Model
proses kreatif terarah mempunyai empat fasa. Empat fasa tersebut ialah:
Persediaan
a.
Pemerhatian
b.
Analisis
Imaginasi
a.
Penjanaan idea
b.
Sintesis idea
Perkembangan
a.
Penambahbaikan
b.
Menilai
Tindakan
a.
Pelaksanaan
b.
Amalan berterusan
- Fasa Persediaan
Fasa Persediaan
|
|
Kemahiran Utama
|
Indikator
|
Pemerhatian
Membuat pemerhatian
aktif untuk mengumpul
maklumat.
|
·
Menggunakan deria penglihatan,
pendengaran,
sentuhan, rasa atau bau
·
Menumpukan pemerhatian kepada objek,
perkataan, ayat atau teks secara menyeluruh
·
Menggunakan alat, radas, bahan,
instrumen atau spesimen yang sesuai
·
Mengendalikan alat, radas, bahan,
instrumen atau spesimen dengan betul
·
Menggunakan pelbagai kaedah atau
prosedur yang sesuai
·
Mengenal pasti ciri objek, situasi
atau
fenomena dengan tepat
·
Mendapatkan makna dengan betul
·
Mengenal pasti objek, situasi atau
fenomena
sekeliling yang berkaitan
|
Analisis
Menganalisis maklumat
dengan menghuraikan
bahagian kepada yang
lebih kecil bagi
memahami
sesuatu
|
·
Mengenal pasti persamaan dan
perbezaan dengan betul
·
Mengasingkan maklumat berdasarkan
kriteria tertentu
·
Mengumpulkan maklumat berdasarkan
kriteria tertentu
·
Menyusun maklumat mengikut kriteria
tertentu
·
Mengesan sebab berdasarkan maklumat
berwibawa
·
Mengkaji kesan baik dan kesan buruk
·
Mengimbas kembali idea.
·
Mencari banyak bukti yang diterima
dan disokong berdasarkan fakta dan maklumat
|
- Fasa Imaginasi
Fasa Imaginasi
|
|
Kemahiran Utama
|
Indikator
|
Penjanaan idea
Menghasilkan idea yang
berkaitan dengan
sesuatu
perkara
|
·
Menghasilkan idea baharu yang banyak
(yang mungkin benar atau tidak pasti tetapi logik)
·
Menghasilkan idea secara berterusan
·
Menghasilkan idea yang bermakna
·
Mencari hubung kait, gabung jalin
atau corak berdasarkan
maklumat yang ada
|
Sintesis idea
Menggabungkan
maklumat yang
berasingan untuk
menghasilkan dan
memilih
sesuatu
|
·
Membuat kesimpulan, membuat
pengitlakan
dan membina tajuk.
·
Menghasilkan bentuk komunikasi yang
unik –lukisan, kraf, binaan, peta, rajah, puisi, muzik, lagu, karangan,
laporan dan lakaran
·
Menentukan maklumat diperoleh
mencukupi dan memastikan sama ada maklumat tambahan diperlukan
·
Membuat keputusan tentang sintesis
akhir
·
Membincang kebaikan atau kelebihan
dan keburukan atau kekurangan yang menjurus kepada keputusan akhir
·
Mencabar dan menilai maklumat baharu
yang
diperoleh sama ada
memerlukan tindakan susulan atau diketepikan
·
Membuat refleksi yang berterusan
|
- Fasa Perkembangan
Fasa Perkembangan
|
|
Kemahiran Utama
|
Indikator
|
Penambah baikan
Membuat penambahbaikan
untuk mengembangkan atau mempelbagaikan
sesuatu idea untuk
meningkatkan mutu
atau keindahan hasil
karya
atau ciptaan
|
·
Menokok tambah idea
·
Mengubahsuai idea
·
Memberi pelbagai penerangan rasional
tentang idea
·
Memberi pelbagai contoh berkaitan
dengan tugasan
·
Memberi pelbagai kategori atau aspek
|
Menilai
Membuat pertimbangan tentang sesuatu
perkara
|
·
Memberi alasan yang tepat untuk
menerima atau
menolak idea
·
Menyatakan kekuatan dan kelemahan,
kebaikan dan keburukan, kelebihan dan kekurangan berdasarkan bukti atau
alasan tertentu
·
Membuat wajaran dengan betul
·
Membuat pilihan berdasarkan
kenyataan atau fakta sebenar dan tidak dipengaruhi oleh perasaan atau
prasangka
|
- Fasa Tindakan
Fasa Tindakan
|
|
Kemahiran Utama
|
Indikator
|
Pelaksanaan
Menyampaikan dan
mempersembahkan
idea atau menghasilkan
prototaip
|
·
Menghuraikan idea kepada butiran
atau bahagian yang lebih kecil dan khusus
·
Menyusun idea secara tersusun dan
mudah difahami
·
Menghasilkan idea tidak sama dengan
orang lain, idea tidak seperti yang biasa dan idea yang belum ada atau
frekuensi ideanya kecil
|
Amalan berterusan
Peka kepada perkara di
sekeliling dan menjana
idea untuk mengembangkan daya kreativiti
|
·
Peka kepada perkara di sekeliling
·
Membuat pemerhatian untuk mengenal
pasti masalah, kesilapan dan kelemahan
·
Mempraktikkan proses kreatif untuk
menghasilkan idea baharu secara berterusan
|
No comments:
Post a Comment