan diri mereka dengan riba sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.Antara contoh amalan riba pada masa kini ialah:
1) RIBA DALAM PINJAMAN BANK KONVENSIONAL
      Apabila seorang pelanggan datang ke sebuah Bank Konvensional atau sebarang Institusi Kewangan yang tidak menawarkan produk Islam; lalu ingin membuat pinjaman untuk :-
      a- Membeli kereta ( Car Loan )
      b- Membeli rumah ( Home Loan )
      c- Mendapatkan modal syarikat (Term Loan atau Overdraft )
      d- Membeli mesin dan alatan untuk syarikat ( Hire Purchase Loan )
      e- Membuat pinjaman peribadi ( Personal Loan )
      Dalam proses pinjam meminjam di atas, proses pinjam meminjam antara kedua-dua pihak akan dibuat. Sebagai contoh di Bank Konvensional hari ini : atas permintaan si pelanggan B untuk membeli kereta, rumah, mendapatkan modal syarikat atau peribadi, Bank A memberi pinjaman RM 100,000 kepada pelanggan B, bagaimanapun sebagai imbalan balik kepada pihak Bank, mereka akan menetapkan bunga, faedah atau interest sebanyak 8 % (sebagai contoh) daripada jumlah pinjaman itu (RM 8,000) di bawah nama ‘interest' bagi membolehkan pelanggan mendapat wang yang diperlukan.
2)Riba dalam Akaun Simpanan Biasa (Ordinary Saving account).
      Manakala dalam Akaun Simpanan Konvensional (Ordinary Savings Account) pula. Ini kerana bank akan memberikan kadar faedah tetap sekitar 0.1-0.2 %. Dalam keadaan ini, Bank pula dikira meminjam wang dari pelanggan untuk digunakan bagi tujuan pelaburan kecil-kecilan, dan si pelanggan di anggap seolah-olah telah menawarkan pulangan tetap atas pinjaman (simpanan) yang diberikan oleh pelanggan kepada Bank itu,

No comments:

Post a Comment