PENGHANTAR USUL TAFSIR
4.1 Pengenalan Ilmu Al – Tafsir
(a) Bahasa : تَفْسِرا
فَسَّر-يُفَسِّر
(b) Istilah : “ Ilmu untuk memahami kitab Allah,menjelaskan makna serta mengeluarkan hukum dan pengajaran daripada al-Quran” . |
- Usul : kaedah, cabang, bukti dan lain-lain.Tafsir : menerangkan dan menjelaskan sesuatu.
- Al-Zarkasyi : ilmu yang menerangkan makna Al-Quranserta mengeluarkan hukum-hakam & hikmat2nya.
- Usul tafsir : ilmu yang menjelaskan makna-makna ayat al-Quran, kedudukannya, kisah serta asbab nuzul, ayat makiah dan madaniah, muhkam dan mutasyabih, naskh dan mansukh, am khas dan sebagainya mggunakan ungkapan yang sesuai mengikut kadar kemampuan manusia.
- Imam Jalaluddin As-Sayuti : Ilmu yang membahaskan tentang al-Quran dari segi kehujahannya selaras dengan kehendak Allah, sekadar untuk keperluan (kefahaman) manusia
Kepentingan atau objektif mempelajari
ilmu tafsir:
|
Karya-karya utama dalam
pengajian ilmu usul tafsir
- Asbab nuzul : Naskh Mansukh oleh Qatadah al-Sadusi.
- Gharib al-Quran : oleh Abu Bakr al-Sijistani. Majaz al-Quran : ditemui tulisan oleh Abu Udaydah Ma’mar b al-Mutanaanh.
- I’jaz al-Quran : ditemui tulisan oleh al-Rumani,al-Khattabi, al-Mawardi dan Abu Bakr al-Baqillani.
- I’rab al-Quran : Abu Ja’far al-Nuhhas
- Munasabat al-Quran : Abu Ja’far bin al-Zubair, Burhan al-Din al-Baqi.
Ilmu-ilmu
yangdiperlukan oleh seorang pentafsir
- Ilmu bahasa, Ilmu Qiraat, Ilmu Usuluddin, Ilmu Usul fiqh, Ilmu Asbab al-Nuzul IlmuNasikh-Mansukh, Ilmu fiqh Ilmu hadith
Syarat-syarat pentafsir
1. AKIDAH YANG
BENAR.mengelakkan daripada terdorong kepada mazhab-mazhab yang menyeleweng
dengan mengemukakan pentakwilan yang bertentangan dengan akidah yang benar.
2. BERSIH DARIPADA
HAWA NAFSU.
3. MEMPUNYAI
KEAHLIAN DALAM BIDANG HADITH : riwayat dan dirayah, kerana hadith-hadith nabi
merupakan penjelasan dalam menafsirkan ayat-ayat mujmal dan mubham.
4. MEMPUNYAI
PENGETAHUAN YANG LUAS DALAM BIDANG BAHASA DAN ILMU-ILMU YANG BERKAITAN. contohnya
ilmu qiraat, ilmu nahu dan sarf, ulum al-qur’an, ilmu usuluddin, usul fiqh dan
ilmu lain seperti ilmu sosiologi dan antropologi, zologi dan ilmu-ilmu yang
berkaitan dengan maklumat umum seperti sejarah, geografi, saikologi dan
sebagainya.
5. MEMULAKAN TAFSIR
AL-QUR’AN DENGAN AL-QUR’AN ITU SENDIRI, di mana perkara yang diterangkan secara
ringkas di satu tempat dijelaskan secara terperinci di tempat yang lain.
6. MENTAFSIRKAN
AL-QUR’AN DENGAN AL-SUNNAH KERANA AS-SUNNAH adalah penjelas kepada al-qur’an.
7. sekiranya tidak
terdapat tafsiran al-qur’an dari al-sunnah, maka hendaklah MERUJUK KEPADA
PANDANGAN PARA SAHABAT kerana mereka lebih memahami perkara tersebut disebabkan
mereka telah menyaksikan penurunan wahyu dan latar belakangnya.
8. MERUJUK KEPADA
PENDAPAT TABI`IN jika tidak terdapat
tafsiran para sahabat dengan syarat terdapat pada riwayat yang sahih.
9. ilmu mauhibah-
ilmu yang allah s.w.t anugerahkan kepada orang yang mengamalkan ilmunya.
Adab-adab pentafsir
- Ikhlas, Beramal, Berakhlak mulia, Niat yang baik Tujuan yang benar
- Tawadu'(kerana sifat sombong menjadi penghalang kepada dakwah)
- Berani menyampaikan kebenaran
4.2 Sejarah Tafsir Al-quran
Zaman Rasulullah, Sahabat, Tabi’ tabi’in
SEJARAH
TAFSIR ZAMAN RASULULLAH
|
|
SEJARAH
TAFSIR ZAMAN SAHABAT
|
v Setelah
Rasulullah saw wafat, tugas mentafsir al-Quran dipikul oleh sahabat.
Mereka merupakan golongan yang paling arif tentang tafsir.
v Pada zaman ini
juga tiada kitab tafsir yang dibukukan.
v Berikut adalah
antara sahabat yang terkenal dalam bidang tafsir
1.
Khulafa al-Rasyidun 4.Ibn Masud 6. Ibn Abbas 7.Ubayy bin Kaab
2.
Zaid bin Thabit . 5.
Abu Musa
al-Asyari . 7. Abdullah bin
al-Zubayr
3.
Ubayy bin Kaab
Sebab tafsir
kurang pada zaman sahabat
ü Mereka
mentafsirkan al-Quran mengikut suasana dan peristiwa
ü Tahap
penguasaan bahasa yang tinggi
ü Kefahaman
aqidah yang mantap
v Sumber tafsir
pada zaman sahabat ialah:
1.
Al-Quran
Al-Karim 3. Al-hadith
2.
Ijtihad dan
istinbat 4.Sumber dari
ahli kitab
|
SEJARAH
TAFSIR ZAMAN TABI’ TABIIN
|
Kitab tafsir
1
Tafsir al-Saudi 2. Tafsir Ibn Juraij 3. Tafsir Maqatil 4.Tafsir Muhammad
Ibn Ishak
•
Rasulullah dan
sahabat hanya mentafsir ayat-ayat yang sukar difahami.
•
timbul permasalahan
baru yang tidak
pernah wujud pada zaman rasul dan sahabat
•
Kesulitan semakin
meningkat tatkala manusia semakin jauh daripada zaman nabi dan sahabat
•
Ulama’ tafsir
berkesedaran untuk menyempurnakan kekurangan ini demi kebaikan umat islam.
•
Ulama tabi`in menyambung usaha-usaha para sahabat
dalam pentafsiran ayat-ayat al-Quran
•
pentafsiran al-Quran
berkembang pesat.lahir banyak tokoh tafsir.Ekoran daripada perluasan
wilayah kekuasaan Islam, para tabi`in mengambil kesempatan untuk
memperluaskan lagi ilmu pentafsiran al-Quran.
•
Walau bagaimanapun tafsiran
tabi`in tidak dikumpul dalam satu majmu`ah dan tidak tersusun serta bercampur
aduk dengan al-hadith.
|
SEJARAH
TAFSIR ZAMAN SELEPAS TABIIN
|
|
4.3 TAFSIR BI AL MA’THUR
- Al- Ma‘thur adalah Isim Maf’ul berasal daripada perkataan أثرت الحديث أثرا)) dari bab قتل))
- Merujuk kepada al-Quran, Al-Sunnah dan pendapat para sahabat / tabiin.
- Penafsiran al-Quran dengan al-Quran sendiri.
- Penafsiran al-Quran berpandukan hadis sahih.
- Penafsiran al-Quran dengan merujuk kepada riwayat para sahabat memandangkan mereka adalah golongan yang paling mengetahui tentang al-Quran.
Syarat-syarat tafsir bi al mathur
|
SUMBER - SUMBER
Tafsir bi al-Ma‘thur terbahagi kepada empat bahagian:
1.Mentafsir al- Quran dengan al- Quran.
2.Mentafsir al- Quran dengan hadith Rasul.
3.Mentafsir al- Quran dengan pendapat para sahabat.
4.Mentafsir al- Quran dengan pendapat dan pandangan para tabi’in
Tafsir bi al-Ma‘thur terbahagi kepada empat bahagian:
1.Mentafsir al- Quran dengan al- Quran.
2.Mentafsir al- Quran dengan hadith Rasul.
3.Mentafsir al- Quran dengan pendapat para sahabat.
4.Mentafsir al- Quran dengan pendapat dan pandangan para tabi’in
1.
Penafsiran Al-Quran
dengan ayat Al-Quran
|
- Penafsiran al-Quran dengan al-Quran ini terjadi kerana pada al-Quran merangkumi ijaz dan itnab, ijmal dan tabyin, itlaq dan taqyid, umum dan khusus.
- Contohnya firman Allah surah al- Haj ayat 30.dan telah dihalalkan bagi kamu semua binatang ternak, terkecuali yang diterangkan kepadamu keharamannya ditafsirkan dengan al-Quran Surah al Maidah ayat Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah…
- “Demikian pula pada Surah al-Tariq ayat 1 ; وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ Demi langit dan yang datang pada malam hari”.Ditafsirkan dengan surah al- Tariq ayat 3 النَّجْمُ الثَّاقِبُ “(iaitu) bintang yang cahayanya menembus”
- Surah al- Baqarah ayat 37 Kemudian Adam menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, Maka Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang” Ditafsirkan dengan Surat al- A’raf ayat 23 Keduanya berkata: "Ya Tuhan kami, kami Telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya Pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi.”
2.
Penafsiran al-Quran
dengan Hadith
|
- Cara penafsiran ini dikembalikan langsung kepada Nabi ketika beliau masih hidup dan disandarkan pada sunnahnya ketika beliau sudah meninggal, kerana Nabi adalah sebagai bayan (penjelas).
- Contohnya, firman Allah SWT. Surat al- An’am ayat 82 " Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka Itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.”Nabi menafsirkan kata لَظُلْمٌ dengan kata الشِّرْكَ dan penafsiran demikian itu di kuatkan dengan firman Allah SWT. Surat Luqman ayat 13 ; إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar".
- Al-Shatibi, mencontohkan penafsiran al Qur’an dengan Hadith, diantaranya; firman Allah Surat Ali Imran ayat 7
- Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat, Itulah pokok-pokok isi Al quran dan yang lain (ayat-ayat) mutashaabihaat. adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, Maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutashaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta'wilnya,.”
- .Ditafsirkan dengan Hadis;Rasul SAW. Ditanya tentang ayat ini ( Ali Imran ayat 7), beliau menjawab, “ketika kalian melihat orang-orang yang mengikuti sebagian ayat-ayat yang mutashaabihaat daripadanya, maka,merekalah yang disebut Allah, jauhilah mereka.”
3. Penafsiran al-Quran dengan perkataan
sahabat
|
Penafsiran al-Quran dengan bertumpu pada sahabat ini harus memenuhi beberapa hal
1. Pertama,
penafsiran sahabat menggunakan acuan asbab al-nuzul atau penafsiran sahabat itu
tidak ada ruang ra’yu didalamnya. Maka, penafsiran ini hukumnya marfu’ kepada
Nabi SAW. Kerana tidak logik sahabat menafsirkan berdasarkan ra’yunya.
Berdasarkan penafsiran inilah wajib menggunakan tafsiran tersebut tidak boleh
menolaknya.
2. kedua, tafsiran
sahabat yang didalamnya ada ruang ra’yu. Maka, tafsiran tersebut mauquf padanya
selama tidak disandarkan pada rasul SAW. Dalam mensikapi penafsiran ini para
ulama berbeza pendapat, ada yang tidak mewajibkan mengikuti dengan alasan
ijtihadnya sahabat sama nilainya dengan ijtihadnya para mujtahidin lain,
ertinya ada peluang salah dan benar. Sementara ulama lain berpendapat, wajib
mengikutinya dengan alasan ada dugaan sahabat mendengarnya dari Rasul SAW. Dan
apabila mereka menafsirkan dengan ra’yunya maka ra’yu mereka adalah benar,
kerana mereka adalah orang yang paling mengerti dengan kitab Allah.
KARYA KARYA TAFSIR BI AL MA’THUR
1
|
Muhammad bin
Jarir Tabari
محمد بن جرير
الطبري
|
310H
|
جامع البيان في
تفسير القرآن
|
Tafsir Tabari
|
2
|
Ibnu Kastir
أبو الفداء
إسماعيل بن كثير
|
774H
|
تفسير القرآن
العظيم
|
Tafsir Ibnu
Kasthir
|
3
|
Nasr bin
Muhammad Samarqandi
نصر بن محمد
السمرقندي
|
337H
|
بحر العلوم
|
Tafsir
Samarqandi
|
4
|
Ahmad bin
Ibrahim Sta’labi
أحمد بن إبراهيم
الثعلبي
|
427H
|
الكشف والبيان
|
Tafsir Sta’labi
|
5
|
Husain bin
Mas’ud Baghawi
الحسين بن مسعود
البغوي
|
510H
|
معالم التنزيل
|
Tafsir Baghawi
|
6
|
Abdul Haq bin
Ghalib Andulusi
عبد الحق بن
غالب الأندلسي
|
546H
|
المحرر الوجيز
في تفسير الكتاب العزيز
|
Tafsir Ibnu
Atiyyah
|
7
|
Abdul Rahman
bin Muhammad Tsa’alabi
عبد الرحمن بن
محمد الثعالبي
|
876H
|
الجواهر الحسان
في تفسير القرآن
|
Tafsir
Tsa’alabi
|
8
|
Jalaluddin
Suyuti
جلال الدين
السيوطي
|
911H
|
الدر المنثور في
التفسير بالمأثور
|
Tafsir Suyuti
|
1. Tafsir bi al-Ma’thur adalah jenis tafsir yang paling baik. Kerana dalam penafsirannya berlandaskan dengan al-Quran, sunnah dan perkataan sahabat. Akan tetapi, hal tersebut harus disokong dengan sanad yang sahih sampai kepada Rasulullah atau kepada sahabat. Oleh kerana itu, Tafsir bi al-Ma’thur tetap memerlukan penelitian lebih lanjut, sehingga boleh di ketahui kualiti penafsiran tersebut.
4.4 TAFSIR BI AL-RA’YI
- Ø Ialah tafsir yang menggunakan aqal fikiran untuk berijtihad mencari sesuatu maksud ayat al-Quran.
- Ø Menggunakan ilmu yang ada tanpa terikat dengan pandangan sahabat dan para tabi’in.
- Ø Berkembang luas pada zaman Bani ‘Abbasiah
seiring dengan berkembangnya ilmu pengetahuan pada masa itu.
Mengikut Imam Al-Zarkasyi :
- Ø Dinaqalkan dari Rasulullah saw
- Ø Mengambil riwayat yang sahih
- Ø Berpegang dengan bahasa Arab
- Ø Berpegang pada makna yang sesuai dengan bahasa Arab dan syara’.
SYARAT TAFSIR BI RA’YI
|
Imam Al-Suyuti :
Ø Ilmu yang disebutkan tadi adalah merupakan
alat yang perlu dimiliki oleh seseorang ahli tafsir.
Ø Tanpanya, dia terdedah kepada pengaruh hawa
nafsu yang diharamkan.
Ø Contoh :
(خلق
الإنسان من علق) العلق :2
Ø ‘Alaq diterjemahkan segumpal darah beku,
meskipun dalam sighah jama’, mufradnya ialah ‘alaqah.
(يوم
ندعو كل أناس بإمامهم) الإسراء : 71
Ø Imam diterjemahkan ibu-ibu, sebenarnya imam
di sini ialah nabi yang menjadi pemimpin kepada sesuatu umat itu.
4.4 TAFSIR BI AL RAKYI
Menurut Bahasa
Menurut Bahasa
–
Al-ra’yu berasal daripada perkataan ra’a-yara-ra’yan-ru’yatan.
–
Bererti pendapat, pemikiran
tentang dasar sesuatu analogi atau ijtihad.
•
Musa’īd Muslīm ‘Abdullāh
–
menerangkan isi ayat-ayat al-Qur’an dengan bersandarkan kepada kekuatan akal fikiran setelah terlebih
dahulu memahami ilmu bahasa Arab dan pengetahuan terhadap hukum-hukum syariah
sehingga tidak ada yang bertentangan dengan produk tafsir yang dihasilkannya.
Cara
bagi menjauhi oleh seorang mufassir agar tidak salah dan tidak termasuk
pentafsir bi al-ra’yi yang fasid.
- Tidak Menjelaskan maksud Allah Swt. dalam al-Qur’an tanpa memenuhi terlebih dahulu syarat-syarat sebagai seorang mufassir.
- Tidak Melakukan penafsiran seiring dengan dorongan hawa nafsu dan kepentingan peribadi
- Tidak Mencampuri nas nas mutashābihāt yang tidak dapat diketahui kecuali oleh Allah sendiri.
- Tidak Menafsirkan al-Qur’an untuk menyokong mazhab yang fasid.
Kedudukan Tafsir Bi Al-ra’yi
Terdapat dua
pendapat ulama’:
1.
Tidak wajar
mentafsirkan Al-Quran dengan pendapat atau ijtihad. Bagi mereka Al-Quran hanya perlu ditafsirkan dengan sumber
yang ma’thur sahaja.
2.
Harus mentafsirkan al-Quran dengan pendapat atau ijtihad. Ia tidak bermakna mengenepikan sumber-sumber
yang terdahulu yang lebih baik dan sahih, malah ini adalah pilihan
terakhir setelah sumber-sumber asli tidak dapat diperolehi.
Karya-karya Tafsir Bi Al-Ra’yi
|
4.5 TAFSIR SUFI / ISYARI
Ø Menurut ahli sufi, setiap ayat mempunyai makna yang zahir dan batin.
Ø Yang zahir – mudah difahami oleh aqal
Ø Yang batin – mempunyai isyarat-isyarat tersembunyi yang hanya dapat
diketahui oleh ahlinya sahaja.
Ø Menurut Al-Zahabi : menta’wilkan sesuatu ayat dengan
tidak berpandukan kepada kenyataan zahir ayat disebabkan terdapat tanda-tanda
tersembunyi yang hanya diketahui oleh ahli tasauf dan penta’wilan itu mempunyai
titik persamaan dengan maksud zahir ayat.
Ø Contoh :
4. (فلا تجعلوا لله أندادا وأنتم تعلمون) البقرة : 22
Ø Andada di sini bukan hanya merujuk kepada patung-patung berhala, syaitan
atau jiwa sahaja, akan tetapi bermaksud juga nafsu ammarah yang manusia miliki.
5. (إذا جاء نصر الله والفتح ...) النصر : 1-3
Ø Ibn Abbas : Tanda hampirnya ajal Rasulullah saw.
SYARAT TAFSIR SUFI / ISYARI
Ø Tidak bercanggah dengan makna zahir
Ø Perlu disokong dengan bukti syara’
Ø Pentakwilan tidak terlalu asing
Ø Tidak boleh mendakwa pendapatnya shj yang tepat
Ø Dimulakan dengan tafsir makna zahir dahulu
Ø Tidak bercanggah dengan syariqt dan aqal
Karya karya TAFSIR SUFI
- Tafsir Al-Qur’an Al-Azhim, karya Imam At-Tutsuri (w.283 H)
- Haqa’iq At-Tafsir, karya Al-Allamah As-Sulami (w.412 H)
- Arais Al-Bayan fi Haqa’iq Al-Qur’an, karya Imam As-Syirazi (w.606 H).
salam.
ReplyDeletesaya mohon copy beberapa catatan dari artikel ini ye tuan.
email saya : hidinfopw@gmail.com
ReplyDelete