Sunday, 2 November 2014

RASM UTHMANI

 Rasm Uthmani

Sudah menjadi sunnah, ilmu dipelihara dikawal dan dijaga melalui kedua-dua cara iaitu secara lisan dan penulisan. Begitu juga dengan Al-Quran. Bersama-sama bentuk-bentuk bacaan yang diiturunkan melalui Malaikat Jibril  Allah juga menentukan kaedah-kaedah tertentu membentuk kalimah-kalimah Al-Quran. Ulama-ulama Al-Quran telah mengesan beberapa kaedah penulisan kalimah-kalimah Al-Quran dan kaedah-kaedah tersebut dinamakan kaedah Resm Uthmani.

Melalui kaedah-kaedah penulisan tersebut suatu kesimpulan dapat dirumuskan bahawa kaedah-kaedah tersebut sangat unik. Jika ia bukan bersumberkan Rasulullah dan para sahabat tentunya kaedah ini tidak digunakan untuk menulis kalimah-kalimah Kitab yang paling agung. Yang jelas dan nyata banyak rahsia yang tersirat melalui kaedah-kaedah tersebut sehingga Rasulullah dan sahabat-sahabatnya sangat mengambil berat terhadapnya.

Rasm dan Rasm Uthmani.
Rasm ialah pembentukan (taswir) kalimah melalui gabungan huruf-huruf hijaiyah. Rasm Uthmani pula ialah bentuk-bentuk tulisan Al-Quran yang digunakan dan dipersetujui Saidina Uthman ketika penulisan dan penyalinan Al-Quran. Ada yang mentakrifkan sebarang bentuk penulisan yang berlainan dengan cara penulisan lafaz-lafaz Al-Quran. Ini disebabkan adanya penambahan, pembuangan, penggantian dan sebagainya dalam struktur kalimah tertentu Al-Quran. Dr Syaaban Mohd Ismail memperincikan sebagai suatu keterangan yang membincangkan mengenai cara penulisan mushaf-mushaf pada zaman saidina Uthman.

Ia juga dikenali dengan Rasm Istilahi kerana dinisbahkan kepada aktiviti sahabat-sahabat yang bertanggungjawab menulis Mushaf-Mushaf dengan menggunakan kaedah-kaedah tertentu. Ia juga dinamakan Rasm Tauqifi kerana kebanyakan ulama berpendapat bahawa Rasm tersebut merupakan manifestasi kaedah-kaedah yang diajarkan oleh Rasulullah dan bagindalah juga memerintahkan supaya digunakan di dalam penulisan Al-Quran Ketika itu.



Sejarah Rasm Uthmani

Penulisan .
Umum diketahui bangsa Arab adalah bangsa Ummi tidak mengenal tulisan. Keadaan ini berlaku di kalangan Quraisy kecuali beberapa orang yang belajar menulis menjelang kedatangan Islam. Hal ini juga menjadi isyarat daripada Allah mengenai akan datang seorang nabi  iaitu Nabi Muhammad s.a.w mengukuhkan Islam dan menyiapkan dokumentasi yang dia akan turunkan kepadanya. Media tulisan merupakan media penjagaan yang lebih teliti dan berkemungkinan minima mengalami perubahan.
Para sejarawan hampir bersepakat bahawa kaum Qurais di Makkah tidak mengambil tulisan kecuali melalui Harb bin Umaiyah Ibn Abi Syam. Mereka cuma berbeza pendapat mengenai daripada siapa ia mempelajarinya. Dari sumber inilah dijumpai sejumlah orang yang mampu menulis menjelang kedatangan Islam. Jumlah mereka sangat sedikit  dibanding dengan sekian besar jumlah yang masih buta huruf.

Adapun warga Madinah ada di antara mereka terdapat sejumlah ahli Kitab yang mampu menulis. Ketika nabi memasuki Madinah terdapat sebilangan orang Yahudi yang mengajar anak-anaknya menulis. Di sini juga terdapat dua puluh orang yang pandai menulis antaranya Munzir ibn Amr, Ubay ibn Wahb, Amr ibn Said, Zaid b Thabit yang kesemuanya juga belajar tulis menulis daripada kalangan Yahudi atas perintah Nabi s.a.w.

Kemudian datanglah Islam. Ia memerangi buta huruf bangsa Arab, dan menghapuskannya demi mempertingkatkan martabat mereka. Ayat-ayat 1 dan 4-5 surah Al-Alaq dan ayat-ayat 1-2 surah Al-Qalam membuktikan keadaan tersebut. Peringatan melalui ayat-ayat tersebut membuktikan keperluan penulisan dalam mengangkat martabat umat islam. Oleh sebab itu Rasul s.a.w sangat menggalakkan sahabatnya untuk belajar manulis. Ia menyedia berbagai media untuk mencapai hasrat tersebut. Tawanan perang badar yang pandai menulis diarahkan mengajar sepuluh sahabat nabi sebagai bahan tebusan. Sedikit demi sedikit hilangnya buta huruf dan digantikan dengan celik huruf. Ini membuktikan bahawa islam adalah agama ilmiah, berbudaya dan bertamadun.

Penulisan Al-Quran

Rasulullah mengambil berat terhadap penulisan Al-Quran. Ini dibuktikan melalui perlantikan nabi s.a.w terhadap para penulis wahyu antaranya keempat-empat Khalifah rasyidah, Muawiyah, Abbas b Said, Khalid b Walid, Ubai b Kaab, Zaid b Thabit, Thabit b Qais, Arqam ibn Ubai dan lain-lain sahabat. Setiap kali ada wahyu turun beliau menyuruh menulisnya demi memperkukuh dokumentasinya, di samping menambah kepercayaan dan kehati-hatian terhadap Kitab Allah sehingga penulisannya mendukung hafazan. Mereka mencatat tulisan-tulisan Al-Quran menggunakan pelbagai sumber yang ada pada masa itu yang juga menunjukkan besarnya perhatian mereka terhadap penulisan Al-Quran. Kemudian tulisan-tulisan itu disimpan di rumah Rasulullah s.a.w. Jadi di masa kenabian, al-Quran telah dihimpun dengan cara itu. Hanya ia belum ditulis dalam sahifah-sahifah atau mushaf-mushaf. Ia tertulis berserakan di atas tulang-tulang dan media-media lain yang seumpamanya.

Penulisan pada masa Saidina Abu Bakar.
Abu bakar menjalankan urusan Islam sesudah kewafatan Rasulullah. Ia menghadapi masalah kemurtadan sebahagian orang arab. Peperangan yamamah mensyahidkan ramai para hafiz Al-Quran dan saidina Umar melahirkan kebimbangan terhadap Al-Quran. Setelah saidina Umar memujuk saidina Abu Bakar dan juga Allah membuka hati Abu Bakar  Zaid b Thabit mengumpul Al-Quran. Ia menjalankan tugas tersebut berdasarkan hafazan yang ada dalam hati para Qurra dan catatan-catatan yang ada pada para penulis. Kemudian lembaran-lembaran itu disimpan di tangan Abu Bakar, seterusnya Saidina Umar dan kemudian berpindah ke tangan Hafsah (anak saidina Umar).

Penulisan Quran pada masa Saidina Uthman.

Penyebaran islam bertambah luas dan para Qurra tersebar di pelbagai wilayah, dan penduduk di setiap wilayah mempelajari qiraat daripada Qari yang dikirim kepada mereka. Cara pembacaan mereka berbeza-beza seiring dengan perbezaan “huruf” yang dengannya Al-Quran diturunkan. Apabila mereka berkumpul di suatu pertemuan sebahagian mereka merasa heran perbezaan-perbezaan Qiraat yang berlaku di kalangan mereka.

Perbezaan-perbezaan tersebut semakin ketara setelah terjadi peperangan Armenia dan Azarbaijan. Sebahagian qiraat-qiraat tersebut bercampur dengan kesalahan. Para sahabat perihatin terhadap masalah ini kerana takut kalau perbezaan ini menimbulkan penyimpangan dan perubahan. Mereka bersepakat menyalin lembaran-lembaran pertama yang ada pada Abu Bakar dan menyatukan umat Islam pada lembaran itu dengan bacaan yang tetap pada satu huruf. Al-imam Abu Abdillah al-Muhasiby dalam kitabnya “fahm as-sunan” menjelaskan “Abu Bakar memerintahkan menyalinnya dari satu tempat ke tempat lain atau dari satu media ke media lain secara kolektif. Media yang digunakannya ibarat media yang digunakan oleh rasulullah s.a.w yang masih berserakan , kemudian ia mengumpulkannya dan mengikatnya dengan benang sehingga tidak ada yang terabai”. 

Penulisannya di zaman Saidina Uthman.

Semasanya kawasan Islam semakin luas dan kaum muslimin bertaburan diberbagai daerah. Umat islam jauh daripada masa kerasulan dan turunnya wahyu. Masing-masing daerah islam mengambil qiraat sahabat terkenal daripada kalangan mereka. Di antara mereka terjadi perbezaan wajah-wajah qiraat yang memungkinkan timbulnya pertikaian dan perpecahan. Pertikaian itu menjadi sengit kerana mereka telah jauh daripada masa kenabian. Keadaan itu semakin parah sehingga saling mengkafirkan antara sesama sendiri. Pertikaian itu merebak ke darah-daerah lain seperti Hijaz dan Madinah.

Kerana peristiwa-peristiwa tersebut saidina Uthman mengumpulkan para pakar untuk menyelesaikannya. Mereka akhirnya bersepakat untuk menyalin beberapa mushaf untuk dikirimkan di daerah dan mengeluarkan perintah agar selainnya dibakar dan hanya bertumpu kepadanya.

Uthman melaksanakan kesepakatan bistari itu sekitar akhir tahun kedua puluh empat dan awal tahun kedua puluh lima Hijriah. Untuk menyalin Al-Quran mereka dibantu oleh beberapa sahabat pilihan yang berkepakaran dalam bidang Al-Quran antaranya Zaid b Thabit, Zaid b Al-Ash dan Abdurrahman ibn Al-Haris. Akhirnya terhasillah beberapa naskhah mushaf  Uthmani dan di hantar naskhah tersebut ke beberapa daerah Islam bersama seorang Qari yang mewakili Qiraat-qiraat tertentu. Mushaf-mushaf Uthmani memilikki kaedah-kaedah penulisan tertentu. Para pakar di bidang ini meringkaskan kaedah-kaedah tersebut ke dalam enam kaedah dasar. Kaedah-kaedah tersebut akan diperincikan kemudian.



Kelebihan Rasm Uthmani

Daripada beberapa takrifan di atas menunjukkan bahawa Rasm Uthmani sangat perlu diambil berat dan didalami keilmuannya khususnya apabila hendak menulis dan membaca kitab suci Al-Quran.

Terdapat pelbagai faktor daripada pelbagai sudut yang dijadikan sandaran ulama-ulama untuk memperkukuhkan kenyataan tersebut. Antara terpenting ialah penulisannya bersifat Tauqifi.

Rasm Uthmani tauqifi.

Ia bermaksud kaedah-kaedah tersebut adalah daripada bimbingan Rasulullah. Lebih jelas ia bermaksud Rasm tersebut datang daripada Allah dan sudah pasti dimaklumi Rasulullah tidak mengajar sesuatu kepada sahabatnya melainkan setelah mendapat wahyu daripada Allah.

Fakta tersebut adalah pegangan kebanyakan ulama samada Salaf atau Khalaf semenjak dulu hinggalah sekarang. Ia diyakini lagi melalui pegangan sahabat-sahabat dan mereka tidak pernah sama sekali mengingkarinya. Walaupun ada beberapa pendapat yang berbeza dengan kenyataan di atas pendapat ini perlu ditolak kerana kaedah penulisannya terdedah kepada kesilapan kerana tiada sandaran kaedah yang mantap. Kaedah-kaedah lain juga sering berubah dan sekiranya berlaku kepada Al-Quran pasti berlaku penyelewengan yang merosakkan kefahaman Al-Quran.

Fakta yang perlu jelas disedari juga ialah setiap huruf Al-Quran mempunyai mukjizat tersendiri yang sebahagiannya diketahui dan sebahagian lagi hanya diketahui oleh Allah. Sebarang pengurangan penambahan dan penyesuiaan akan mengurangkan keagungan dan mukjizat Al-Quran.



Rasm Uthmani salah satu rukun bacaan Al-Quran.

Ulama bersepakat rukun bacaan Al-Quran ada tiga dan salah satunya bacaannya menepati salah satu daripada mushaf-mushaf Uthmani samada yang dihantar ke Mekah, Madinah, Kufah, Basrah, Syam atau pun mushaf imam yang disimpan oleh beliau sendiri.

Merangkumi tujuh huruf.

Antara faktor mendasar sehingga menjadikan rasm Uthmani perlu diberi keutamaan ialah berkaitan tujuh huruf Al-Quran dan ini menjadikannya bertepatan  dengan wajah qiraat yang diajarkan rasulullah kepada sahabat-sahabatnya.

Terdapat banyak hadith berkaitan tujuh huruf dan pelbagai pendapat ulama mengenai maksudnya. Salah satu pendapat yang disepakati oleh kebanyakan ulama ialah tujuh cara bacaan yang merangkumi kata nama samada ia mufrad, mutahanna atau jamak dan samada ia muzakar atau muannas, perselisihan pada cara ikrab, perselisihan cara tasrif, perselisihan mendahulu atau mentakhir huruf atau kalimah, perselisihan dari segi ibdal, perselisihan dari segi menambah atau mengurangkan sesuatu huruf atau kalimah dan perselisihan pada lahjah samada tebal atau nipis, imalah, tashil, ismam dan sebagainya.

Sekiranya rasm Uthmani tidak digunakan dalam penulisan Al-Quran pasti mushaf yang dihasilkan tidak meliputi semua huruf dan seterusnya menjadi mushaf itu terhad dan sesuai digunakan untuk membaca qiraat mutawatiroh tertentu sahaja dan tidak bagi qiraat-qiraat mutawatiroh yang lain.

Bertepatan dengan pembentangan bacaan Al-Quran terakhir.

 Faktor ini juga penting kerana seperti dimaklumi secara pasti melalui sejarah islam rasul melakukan semakan terakhir Al-Quran dengan malaikat Jibril dan Zaid b Thabit seorang sahabat yang sangat rapat dengannya turut berada bersamanya. Dengan keadaan tersebut Zaid b Tahbit diberi tanggungjawab untuk menulis dan mengumpul Al-Quran oleh dua khulafak Ar-Rasidin saidina Abu Bakar  dan Sadina Uthman. Ia menulis berdasarkan kepada pembentangan tersebut.

Oleh itu beliau meyakini bahawa kesemua ayat Al-Quran yang diturunkan semasa hayat nabi tetapi tidak dibentangkan semasa pembentangan terakhir adalah sebagai ayat yang dimansuhkan tulisannya dan beliau tidak menulisnya di mushaf tersebut. Begitu juga apa yang terkandung dalam Mushaf-mushaf  para sahabat seperti Mushaf Saidina Aisyah, Umar, Ubai b Kaab dan lain-lain sahabat kerana sebahagiannya tidak terdapat semasa pembentangan terakhir.

Kaedah penulisan yang istimewa.

Mengikut penelitian dan pengkajian ulama Al-Quran sebenarnya Rasm Uthmani banyak keistimewaan yang tidak terdapat pada Rasm lain. Antaranya
  1. keistimewaan pada huruf-huruf ziyadah.
Selain daripada mengandungi mukjizat yang hanya diketahui oleh Allah sahaja, huruf-huruf  ziyadah mempunyai beberapa keistimewaan antaranya;
    1. mengetahui baris asal sesuatu huruf. Contohnya “إيتاءي” ditambah huruf ya selepas huruf hamzah untuk menunjukkan hamzah sebelumnya berbaris kasrah, “سأوريكم” ditambah huruf wau selepas huruf hamzah menunjukkan baris huruf hamzah ialah dhommah, “ولأاوضعوا” pula ditambah alif selepas hamzah untuk menunjukkan bahawa hamzah berbaris fathah.
    2. Menggambarkan sesuatu makna. Contohnya ziyadah huruf ya pada kalimah “بأييد” untuk memperteguhkan lagi mengenai kebesaran dan kekuasaan Allah yang mencipta langit atau cakarwala dengan begitu kukuh dan sempurna.

  1. keistimewaan huruf-huruf Ibdal.
    1. Panduan mengetahui kata asal/akar sesuatu kalimah. Contohnya kalimah “الصلوة” (jamak “الصلوات”) dan seumpamanya dituliskan dengan huruf wau menggantikan huruf alif  disebabkan wau merupakan sebahagian daripada huruf dalam struktur asal kalimah tersebut. Begitu juga kalimah “الهدى دان فتلقى” ditulis dengan huruf ya menggantikan huruf alif disebabkan huruf ya adalah huruf asal daripada kalimah tersebut.

  1. keistimewaan hazaf.
    1. Petunjuk dua atau lebih wajah Qiraat. Contohnya “وترى الشمش إذا طلعت تزور عن كهفهم ذات اليمين” kalimah تزور dibaca dengan tiga wajah (تزَّور، تزاوَرُ دان تزَّور) .
    2. Mempunyai maksud tertentu yang khusus. Contohnya dihazaf wau pada kalimah  "ويدع الانسن" untuk memperkukuhkan kenyataan bahawa doa seoarng hamba sangat mudah dan cepat sampai kepada Allah.

  1. keistimewaan wasl (berangkai) dan fasl (berpisah).
    1. Kalimah-kalimah Al-Quran yang dibaca sama ada yang ditulis secara terpisah dan ada yang berangkai. Ia juga mempunyai keistimewaan tersendiri. Dari segi makna terdapat perbezaan contohnya “أمن يمشى” dengan “أم من يكون” apabila ditulis terpisah bermakna “بل” tetapi jika bersambung bermakna "أو

Melalui beberapa contoh di atas Rasm Uthmani mempunyai keunikan tersendiri sehinggakan sukar diperkatakan. Hanya pengkaji-pengkaji yang mendalaminya  akan dapat mentafsirkan sebahagian daripada keunikannya.

Berdasarkan realiti dan apa yang dikaji oleh ulama maka sebahagian besar  di kalangan mereka berpendapat bahawa Rasm Uthmani adalah kaedah penulisan yang wajib dan dipelihara dan diamalkan.

Walaupun pendapat mengatakan kaedah Rasm Uthmani tidak wajib diamalkan namun pendapat tersebut berbentuk minoriti dan ditolak oleh kebanyakan ulama kerana ia boleh membawa perubahan atau pengurangan huruf-huruf Al-Quran dan dalam jangka panjang mendedahkan Al-Quran kepada perubahan.




Kaedah-kaedah Penulisan Rasm Uthmani

  1. kaedah pembuangan atau pengurangan (Hazaf)
hazaf bermaksud membuang atau menggugurkan huruf-huruf hijaiah tertentu dalam struktur kalimah tertentu Al-Quran. Huruf-huruf tersebut ialah alif,wau,ya,lam nun dan huruf-huruf alif, wau dan ya pada kata permulaan (fawatih) surah tertentu Al-Quran

    1. hazaf alif pada tempat-tempat dan keadaan-keadaan berikut:

                                          i.    alif pada kalimah “basmalah” samada lengkap atau tidak

باسم الله
ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»yJôm§9$# ÉOŠÏm§9$#
باسم الله
ÉÉOó¡Î0 «!$# $yg11øgxC !$yg8yöãBur
باسم الله
¼çm¯RÎ) `ÏB z`»yJøn=ß ¼çm¯RÎ)ur ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»yJôm§9$# ÉOŠÏm§9$#

                                        ii.    alif “Al-Takrif” yang didahului huruf lam untuk ta’kid atau “jar”

¨bÎ) tA¨rr& ;MøŠt/ yìÅÊãr Ĩ$¨Y=Ï9 Ï%©#s9 sp©3t6Î/ %Z.u$t7ãB   
ل الذى

                                       iii.    kalimah-kalimah di awalnya hamzah Qata’ yang berfungsi sebagai pertanyaan dan disusuli selepasnya hamzah wasal atau Qata’ contohnya;
أالان
z`»t«ø9!#uä ôs%ur LäêYä. ¾ÏmÎ/ tbqè=ÉÚ÷ètGó¡n@
(Yunus 51)
أالله
ö@è% ª!!#uä šcÏŒr& öNä3s9 ( ôQr& n?tã «!$# šcrçŽtIøÿs?
(Yunus 59)
أأتي
tA#uäur tA$yJø9$# 4n?tã ¾ÏmÎm6ãm ÍrsŒ 4n1öà)ø9$#
(Al-Baqarah 177)
أأدم
$uZù=è%ur ãPyŠ$t«¯»tƒ ô`ä3ó$# |MRr& y7ã_÷ryur sp¨Ypgø:$#
(Al-Baqarah 35)
                                       iv.    alif fiel Amr yang didahului huruf wau atau fa contohnya;
فاسئلوا
 (#þqè=t«ó¡sù Ÿ@÷dr& ̍ò2Ïe%!$# bÎ) óOçFZä. Ÿw šcqßJn=÷ès?
(Al-Anbiyaa 007)
واسئل
 È@t«óur sptƒös)ø9$# ÓÉL©9$# $¨Zà2 $pkŽÏù
(Yusuf 082)
فاسئل
 (#qä9$s% $uZø[Î7s9 $·Böqtƒ ÷rr& uÙ÷èt/ 5Qöqtƒ È@t«ó¡sù tûïÏjŠ!$yèø9$#
(Al-Muminun 113)
                                        v.    alif ya kata seruan (ya al-nida’) contohnya
يا أيها
 $pkšr'¯»tƒ â¨$¨Y9$# (#rßç6ôã$# ãNä3­/u Ï%©!$# öNä3s)n=s{
(Al-Baqarah 021)
يا أدم
 tA$s% ãPyŠ$t«¯»tƒ Nßg÷¥Î;/Rr& öNÎhͬ!$oÿôœr'Î/ (
(Al-Baqarah 033)
يا عبادي
  ö@è% yÏŠ$t7Ïè»tƒ tûïÏ%©!$# (#qèùuŽó r& #n?tã öNÎgÅ¡àÿRr&
(Az-Zumar 053)  

                                       vi.    alif kalimah aiyuha pada tiga tempat
أيها
 tmƒr& šcqãZÏB÷sßJø9$# ÷/ä3ª=yès9 šcqßsÎ=øÿè?
(An-Nur 031)  
أيها
 (#qä9$s%ur tmƒr'¯»tƒ ãÏm$¡¡9$# äí÷Š$# $uZs9 y7­/u
(Az-Zukhruf 049)
أيها
 éøãøÿoYy öNä3s9 tmƒr& ÈbŸxs)¨W9$#
(Ar-Rahman 031)
                                      vii.    alif “domir marfuk” yang bersambung dengan “domir maful” contohnya;
فأنجيناكم
 øŒÎ)ur $uZø%tsù ãNä3Î/ tóst7ø9$# Nà6»uZøŠpgUr'sùö
(Al-Baqarah 050)     
علمناه
 $tBur çm»oYôJ¯=tæ t÷èÏe±9$# $tBur ÓÈöt7.^tƒ ÿ¼ã&s!
(Ya-Sin 069)  
أنشأناهن
 !$¯RÎ) £`ßg»tRù't±Sr& [ä!$t±SÎ)
(Al-Waqi’a 035)
                                    viii.    alif kata bilangan dua (muthanna) contohnya;
يأتيانها
 Èb#s%©!$#ur $ygÏY»uŠÏ?ù'tƒ öNà6ZÏB $yJèdrèŒ$t«sù
(An-Nisaa 016)
هاذان
 (#þqä9$s% ÷bÎ) Èbºx»yd ÈbºtÅs»|¡s9 Èb#yƒÌãƒ br& Oä.%y`̍øƒä
(Ta-Ha 063)  
فذانك
 šÏRºxsù Èb$uZ»ydöç/ `ÏB šÎi/¢ 4n<Î) šcöqtãöÏù ÿ¾Ïm'ƒZ~tBur
(Al-Qasas 032)
                                       ix.    kebanyakan alif pada kalimah jamak muzakkar salim contohnya;
العالمين
 ßôJysø9$# ¬! Å_Uu šúüÏJn=»yèø9$#
(Al-Fatiha 002)  
الصابرين
¨bÎ) ©!$# yìtB tûïÎŽÉ9»¢Á9$#
(Al-Baqarah 153)
الراكعين
(#qãèx.ö$#ur yìtB tûüÏèÏ.º§9$#
(Al-Baqarah 043)  


                                        x.    semua alif jamak muzakkar salim contohnya;
المؤمنات
 br& yxÅ6Ztƒ ÏM»oY|ÁósßJø9$# ÏM»oYÏB÷sßJø9$#
(An-Nisaa 025)  
الصالحات
 ( àM»ysÎ=»¢Á9$$sù ìM»tGÏZ»s% ×M»sàÏÿ»ym É=øtóù=Ïj9
(An-Nisaa 034)
حافظات
 àM»ysÎ=»¢Á9$$sù ìM»tGÏZ»s% ×M»sàÏÿ»ym É=øtóù=Ïj9
(An-Nisaa 034)  
                                       xi.    alif pada kata nama bilangan (Asmak Al-Adad) contohnya;
ثلاثة
`yJsù öN©9 ôÅgs ãP$uÅÁsù ÏpsW»n=rO 5Q$­ƒr& Îû Ædkptø:$#
(Al-Baqarah 196)
ثلاثين
$tRôtãºurur 4ÓyqãB šúüÏW»n=rO \'s#øs9
(Al-A’raf 142)
ثمانية
yìö7y 5A$uŠs9 spuŠÏY»yJrOur BQ$­ƒr& $YBqÝ¡ãm
(Al-Haqqa 007)

                                      xii.    alif baris dua di atas (fathatain) yang didahuluinya hamzah contohnya
ماءا
 tAtRr&ur z`ÏB Ïä!$yJ¡¡9$# [ä!$tB
(Al-Baqarah 022)
غثاءا
 ¼ã&s#yèyÚsù ¹ä!$sWäî
(Al-A'la 005)  
سواءا
  (#qÝ¡øŠs9 [ä!#uqy
(Al-i-'Imran 113)  
                                    xiii.     alif bagi “ha peringatan” (ha tanbih) contohnya;
هاذا
 (#qä9$s% #x»yd Ï%©!$# $oYø%Îâ `ÏB ã@ö6s%
(Al-Baqarah 025)
اهاكذا
 #xs3»ydr& Å7ä©ótä
(An-Naml 042)
هاانتم
 óOçFRr'¯»yd ÏäIwàs¯»yd šcöqtãôè?
(Muhammad 038)

                                    xiv.    Alif kata penunjuk (isim isyarah) contohnya;
ذالك
 y7Ï9ºsŒ Ü=»tGÅ6ø9$# Ÿw |=÷ƒu ¡ ÏmÏù
(Al-Baqarah 002)
وكذالك
 y7Ï9ºxx.ur $¨Y©3tB y#ßqãÏ9 Îû ÇفÚöF{$#
(Yusuf 056)
أولائك
 ( y7Í´¯»s9'ré&ur ãNèd šcqßsÎ=øÿßJø9$#
(Al-Baqarah 005)
                                      xv.    Alif kata nama penyambung (asmak al-Mausulah) contohnya;
واللاتي
 ÓÉL»©9$#ur šúüÏ?ù'tƒ spt±Ås»xÿø9$# `ÏB öNà6ͬ!$|¡ÎpS
(An-Nisaa 015)
واللائي
 Ï«¯»©9$#ur z`ó¡Í³tƒ z`ÏB ÇÙŠÅsyJø9$# `ÏB ö/ä3ͬ!$|¡ÎpS
(At-Talaq 004)



                                    xvi.    Alif ditengah-tengah ejaan nama ajam (bkn arab) yang sering digunakan contohnya;
هارون
 ôs)s9ur $oY÷s?#uä 4ÓyqãB tbr㍻ydur tb$s%öàÿø9$#
(Al-Anbiyaa 048)
اسماعيل
   !$tBur tAÌRé& #n<Î) zO¿Ïdºtö/Î) Ÿ@ŠÏè»oÿôœÎ)ur t,»ysóÎ)ur
(Al-Baqarah 136)
واسحاق
 !$tBur tAÌRé& #n<Î) zO¿Ïdºtö/Î) Ÿ@ŠÏè»oÿôœÎ)ur t,»ysóÎ)ur
(Al-Baqarah 136)  
                                   xvii.    Alif selepas wau yang asal pada fiel hanya terdapat pada satu tempat sahaja dalam Al-Quran;
uqàÿ÷ètƒا
 y7Í´¯»s9'ré'sù Ó|¤tã ª!$# br& uqàÿ÷ètƒ öNåk÷]tã
 (An-Nisaa 099)
                                  xviii.    Alif hamzah pada semua perkataan “al an” contohnya

 ألآن
 (#qä9$s% z`»t«ø9$# |M÷¥Å_ Èd,ysø9$$Î/
(Al-Baqarah 071)
Kecuali ayat sembilan suran al-Jin

                                    xix.    Alif pada kalimah “فادارأتم” contohnya ;
فادارأتم
 øŒÎ)ur óOçFù=tFs% $T¡øÿtR öNè?øÀuº¨Š$$sù $pkŽÏù
(Al-Baqarah 072
                                      xx.    Dua alif yang berturut-turut iaitu;
رأى
 $£Jn=sù #uäu tyJs)ø9$# $ZîÎ$t/
(Al-An'am 077)
Kecuali di dua tempat surah al-Najm ayat 11dan 18
                                    xxi.    Alif wau jamak pada dua huruf yang asal yang dibuang iaitu “جاءو دان باءو” pada;
  ôs)sù z>Éjä. ×@ßâ `ÏiB y7Î=ö7s% râä!%y` ÏM»oYÉit6ø9$$Î/
(Al-i-'Imran 184)
جاءوا
râä!$t/ur 5=ŸÒtóÎ/ šÆÏiB «!$#
(Al-Baqarah 061)
باءوا

Begitu juga pada empat tempat berikut;
فاءوا
 bÎ*sù râä!$sù ¨bÎ*sù ©!$# Öqàÿxî ÒOÏm§
(Al-Baqarah 226)  
وعتوا
 öqtGtãur #vqçGãã #ZŽÎ7x.
(Al-Furqan 021)
سعوا
 tûïÏ%©!$#ur öqyèy þÎû $uZÏF»tƒ#uä
(Saba 005)
تبوءوا
   tûïÏ%©!$#ur râä§qt7s? u#¤$!$#
(Al-Hashr 009)  

  1. Kaedah ziyadah atau tambahan.
Ziyadah bermaksud menambah huruf-huruf tertentu pada kalimah-kalimah tertentu Al-Quran. Huruf tersebut ditulis tetapi tidak berfungsi pada semua keadaan pada bacaan. Huruf-huruf tambahan tersebut ialah alif, wau dan ya.
    1. Ziyadah huruf wau pada ;
                                          i.    Kalimah “سأوريكم” pada
ö/ä3ƒÍ'ré'y u#yŠ tûüÉ)Å¡»xÿø9$#
(Al-A’raf 145)
                                        ii.    Begitu juga pada kalimah-kalimah berikut dalam surah-surah di bawah ;
(#qä9'ré&ur ÏQ%tnöF{$# öNåkÝÕ÷èt/ 4n<÷rr& <Ù÷èt7Î/
(Al-Anfal 075)
 àM»s9'ré&ur ÉA$uH÷qF{$# £`ßgè=y_r&
(At-Talaq 004)
 öNçFRr'¯»yd ÏäIw'ré& öNåktXq7ÏtéB Ÿwur öNä3tRq6Ïtä
(Al-i-'Imran 119)
 y7Í´¯»s9'ré&ur ãNèd šcqßsÎ=øÿßJø9$#
(Al-Baqarah 005)
 ö/ä.â$¤ÿä.r& ׎öyz ô`ÏiB ö/ä3Í´¯»s9'ré&
(Al-Qamar 043)


    1. Ziyadah ya pada kalimah-kalimah dan surah-surah berikut;
û'ïÎ*sùr& |N$¨B ÷rr& Ÿ@ÏFè% ÷Läêö6n=s)R$# #n?tã öNä3Î6»s)ôãr&
(Al-i-Imran 144)
 û'ïÎ*sùr& ¨MÏiB ãNßgsù tbrà$Î#»sƒø:$#
(Al-Anbiyaa 034)
 ô`ÏBur Ç!$tR#uä È@ø©9$# ôxÎm7|¡sù t$#tôÛr&ur Í$pk¨]9$#
(Ta-Ha 130)
 žwÎ) $·ômur ÷rr& `ÏB Ç!#uur A>$pgÉo
(Ash-Shura 051)
   uä!$uK¡¡9$#ur $yg»oYøt^t/ 7&÷ƒr'Î/ $¯RÎ)ur tbqãèÅqßJs9
(Az-Zariyat 047)  
 ãNä3Íhƒr'Î/ ãbqçGøÿyJø9$#
(Al-Qalam 006)  
 ôs)s9ur x8uä!%y` `ÏB &Î*t6¯R šúüÎ=yößJø9$#
(Al-An'am 034)
 `ÏB Ç!$s)ù=Ï? ûÓŤøÿtR (
(Yunus 015)
Begitu juga pada kalimah (mala’) pada surah berikut
4n<Î) šcöqtãöÏù ¾Ïm'ƒZ~tBur
(Hud 097)  

  1. Kaedah Penggantian atau pertukaran (ibdal.)
ia bererti pertukaran huruf-huruf tertentu dengan huruf-huruf tertentu pada kalimah-kalimah tertentu Al-Quran. Pertukaran tersebut berlaku dalam lima keadaan berikut iaitu;
    1. Pertukaran huruf alif kepada wau
    2. Pertukaran alif kepada ya
    3. Pertukaran nun kepada alif
    4. Pertukaran ta simpul kepada ta terbuka
    5. Pertukaran thulathi wau kepada alif.
                                          i.    Pertukaran huruf wau kepada alif berlaku pada lapan kalimah- berikut الصلوة”, “الزكوة” , “الربوة” , “الحيوة”, "الغدوة” , "كمشكوة”, "النجوة” , "المنوة
                                        ii.    Pertukaran tersebut tidak berlaku pada tempat-tempat tertentu di dalam Al-Quran. Contohnya ayat 35 surah Al-Anfal ditulis dengan alif pada kalimah "صلاتهم"

  1. Kaedah Berangkai (Al-Wasl) atau berpisah.(Al-Fasl)
berangkai ialah penggabungan penulisan sesuatu lafaz dengan lafaz lain yang lazimnya dipisahkan manakala pemisahan bermaksud pemisahan penulisan dengan lafaz yang lain yang lazimnya ditulis secara berangkai. Contohnya penggabungan penulisan lafaz “an” dengan “lan” pada ayat 3 surah Al-Qiyamah dan pada ayat 48 surah Al-Kahf dan pemisahan penulisan lafaz “anna” dengan “ma” pada surah luqman ayat 30 dan Al-Haj ayat 62.

  1. Kaedah penulisan kalimah-kalimah yang mempunyai qiraat berbeza.
Dalam kaedah ini bila memungkinkan sesuatu kalimah yang mempunyai wajah-wajah qiraat tertentu ditulis dalam bentuk tulisan yang sama maka pola penulisannya sama dalam setiap mushaf Othmani. Contohnya kalimah “maliki” dalam surah fatihah. Jika tidak memungkinkan kalimah tersebut ditulis dalam pola yang sama maka  ditulis dalam mushaf Uthmani dalam bentuk Rasm mushaf yang berbeza. Contohnya kalimah “ووصى” pada ayat 132 surah baqarah pada sebahagian mushaf ditulis "وأوصى"  dan pada sebahagian mushaf lain ditulis dan dibaca "ووصى" 

  1. Kaedah penulisan huruf hamzah.
kaedah penulisan huruf hamzah menurut Rasm Uthmani tidak begitu ketara kecuali hamzah-hamzah di awal kalimah. Contohnya hamzah wasal dibuang bentuknya apabila hamzah wasal  terletak pada “fiel” selepas Istifham pada tujuh tempat iaitu;
ö@è% öNè?õsƒªBr& yZÏã «!$# #Yôgtã        (أاتخذتم)
(Al-Baqarah 080)  
 yìn=©Ûr& |=øtóø9$# ÏQr& xsƒªB$#
(Al-Maryam 78)
  3uŽtIøùr& n?tã «!$# $¹/Éx. Pr& ¾ÏmÎ/ 8p¨ZÅ_
(Saba 8)
 s"sÜô¹r& ÏN$oYt7ø9$# n?tã tûüÏZt6ø9$#  
(Saffat 153)
 öNßg»tRõsƒªBr& $ƒÌ÷Å ÷Pr& ôMxî#y ãNåk÷]tã ㍻|Áö/F{$#
(Sad 63)
 |N÷Žy9õ3tGór& ÷Pr& |MZä. z`ÏB tû,Î!$yèø9$#
 (Sad 75)
 íä!#uqy óOÎgøŠn=tæ |NöxÿøótGór& óOßgs9 ÷Pr& öNs9 öÏÿøótGó¡n@ öNçlm;
(Al-Munafiqun 6) 

No comments:

Post a Comment