Sejarah Perkembangan Ilmu Tafsir
Ilmu tafsir merupakan ilmu yang paling mulia dan paling tinggi
kedudukannya, hal ini kerana pembahasannya berkaitan dengan Kalamullah yang
merupakan petunjuk dan pembeza kepada yang haq dan batil. Ilmu tafsir telah
dikenali sejak zaman Rasulullah dan berkembang sehinggalah sekarang. Perkembangan ilmu tafsir dapatlah dibahagikan
kepada empat zaman.
Semasa tafsir pada zaman nabi, tujuan
Nabi Muhammad diutuskan adalah bagi menyempurnakan segala syariat yang telah
dimulakan para nabi terdahulu. Perutusan
baginda melalui al quran mewajibkan baginda menghafaz setiap kalimah yang diturunkan
dan kemudian menerangkankan kepada umatnya.
Al-Quran telah diturunkan dalam bahasa Arab sehingga majoriti daripada orang
Arab memahami maksud dari ayat-ayat al-Quran.
Malah, banyak di antara mereka yang masuk Islam setelah mendengar bacaan
al-Quran dan mengetahui kebenarannya. Akan
tetapi tidak semua sahabat mengetahui makna yang terkandung dalam al-Quran,
antara satu dengan yang lainnya sangat berbeza dalam memahami isi dan kandungan
al-Quran. Sebagai orang yang paling
mengetahui makna al-Quran, Rasulullah selalu memberikan penjelasan kepada
sahabatnya, sebagaimana firman Allah, "keterangan-keterangan (mu’jizat)
dan kitab-kitab. Dan Kami turunkan kepadamu al-Quran, agar kamu menerangkan
kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka supaya mereka
memikirkan." (QS. 16:44).
Contohnya
hadits yang diriwayatkan oleh Muslim dari Uqbah bin Amir berkata : "Saya
mendengar Rasulullah berkhutbah di atas mimbar kemudian membaca firman Allah : وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة ("Persiapkanlah
apa saja yang kalian sanggupi dari kekuatan"), kemudian Rasulullah
bersabda : ألا إن القوة الرمي ("Ketahuilah
bahawa kekuatan itu pada memanah"). Juga hadis Anas yang diriwayatkan
Bukhori dan Muslim, Rasulullah bersabda tentang "Al-Kautsar adalah sungai
yang Allah janjikan kepadaku (nanti) di syurga".
Mengenai
tafsir pada Zaman Sahabat pula, memang tidak dapat dinafikan bahawa
bangsa arab ketika itu memang mahir dan mempunyai mutu penguasaan bahasa yang
tinggi hasil daripada perkembangan syair yang hebat. Maka para sahabat telah menetapkan tiga
kaedah atau metodologi dalam menafsirkan al quran. Jadual 1.2 dibawah menunjukkan kaedah
para sahabat dalam menafsirkan Al Quran.
Kaedah
|
huraian
|
(1) Menafsirkan Al Quran dengan Al Quran
itu sendiri
|
Makna yang datang secara mutlak
maka pasti akan datang yang am sesudahnya. Jika ia datang secara umum, sudah pasti
akan ada ayat yang datang untuk mengkhususkannya. Contohnya, ayat 1 dalam surah Al Maidah
telah ditafsirkan oleh ayat yang ketiga dalam surah yang sama.
|
(2) Menafsirkan Al Quran dengan sunnah
rasulullah
|
Para sahabat segera menemui nabi jika mereka menghadapi masalah dalam
memahami al quran. Contohnya, sahabat
syak perkara zalim berkaitan iman, dalam ayat ke-82 surah Al An’am. Namun,
nabi telah menjelaskan bahawa maksud sebenarnya adalah syirik yang telah
ditafsirkan dalam surah Lukman ayat 13.
|
(3) Menafsirkan Al quran berdasarkan
fahaman dan ijtihad mereka sendiri.
|
Sekiranya para sahabat tidak dapat menemui sebarang tafsiran melalui
al quran dan rasulullah, mereka akan menggunakan ijtihad mereka sendiri. Hal ini kerana mereka menguasai dan memahami bahasa arab dengan
baik. Malah, mereka juga mengetahui
kesusasteraan bahasa arab.
|
Jadual 1.2
Diantara
tokoh mufassir pada masa ini adalah: Khulafaur Rasyidin (Abu Bakar, Umar,
Utsman, Ali), Abdullah bin Abbas, Abdullah bin Mas'ud, Ubay bin Ka'ab, Zaid bin
Tsabit, Abdullah bin Zubair dan Aisyah. Namun yang paling banyak menafsirkan Al
Quran dari mereka adalah Ali bin Abi Thalib, Abdullah bin Mas'ud dan Abdullah
bin Abbas yang mendapatkan doa dari Rasulullah.
Penafsiran sahabat yang didapatkan dari Rasulullah kedudukannya sama
dengan Hadist Marfu'. Atau paling kurang adalah Mauquf.
Semasa
tafsir Pada Zaman Tabi'in, kaedah penafsiran yang digunakan pada masa
ini tidak jauh berbeza dengan masa sahabat, kerana para tabi'in mengambil
tafsir dari mereka. Jajahan islam yang semakin meluas menyebabkan al quran semakin sukar
difahami. Maka, penjelasan terhadap al
quran amat perlu dan tafsiran oleh tabien terpaksa dilakukan disamping ulamak
mula bertaburan di wilayah islam dan mempunya ramai murid yang belajar dengan
mereka. Maka, muncul beberapa madrasah
untuk kajian ilmu tafsir di antaranya:
(1) Madrasah Makkah atau Madrasah Ibnu Abbas yang melahirkan
mufassir terkenal seperti Mujahid bin Jubair, Said bin Jubair, Ikrimah Maula
ibnu Abbas, Towus Al-Yamany dan 'Atho' bin Abi Robah.
(2) Madrasah Madinah atau Madrasah Ubay bin Ka'ab, yang
menghasilkan pakar tafsir seperti Zaid bin Aslam, Abul 'Aliyah dan Muhammad bin
Ka'ab Al-Qurodli
(3) Madrasah Iraq atau Madrasah Ibnu Mas'ud, diantara
murid-muridnya yang terkenal adalah Al-Qomah bin Qois, Hasan Al-Basry dan
Qotadah bin Di'amah As-Sadusy.
Setelah
ramai yang memasuki islam terutama ahli kitab,ramai dari kalangan pentafsir meriwayatkan
tafsir dari sumber-sumber israilliyyat.
Maka, bermulalah perselisihan pendapat dikalangan mereka. Namun, perselisihan tersebut bukanlah berkisar dari segi penjelasan dan
pertentangan. Ahli jamaah berpendapat
tidak harus mengambil hujah daripada mereka kerana mereka tidak
menemui dan menyaksikan sendiri dalil-dalil, tanda-tanda serta keadaan
penurunan Al Quran. Namun, ramai
dikalangan pentafsir mengharuskan mengambil pendapat mereka sebagai hujah
dengan alasan sekurang-kurangnya sudah pasti mereka bertemu dengan para
sahabat.
Secara
ringkasnya,Ilmu tafsir dizaman penulisan kitab, dapat dilihat dalam lima
zaman. Antaranya ialah :
(1) Pada zaman Bani Muawiyyah dan permulaan zaman Abbasiyah yang
masih memasukkan ke dalam sub bahagian dari hadis yang telah dibukukan
sebelumnya. Antara sub bab daripada
zaman ini termasuklah tafsirul hadis.
(2) Pemisahan tafsir dari hadis dan dibukukan secara terpisah
menjadi satu buku tersendiri. Dengan meletakkan setiap penafsiran ayat di bawah
ayat tersebut, seperti yang dilakukan oleh Ibnu Jarir At-Thobary, Abu Bakar
An-Naisabury, Ibnu Abi Hatim dan Hakim dalam tafsirannya, dengan mencantumkan
sanad masing-masing penafsiran sampai ke Rasulullah, sahabat dan para tabi'in.
(3) Membukukan tafsir dengan meringkas sanadnya dan menukil pendapat
para ulama tanpa menyebutkan orangnya. Hal ini memberi kesukaran dalam
membezakan antara sanad yang sahih dan yang dhaif yang menyebabkan para
mufassir berikutnya mengambil tafsir ini tanpa melihat kebenaran atau kesalahan
dari tafsir tersebut. Sehinggakan, ketika mentafsirkan ayat غير المغضوب عليهم ولاالضالين
ada sepuluh pendapat, padahal para ulama tafsir sepakat bahawa maksud dari ayat
tersebut adalah orang-orang Yahudi dan Nasrani.
(4) Pembukuan tafsir banyak diwarnai dengan buku-buku terjemahan dari
luar Islam. Sehingga kaedah penafsiran bil aqli (dengan akal) lebih dominan
dibandingkan dengan kaedah bin naqli (dengan periwayatan). Pada zaman ini juga
terjadi keistimewaan tafsir menurut bidang keilmuan para mufassir. Pakar fiqh
menafsirkan ayat Al-Quran dari segi hukum seperti Al-Qurtuby. Pakar sejarah
melihatnya dari sudut sejarah seperti ats-Tsa'laby dan Al-Khozin dan
seterusnya.
(5) Tafsir maudhu'i iaitu membukukan tafsir menurut suatu pembahasan
tertentu sesuai disiplin bidang keilmuan seperti yang ditulis oleh Ibnul
Qoyyim dalam bukunya At-Tibyan fi Aqsamil Al-Quran, Abu Ja'far An-Nukhas dengan
Nasikh wal Mansukh, Al-Wahidi Dengan Asbabun Nuzul dan Al-Jashshosh dengan
Ahkamul Quran-nya.
No comments:
Post a Comment