HUKUM-HUKUM NUN SAKINAH
- Nun Sakinah iaitu nun yang tidak berbaris dan tetap
wujud ketika bacaan wasal dan waqaf juga tetap wujud pada lafaz dan resam
dan wujud pada pertengahan dan penghujung kalimah dalam keadaan samada
sebagai huruf asli atau sebagai huruf tambahan(alkaul almufid, burhanuddin
al-baqai ms 33).
- Frasa nun sakinah bermaksud pengabaian pada nun
berbaris sama ada ketika mukahaffafah atau ketika musyaddadah (tasdid).
- Frasa tidak berbaris bermaksud pengabaian pada nun
sakinah ketika pertemuan pertemuan dua sukun (iltiqa sakinain).
- Frasa tetap wujud ketika wasal dan waqf bermaksud
pengabaian pada sukun yang wujud ketika waqaf (mad arid).
- Frasa pada lafaz dan resam bermaksud pengabaiaan
pada nun mati pada baris tanwin kerana ia dilafazkan tetapi nun tidak
ditulis (diresam).
- Frasa bersifat asli wujud pada kalimah an am ta yang
berasal daripada kalimah “naima” dan bersifat sebagai huruf tambahan pada
kalimah “fantolaqo” yang berasal daripada kalimah “tolaqo”.
- Nun sakinah berlaku pada kata nama, kata kerja dan
pada huruf.
- Pada kata nama dan kata kerja ia berlaku wujud pada
pertengahan (muntasir) dan penghujung kalimah(yantasirun). Pada huruf ia
wujud pada penghujung sahaja (min).
- Tanwin pada bahasa bermakna suara (taswit) dan pada
istilah ialah nun tambahan yang dimasukkan pada penghujung kata nama yang
dihilangkan pada resam dan ketika bacaan waqaf.
- Frasa nun mati bermaksud pengecualian pada nun dalam
baris tanwin ketika pertemuan dua sukun (iltiqa sakinain).
- Kata tambahan bermaksud pengecualian pada nun huruf
asli yang diresam dengan huruf nun.
- Frasa pada penghujung kata nama bermaksud pengabaian
pada nun taukid khofifah yang terdapat pada dua kalimah sahaja di dalam
al-Quran iaitu : lanasfaan (alaq 15) dan walayakunan (yusuf 32).
- Frasa dihilangkan pada resam bermaksud nun dibaca
pada baris tanwin tetapi huruf nun tidak diresam.
- Frasa dihilangkan ketika waqaf bermaksud kerana
baris tanwin bila diwaqafkan ia akan diibdal dengan huruf alif (mad iwad).
- Apabila nun sakinah atau tanwin bertemu dengan
huruf-huruf hijaiyyah hukumnya terbahagi kepada empat iaitu Izhar, idgham,
ikhfak dan iqlab.
- Izhar
- Izhar bererti nyata dan terang dan pada istilah
ialah mengeluarkan setiap huruf daripada makhrajnya dengan terang tanpa
dengung. Terdapat enam huruf izhar yang digabungkan dalam ungkapan “Aghin
ghoahu”.
- Kejauhan makhraj nun sakinah atau tanwin dengan
huruf-huruf halkum menyebabkan bacaannya diizharkan.
- Idgham.
- Pada bahasa bererti memasukkan sesuatu ke dalam
sesuatu dan pada istilah bermaksud memasukkan huruf yang sukun ke dalam
huruf berbaris seolah-olah menjadi satu huruf bertasydid.
- Huruf-hurufnya digabungkan ke dalam ungkapan
“yarmaluna”. Sebab-sebab bacaan diidgamkan kerana pertama makhraj nun
sakinah dan tanwin adalah dua huruf mislain/ mutamasilain, kedua makhraj nun
sakinah dan tanwin dengan mim adalah dua huruf yang bersekutu pada segala
sifat dan ketiga nun sakinah dan tanwin dengan huruf-huruf lam, ra, wau
dan ya adalah dua huruf mutaqaribain.
- Idgham terbahagi dua iaitu idgham tanpa dengung dan
idgham dengan dengung. Idgham tanpa dengung mempunyai dua huruf yang
digabungkan dalam ungkapan “ralla” dan huruf-huruf idgham maal ghunnah
digabungkan dalam ungkapan “yumin”.
- Martabat idgham juga terbahagi dua iaitu idgham
kamil dan naqis. Ulama bersepakat mengatakan idgham kamil nun sakinah dan
tanwin berlaku pada dua huruf iaitu lam dan ro dan kebanyakan ulama juga
mengatakan idgham kamil juga berlaku pada huruf-huruf nun dan mim.
- Iqlab
- Iqlab bererti memalingkan sesuatu dan pada istilah
bermaksud menukarkan lafaz sesuatu huruf kepada yang lain dengan
mengekalkan dengung serta ikhfak.(Dikhfakkan mim kepada ba)
- Sebab-sebab ditukarkan nun sakinah dan tanwin kepada
mim kerana kedua-dua huruf itu mempunyai persamaan iaitu; persamaan pada
makhraj dan sifat-sifat kedua-duanya.
- Ikhfak
- Pada
bahasa Ikhfak bererti tersembunyi dan pada istilah mennyembunyikan huruf
sukun dengan satu sifat antara izhar dan idgham tanpa tasydid serta kekal
ghunnah pada huruf pertama.
- Huruf-hurufnya
digabungkan dalam rangkaikata “ستجز صدك فثق ضطظ
شذ”. Sebab-sebab
diikhfakkan kerana makhraj nun
sakinah atau tanwin tidak berjauhan dan tidak berhampiran dengan makhraj
huruf-huruf ikhfak. Jadi ia berada di pertengahan di antara izhar dan
idgham.
- Ikhfak
mempunyai tiga martabat.
1.
Martabat tertinggi
iaitu ikhfak kepada huruf to dan ta.
2.
Martabat terendah
iaitu ikhfak terhadap huruf-huruf “kof” dan “kaf”
3.
Martabat pertengahan
iaitu ikhfak terhadap huruf-huruf selain daripada huruf-huruf di atas.
AL-MUDUD
Mad
- Mad
pada bahasa bererti pertambahan.
- Pada
istilah mad diertikan memanjang suara pada salah satu huruf mad atau
huruf-huruf lin. Dalil bacaan mad terdapat melalui hadith nabi yang
diriwayatkan oleh ibnu masud di mana seorang lelaki membaca ayat 60 surah
taubah tanpa bacaan mad.
- Huruf
mad ada tiga iaitu alif wau dan ya tetapi dengan syarat-syarat berikut;
pertama alif yang didahului oleh baris fathah, kedua wau sakinah yang
didahului baris dommah dan ketiga ya sakinah yang didahului baris kasrah.
Contoh bagi keadaan-keadaan mad tersebut terdapat pada kalimah "نوحيها" , manakala huruf lin
terdapat dua iaitu wau dan ya yang berkehendakkan syarat-syarat ; wau
sakinah didahului baris fathah dan ya sakinah yang didahului baris fathah
seperti contoh-contoh "ليس دان سوف" .
Pembahagian mad
- Mad
terbahagi dua mad asli dan mad farei. Mad asli iaitu mad yang terjadi
dengan sebab utama mad iaitu kewujudan huruf mad. Ia juga dikenali mad
tabie dan mad zati.
- Mad
asli
terbahagi kepada dua pula iaitu mad asli harfi atau mad asli thunai.
- Ia
hanya terdapat di huruf-huruf tertentu pembukaan surah yang dikumpulkan
dalam ungkapan "حي
طهر". Mad asli
kedua ialah mad asli kalimi atau mad asli mutlak seperti contoh sebelum
ini.
- Mad
farie
pula terhasil daripada sebab kewujudan hamzah atau sukun yang mengiringi
huruf-huruf mad atau lin. Ia juga dikenali dengan nama mad mazidi.
Terdapat tiga jenis yang terhasil dengan sebab kewujudan hamzah. Mad-mad
itu ialah mad wajib muttasil, mad jaiz munfasil dan mad badal. Mad arid
lissukun, mad lin dan mad lazim pula terhasil daripada kewujudan sukun.
Jenis mad akibat
kewujudan hamzah.
Mad wajib muttasil.
- Ia terhasil apabila mana-mana huruf mad
bertemu hamzah dalam satu kalimah sama ada ketika bacaan wasal atau ketika
waqaf. Mengikut imam asim riwayat hafs torik Syatibi wajib dibaca 4 atau 5
harakat ketika bacaan wasal dan harus dibaca 6 harakat ketika waqaf.
Ketiga contoh bagi hukumnya terdapat pada kalimah-kalimah "ساء، سوء دان سيء" .
Mad jaiz munfasil.
- Ia terhasil apabila mana-mana huruf mad
bertemu hamzah dalam dua kalimah iaitu ketika bacaan wasal sahaja. Hukumnya mengikut imam asim riwayat torik
syatibi harus dibaca 4 atau 5 harakat ketika wasal dan hanya dibaca dua
harakat ketika waqaf. Contohnya terdapat pada kalimah "ومآانزل، قالو إنا معكم، وفى أنفسكم" .
Mad badal.
- Ia terjadi apabila hamzah mendahului huruf mad dengan syarat tiada hamzah atau sukun selepas huruf mad tersebut. Ia juga digelar mad badal asli. Mengikut riwayat hafs Torik Syatibi ia dibaca dua harakat. Contoh-contohnya terdapat pada kalimah-kalimah "ءامن،أوتي دان إيمنا" . jika huruf mad terdapat selepas huruf hamzah asli ia dinamakan mad syabih bil badal. Contohnya
ü Mad arid lilsukun. Ia terjadi apabila huruf mad bertemu sukun yang
mendatang iaitu ketika waqaf sahaja. Bacaannya harus 2,4 dan 6 harakat.
ü Mad lin. Ia terjadi apabila huruf lin
bertemu dengan sukun yang mendatang iaitu ketika waqaf sahaja. Ia harus dibaca
2 , 4 atau 6 harakat.
ü Mad lazim. Secara am mad lazim terbahagi kepada dua
kategori kalimi dan harfi. Mad lazim kalimi apabila huruf mad bertemu dengan
sukun asli dalam kalimah-kalimah al-Quran dan mad lazim harfi berlaku apabila
huruf mad bertemu dengan sukun asli pada huruf-huruf pembukaan (fawatih)
al-Quran. Setiap mad lazim harfi dan kalimi terbahagi kepada dua bahagian pula
iaitu muthaqqal dan mukhaffaf. Maksud muthaqqal ialah huruf sukun selepas huruf
mad diidghamkan ke dalam huruf selepasnya manakala mukhaffaf ialah huruf sukun
selepas huruf mad tidak diidghamkan ke dalam huruf selepasnya.
Mad-mad farie yang lain.
Mad shilah.
ü
Terjadi ketika membaca wasal pada hak domir yang
berada di antara dua huruf berbaris dan ia terbahagi dua iaitu qosirah dan
towilah. Mad silah qosirah ialah apabila hak domir mendahului huruf hijaiyyah
selain daripada hamzah. Ia dibaca 2 harakat ketika wasal dan ketika waqaf
dimatikan hak domir tersebut. Mad silah towilah pula ialah apabila hak domir
mendahului hamzah. Mengikut riwayat hafs torik Syatibi ia dibaca 4 atau 5
harakat ketika wasal dan apabila waqaf ia dimatikan.
Mad tamkin.
ü Apabila berhimpun dua huruf ya
dengan syarat ya yang pertama bertasdid dan berbaris kasrah dan ya kedua sukun.
Mad iwad.
ü
Ia terjadi apabila waqaf pada huruf bertanwin
mansub kecuali ta marbutoh. Bacaannya 2 harakat kerana ia mad tabie yang
terjadi ketika waqaf.
Mad faraq.
ü
Ia terjadi apabila hamzah wasal yang berada
sebelum lam takrif dimasuki hamzah istifham. Ia sebahagian daripada mad lazim
kalimi sama ada muthaqqal dan mukhaffah.
Mad takzim
ü
Terjadi apabila huruf mad pada kalimah la nafiah
bertemu hamzah pada kalimah "إله". Hukumnya
harus dibaca 4 atau 5 harakat kerana ia sebahagian daripada mad jaiz munfasil.
Mad tabriah.
ü
Terjadi apabila huruf mad pada kalimah la nafiah
bertemu dengan huruf hijaiyyah selain daripada hamzah. Hukumnya wajib dibaca 2
harakat kerana ia sebahagian daripada mad asli.
APLIKASI TAJWID DALAM
SURAH-SURAH BACAAN DAN HAFAZAN 1 :
(fokus hukum
empat/lima)
ü Surah
Al fatihah
ü Surah
Annas sehingga alQoriah
APLIKASI TAJWID DALAM
SURAH-SURAH BACAAN DAN HAFAZAN 2 :
(fokus pada hukum
lima/empat ,mad asli dan mad farie disebabkan hamzah)
ü Surah
al-adiyat hingga al-Tin
APLIKASI TAJWID DALAM
SURAH-SURAH BACAAN DAN HAFAZAN 3 :
(fokus pada hukum
lima/empat ,mad asli dan mad farie disebabkan hamzah)
ü Surah
al-Syarh hingga al-dhuha.
APLIKASI TAJWID DALAM
SURAH-SURAH BACAAN DAN HAFAZAN 4 :
(fokus pada hukum
lima/empat ,mad asli dan mad farie disebabkan hamzah dan mad farie disebabkan
sukun)
ü Surah
al-balad hingga al-Fajr.
APLIKASI TAJWID DALAM
SURAH-SURAH BACAAN DAN HAFAZAN 5 :
(fokus pada hukum
lima/empat ,mad asli dan mad farie disebabkan hamzah , mad farie disebabkan
sukun dan mad-mad Farie yang lain di samping hukum tajwid lain)
ü Surah
al-ghosyiah hingga surah Attorik.
No comments:
Post a Comment