Wednesday, 9 July 2014

Teori kecerdasan emosi


Kecerdasan emosi meliputi cara seseorang individu mengawal emosi diri dan persekitaran.  Hal ini dapat dilihat apabila individu tersebut dapat menghadapi kegagalan dengan tenang dan positif.  Menurut Daniel Goleman (1995) seperti yang dinyatakan oleh Haliza Hamzah (2009) menyatakan bahawa 80% kejayaan seseorang bergantung kepada kecerdasan emosi (EQ) manakala 20% lagi kejayaan disebabkan oleh kecerdasan mental (IQ).  Goleman telah menyatakan lima elemen yang perlu diberi perhatian dalam kecerdasan emosi.  Antaranya ialah, memahami emosi kendiri, kebolehan mengendalikan emosi, memotivasikan diri, menyedari emosi orang lain dan elemen yang terakhir ialah mengendalikan hubungan dengan orang lain.

            Pada peringkat awal kanak-kanak, emosi yang berbentuk kesedaran kendiri seperti rasa bangga, malu dan rasa bersalah bermula pada sekitar umur dua setengah tahun.  Sebagai contoh, kanak-kanak akan rasa bangga dengan menunjukkan ekspresi muka yang gembira apabila berjaya melakukan sesuatu perkara.  Selain itu, sifat malu mula timbul apabila kanak-kanak merasakan mereka tidak dapat mencapai apa yang mereka inginkan.  Malah, rasa bersalah juga timbul apabila kanak-kanak mendapati perkara yang mereka lakukan berakhir dengan kegagalan.  Antara ciri-ciri kanak-kanak pada peringkat ini yang mula memahami emosi ialah kita dapat lihat apabila mereka mempunyai peningkatan dalam perbendaharaan emosi.  Mereka juga boleh melabel emosi dengan tepat terhadap dirinya dan juga emosi orang lain.  Disamping itu, mereka juga boleh menggunakan bahasa emosi semasa sedang bermain.

            Semasa di peringkat pertengahan dan akhir kanak-kanak, antara perubahan ynag boleh dilihat pada peringkat ini ialah mereka lebih berkebolehan untuk memahami emosi yang lebih kompleks seperti bangga diri dan malu.  Mereka juga dapat memahami bahawa lebih daripada satu emosi boleh timbul dalam sesuatu keadaan.  Pada masa yang sama, cirri perkembangan yang boleh dilihat pada diri mereka apabila mereka lebih menitikberatkan situasi-situasi yang yang memerlukan perhatian dan juga lebih berjaya mengawal emosi-emosi negatif.  Antara ciri-ciri kefahaman emosi kanak-kanak pada peringkat ini ialah mereka memahami bahawa sesuatu situasi boleh mengakibatkan emosi ynag berlainan pada individu yang berlainan.  Malah, mereka turut menyedari bahawa emosi terhadap sesuatu perkara boleh kekal lama selepas perkara itu berlaku.  Akhir sekali, mereka mereka mula menunjukkan kesedaran tentang cara mengawal dan mengurus emosi berdasarkan keperluan sosial.

Implementasi dalam bidang pengajaran dan pembelajaran

Peringkat awal kanak-kanak
Pada peringkat ini, kanak-kanak agak sukar mengawal emosi mereka.  Jadi, guru perlu pandai dalam memujuk mereka ketika mereka sedang marah, sedih dan sebagainya.  Pendekatan guru yang lembut dalam memujuk adalah sangat penting bagi meredakan emosi mereka.  Sebagai contoh, guru perlu mengajar mereka belajar untuk mengawal emosi ketika sedih sekiranya alat permainan mereka hilang.  Selain itu juga, guru juga boleh menayangkan mereka video cerita kartun yang banyak menggunakan emosi seperti marah, sedih, gembira dan sebagainya.  Dalam hal ini, kita dapat melihat emosi mereka berkembang secara tidak langsung melalui reaksi atau ekspreasi muka yang ditunjukkan oleh mereka.  Perkara ini sangat berkesan bagi menilai dan mengukur kecerdasan mereka dari aspek emosi.

Peringkat pertengahan kanak-kanak
Ketika di sekolah rendah, seseorang guru perlu memberi layanan yang sama rata kepada setiap murid.  Hal ini kerana, jika seseorang guru membandingkan murid yang lemah dengan murid yang pandai, murid yang lemah akan berasa kecil hati dan tidak bersemangat untuk belajar.  Jadi, pentingnya peranan guru disini bagi membantu mereka supaya emosi murid pada peringkat ini berada dalam keadaan yang baik.  Sebagai contoh, guru boleh membuat aktiviti lakonan bagi menunjukkan emosi yang sesuai dalam sesuatu situasi.  Dalam aktiviti ini, guru boleh meminta murid bagi meneka emosi yang dilakonkan oleh rakan mereka.  Setelah itu, guru boleh meminta murid yang lain bagi memberikan cadangan bagi menghadapi dan menangani situasi yang dilakonkan tadi.  Maka, disinilah perkembangan mereka terhadap dalam menilai situasi yang berlaku membantu dalam memperkembang kecerdasan emosi mereka.

No comments:

Post a Comment