Rasm Uthmani
Sudah menjadi sunnah, ilmu dipelihara dikawal dan dijaga
melalui kedua-dua cara iaitu secara lisan dan penulisan.
Begitu juga dengan Al-Quran. Bersama-sama bentuk-bentuk bacaan yang diiturunkan melalui Malaikat Jibril
Allah juga menentukan kaedah-kaedah tertentu membentuk kalimah-kalimah
Al-Quran. Ulama-ulama Al-Quran telah mengesan beberapa kaedah penulisan
kalimah-kalimah Al-Quran dan kaedah-kaedah tersebut dinamakan kaedah Resm
Uthmani.
Melalui kaedah-kaedah penulisan tersebut suatu kesimpulan
dapat dirumuskan bahawa kaedah-kaedah tersebut sangat unik. Jika ia bukan
bersumberkan Rasulullah dan para sahabat tentunya kaedah ini tidak digunakan
untuk menulis kalimah-kalimah Kitab yang paling agung. Yang jelas dan nyata
banyak rahsia yang tersirat melalui kaedah-kaedah tersebut sehingga Rasulullah
dan sahabat-sahabatnya sangat mengambil berat terhadapnya.
Rasm dan Rasm Uthmani.
Rasm ialah pembentukan (taswir) kalimah melalui gabungan huruf-huruf hijaiyah. Rasm Uthmani
pula ialah bentuk-bentuk tulisan Al-Quran yang digunakan dan dipersetujui Saidina Uthman ketika penulisan dan penyalinan
Al-Quran. Ada yang mentakrifkan sebarang bentuk penulisan yang berlainan dengan
cara penulisan lafaz-lafaz Al-Quran. Ini disebabkan adanya penambahan, pembuangan,
penggantian dan sebagainya dalam struktur kalimah tertentu Al-Quran. Dr Syaaban
Mohd Ismail memperincikan sebagai suatu keterangan yang membincangkan mengenai
cara penulisan mushaf-mushaf pada zaman saidina Uthman.
Ia juga dikenali dengan Rasm Istilahi kerana dinisbahkan
kepada aktiviti sahabat-sahabat yang bertanggungjawab menulis Mushaf-Mushaf
dengan menggunakan kaedah-kaedah tertentu. Ia juga dinamakan Rasm Tauqifi
kerana kebanyakan ulama berpendapat bahawa Rasm tersebut merupakan manifestasi
kaedah-kaedah yang diajarkan oleh Rasulullah dan bagindalah juga memerintahkan
supaya digunakan di dalam penulisan Al-Quran Ketika itu.
Sejarah Rasm Uthmani
Penulisan .
Umum diketahui bangsa Arab adalah bangsa Ummi tidak
mengenal tulisan. Keadaan ini berlaku di kalangan Quraisy kecuali beberapa
orang yang belajar menulis menjelang kedatangan Islam. Hal ini juga menjadi
isyarat daripada Allah mengenai akan datang seorang nabi iaitu Nabi Muhammad s.a.w mengukuhkan Islam
dan menyiapkan dokumentasi yang dia akan turunkan kepadanya. Media tulisan
merupakan media penjagaan yang lebih teliti dan berkemungkinan minima mengalami
perubahan.
Para sejarawan hampir bersepakat bahawa kaum Qurais di
Makkah tidak mengambil tulisan kecuali melalui Harb bin Umaiyah Ibn Abi Syam.
Mereka cuma berbeza pendapat mengenai daripada siapa ia mempelajarinya. Dari
sumber inilah dijumpai sejumlah orang yang mampu menulis menjelang kedatangan
Islam. Jumlah mereka sangat sedikit dibanding
dengan sekian besar jumlah yang masih buta huruf.
Adapun warga Madinah ada di antara mereka terdapat
sejumlah ahli Kitab yang mampu menulis. Ketika nabi memasuki Madinah terdapat
sebilangan orang Yahudi yang mengajar anak-anaknya menulis. Di sini juga terdapat
dua puluh orang yang pandai menulis antaranya Munzir ibn Amr, Ubay ibn Wahb,
Amr ibn Said, Zaid b Thabit yang kesemuanya juga belajar tulis menulis daripada
kalangan Yahudi atas perintah Nabi s.a.w.
Kemudian datanglah Islam. Ia memerangi buta huruf bangsa
Arab, dan menghapuskannya demi mempertingkatkan martabat mereka. Ayat-ayat 1
dan 4-5 surah Al-Alaq dan ayat-ayat 1-2 surah Al-Qalam membuktikan keadaan
tersebut. Peringatan melalui ayat-ayat tersebut membuktikan keperluan penulisan
dalam mengangkat martabat umat islam. Oleh sebab itu Rasul s.a.w sangat
menggalakkan sahabatnya untuk belajar manulis. Ia menyedia berbagai media untuk
mencapai hasrat tersebut. Tawanan perang badar yang pandai menulis diarahkan
mengajar sepuluh sahabat nabi sebagai bahan tebusan. Sedikit demi sedikit
hilangnya buta huruf dan digantikan dengan celik huruf. Ini membuktikan bahawa
islam adalah agama ilmiah, berbudaya dan bertamadun.
Penulisan Al-Quran
Rasulullah mengambil berat terhadap penulisan Al-Quran.
Ini dibuktikan melalui perlantikan nabi s.a.w terhadap para penulis wahyu
antaranya keempat-empat Khalifah rasyidah, Muawiyah, Abbas b Said, Khalid b
Walid, Ubai b Kaab, Zaid b Thabit, Thabit b Qais, Arqam ibn Ubai dan lain-lain
sahabat. Setiap kali ada wahyu turun beliau menyuruh menulisnya demi
memperkukuh dokumentasinya, di samping menambah kepercayaan dan kehati-hatian
terhadap Kitab Allah sehingga penulisannya mendukung hafazan. Mereka mencatat
tulisan-tulisan Al-Quran menggunakan pelbagai sumber yang ada pada masa itu
yang juga menunjukkan besarnya perhatian mereka terhadap penulisan Al-Quran.
Kemudian tulisan-tulisan itu disimpan di rumah Rasulullah s.a.w. Jadi di masa
kenabian, al-Quran telah dihimpun dengan cara itu. Hanya ia belum ditulis dalam
sahifah-sahifah atau mushaf-mushaf. Ia tertulis berserakan di atas
tulang-tulang dan media-media lain yang seumpamanya.
Penulisan pada masa Saidina Abu Bakar.
Abu bakar menjalankan urusan Islam sesudah kewafatan
Rasulullah. Ia menghadapi masalah kemurtadan sebahagian orang arab. Peperangan
yamamah mensyahidkan ramai para hafiz Al-Quran dan saidina Umar melahirkan
kebimbangan terhadap Al-Quran. Setelah saidina Umar memujuk saidina Abu Bakar
dan juga Allah membuka hati Abu Bakar
Zaid b Thabit mengumpul Al-Quran. Ia menjalankan tugas tersebut
berdasarkan hafazan yang ada dalam hati para Qurra dan catatan-catatan yang ada
pada para penulis. Kemudian lembaran-lembaran itu disimpan di tangan Abu Bakar,
seterusnya Saidina Umar dan kemudian berpindah ke tangan Hafsah (anak saidina Umar).
Penulisan Quran pada masa Saidina Uthman.
Penyebaran islam bertambah luas dan para Qurra tersebar
di pelbagai wilayah, dan penduduk di setiap wilayah mempelajari qiraat daripada
Qari yang dikirim kepada mereka. Cara pembacaan mereka berbeza-beza seiring
dengan perbezaan “huruf” yang dengannya Al-Quran diturunkan. Apabila mereka
berkumpul di suatu pertemuan sebahagian mereka merasa heran perbezaan-perbezaan
Qiraat yang berlaku di kalangan mereka.
Perbezaan-perbezaan tersebut semakin ketara setelah
terjadi peperangan Armenia dan Azarbaijan. Sebahagian qiraat-qiraat tersebut
bercampur dengan kesalahan. Para sahabat perihatin terhadap masalah ini kerana
takut kalau perbezaan ini menimbulkan penyimpangan dan perubahan. Mereka
bersepakat menyalin lembaran-lembaran pertama yang ada pada Abu Bakar dan
menyatukan umat Islam pada lembaran itu dengan bacaan yang tetap pada satu
huruf. Al-imam Abu Abdillah al-Muhasiby dalam kitabnya “fahm as-sunan”
menjelaskan “Abu Bakar memerintahkan menyalinnya dari satu tempat ke tempat
lain atau dari satu media ke media lain secara kolektif. Media yang
digunakannya ibarat media yang digunakan oleh rasulullah s.a.w yang masih
berserakan , kemudian ia mengumpulkannya dan mengikatnya dengan benang sehingga
tidak ada yang terabai”.
Penulisannya di zaman Saidina Uthman.
Semasanya kawasan Islam semakin luas dan kaum muslimin
bertaburan diberbagai daerah. Umat islam jauh daripada masa kerasulan dan
turunnya wahyu. Masing-masing daerah islam mengambil qiraat sahabat terkenal
daripada kalangan mereka. Di antara mereka terjadi perbezaan wajah-wajah qiraat
yang memungkinkan timbulnya pertikaian dan perpecahan. Pertikaian itu menjadi
sengit kerana mereka telah jauh daripada masa kenabian. Keadaan itu semakin
parah sehingga saling mengkafirkan antara sesama sendiri. Pertikaian itu
merebak ke darah-daerah lain seperti Hijaz dan Madinah.
Kerana peristiwa-peristiwa tersebut saidina Uthman
mengumpulkan para pakar untuk menyelesaikannya. Mereka akhirnya bersepakat
untuk menyalin beberapa mushaf untuk dikirimkan di daerah dan mengeluarkan
perintah agar selainnya dibakar dan hanya bertumpu kepadanya.
Uthman melaksanakan kesepakatan bistari itu sekitar akhir
tahun kedua puluh empat dan awal tahun kedua puluh lima Hijriah. Untuk menyalin
Al-Quran mereka dibantu oleh beberapa sahabat pilihan yang berkepakaran dalam
bidang Al-Quran antaranya Zaid b Thabit, Zaid b Al-Ash dan Abdurrahman ibn
Al-Haris. Akhirnya terhasillah beberapa naskhah mushaf Uthmani dan di hantar naskhah tersebut ke
beberapa daerah Islam bersama seorang Qari yang mewakili Qiraat-qiraat
tertentu. Mushaf-mushaf Uthmani memilikki kaedah-kaedah penulisan tertentu.
Para pakar di bidang ini meringkaskan kaedah-kaedah tersebut ke dalam enam
kaedah dasar. Kaedah-kaedah tersebut akan diperincikan kemudian.
Kelebihan Rasm Uthmani
Daripada beberapa takrifan di atas menunjukkan bahawa
Rasm Uthmani sangat perlu diambil berat dan didalami keilmuannya khususnya
apabila hendak menulis dan membaca kitab suci Al-Quran.
Terdapat pelbagai faktor daripada pelbagai sudut yang
dijadikan sandaran ulama-ulama untuk memperkukuhkan kenyataan tersebut. Antara
terpenting ialah penulisannya bersifat Tauqifi.
Rasm Uthmani tauqifi.
Ia bermaksud kaedah-kaedah tersebut adalah daripada bimbingan
Rasulullah. Lebih jelas ia bermaksud Rasm tersebut datang daripada Allah dan
sudah pasti dimaklumi Rasulullah tidak mengajar sesuatu kepada sahabatnya
melainkan setelah mendapat wahyu daripada Allah.
Fakta tersebut adalah pegangan kebanyakan ulama samada
Salaf atau Khalaf semenjak dulu hinggalah sekarang. Ia diyakini lagi melalui
pegangan sahabat-sahabat dan mereka tidak pernah sama sekali mengingkarinya.
Walaupun ada beberapa pendapat yang berbeza dengan kenyataan di atas pendapat
ini perlu ditolak kerana kaedah penulisannya terdedah kepada kesilapan kerana
tiada sandaran kaedah yang mantap. Kaedah-kaedah lain juga sering berubah dan
sekiranya berlaku kepada Al-Quran pasti berlaku penyelewengan yang merosakkan
kefahaman Al-Quran.
Fakta yang perlu jelas disedari juga ialah setiap huruf
Al-Quran mempunyai mukjizat tersendiri yang sebahagiannya diketahui dan
sebahagian lagi hanya diketahui oleh Allah. Sebarang pengurangan penambahan dan
penyesuiaan akan mengurangkan keagungan dan mukjizat Al-Quran.
Rasm Uthmani salah satu rukun bacaan Al-Quran.
Ulama bersepakat rukun
bacaan Al-Quran ada tiga dan salah satunya bacaannya menepati salah satu
daripada mushaf-mushaf Uthmani samada yang dihantar ke Mekah, Madinah, Kufah,
Basrah, Syam atau pun mushaf imam yang disimpan oleh beliau sendiri.
Merangkumi tujuh huruf.
Antara faktor mendasar sehingga menjadikan rasm Uthmani
perlu diberi keutamaan ialah berkaitan tujuh huruf Al-Quran dan ini
menjadikannya bertepatan dengan wajah
qiraat yang diajarkan rasulullah kepada sahabat-sahabatnya.
Terdapat banyak hadith berkaitan tujuh huruf dan pelbagai
pendapat ulama mengenai maksudnya. Salah satu pendapat yang disepakati oleh
kebanyakan ulama ialah tujuh cara bacaan yang merangkumi kata nama samada ia
mufrad, mutahanna atau jamak dan samada ia muzakar atau muannas, perselisihan
pada cara ikrab, perselisihan cara tasrif, perselisihan mendahulu atau
mentakhir huruf atau kalimah, perselisihan dari segi ibdal, perselisihan dari
segi menambah atau mengurangkan sesuatu huruf atau kalimah dan perselisihan
pada lahjah samada tebal atau nipis, imalah, tashil, ismam dan sebagainya.
Sekiranya rasm Uthmani tidak digunakan dalam penulisan
Al-Quran pasti mushaf yang dihasilkan tidak meliputi semua huruf dan seterusnya
menjadi mushaf itu terhad dan sesuai digunakan untuk membaca qiraat mutawatiroh
tertentu sahaja dan tidak bagi qiraat-qiraat mutawatiroh yang lain.
Bertepatan dengan pembentangan bacaan Al-Quran terakhir.
Faktor ini juga
penting kerana seperti dimaklumi secara pasti melalui sejarah islam rasul melakukan
semakan terakhir Al-Quran dengan malaikat Jibril dan Zaid b Thabit seorang
sahabat yang sangat rapat dengannya turut berada bersamanya. Dengan keadaan
tersebut Zaid b Tahbit diberi tanggungjawab untuk menulis dan mengumpul
Al-Quran oleh dua khulafak Ar-Rasidin saidina Abu Bakar dan Sadina Uthman. Ia menulis berdasarkan
kepada pembentangan tersebut.
Oleh itu beliau meyakini bahawa kesemua ayat Al-Quran
yang diturunkan semasa hayat nabi tetapi tidak dibentangkan semasa pembentangan
terakhir adalah sebagai ayat yang dimansuhkan tulisannya dan beliau tidak
menulisnya di mushaf tersebut. Begitu juga apa yang terkandung dalam
Mushaf-mushaf para sahabat seperti
Mushaf Saidina Aisyah, Umar, Ubai b Kaab dan lain-lain sahabat kerana
sebahagiannya tidak terdapat semasa pembentangan terakhir.
Kaedah penulisan yang istimewa.
Mengikut penelitian dan pengkajian ulama Al-Quran
sebenarnya Rasm Uthmani banyak keistimewaan yang tidak terdapat pada Rasm lain.
Antaranya
- keistimewaan
pada huruf-huruf ziyadah.
Selain daripada mengandungi mukjizat
yang hanya diketahui oleh Allah sahaja, huruf-huruf ziyadah mempunyai beberapa keistimewaan
antaranya;
- mengetahui baris asal sesuatu huruf. Contohnya “إيتاءي”
ditambah huruf ya selepas huruf hamzah untuk menunjukkan hamzah
sebelumnya berbaris kasrah, “سأوريكم” ditambah huruf wau selepas huruf hamzah menunjukkan
baris huruf hamzah ialah dhommah, “ولأاوضعوا” pula ditambah alif selepas
hamzah untuk menunjukkan bahawa hamzah berbaris fathah.
- Menggambarkan sesuatu makna. Contohnya ziyadah
huruf ya pada kalimah “بأييد” untuk memperteguhkan lagi mengenai kebesaran dan
kekuasaan Allah yang mencipta langit atau cakarwala dengan begitu kukuh
dan sempurna.
- keistimewaan
huruf-huruf Ibdal.
- Panduan mengetahui kata asal/akar sesuatu kalimah.
Contohnya kalimah “الصلوة” (jamak “الصلوات”) dan seumpamanya dituliskan dengan huruf wau
menggantikan huruf alif disebabkan
wau merupakan sebahagian daripada huruf dalam struktur asal kalimah
tersebut. Begitu juga kalimah “الهدى دان
فتلقى” ditulis dengan huruf ya
menggantikan huruf alif disebabkan huruf ya adalah huruf asal daripada
kalimah tersebut.
- keistimewaan
hazaf.
- Petunjuk dua atau lebih wajah Qiraat. Contohnya “وترى الشمش إذا طلعت تزور عن كهفهم ذات اليمين” kalimah تزور dibaca dengan tiga wajah (تزَّور،
تزاوَرُ دان تزَّور) .
- Mempunyai maksud tertentu yang khusus. Contohnya
dihazaf wau pada kalimah "ويدع الانسن" untuk memperkukuhkan
kenyataan bahawa doa seoarng hamba sangat mudah dan cepat sampai kepada
Allah.
- keistimewaan
wasl (berangkai) dan fasl (berpisah).
- Kalimah-kalimah Al-Quran yang dibaca sama ada yang
ditulis secara terpisah dan ada yang berangkai. Ia juga mempunyai
keistimewaan tersendiri. Dari segi makna terdapat perbezaan contohnya “أمن يمشى” dengan
“أم
من يكون” apabila ditulis terpisah
bermakna “بل” tetapi jika bersambung
bermakna "أو
Melalui beberapa contoh di atas Rasm Uthmani mempunyai
keunikan tersendiri sehinggakan sukar diperkatakan. Hanya pengkaji-pengkaji
yang mendalaminya akan dapat
mentafsirkan sebahagian daripada keunikannya.
Berdasarkan realiti dan apa yang dikaji oleh ulama maka
sebahagian besar di kalangan mereka
berpendapat bahawa Rasm Uthmani adalah kaedah penulisan yang wajib dan
dipelihara dan diamalkan.
Walaupun pendapat mengatakan kaedah Rasm Uthmani tidak
wajib diamalkan namun pendapat tersebut berbentuk minoriti dan ditolak oleh
kebanyakan ulama kerana ia boleh membawa perubahan atau pengurangan huruf-huruf
Al-Quran dan dalam jangka panjang mendedahkan Al-Quran kepada perubahan.
Kaedah-kaedah Penulisan Rasm Uthmani
- kaedah
pembuangan atau pengurangan (Hazaf)
hazaf bermaksud membuang atau
menggugurkan huruf-huruf hijaiah tertentu dalam struktur kalimah tertentu
Al-Quran. Huruf-huruf tersebut ialah alif,wau,ya,lam nun dan huruf-huruf alif,
wau dan ya pada kata permulaan (fawatih) surah tertentu Al-Quran
- hazaf alif pada tempat-tempat dan keadaan-keadaan
berikut:
i. alif pada kalimah “basmalah” samada lengkap atau tidak
باسم الله
|
ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»yJôm§9$# ÉOÏm§9$#
|
باسم الله
|
ÉÉOó¡Î0 «!$# $yg11øgxC !$yg8yöãBur
|
باسم الله
|
¼çm¯RÎ) `ÏB z`»yJøn=ß ¼çm¯RÎ)ur ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»yJôm§9$# ÉOÏm§9$#
|
ii. alif “Al-Takrif” yang didahului huruf lam untuk ta’kid
atau “jar”
¨bÎ) tA¨rr& ;Møt/ yìÅÊãr Ĩ$¨Y=Ï9 Ï%©#s9 sp©3t6Î/ %Z.u$t7ãB
|
ل الذى
|
iii. kalimah-kalimah di awalnya hamzah Qata’ yang berfungsi
sebagai pertanyaan dan disusuli selepasnya hamzah wasal atau Qata’ contohnya;
أالان
|
z`»t«ø9!#uä ôs%ur LäêYä. ¾ÏmÎ/ tbqè=ÉÚ÷ètGó¡n@
(Yunus
51)
|
أالله
|
ö@è% ª!!#uä cÏr& öNä3s9 (
ôQr& n?tã «!$# crçtIøÿs?
(Yunus
59)
|
أأتي
|
tA#uäur tA$yJø9$# 4n?tã ¾ÏmÎm6ãm Írs 4n1öà)ø9$#
(Al-Baqarah
177)
|
أأدم
|
$uZù=è%ur ãPy$t«¯»t ô`ä3ó$# |MRr& y7ã_÷ryur sp¨Ypgø:$#
(Al-Baqarah
35)
|
iv. alif fiel Amr yang didahului huruf wau atau fa contohnya;
فاسئلوا
|
(#þqè=t«ó¡sù @÷dr& Ìò2Ïe%!$# bÎ) óOçFZä. w cqßJn=÷ès?
(Al-Anbiyaa
007)
|
واسئل
|
È@t«óur sptös)ø9$# ÓÉL©9$# $¨Zà2 $pkÏù
(Yusuf
082)
|
فاسئل
|
(#qä9$s% $uZø[Î7s9 $·Böqt ÷rr& uÙ÷èt/ 5Qöqt È@t«ó¡sù tûïÏj!$yèø9$#
(Al-Muminun 113)
|
v. alif ya kata seruan (ya al-nida’) contohnya
يا
أيها
|
$pkr'¯»t â¨$¨Y9$# (#rßç6ôã$# ãNä3/u Ï%©!$# öNä3s)n=s{
(Al-Baqarah
021)
|
يا
أدم
|
tA$s% ãPy$t«¯»t Nßg÷¥Î;/Rr& öNÎhͬ!$oÿôr'Î/ (
(Al-Baqarah
033)
|
يا
عبادي
|
ö@è% yÏ$t7Ïè»t tûïÏ%©!$# (#qèùuó r& #n?tã öNÎgÅ¡àÿRr&
(Az-Zumar
053)
|
vi. alif kalimah aiyuha pada tiga tempat
أيها
|
tmr& cqãZÏB÷sßJø9$# ÷/ä3ª=yès9 cqßsÎ=øÿè?
(An-Nur
031)
|
أيها
|
(#qä9$s%ur tmr'¯»t ãÏm$¡¡9$# äí÷$# $uZs9 y7/u
(Az-Zukhruf
049)
|
أيها
|
éøãøÿoYy öNä3s9 tmr& Èbxs)¨W9$#
(Ar-Rahman
031)
|
vii. alif “domir marfuk” yang bersambung dengan “domir maful”
contohnya;
فأنجيناكم
|
øÎ)ur $uZø%tsù ãNä3Î/ tóst7ø9$# Nà6»uZøpgUr'sùö
(Al-Baqarah 050)
|
علمناه
|
$tBur çm»oYôJ¯=tæ t÷èÏe±9$# $tBur ÓÈöt7.^t ÿ¼ã&s!
(Ya-Sin
069)
|
أنشأناهن
|
!$¯RÎ) £`ßg»tRù't±Sr& [ä!$t±SÎ)
(Al-Waqi’a
035)
|
viii. alif kata bilangan dua (muthanna) contohnya;
يأتيانها
|
Èb#s%©!$#ur $ygÏY»uÏ?ù't öNà6ZÏB $yJèdrè$t«sù
(An-Nisaa
016)
|
هاذان
|
(#þqä9$s% ÷bÎ) Èbºx»yd ÈbºtÅs»|¡s9 Èb#yÌã br& Oä.%y`Ìøä
(Ta-Ha
063)
|
فذانك
|
ÏRºxsù Èb$uZ»ydöç/ `ÏB Îi/¢ 4n<Î) cöqtãöÏù ÿ¾Ïm'Z~tBur
(Al-Qasas
032)
|
ix. kebanyakan alif pada kalimah jamak muzakkar salim
contohnya;
العالمين
|
ßôJysø9$# ¬! Å_Uu úüÏJn=»yèø9$#
(Al-Fatiha
002)
|
الصابرين
|
¨bÎ) ©!$# yìtB tûïÎÉ9»¢Á9$#
(Al-Baqarah
153)
|
الراكعين
|
(#qãèx.ö$#ur yìtB tûüÏèÏ.º§9$#
(Al-Baqarah
043)
|
x. semua alif jamak muzakkar salim contohnya;
المؤمنات
|
br& yxÅ6Zt ÏM»oY|ÁósßJø9$# ÏM»oYÏB÷sßJø9$#
(An-Nisaa
025)
|
الصالحات
|
( àM»ysÎ=»¢Á9$$sù ìM»tGÏZ»s% ×M»sàÏÿ»ym É=øtóù=Ïj9
(An-Nisaa
034)
|
حافظات
|
àM»ysÎ=»¢Á9$$sù ìM»tGÏZ»s% ×M»sàÏÿ»ym É=øtóù=Ïj9
(An-Nisaa
034)
|
xi. alif pada kata nama bilangan (Asmak Al-Adad) contohnya;
ثلاثة
|
`yJsù öN©9 ôÅgs ãP$uÅÁsù ÏpsW»n=rO 5Q$r& Îû Ædkptø:$#
(Al-Baqarah
196)
|
ثلاثين
|
$tRôtãºurur 4ÓyqãB úüÏW»n=rO \'s#øs9
(Al-A’raf
142)
|
ثمانية
|
yìö7y 5A$us9 spuÏY»yJrOur BQ$r& $YBqÝ¡ãm
(Al-Haqqa
007)
|
xii. alif baris dua di atas (fathatain) yang didahuluinya
hamzah contohnya
ماءا
|
tAtRr&ur z`ÏB Ïä!$yJ¡¡9$# [ä!$tB
(Al-Baqarah
022)
|
غثاءا
|
¼ã&s#yèyÚsù ¹ä!$sWäî
(Al-A'la
005)
|
سواءا
|
(#qÝ¡øs9 [ä!#uqy
(Al-i-'Imran
113)
|
xiii. alif bagi “ha
peringatan” (ha tanbih) contohnya;
هاذا
|
(#qä9$s% #x»yd Ï%©!$# $oYø%Îâ `ÏB ã@ö6s%
(Al-Baqarah
025)
|
اهاكذا
|
#xs3»ydr& Å7ä©ótä
(An-Naml
042)
|
هاانتم
|
óOçFRr'¯»yd ÏäIwàs¯»yd cöqtãôè?
(Muhammad
038)
|
xiv. Alif kata penunjuk (isim isyarah) contohnya;
ذالك
|
y7Ï9ºs Ü=»tGÅ6ø9$# w |=÷u ¡
ÏmÏù
(Al-Baqarah
002)
|
وكذالك
|
y7Ï9ºxx.ur $¨Y©3tB y#ßqãÏ9 Îû ÇفÚöF{$#
(Yusuf
056)
|
أولائك
|
( y7Í´¯»s9'ré&ur ãNèd cqßsÎ=øÿßJø9$#
(Al-Baqarah
005)
|
xv. Alif kata nama penyambung (asmak al-Mausulah) contohnya;
واللاتي
|
ÓÉL»©9$#ur úüÏ?ù't spt±Ås»xÿø9$# `ÏB öNà6ͬ!$|¡ÎpS
(An-Nisaa
015)
|
واللائي
|
Ï«¯»©9$#ur z`ó¡Í³t z`ÏB ÇÙÅsyJø9$# `ÏB ö/ä3ͬ!$|¡ÎpS
(At-Talaq
004)
|
xvi. Alif ditengah-tengah ejaan nama ajam (bkn arab) yang
sering digunakan contohnya;
هارون
|
ôs)s9ur $oY÷s?#uä 4ÓyqãB tbrã»ydur tb$s%öàÿø9$#
(Al-Anbiyaa
048)
|
اسماعيل
|
!$tBur tAÌRé& #n<Î) zO¿Ïdºtö/Î) @Ïè»oÿôÎ)ur t,»ysóÎ)ur
(Al-Baqarah
136)
|
واسحاق
|
!$tBur tAÌRé& #n<Î) zO¿Ïdºtö/Î) @Ïè»oÿôÎ)ur t,»ysóÎ)ur
(Al-Baqarah
136)
|
xvii. Alif selepas wau yang asal pada fiel hanya terdapat pada
satu tempat sahaja dalam Al-Quran;
uqàÿ÷ètا
|
y7Í´¯»s9'ré'sù Ó|¤tã ª!$# br& uqàÿ÷èt öNåk÷]tã
(An-Nisaa 099)
|
xviii. Alif hamzah pada semua perkataan “al an” contohnya
ألآن
|
(#qä9$s% z`»t«ø9$# |M÷¥Å_ Èd,ysø9$$Î/
(Al-Baqarah
071)
Kecuali ayat sembilan suran al-Jin
|
xix. Alif pada kalimah “فادارأتم” contohnya ;
فادارأتم
|
øÎ)ur óOçFù=tFs% $T¡øÿtR öNè?øÀuº¨$$sù $pkÏù
(Al-Baqarah
072
|
xx. Dua alif yang berturut-turut iaitu;
رأى
|
$£Jn=sù #uäu tyJs)ø9$# $ZîÎ$t/
(Al-An'am
077)
Kecuali di
dua tempat surah al-Najm ayat 11dan 18
|
xxi. Alif wau jamak pada dua huruf yang asal yang dibuang iaitu
“جاءو دان باءو”
pada;
ôs)sù
z>Éjä.
×@ßâ
`ÏiB
y7Î=ö7s%
râä!%y`
ÏM»oYÉit6ø9$$Î/
(Al-i-'Imran 184)
|
جاءوا
|
râä!$t/ur
5=ÒtóÎ/
ÆÏiB
«!$#
(Al-Baqarah 061)
|
باءوا
|
Begitu juga pada empat tempat
berikut;
فاءوا
|
bÎ*sù râä!$sù ¨bÎ*sù ©!$# Öqàÿxî ÒOÏm§
(Al-Baqarah
226)
|
وعتوا
|
öqtGtãur #vqçGãã #ZÎ7x.
(Al-Furqan
021)
|
سعوا
|
tûïÏ%©!$#ur öqyèy þÎû $uZÏF»t#uä
(
|
تبوءوا
|
tûïÏ%©!$#ur râä§qt7s? u#¤$!$#
(Al-Hashr
009)
|
- Kaedah
ziyadah atau tambahan.
Ziyadah bermaksud menambah
huruf-huruf tertentu pada kalimah-kalimah tertentu Al-Quran. Huruf tersebut
ditulis tetapi tidak berfungsi pada semua keadaan pada bacaan. Huruf-huruf
tambahan tersebut ialah alif, wau dan ya.
- Ziyadah huruf wau pada ;
i. Kalimah “سأوريكم” pada
ö/ä3Í'ré'y u#y tûüÉ)Å¡»xÿø9$#
(Al-A’raf 145)
ii. Begitu juga pada kalimah-kalimah berikut dalam
surah-surah di bawah ;
(#qä9'ré&ur ÏQ%tnöF{$# öNåkÝÕ÷èt/ 4n<÷rr& <Ù÷èt7Î/
(Al-Anfal
075)
|
àM»s9'ré&ur ÉA$uH÷qF{$# £`ßgè=y_r&
(At-Talaq
004)
|
öNçFRr'¯»yd ÏäIw'ré& öNåktXq7ÏtéB wur öNä3tRq6Ïtä
(Al-i-'Imran
119)
|
y7Í´¯»s9'ré&ur ãNèd cqßsÎ=øÿßJø9$#
(Al-Baqarah
005)
|
ö/ä.â$¤ÿä.r& ×öyz ô`ÏiB ö/ä3Í´¯»s9'ré&
(Al-Qamar
043)
|
- Ziyadah ya pada kalimah-kalimah dan surah-surah
berikut;
û'ïÎ*sùr& |N$¨B ÷rr& @ÏFè% ÷Läêö6n=s)R$# #n?tã öNä3Î6»s)ôãr&
(Al-i-Imran 144)
|
û'ïÎ*sùr& ¨MÏiB ãNßgsù tbrà$Î#»sø:$#
(Al-Anbiyaa
034)
|
ô`ÏBur Ç!$tR#uä È@ø©9$# ôxÎm7|¡sù t$#tôÛr&ur Í$pk¨]9$#
(Ta-Ha
130)
|
wÎ) $·ômur ÷rr& `ÏB Ç!#uur A>$pgÉo
(Ash-Shura
051)
|
uä!$uK¡¡9$#ur $yg»oYøt^t/ 7&÷r'Î/ $¯RÎ)ur tbqãèÅqßJs9
(Az-Zariyat
047)
|
ãNä3Íhr'Î/ ãbqçGøÿyJø9$#
(Al-Qalam
006)
|
ôs)s9ur x8uä!%y` `ÏB &Î*t6¯R úüÎ=yößJø9$#
(Al-An'am
034)
|
`ÏB Ç!$s)ù=Ï? ûÓŤøÿtR (
(Yunus
015)
|
Begitu juga pada kalimah (mala’)
pada surah berikut
4n<Î) cöqtãöÏù ¾Ïm'Z~tBur
(Hud 097)
|
- Kaedah
Penggantian atau pertukaran (ibdal.)
ia bererti pertukaran huruf-huruf
tertentu dengan huruf-huruf tertentu pada kalimah-kalimah tertentu Al-Quran.
Pertukaran tersebut berlaku dalam lima keadaan berikut iaitu;
- Pertukaran huruf alif kepada wau
- Pertukaran alif kepada ya
- Pertukaran nun kepada alif
- Pertukaran ta simpul kepada ta terbuka
- Pertukaran thulathi wau kepada alif.
i. Pertukaran huruf wau kepada alif berlaku pada lapan
kalimah- berikut “الصلوة”, “الزكوة” , “الربوة” , “الحيوة”, "الغدوة” , "كمشكوة”, "النجوة” ,
"المنوة”
ii. Pertukaran tersebut tidak berlaku pada tempat-tempat
tertentu di dalam Al-Quran. Contohnya ayat 35 surah Al-Anfal ditulis dengan
alif pada kalimah "صلاتهم"
- Kaedah
Berangkai (Al-Wasl) atau berpisah.(Al-Fasl)
berangkai ialah penggabungan
penulisan sesuatu lafaz dengan lafaz lain yang lazimnya dipisahkan manakala
pemisahan bermaksud pemisahan penulisan dengan lafaz yang lain yang lazimnya
ditulis secara berangkai. Contohnya penggabungan penulisan lafaz “an” dengan
“lan” pada ayat 3 surah Al-Qiyamah dan pada ayat 48 surah Al-Kahf dan pemisahan
penulisan lafaz “anna” dengan “ma” pada surah luqman ayat 30 dan Al-Haj ayat
62.
- Kaedah
penulisan kalimah-kalimah yang mempunyai qiraat berbeza.
Dalam kaedah ini bila memungkinkan
sesuatu kalimah yang mempunyai wajah-wajah qiraat tertentu ditulis dalam bentuk
tulisan yang sama maka pola penulisannya sama dalam setiap mushaf Othmani.
Contohnya kalimah “maliki” dalam surah fatihah. Jika tidak memungkinkan kalimah
tersebut ditulis dalam pola yang sama maka
ditulis dalam mushaf Uthmani dalam bentuk Rasm mushaf yang berbeza.
Contohnya kalimah “ووصى”
pada ayat 132 surah baqarah pada sebahagian mushaf ditulis "وأوصى" dan pada sebahagian mushaf lain ditulis dan
dibaca "ووصى"
- Kaedah
penulisan huruf hamzah.
kaedah penulisan huruf hamzah
menurut Rasm Uthmani tidak begitu ketara kecuali hamzah-hamzah di awal kalimah.
Contohnya hamzah wasal dibuang bentuknya apabila hamzah wasal terletak pada “fiel” selepas Istifham pada
tujuh tempat iaitu;
ö@è% öNè?õsªBr& yZÏã «!$# #Yôgtã (أاتخذتم)
(Al-Baqarah 080)
yìn=©Ûr& |=øtóø9$# ÏQr& xsªB$#
(Al-Maryam
78)
3utIøùr& n?tã «!$# $¹/Éx. Pr& ¾ÏmÎ/ 8p¨ZÅ_
(Saba 8)
s"sÜô¹r& ÏN$oYt7ø9$# n?tã tûüÏZt6ø9$#
(Saffat 153)
öNßg»tRõsªBr& $Ì÷Å ÷Pr& ôMxî#y ãNåk÷]tã ã»|Áö/F{$#
(Sad 63)
|N÷y9õ3tGór& ÷Pr& |MZä. z`ÏB tû,Î!$yèø9$#
(Sad 75)
íä!#uqy óOÎgøn=tæ |NöxÿøótGór& óOßgs9 ÷Pr& öNs9 öÏÿøótGó¡n@ öNçlm;
(Al-Munafiqun 6)
No comments:
Post a Comment