Teori pembelajaran sosial telah dipelopori oleh Albert Bandura,
seorang ahli psikologi yang berkhidmat di Universiti Stanford. Menurut beliau, manusia secara semula jadinya
belajar melalui proses peniruan atau pemerhatian, iaitu dengan cara melihat
orang bertingkah laku dalam kehidupan seharian seperti berjalan, makan, minum,
mendapat penghargaan, pujian atau menerima hukuman. Persoalannya, bagaimanakah kanak-kanak meniru
perlakuan orang dewasa dan bagaimana persekitaran mempengaruhi kehidupan dan
perlakuan kanak-kanak?
Teori Pembelajaran Sosial yang dikemukakan oleh Bandura
telah memberi penekanan tentang bagaimana perilaku kita dipengaruhi oleh
persekitaran melalui peneguhan (reinforcement) dan observational learning,
pandangan dan cara berfikir yang kita miliki terhadap sesuatu maklumat dan juga
sebaliknya, iaitu bagaimana tingkah laku kita mempengaruhi persekitaran dan
menghasilkan peneguhan (reinforcement) dan peluang untuk diperhatikan oleh
orang lain (observational opportunity).
Menurut Bandura, pembentukan sesebuah tingkah laku boleh
berlaku melalui beberapa cara, iaitu meniru secara langsung. Kanak-kanak melihat model sendiri atau secara
tidak langsung dengan menonton filem, video, mendengar huraian atau melihat
gambar foto. Contohnya, kanak-kanak
meniru ibu bapa atau guru dari segi pakaian, pertuturan, gaya berjalan dan
sebagainya.
Selain itu, peniruan dapat dilihat melalui sekatlakuan dan
tak sekatlakuan. Sekatlakuan merupakan
sekatan tingkah laku yang sesuai di dalam situasi A tetapi tidak sesuai dalam
situasi B. Contohnya, murid yang boleh
bersorak-sorak di kantin ketika memanggil rakan tidak melakukannya di dalam
bilik darjah. Ini dipelajari oleh
murid-murid disebabkan adanya peraturan-peraturan bilik darjah yang boleh
menyebabkan hukuman jika amalan itu berlaku.
Murid-murid juga meniru melalui tak sekatlakuan. Ini bermakna murid-murid akan terus meniru amalan
di dalam sesuatu situasi. Contohnya,
kalau dia telah mempelajari bahawa tindakan sorak-menyorak tidak sesuai di
dalam kelas tetapi kali ini dengan guru yang baru, amalan itu tidak dihukum,
murid-murid berkenaan akan bermula dengan menjeritkan jawapan. Perkara ini merupakan peniruan melalui tak
sekatlakuan.
Implementasi
dalam bidang pengajaran dan pembelajaran
Peringkat awal kanak-kanak
Bagi peringkat awal kanak-kanak, guru hendaklah menjadi role model
bagi mereka. Dalam hal ini, guru perlu
mempunyai tingkah laku yang positif supaya pelajar dapat menirunya. Hal ini kerana, segala tindakan yang
ditunjukkan oleh guru hendaklah yang boleh dicontohi oleh pelajarnya. Sebagai contoh, guru boleh menunjukkan
teladan yang baik seperti bersopan santun dan tidak meninggikan suara di dalam
bilik darjah. Sekiranya guru ingin
mengubah tingkah laku murid yang kurang menyenangkan seperti keadaan yang
bising di kelas kepada keadaan yang terkawal, guru terlebih dahulu perlu menunjukkan
kepada mereka contoh yang terbaik. Selain
itu juga, guru perlu tunjukkan kepada pelajar dalam kalangan rakan-rakan mereka
ada yang menunjukkan contoh sebagai pelajar yang baik dari segi penghasilan
kerja mereka. Dengan berbuat demikian, pelajar
boleh belajar daripada rakan-rakan dan meniru idea-idea yang berkualiti yang
terdapat dalam kerja-kerja mereka. Guru juga
boleh menggunakan pelajar yang berjaya
untuk menunjukkan tingkah laku model yang baik dalam kelas. Hal ini sangat membantu pelajar yang lain
untuk turut sama berkelakuan dengan tingkah laku yang baik.
Peringkat pertengahan kanak-kanak
Dalam usaha bagi mengaplikasikan teori pembelajaran sosial Bandura,
guru perlu menyediakan persekitaran sosial yang kondusif telebih dahulu agar
modeling boleh berlaku. Guru perlu
memberi mereka sokongan moral bagi menggalakkan berlakunya tingkahlaku yang
baik dalam kalangan murid-murid pada masa kini.
Bagi membantu keberkesanan dalam p&p, persembahan pengajaran
seseorang guru seharusnya dapat menarik minat dan perhatian murid-murid serta
dapat dijadikan model untuk diikuti oleh mereka. Malah, guru perlu mahir dalam berkomunikasi
agar mereka dapat memahami pembelajaran dengan baik. Contohnya, jika guru
mengajar cara-cara untuk menghasilkan lukisan, guru mestilah menerangkan dahulu
langkah-langkahnya agar ia dapat diikuti oleh murid yang lain secara mudah. Guru juga boleh menjemput seorang murid agar
menjadi contoh kepada murid lain berdasarkan kerjanya yang bagus ataupun untuk
membuat demonstrasi mengenai hasil kerja yang dihasilkannya yang terbaik itu.
No comments:
Post a Comment