Pengajaran akidah amat penting kepada pelajar kerana ia merupakan asas
kepada pendidikan Islam. Oleh itu guru perlu berusaha menyampaikan isi
pengajaran, pendekatan, kaedah dan strategi yang betul supaya pengajaran
tersebut lebih menarik dan berkesan. Guru perlu menghayati objektif utama
pengajaran akidah sebelum menyampaikan kepada pelajar. Antara objektif utama
pengajaran akidah ialah:
- membentuk akidah Islam
yang betul di kalangan pelajar
- membekalkan pelajar
dengan ilmu akidah yang lengkap dan mendalam
- menanamkan keyakinan dan
roh keislaman yang jitu ke jiwa pelajar
- membentuk pekerti mulia berlandaskan tuntutan akidah
Kaedah dan teknik yang boleh digunakan dalam pengajaran akidah .
Antaranya:
Ø Soal
jawab
Ø Perbincangan
Ø Kuliah
Ø Bercerita
Ø Sumbangsaran
Ø Anologi
Ø Kajian
Perpustakaan
Ø Akhbar
dalam darjah (ADD)
Ø Projek
Ø Menulis
rencana
Ø Forum
Ø Lawatan
a.Kaedah soal jawab
Kaedah soal jawab merupkan kaedah dimana guru mengemukakan soalan ,
manakala pelajar pula memberi jawapan. Kaedah soal jawab juga biasanya
berdasarkan kepada dialog dan perbincangan untuk mendapatkan jawapan serta
fakta yang tidak dapat diragui kebenarannya atau dikritik lagi. Proses
pangajaran dan pembelajaran dengan kaedah soal jawab disepadukan dengan kaedah
perbincangan kerana ia dapat menambahkan lagi keberkesanan pembelajaran di
samping membantu meningkatkan kecerdasan otak, mencongkil bakat dan dapat
menghidupkan suasana pembelajaran. Oleh itu guru digalakkan mempraktikkan
kaedah ini semasa proses P&P kerana ia merupakan kaedah interaksi dua hala
yang melibatkan pelajar dan guru, di samping itu ia turut menyumbang kepada
kesan yang positif dan memberikan kefahaman yang lebih jelas kepada
kepada pelajar.
b.Kaedah Perbincangan
Satu kaedah yang melibatkan perbualan, mengeluarkan pendapat, bertukar
fikiran, berkongsi maklumat mengenai sesuatu topik atau masalah dengan
tujuan mencari penyelesaian.
Tujuan Perbincangan
§ Menggalakkan perkembangan
mental.
§ Memupuk
pemikiran kritis, analitis dan kreatif.
§ Menggalakkan
perkongsian pendapat.
§ Mengikis
sikap angkuh dan mendorong dan menerima pandangan orang lain.
§ Membolehkan kewujudan
idea yang lebih bernas dan berguna.
§ Menggalakkan
pemupukan pemikiran yang rasional.
§ Menajamkan
kemahiran untuk mengemukakan satu-satu pandangan dalam
kumpulan.
§ Memupuk
semangat kerjasama antara ahli dalam kumpulan.
Perlaksanaan Sesi Perbincangan
Sebelum
- Guru beri penjelasan
tentang tugasan dan peraturan perbincangan
- Agih tugas kepada ahli
kumpulan
- Guru bombing perlantikan
pengerusi dan pencatat
- Bantu murid tentukan hala
aktiviti perbincangan
Semasa
§ Bantu murid
bincang pandangan/idea yang dikemukakan
§ Awasi perbincangan agar tidak terpesong dari
tajuk
§ Bantu murid beri idea
§ Betulkan kesilapan
§ Beri galakan kepada setiap ahli supaya
mengambil bahagian
Selepas
- Guru boleh tamatkan perbincangan setelah setiap kumpulan
mempunyai bahan yang mencukupi
- Hasil perbincangan boleh disusun, disunting dan dicetak untuk
diedarkan kepada semua murid
- Beri ulasan dan rumusan
Prinsip Perbincangan
- Tajuk yang sesuai
- Maklumkan tujuan perbincangan
- Lantik pengerusi, pencatat dan pelapor
- Pastikan pelajar tahu cara perbincangan
- Guru sebagai fasilitator
- Penglibatan pelajar perlu aktif
- Pelajar digalakkan
catat idea yg disarankan
- Adakan rumusan akhir
- Peruntukkan masa untuk
guru buat ulasan
- Beri pujian dan galakan
Jenis-jenis Perbincangan
- sumbangsaran
- seminar
- forum
- Perbahasan
Kaedah Syarahan
Kaedah syarahan merupakan kaedah pengajaran di mana guru
lebih banyak melibatkan diri dalam memberi penerangan, huraian dan
penjelasan kepada pelajar. Ia juga merupakan satu bentuk penyampaian
atau penerangan mengenai statu isi pengajaran secara lisan oleh guru.
Pembelajaran mengenai kaedah ini merupakan kebergantungan pelajar
kepada guru, secara tidak langsung ia boleh melahirkan
rasa hormat dan sanjungan pelajar terhadap guru.
Tujuan kaedah syarahan untuk :
a) merangsang
pelajar meneruskan pembelajaran
b) menjelaskan
dan membuat rumusan pelajaran
c) membuat
penelitian dan ulangkaji
d) mengembangkan
isi pelajaran
e) menyampaikan
maklumat yang telah dirancang.
Dalam melaksananakan kaedah ini, guru perlu memberi perhatian terhadap
kedudukan pelajar dalam kelas supaya setiap individu dapat melihat
guru dan mendengar percakapannya dengan jelas. Guru juga perlu bertutur dengan
jelas dan terang serta menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh pelajar.
Terdapat bebrapa langkah yang boleh dilaksanakan oleh guru untuk mengaplikasikan
kaedah ini supaya ianya lebih berkesan. Antaranya ialah:
a) Syarahan
hendaklah diberi pada masa yang seauai seperti hendak mengenalkan tajuk atau
isi pelajaran baru.
b) Guru
hendaklah menyampaikan syarahan yang ringkas dan bernas
c) Guru
perlu menyampaikan syarahan dengan menggunakan intonasi suara yang sesuai
supaya dapat pelajar memahami dengan mudah dan jelas
d) Syarahan
perlu diikuti dengan ujian bertulis untuk mengukur kefahaman dan tumpuan
pelajar
e) Syarahan
juga perlu digabungjalinkan dengan teknik-teknik lain seperti soaljawab, perbincangan
dan sebagainya supaya ianya lebih menarik dan tidak membosankan.
Rasulullah SAW sebagai Rasul, pendidik dan contoh utama umat
Islam sentiasa mengambil contoh dan roh al-Quran bagi menyampaikan ilmu
pengetahuan. Baginda juga telah telah menggunakan kaedah pengajaran
dan pembelajaran yang sesuai dengan fitrah manusia. Antara kaedah yang diamalkan
baginda termasuklah kaedah syarahan. Sebagai contoh yang boleh
dilihat ketika baginda menyampaikan pengajaran di rumah Arqam bin Abi
Arqam, di Masjid Nabawi dan di tempat-tempat lain. Baginda telah
memanggil orang-orang Quraisy ke Bukit Safa dan menyampaikan
syarahan baginda di sana.
No comments:
Post a Comment