ULUMUL QURAN
2.1 PENGENALAN
ULUM AL QURAN
Ulum : Pengetahuan Al-Quran : Bacaan
Istilah Al-Quran : Kalamullah yang bermukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad
melalui Malaikat Jibril dalam bahasa arab, diriwayatkan secara mutawatir dan
membacanya adalah ibadah, bermula dari surah Al-Fatihah dan berakhir dengan
Surah An-Nas
Ulum Al-Quran : Satu gagasan ilmu yang mengkaji tentang Al-Quran dan perkara yang berkaitan dengannya seperti sejarah penurunan, penulisan dan pengumpulan, asbab nuzul, Al-Makki Wal-Madani, Nasikh Mansukh
Ulum Al-Quran : Satu gagasan ilmu yang mengkaji tentang Al-Quran dan perkara yang berkaitan dengannya seperti sejarah penurunan, penulisan dan pengumpulan, asbab nuzul, Al-Makki Wal-Madani, Nasikh Mansukh
NAMA-NAMA AL QURAN
Al-Kitab –Sebuah Kitab. Berdasarkan firman Allah yang bermaksud “
Alif Lam Mim, inilah kitab (Al-Quran) yang tidak ada sebarang syak
padanya” ( Al-Baqarah: 1-2)
Al-Furqan – Pemisah Antara Yang Hak Dan Batil. Berdasarkan firman Allah
yang bermaksud “ Maha berkat tuhan yang telah
menurunkan Al-Furqan (Al-Quran) kepada hambanya (Muhammad) untuk
menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam” (Al-Furqan:1)
Az-Zikru – Peringatan. Berdasarkan firman Allah swt yang bermaksud “Sesungguhnya
kamilah yang menurunkan Az-Zikru ( Al-Quran) dan kamilah yang
menjaganya” (Al-Hijr : 9)
At-Tanzil – Penurunan. Berdasarkan firman Allas swt yang
bermaksud “Dan sesungguhnya Al-Quran diturunkan oleh Allah Tuhan
sekelian alam” (As-Syu’ara: 192)
PERBEZAAN AL
QURAN DENGAN KITAB SAMAWI YANG LAIN
AL-QURAN
|
KITAB SAMAWI YANG LAIN
|
Isi kandungannya meliputi seluruh aspek
Aqidah, Syariah dan Akhlak
|
Tidak meliputi seluruh aspek kehidupan
|
Diriwayatkan secara mutawatir dan
selamat dari kemungkinan tersilap
|
Tidak diriwayatkan secara mutawatir
dan terdedah kepada penyelewengan dan kesilapan
|
Ajarannya sesuai pada bila-bila masa
dan tempat sehingga hari kiamat
|
Sesuai pada masa dan kawasan tertentu
sahaja
|
Untuk kegunaan seluruh umat manusia
|
Untuk umat tertentu sahaja
|
Dijamin kekal dan terpelihara daripada
diubah sehingga hari kiamat
|
Tidak ada jaminan kekal dan selamat
|
2.2
PENURUNAN AL QURAN
Penurunan Pertama : Dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz
|
Penurunan ini berlaku sekaligus dengan tujuan untuk membuktikan
ketinggian dan kekuasaan Allah SWT. Para Malaikat menyaksikan bahawa
segala perkara yang ditentukan oleh Allah SWT di Luh Mahfuz ini benar
benar berlaku. Pendapat ini disandarkan kepada ayat 21 Dan 22 surah al
Buruj yang berbunyi,
بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مجيد… فِي لَوْحٍ مَحْفُوظ .
“(Sebenarnya apa yang engkau sampaikan kepada
mereka bukanlah syair
atau sihir), bahkan ialah Al-Quran yang tertinggi
kemuliaannya, (Lagi yang
terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Luh
Mahfuz.” (al-Buruj:21-22)
|
HIKMAHNYA
|
merupakan kemuliaan bagi al-Quran itu sendiri kerana tempat tersebut
merupakan semulia-mulia tempat di sisi Allah. Peringkat ini juga perlu kerana
peringkat itu menyempurnakan kewujudan Luh Mahfuz iaitu tempat bagi segala
perancangan yang wujud di alam ini dan al-Quran adalah termasuk di dalam
perancangan Allah ke dunia ini. Penurunan peringkat ini adalah secara
sekaligus.
|
Penurunan kedua : Penurunan al-Quran dari Luh Mahfuz ke Baitul
Izzah di langit dunia:
|
Bukti adanya peringkat penurunan ini ialah firman Allah swt:
Maksudnya : “Sesungguhnya Kami turunkannya (al-Quran) pada malam
Lailatul Qadar.”
(Surah al-Qadar:1)
Begitu juga dengan firman Allah dalam ayat berikut :
Maksudnya : “Sesungguhnya Kami menurunkan ia pada malam yang berkat, sesungguhnya Kami pemberi peringatan kepada manusia.” (Surah ad-Dukhan:3)
Dalam firman Allah yang lain di dalam ayat yang berikut :
Maksudnya : “Bulan (puasa) yang diturunkan di dalamnya al-Quran
yang menjadi petunjuk kepada manusia dan beberapa keterangan dari petunjuk
itu dan membezakan antara yang hak dan yang batil.”
(Surah al-Baqarah:185) |
Penurunan Ketiga : Dari Baitul Izzah kepada Rasulullah s.a.w secara
Beransur-ansur selama 22,23,24 atau 25 tahun
|
Dalil bagi peringkat ini adalah firman Allah dalam ayat
yang berikut :
Maksudnya : “Al-Quran ini Kami turunkan secara beransur-ansur
supaya engkau bacakan kepada manusia dengan cara perlahan-lahan dan Kami
turunkannya sedikit-sedikit.”
(Surah al-Isra’:106) Firman Allah lagi dalam al-Quran :
Maksudnya : “Diturunkan oleh Roh Suci (Jibril a.s). Ke dalam hati
engkau (Ya Muhammad) supaya engkau memberi peringatan.”
(Surah as-Syu’ara:194) Begitu juga firman Allah dalam ayat yang berikut :
Maksudnya : “Kami turunkan kepada engkau (Ya Muhammad) Kitab
(al-Quran) untk menerangkan bagi tiap-tiap sesuatu dan menjadi petunjuk dan
rahmat serta khabar gembira bagi orang islam.”
(Surah an-Nahl:89) |
Hikmah Penurunan Secara
Berperingkat-peringkat
|
• Dapat membezakan Kitab al-Quran dengan Kitab-kitab Allah terdahulu.
Al-Quran diturunkan secara berperingkat-peringkat sementara yang lain secara
sekaligus.
• Mengagungkan Kitab al-Quran iaitu kedatangannya disebar kepada seluruh penghuni alam dari langit sampailah ke bumi. • Menambahkan keyakinan kepada seluruh makhluk bahawa al-Quran sebagai kitab yang terakhir itu adalah dari Allah dan bukan ciptaan Nabi Muhammad atau sebagainya. • Penurunan secara yang demikian sesungguhnya juga memuliakan kerasulan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w sebagai penutup segala Nabi. |
PERBEZAAN AL
QURAN DENGAN KITAB SAMAWI YANG LAIN
AL-QURAN
|
KITAB SAMAWI YANG LAIN
|
Isi kandungannya meliputi seluruh
aspek Aqidah, Syariah dan Akhlak
|
Tidak meliputi seluruh aspek kehidupan
|
Diriwayatkan secara mutawatir dan
selamat dari kemungkinan tersilap
|
Tidak diriwayatkan secara mutawatir
dan terdedah kepada penyelewengan dan kesilapan
|
Ajarannya sesuai pada bila-bila masa
dan tempat sehingga hari kiamat
|
Sesuai pada masa dan kawasan tertentu
sahaja
|
Untuk kegunaan seluruh umat manusia
|
Untuk umat tertentu sahaja
|
Dijamin kekal dan terpelihara daripada
diubah sehingga hari kiamat
|
Tidak ada jaminan kekal dan selamat
|
3.3 AYAT-AYAT
MAKKI DAN MADANI
AYAT MAKKI
|
AYAT MADANI
|
(TEMPAT)Ayat dan surah yang diturunkan di mekah dan kawasan sekitarnya
seperti mina, ‘arafah samada sebelum atau selepas hijrah.
|
Ayat atau surah yang diturunkan di madinah dan di kawasan sekitarnya
seperti di badar dan uhud samada sebelum atau selepas hijrah.
|
(KUMPULAN SASARAN) ayat dan surah yang ditujukan kepada penduduk mekah
dan kawasan sekitarnya.
|
(KUMPULAN SASARAN) ayat atau surah yang ditujukan kepada penduduk
madinah dan kawasan sekitarnya.
|
(MASA) ialah ayat dan surah yang diturunkan sebelum hijrah Rasullullah
S.A.W ke Madinah
|
(MASA)ayat atau surah yang diturunkan selepas hijrah..
|
|
• 1) al-A’raf
2)al-A’la 3)al-A’diyat 4)al-Ahqaf
• 5)al-A’laq
6)al-An’am 7)al-Anbiya’ 8)an-Nisa’ 9)al-Ankabut 10)al-‘Asyr 11)al-Balad
• 12)al-Buruj
13)ad-Dhuha 14)ad-Dukhan
• 15)al-Fajr
16)al-Fathir 17)al-Fill 18)al-Furqan
• 19)al-Ghasyiyah
20)al-Hajj 21)as-Sajdah
• 22)al-Haqqah
23)al-Hijr 24)Hud
|
CIRI-CIRI AYAT MAKKIYYAH
|
CIRI-CIRI AYAT MADANIYYAH
1. Menjelaskan
dengan terperinci soal hukum – hukum syara’, umpamanya dalam bidang ibadah,
muamalat, perniagaan, hukum hudud, hukum sivil, jenayah, peraturan –
peraturan perang, peraturan bermasyarakat dan hak individu. Contohnya yang
terdapat dalam Surah Al-Baqarah, Al-Maidah dan Al-Fath.
2. Menyeru ahli
kitab (yahudi dan nasrani) supaya mereka menerima islam dan mengajak mereka
berbincang tentang akidah yang benar. Ini kerana mereka telah memesongkan
kebenaran dengan mengubah dan meminda kitab – kitab Allah yang diturunkan
kepada mereka.
3. Terdapat dalam
ayat yang memberi keizinan berperang dan berjihad dengan menjelaskan
hukum-hukum yang berkaitan dengannya.
4. Ayat dan surah
madani lebih terperinci kerana penduduk Madinah tidak sama dengan penduduk
Mekah dari segi penguasaan bahasa. Mereka ebih sesuai diberi penjelasan
dan penerangan yang jelas dan teliti.
|
FAEDAH DAN KEPENTINGAN MENGETAHUI AYAT-AYAT MAKKI DAN MADANI
1) Pengetahuan mengenainya memudahkan seseorang itu membuat tafsiran
ke atas satu-satu ayat secara tepat dan pasti. Sekiranya tidak maka
kemungkinan besar ia akan membuat suatu tafsiran yang tidak tepat atau
mungkin salah dan tidak memenuhi kehendak Allah s.w.t.
2) Dengan pengetahuan tersebut membolehkan kita mengenali dan memahami
secara pasti sejarah perundangan Islam dari awal hingga akhir. Ini akan
menambah keyakinan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t.
3) Pengetahuan mengenainya akan membolehkan kita menentukan ayat-ayat
Nasikh dan Mansukh. Ini membantu kita dalam menentukan sesuatu hukum.
4) Kepastian mengetahui bab ini akan menambah keyakinan kepada
al-Quran dan agama Islam itu sendiri kerana ketelitian umatnya demi
kesejahteraan umat seluruhnya.
5) Untuk mengetahui dan menghargai betapa gigih dan tekunnya ulama’
Islam dalam mengkaji al-Quran serta ilmu-ilmunya untuk kepentingan umat
Islam.
|
4.4 SEJARAH
PENGUMPULAN DAN PEMBUKUAN AL QURAN
ZAMAN RASULULLAH
|
Pengumpulan
Al-Qur’an pada zaman Rasulullah SAW berlaku dengan dua cara:
Pertama : al Jam'u fis Sudur
- Para sahabat menghafalnya secara langsung setiap kali Rasulullah SAW menerima wahyu
- Hal ini boleh
dilakukan oleh mereka dengan mudah kerana berkaitrapat dengan budaya orang
arab yang menjaga Turast (peninggalan nenek moyang mereka di antaranya berupa
syair atau cerita) dengan media hafalan dan mereka sangat terkenal dengan
kekuatan daya hafalannya.
Kedua : al Jam'u fis Suthur
- Iaitu merupakan wahyu yang turun kepada Rasulullah SAW ketika beliau berumur 40 tahun (12 tahun sebelum hijrah ke madinah)
- Kemudian wahyu
terus menerus turun selama 23 tahun berikutnya dimana Rasulullah. SAW setiap
kali turun wahyu kepadanya baginda selalu membacakannya kepada para sahabat
secara langsung dan menyuruh mereka untuk menuliskannya dan melarang para
sahabat untuk menulis hadis-hadis beliau kerana khuatir akan bercampur dengan
Al-Qur’an
- Rasul SAW
bersabda "Janganlah kalian menulis sesuatu dariku kecuali Al-Qur’an,
barangsiapa yang menulis sesuatu dariku selain Al-Qur’an maka hendaklah ia
menghapusnya " (Hadis dikeluarkan oleh Muslim (pada Bab Zuhud hal 8) dan
Ahmad (hal 1)
— Al-quran tidak dihimpunkan dalam satu
mashaf disebabkan oleh beberapa faktor iaitu;
|
ZAMAN SAHABAT
|
KHALIFAH ABU BAKAR AS SIDDIQ
— Pada zamannya telah berlaku beberapa
peperangan antaranya ialah peperangan al-Yamamah (11 Hijrah)
— Dalam peperangan tersebut ramai tentera Islam
yang menghafaz al-Quran (huffaz) telah gugur syahid iaitu seramai 700 orang
— Peristiwa berkenaan telah mendorong Saiyidina
Umar bin al-Khattab r.a. beberapa kali mencadangkan kepada Khalifah Abu Bakar
al-Siddiq r.a. supaya diadakan usaha pengumpulan al-Quran kerana dibimbangi
al-Quran akan terhapus dengan sebab ramai Qurra' yang gugur syahid
— Akhirnya Khalifah Abu Bakar al-Siddiq r.a.
bersetuju dengan cadangan tersebut dan mengarahkan Saiyidina Zaid bin Thabit
r.a. menyalin al-Quran yang telah ditulis dan dihafaz pada zaman Rasulullah
s.a.w. dengan dibantu oleh beberapa orang sahabat yang lain
— Mereka mengumpulnya dari pelepah kurma,
tulang-tulang, dari batu-batu tipis, serta dari hafalan para sahabat
— Pengumpulan tidak hanya berdasarkan hafalan
para huffaz,tetapi ianya juga dikumpulkan terlebih dahulu apa yang tertulis
di hadapan Rasulullah
— Lembaran tersebut tidak diterima melainkan
setelah disaksikan & dipaparkan di hadapan 2 org saksi yg menyatakan
bahawa ia ditulis di hadapan Rasulullah
— Tidak selembar pun diambil kecuali memenuhi
2 syarat;
— Harus diperoleh secara tertulis dari salah
seorang sahabat
— Harus dihafal oleh salah seorang dari
kalangan para sahabat
— Melalui usaha tersebut maka terkumpullah
al-Quran yang pertama dalam bentuk lembaran suhuf
— Setelah Saiyidina Abu Bakar al-Siddiq r.a.
wafat, suhuf tersebut telah disimpan di rumah Saiyidina Umar bin al-Khattab
r.a. dan apabila Saiyidina Umar bin al-Khattab r.a. wafat, lembaran suhuf itu
telah disimpan pula oleh Ummul Mukminin Saiyidatina Hafsah binti Umar
al-Khattab r.a
— KHALIFAH UTHMAN BIN
‘AFFAN
— Pada masa pemerintahan Khalifah Saiyidina
Uthman bin Affan r.a. Islam telah berkembang dengan luas meliputi Semenanjung
Tanah Arab dan lain-lain wilayah termasuk Armenia, Arzabeijan dan Khurasan
— Umat Islam di wilayah-wilayah tersebut
telah mempelajari dan membaca al-Quran menurut kaedah-kaedah bacaan
Rasulullah s.a.w. melalui riwayat bacaan para sahabat yang masyhur antaranya:
— 1- Penduduk Mekah dan Madinah mengambil
kaedah bacaan dari Ubai bin Ka'ab, Zaid bin Thabit dan Saiyidina Umar bin al-
Khattab r.a
— 2 - Penduduk Syam mengambil kaedah bacaan
daripada Saiyidina Uthman bin Affan dan Abu Darda' r.a.
— 3 - Penduduk Basrah mengambil kaedah bacaan
dari Saiyidina Umar bin al-Khattab, Ubai bin Ka'ab, Zaid bin Thabit,Saiyidina
Uthman bin Affan, Saiyidina Ali bin Abi Talib dan Abu Musa al-Asha' ari r.a.
— 4 - Penduduk Kufah mengambil kaedah bacaan
daripada Abdullah bin Mas'ud, Saiyidina Ali bin Abi Talib, Saiyidina Uthman
bin Affan, Ubai bin Ka'ab dan Zaid bin Thabit r.a.
— Apabila berlaku penentangan dari sudut bacaan
ayat Al-Quran (disebabkan kemunculan ilmu Qiraat yang telah diizinkan Nabi
Muhammad sebelumnya), ia akhirnya memaksa kepada tindakan Khalifah Uthman
untuk membukukan Al-Quran
— Maka dibentuk satu jawatankuasa penyelaras
dalam usaha membukukannya.
— Pada peringkat awal,jawatankuasa penyelaras
Al-Quran itu telah membukukan sebanyak 6 buah naskah Al-Quran iaitu untuk
dipegang oleh Khalifah Uthman bin Affan sendiri (setiap naskah dihantar ke
Kota Basrah,Kufah,Syam,Madinah & Makkah)
— Kemudiannya diciptakan 2 buah naskah khas yang
disalin terus dari naskhah Khalifah Saidina Uthman bin Affan untuk pegangan
Sheikh Umar Dani dan Sheikh Abu Daud Sulaiman bin Najah
— hanya digunakan jika timbul perselisihan berkenaan
teks salinan sebenar Al-Quran,membetulkan keraguan dalam mashaf
Al-Quran enam buah seperti yang dinyatakan di atas, akibat timbul dari
perbezaan sebutan dan periwayatan imam-imam Qiraat
— Mashaf Uthmani yang asli dipegang oleh
Khalifah Uthman sendiri serta 2 buah kitab yang disalin darinya sebenarnya
ditulis dan disalin mengikut ejaan dan sebutan Arab Quraisy yang tepat
mengikut bacaan Nabi Muhammad s.a.w selaku seorang yang berbangsa Arab
Quraisy
— Ini dapat dibuktikan dengan penulisan dan
pembarisan ayat-ayat Al-Quran mashaf Uthmani itu sendiri yang diriwayatkan
oleh Hafs bin Sulaiman ibn Mughairah Al-Asadi Al-Kufi menurut bacaan Asim bin
Abi Najud Al-Kufi At-Taabie.
|
ZAMAN TABIEN
|
— Pada mulanya al-quran dibaca tanpa sebarang
tanda atau titik
— Disebabkan perkembangan Islam pada masa itu,
maka ramai orang telah memeluk islam yang bukan bebangsa arab dan tidak
bertutur dengannya
— Hal ini menyebabkan kesulitan kepada orang
selain arab untuk membaca dan memahami al-quran
— Maka Mu’awiyah bin Abi Sufian telah menugaskan Abu
Aswad Ad-Du a li untuk meletakkan tanda bacaan dari segi tatabahasa pada
setiap kalimah dalam bentuk titik untuk menghindari kesalahan dalam pembacaan
— Abdul Malik bin Marwan pula menugaskan Hajjaj
bin Yusuf untuk meletakkan titik lain sebagai pembeza antara satu huruf
dengan huruf lain
◦ contohnya seperti beza pada
huruf “baa” dan “taa”, bentuk huruf yang sama tetapi sebutan yang berbeza
Kemudian diletakkan baris atau tanda bacaan
seperti baris fathah(atas), dhommah(hadapan), kasrah(bawah) dan sukun(mati)
mengikut cara pembarisan yang telah dilakukan oleh Khalil bin Ahmad
Al-Farahidi
|
ZAMAN TABI’ TABIEN
|
— Penambahbaikan telah dibuat oleh
al-Khalil bin ahmad al-Farahidi (791 H) terhadap kaedah yang dibuat Abu
Aswad Ad-Duali. Antara penambahbaikan :
— Fathah : tanda sempang di atas huruf,
kasrah : tanda sempang di bawah huruf, dhammah : huruf wau kecil di atas huruf, tanwin : iaitu tanda tambahan yang serupa sukun : kepala ha kecil hamzah : kepala ain di atas dan di bawah huruf mad : huruf alif, ya dan wau di belakang sesuatu huruf
— Pada abad ke-9 Masihi, berlaku
penambahbaikan tanda seperti tanda saktah, waqaf, juzu, rubu, hizb dan
sebagainya
— Penandaan nama-nama surah dan bilangan
ayat diperkenalkan‡
— Khat raihani, thuluth dan nasakh banyak
mempengaruhi penulisan al-Quran.
|
PERKARA
|
Zaman rasulullah
|
Zaman sahabat
|
Zaman tabien
|
Zaman tabi tabien
|
Kaedah pengumpulan
|
Kaedah hafazan lebih ditekankan
|
Kaedah penulisan dicadangkan Khalifah
Umar kepada Khalifah Abu Bakar
Penulisan mashaf Rasm Usmani
diperkenalkan
|
Penyalinan dan kaedah penulisan
terhadap mushaf Rasm Usmani dipertingkatkan
|
Penambahbaikan
terhadap penulisan berkembang seiring dengan pembukuan ilmu-ilmu al-Quran |
Tokoh ulama
|
Abdullah bin Masud Muaz bin Jabal
Zaid bin Sabit Abu Darda |
Kulafa rashidin
Zaidbin Sabit Ubai bin Kaab Muawiah bin Abi Sufian |
Nasr bin Asim Yahya Bin Yakmur
Hajjaj bin Yusof as-Saqafi Ubaidillah ibnu Ziyad |
Abu Aswad ad-Duali. al-Khalil bin
ahmad al-Farahidi
|
Perkembangan penulisan
|
Belum ditulis, dibukukan dan disusun dalam mashaf tertentu
|
Zaid bin thabit disuruh membukukan al quran dalam satu mashaf
Lahirnya mashaf uthmani pada zaman khalifah uthman
|
Salinan mashaf uthmani ditingkatkan dan disebarkan ke seluruh wilayah
islam
|
Mashaf uthmani dikemas kini
Berkembang penulisan ayat al quran melalui khat yang pelbagai jenis
dan makna
|
Punca, masalah dan keadaan
|
Tiada masalah wujud berkaitan al quran
|
Bertambah orang bukan arab memeluk islam
Ramai huffaz mati syahid
|
Bertambah orang bukan arab memeluk islam
Terdapat masalah dalam bacaan, bahasa dan sebutan kalaimah alquran
|
Semangat dan ijtihad ulamk tinggi dalam perkembangan ilmu
|
6.6 I’JAZ
AL QURAN
·
Kata i’jaz diambil dari kata kerja a’jaza-i’jaza yang bererti melemahkan atau
menjadikan tidak mampu. Ini sejalan dengan firman Allah SWT yang berbunyi.
أَعْجَزَتُ أَنْ أَكُوْنَ مِثْلَ هَذَاالْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِيْ (المائدة: 31 maksudnya:“…Mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini” (QS. Al Maidah (5): 31)
أَعْجَزَتُ أَنْ أَكُوْنَ مِثْلَ هَذَاالْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِيْ (المائدة: 31 maksudnya:“…Mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini” (QS. Al Maidah (5): 31)
·
Menurut bahasa i’jaz diambil dari kata اَعْجَزَ yang bererti
melemahkan musuh. Dengan kata lain mengalahkan. I’jazul Qur'an bererti
mengalahkan al-Qur'an terhadap musuh Nabi yaitu orang-orang kafir yang ada di
Mekah. Kerana orang kufur menganggap al-Qur'an buatan Muhammad pdahal tidak,
maka turunlah wahyu yang meluruskan kejadian ini.
·
Menurut istilah i’jazul Qur'an adalah lemahnya manusia dalam menghadapi
tantangan al-Qur'an dengan cara membuat karangannya yang seperti al-Qur'an.
bisa menyingkap maMenurut istilah ialah Mukjizat adalah sesuatu yang luar biasa
yang keluar dari para Nabi dan Rasul yang diberikan oleh Allah, yang tidak bisa
dipelajari manusia.
sa lalu.
sa lalu.
CIRI CIRI I’JAZ AL QURAN
|
Menghairankan orang yang mengkajinya
|
Tidak pernah jemu membaca
|
Kata-kata didalamnya tidak mampu dicipta
|
Hukumnya lengkap
|
Interaksi allah kepada manusia
|
Bahasanya tinggi
|
Mengandungi unsur estetika
|
7.7 ASBABUN
NUZUL
Pengertian asbabun nuzul dari sudut
bahasa adalah sebab-sebab turunnya ayat al-Quran kepada nabi.
Dari segi istilah, asbabun nuzul membawa
maksud apa-apa peristiwa yang berlaku yang menyebabkan penurunan sesuatu ayat
atau beberapa ayat, atau pemberian jawapan terhadap sebabnya, atau untuk
menerangkan tentang hukumnya pada masa berlakunya peristiwa itu atau sebagai
menjawab pertanyaan yang diajukan kepada Rasulullah. Lalu turunlah ayat bagi
menjelaskan perkara tersebut.
HIKMAH ASBABUN NUZUL
·
Menunjukkan al quran benar-benar daripada allah
·
Saranan mengetahui al quran dengan tepat
·
Mengkhususkan hukum yang terkandung dalam al-Qur’an
·
Memudahkan untuk menghafal dan memahami ayat al quran
·
Mengetahui makna serta rahsia yang terkandung dalam al-Qur’an.
·
Mengelakkan
keraguan dalam mentafsirkannya.
·
Mengetahui
dengan tepat hikmah di sebalik penurunan wahyu-wahyu Allah.
8.8 DHABTUL
QURAN
Suatu ilmu yang memberi tanda kepada huruf-huruf Al-Quran dari segi harakah(baris),
sukun(tanda mati), syaddah(sabdu), mad(panjang).
Alamat atau
tanda-tanda yang terlibat dengan dhabt pada huruf-huruf al-Quran dari segi
bentuk, warna dan tempat meletakkannya ialah; Harakah ,Sukun ,Syaddah ,Mad,Hamzah
KEPENTINGAN
DHABTUL QURAN
¢ Menghilangkan keraguan dan kesamaran pada
huruf-huruf al-Quran supaya tidak bertukar huruf yang bersabdu atau tidak, yang
mana mati dan berbaris
¢ Dapat mengenal hukum tajwid
¢ Dapat membaca al-Quran dengan betul dan tepat
Ilmu yang
membahaskan tanda atau lambang bagi membunyikan sesuatu huruf atau bacaan.dari
segi betuk huruf, I’rab baris dua, fathah, dhammah, kasrah, tanda sukun, tanda
sabdu, tanda panjang…..
Antara lambang
bacaan yang terpenting terbahagi kepada 2 kategori:
1. lambang
untuk huruf berbeza
2. lambang
atau tanda perubahan bunyi baris
No comments:
Post a Comment