Tuesday, 3 November 2015

APLIKASI STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKHLAK TAHUN 1-6

Kebijaksanaan guru memilih satu-satu pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran berdasarkan objektif pengajaran. Kecekapan merancang kaedah dan teknik untuk mencapai objektif pembelajaran yang telah ditetapkan.

Faktor-faktor yang perlu diambil kira semasa merancang strategi pengajaran

  1. Kaedah dan teknik yang harus digunakan.
  2. Bahan bantu mengajar yang dapat disediakan
  3. Pengetahuan sedia ada murid.
  4. Kebolehan dan minat murid-murid.
  5. Kepakaran guru menggunakan bahan yang diperlukan.
  6. Kawalan kelas.
 Jenis Strategi

Antara jenis-jenis strategi yang biasa digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam  ialah :
  • Strategi berpusatkan guru
  • Strategi berpusatkan murid
  • Strategi berpusatkan bahan.

Strategi berpusatkan guru

Guru memainkan peranan utama menguasai dan mengawal segala aktiviti sewaktu proses pengajaran dijalankan. Pelajar hanya  mendengar sahaja penerangan guru. Komunikasi berlaku sehala sahaja. Gurulah yang banyak bercakap manakala pelajar hanya mendengar. Di dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru mengurus dan mengawal kelas, memberi penerangan, manakala murid hanya bertindak sebagai pendengar.

Terdapat beberapa ciri di dalam strategi ini, iaitu;
1. Komunikasi antara guru dan murid adalah sehala.
2. Kepimpinan guru adalah bersifat autokratik.

Strategi ini lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru dan penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan berbanding penyebaran nilai murni dan perkembangan emosi. Selain itu, perkara yang diutamakan ialah pencapaian murid dalam keputusan peperiksaan dan ujian serta teknik pengajaran guru ditumpukan kepada penyampaian fakta secara menghafaz. Oleh yang demikian, murid tidak dapat membuat interpretasi sendiri dan mereka menjadi kurang pasif serta sifat-sifat sosial yang positif kurang dapat dipupuk. Kaedah yang menjadi pertimbangan asas apabila guru menggunakan strategi ini adalah kaedah-kaedah seperti berikut;

  • Demontrasi.
  • Syarahan/ Kuliah.
  • Bercerita.
  • Penerangan.

Strategi berpusatkan murid

Murid memainkan peranan penting dan utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Murid digalakkan untuk bergiat aktif dalam proses P & P dan guru hanya sebagai pemimpin untuk membimbing murid dalam menjalankan aktiviti sama ada secara berkumpulan atau individu. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran lebih banyak masa diperlukan bagi aktiviti pembelajaran murid. Isi kandungan yang disampaikan perlulah sesuai dengan aras kebolehan dan kontektual murid. Aktiviti-aktiviti perlulah melibatkan murid secara aktif. Murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam setiap sesi pembelajaran mereka. Lebih banyak masa diperuntukkan kepada murid meneroka dan menyelesaikan masalah pembelajaran dengan bantuan guru yang bertindak sebagai fasilitator.

Kaedah yang menjadi pertimbangan asas apabila guru menggunakan strategi ini adalah kaedah-kaedah seperti berikut;

  • Kumpulan.
  • Inkuiri penemuan.
  • Perbincangan.
  • Penyelesaian masalah.
  • Bermain.
  • Simulasi.
  • Sumbangsaran.
  • Projek.
  • Main peranan.
  • Penyoalan.

Perkembangan murid adalah seimbang dan menyeluruh dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS). Selain itu, ujian formatif ditekankan dan keputusan ujian kerap kali digunakan untuk mengesan kelemahan murid. Penyampaian guru pula ditumpukan kepada pengajaran yang bermakna supaya murid memahami maklumat yang disampaikan dan mereka berupaya membuat kesimpulan sendiri. Di bawah strategi ini, murid dapat melibatkan diri secara aktif serta menunjukkan sifat kreatif dan berinisiatif.

Strategi berpusatkan bahan

Strategi ini menjadikan guru sebagai fasilitator yang menekankan kepada penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) seperti slaid, video, gambar, kaset, radio, model, komputer dan sebagainya. Dalam strategi ini, guru menggunakan BBM tersebut ketika proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Ia bertujuan supaya proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik dan penyampaian maklumat dapat dilakukan secara berkesan. Murid-murid juga dapat belajar dengan bersemangat sekiranya guru pandai menggunakan BBM yang sesuai.

BBM memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan menggunakan strategi ini guru dapat menyampaikan pengajaran dengan lebih mudah, menarik dan berkesan. Murid pula boleh memahami pelajaran dengan lebih bermakan serta boleh menjalankan aktiviti pembelajaran secara individu datau secara kumpulan tanpa kehadiran guru. Bahan-bahan yang digunakan perlulah memenuhi ciri-ciri seperti berikut;
  • Ketepatan
  • Kejelasan
  • Keluasan
  • Kepelbagaian

Strategi yang dirancang perlulah:

  • Dapat meningkatkan keberkesanan  pengajaran dan pembelajaran
  • Bersifat fleksible -- mengikut situasi dan keadaan murid pelbagai aras kebolehan
  • Berpusatkan  murid.
  • Memberi penekanan kepada pengajaran yang bermakna, kreatif dan inovatif.
  • Menggalakkan Inkuiri penemuan dan penyelesaian masalah.
  • Pengajaran  secara kumpulan dan individu digalakkan

Kaedah yang menjadi pertimbangan asas apabila guru menggunakan strategi ini adalah kaedah-kaedah seperti berikut;

  • Audio-visual.
  • Pengajaran terancang.
  • Penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran.
  • Modul.
  • Penggunaan buku teks dan rujukan.

PENDEKATAN

Pendekatan merujuk kepada cara guru mengurus isi pelajaran supaya  objektif jangka panjang dapat dicapai . Ia adalah satu bingkai yang besar di dalamnya mengandungi strategi,  kaedah dan teknik.

Pendekatan
1.    Objektif yang hendak dicapai berbentuk jangka panjang.
2.    Berasaskan model atau teori pengajaran atau pembelajaran.
3.    Ianya merangkumi strategi, kaedah dan teknik yang digunakan dalam sesuatu penyampaian.
4.    Ianya bersifat aksiomatik iaitu diterima tanpa apa-apa keraguan.


Dalam pengajaran pembelajaran Akhlak anda boleh menggunakan apa jua jenis pendekatan asalkan ia  mengandungi  ciri-ciri berikut  :

§     Memberi ilmu - kognitif
§       Menanam kepercayaan dan pegangan kepada akidah Islamiah- afektif
§       Membina kemahiran dan amalan  - psikomotor
§       Memupuk dan menanam penghayatan – afektif
§       Membentuk pandangan, sikap dan akhlak – afektif
§       Mewujudkan hubungan mesra di antara guru  dengan murid
§       Menyepadukan faktor dan nilai
§       Merentas kurikulum
§       Menggabungjalin kemahiran, isi dan nilai
§       Memotivasikan  murid dalam pembelajaran

Jenis-jenis Pendekatan

Berikut adalah jenis pendekatan yang sering digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam.
  
Pendekatan Bersepadu 

Dalam pendekatan ini,  guru melaksanakan semua unsur-unsur yang terdapat di dalam kurikulum secara bercantum atau bersatu. Semua ilmu diajar dengan cara saling berkaitan di antara satu  sama lain.  Di bawah rancangan  KBSR konsep kesepaduan diamalkan mengggunakan strategi penggabungjalinan dan penyerapan. Ianya bertujuan untuk menjalin dan mengadunkan  unsur-unsur ilmu, nilai, kemahiran belajar dan penggunaan bahasa yang baik.

Pendekatan Induktif

Pendekatan ini menggunakan cara pengajaran dengan memperlihatkan bahagian-bahagian kecil (khusus) sampai  kepada   perkara-perkara besar atau umum. Contohnya : Guru  akan meminta  murid- murid menyenaraikan jenis air yang mereka tahu. Kemudian meminta mereka untuk mengkategorikannya  pula mengikut jenis-jenis  yang asli dengan yang tidak. Contoh air milo dengan air paip.   Kemudian kita membimbing murid mengaitkan air yang asli dengan air mutlak dan  hukumnya. 

Ciri-ciri pendekatan induktif:

1.    Bermatlamatkan pembentukan kebiasaan
2.    Mengutamakan pengaantaraan deria untuk mendapatkan pengetahuan
3.    Kekerapan ulangan diperlukan dalam pelbagai konteks bagi menguasai sesuatu kemahiran
4.    Menekankan pengajaran yang berbentuk konkrit
5.    Murid-murid berpeluang sepenuhnya belajar di bawah bimbingan guru
6.    Mengutamakan penglibatan murid secara aktif dan aspek lisan
7.    Mewujudkan suasana pembelajaran yang menarik dan berkesan.

Pendekatan deduktif

Cara pengajaran yang menggunakan pendekatan deduktif adalah berlawanan dengan pendekatan induktif. Pendekatan ini bermula dengan guru memberikan rumus-rumus atau teori yang berkaitan contoh hukum halal, haram, rukhsah, azimah   dan kemudiannya murid-murid dikehendaki memberikan contoh atau huraian daripada rumus atau teori yang dikatakan.

Ciri-ciri pendekatan deduktif:

1.            Mementingkan pengetahuan yang akan diperolehi
2.            Menggunakan pengantara fikiran untuk mendapatkan ilmu
3.            Memulakan penyusunan isi daripada keseluruhan yang lebih kompleks
4.            Pembelajaran dengan kefahaman adalah lebih kekal daripada menghafal

Pendekatan Eklektik

Pendekatan eklektik ialah cara pengajaran dengan menggunakan kedua-dua pendekatan (induktif dan deduktif) secara serentak. Ia merupakan gabungan pendekatan-pendekatan yang digunakan untuk melaksanakan sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Dalam pendekatan ini pengajaran dan pembelajran boleh bermula menggunakan pendekatan induktif iaitu dengan mencari contoh ataupun huraian, kemudiannya diikuti dengan pembinaan konsep dan seterusnya membuat huraian atau contoh yang berkaitan. Pendekatan eklektik ini amat sesuai digunakan dalam situasi pelajar yang mempunyai  ragam  belajar yang  berbeza.

Pendekatan Tematik

Pengajaran tematik bermaksud suatu pengajaran yang disampaikan melalui idea yang besar. Contoh tema-tema seperti tolong menolong, kebersihan dan lain-lain. satu-satu tema kemudian dipecahkan kepada komponan-komponan yang kecil dalam setiap komponan terdapat lagi topik kecil yang boleh dibincangkan.Dalam pendekatan ini guru mengenal pasti tema-tema yang hendak dijadikan idea utama pengajaran bagi suatu jangka masa. Tema-tema yang dipilih perlulah sesuai dengan peringkat umur pelajar. Daripada tema yang dipilih, guru perlu menyenaraikan beberapa tajuk kecil yang berkaitan dengan tema tersebut.

CARA PERLAKSANAAN

Tema dipecahkan kepada sub-topik dan dibincangkan dalam kumpulan mengikut tahap kebolehan murid.
Contoh : tema : Kebersihan
Sub topik :
                                      i)        Kebersihan diri
                                     ii)        Kebersihan tempat tinggal
                                    iii)        Kebersihan kelas

Tema yang sama diberi dan dibincangkan oleh murid-murid dalam kumpulan pelbagai kebolehan.
Contoh : tema : binatang peliharaan
            Kumpulan A    : jawab soalan tentang binatang
            Kumpulan B    : lukis gambar binatang
            Kumpulan C    : gunting dan tampal


Qudwah hasanah

Guru menjadi model kepada murid.  Tugas guru bukan sahaja sekadar mengajar dan mendidik bakal-bakal pemimpin negara malah mereka juga merupakan model bagi para pelajarnya (role model). Pelajar akan mencontohi sikap guru yang ditonjolkan, jika baik maka baiklah jadinya begitu juga bagi keadaan sebaliknya. Sikap guru memainkan peranan yang sangat penting bagi menghasilkan kesan pengajaran kepada pelajar. Oleh itu guru perlulah sentiasa mempamerkan perilaku yang baik.

Kaedah dan Teknik

Kita sebagai guru perlu merancang dengan baik apakah  kaedah  yang hendak kita gunakan bagi satu-satu pengajaran. Jadi  apakah yang dimaksudkan dengan kaedah?

Kaedah merupakan kaifiyat atau prosedur yang dirancang oleh guru bagi melaksanakan sesuatu pengajaran. Prosedur perlulah teratur, kemas dan sistematik. Ia  juga merupakan langkah-langkah / peringkat-peringkat pengajaran yang tersusun dan ada kesinambungan yang perlu diikuti bagi mencapai sesuatu objektif spesifik sesuatu  pelajaran. Pelaksanaan  kaedah adalah sebagai  suatu langkah atau cara yang perlu digunakan oleh guru supaya murid dapat memahami maksud sebenar pengajaran yang ingin disampaikan oleh guru kepada mereka. Ia melibatkan semua cara yang efektik bagi membantu guru menyampaikan pengetahuan, ketrampilan, nilai-nilai dan kemahiran yang ingin disampaikan kepada murid.

Antara kaedah-kaedah yang sering digunakan dalam  pengajaran dan pembelajaran  Akhlak ialah:

§   Tunjukcara / demonstrasi
§   Simulasi
§   Syarahan / kuliah
§   Projek
§   Bercerita
§   Perbincangan
§   Kuiz
§   Soal jawab
§   Dialog
§   Lakonan

KAEDAH DAN TEKNIK PEMBELAJARAN  AKHLAK ISLAMIAH

Asas pengajaran akhlak adalah berorientasikan ‘qudwah hasanah” atau menunjukkan contoh teladan yang baik daripada guru untuk ditiru oleh murid-murid dalam kehidupan harian. Di samping guru sebagai role model, guru juga perlu menguasai beberapa kaedah, teknik serta kemahiran mengajar supaya pengajaran akhlak menjadi menarik dan lebih berkesan. Kesan daripada pembelajaran akhlak yang menarik, pelajar dapat mengamalkan akhlak mulia dalam kehidupan. Oleh itu, pengajaran dan pembelajaran akhlak  merupakan sesi yang sangat penting yang perlu diambil perhatian oleh guru pendidikan Islam.

Ø  Perbincangan
Ø  Lakonan
Ø  Simulasi
Ø  Soal jawab
Ø  Kuliah
Ø  Penerangan
Ø  Tunjuk cara atau demonstrasi
Ø  Latih tubi
Ø  Bercerita
Ø  Sumbang saran
Ø  Simulasi
Ø  Menulis rencana
Ø  Projek
Ø  Uswah Hasanah
Ø  Seminar
                               
Kaedah Perbincangan

Perbincangan sebagai satu kaedah yang melibatkan beberapa aktiviti seperti perbualan, mengeluarkan idea dan pendapat, bertukar-tukar fikiran dan saling berkongsi maklumat mengenai sesuatu topic atau masalah dengan tujuan untuk mencari penyelesaian. Tujuan kaedah ini ialah untuk menggalakkan pertukaran idea secara bebas antara beberapa orang pelajar tentang sesuatu topik. Secara langsung kaedah ini dapat menarik minat dan merangsang pelajar serta guru dapat membimbing mereka mendapatkan pengetahuan baru. Kaedah perbincangan ini terbahagi kepada dua iitu:

  1. Perbincangan formal
  2. Perbincangan Tidak Formal
Perbincangan Formal

Biasanya dilakukan secara perbahasan, forum, pembentangan kertas kerja dan sebagainya. Ciri-ciri perbincangan formal adalah seperti berikut:

  • Penentuan penglibatan pelajar
Guru perlu menentukan terlebih dahulu pelajar yang mengambil bahagian seperti menentukan nama-nma panel dalam forum yang akan diadakan. Begitu juga dengan tugasan lain semasa forum seperti pengerusi, pencatat dan penjaga masa.

  • Masa yang mencukupi
Murid perlu diberi masa untuk mencari bahan-bahan seperti sumber surat khabar, majalah, internet dan sebagainya

  • Penglibatan keseluruhan pelajar
Guru hendaklah berusaha melibatkan semua pelajar dalam forum supaya mereka boleh saling mengeluarkan hujah dan menyetakan pendapat mereka, semakin ramai penglibatan pelajar pengajaran guru akan lebih berkesan

  • Aktiviti susulan
Setiap aktiviti perbincangan perlu diikuti dengan aktiviti lain. Dalam pengajaran akhlak, tajuk forum boleh juga dijadikan tajuk karangan atau esei. Dengan cara ini pelajar akan lebih memberi tumpuan mereka terhadap perkara itu

  • Ulasan guru.  Apabila perbincangan telah selesai, guru perlu memberi ulasan dan pandangan. Isi perbincangan perlu ditambah  begitu juga dengan aspek ulasan guru.


Perbincangan Tidak Formal

Perbincangan seperti ini tidak memerlukan persiapan rapi sebagaimana situasi formal. Ciri-ciri perbincangan tidak formal ialah:

  • Guru selaku pengerusi
Guru membuka tajuk perbincangan dan memberi peluang kepada  semua murid memberikan pandangan mereka secara bebas, sebaik-baiknya guru tidak memberikan peluang tersebut kepada beberapa orang murid sahaja dan pastikan murid pasif ikut serta memberi pandangan

  • Kawalan Kelas
Guru yang tegas dan bijak mengawal situasi amat diperlukan supaya murid tidak berebut dan berlaku pertentangan idea secara serius. Guru perlu menjadikan perbincangan lebih berdisiplin dan teratur.

  • Pembahagian Kumpulan
Selain secara kelas, murid juga boleh dipecahkan kepada kumpulan-kumpulan kecil untuk membincangkan sesuatu sub topik dan mereka diminta memberi laporan hasil perbincangan kumpulan tersebut.

Kaedah ini amat sesuai dijalankan dalam bidang akhlak. Mereka diajar bagaimana cara menyatakan pendapat dan menerima pandangan orang lain. Seterusnya memupuk sikap saling menghormati pendapat sendiri dan pendapat orang lain. Mereka juga berpeluang berkerjasama dalam merancang sesuatu sebelum membuat keputusan.

Langkah Pengajaran Akhlak Melalui Kaedah Perbincangan

  1. Permulaan Pengajaran
·         Guru mengaitkan masalah semasa yang berlaku dalam masyarakat berpunca dari akhlak
·         Guru perlu memastikan sejauh mana pengetahuan pelajar tentang tajuk yang akan dibincangkan.

  1. Sesi Perbincangan
·         Lantik Pengerusi, pencatat dan pelapor
·         Pastikan pelajar tahu cara perbincangan dijalankan
·         Galakkan pelajar mencatat idea yang disarankan
·         Fokus perbincangan kepada tajuk
·         Kemukakan persoalan perbincangan
·         Minta murid mengemukakan hasil perbincangan
·         Membuat rumusan idea-idea perbincangan

  1. Penutup
·         Guru perlu memberikan aktiviti lanjutan ulangkaji untuk kefahaman murid
·  Guru membuat penilain lanjutan dalam bentuk pemerhatian bagi mempastikan pengajaran akhlak lebih bermakna.

Kaedah Lakonan

Kaedah lakonan merupakan kaedah pengajaran berbentuk drama pendek  atau sketsa melibatkan lebih dua orang pelajar. Setiap pelajar melakonkan watak dan peranan yang diperlukan mengikut skrip atau isi pengajaran. Sebagai contoh dalam pengajaran akhlak, pelajar diminta melakonkan watak Imam Ghazali dengan penyamun semasa beliau mengembara menuntut ilmu pengetahuan. Pelajar terpilih melakonkan watak tersebut dan  murid lain memerhatikannya.

Dalam  kaedah ini, murid-murid menjalankan aktiviti lakonan dan berpeluang merasai sendiri situasi dan masalah. Murid juga digalakkan membuat keputusan berdasarkan maklumat yang dikumpulkan semasa sesi lakonan dijalankan. Pada akhir pelajaran guru dan murid akan memberi ulasan.

Melalui kaedah ini juga pelbagai kemahiran dapat digabungjalinkan seperti kemahiran lisan, membuat nota dan catatan, menulis dan mengarang serta kemahiran membuat keputusan.

Antara perkara yang perlu diberi perhatian dalam kaedah lakonan ialah:

  1. Peristiwa yang sesuai
  2. Pelakon hendaklah memahami situasi
  3. Penjelasan kepada penonton tentang apa yang akan mereka saksikan nanti
  4. Pelakon yang sesuai
  5. Lakonan secara bebas, tidak perlu terikat dengan skrip.
  6. Guru perlu membimbing mereka supaya tidak tersasar.
  7. Perbincangan selepas lakonan supaya pelajar benar-benar memahami peristiwa yang mereka pelajari.
c. Kaedah simulasi

Suatu aktiviti yang menggambarkan situasi yang sebenar untuk menjelaskan konsep atau isi pelajaran.  Murid mengambil bahagian secara langsung serta memperolehi pengetahuan dan pengalaman daripada aktiviti tersebut.
                   
             Ciri-ciri

Ø  Tajuk ditentukan terlebih dahulu
Ø  Dialog tidak disediakan - dilakukan secara spontan berdasarkan pengetahuan pelajar
Ø  Aktiviti ini tidak memerlukan masa yang panjang
Ø  Di bawah pengawasan dan bimbingan guru
Ø  Aktiviti mengandungi pengajaran dan pengukuhan kemahiran

Langkah-langkah :

Ø  Memilih situasi yang sesuai dengan kemahiran
Ø  Menentukan tempat yang sesuai
Ø  Memberi penerangan tentang situasi yang perlu diwujudkan
Ø  Memberi masa murid melakukan simulasi
Ø  Mengadakan perbincangan tentang kesan simulasi yang telah dijalankan
Ø  Membuat rumusan secara lisan atau bertulis

No comments:

Post a Comment