Definisi isi pelajaran
Isi pelajaran ialah kandungan isi pelajaran yang terdapat
di dalam sukatan pelajaran dan dihuraikan di dalam huraian sukatan
pelajaran. Kedua-dua dokumen penting ini
hendaklah dirujuk oleh guru-guru dengan teliti kerana ia merupakan kurikulum
pelajaran yang digubal oleh Kementerian Pelajaran Malaysia berteraskan Falsafah Pendidikan Negara,
seimbang dari segi fizikal, mental, spritual, emosi dan keperluan negara bagi
membina generasi yang berilmu, beriman daan beramal.
Isi kandungan pelajaran ini juga diperjelaskan lagi
melalui Buku Panduan Guru supaya guru dapat mnyampaikan pelajaran bertepatan
dengan kehendak sukatan dan huraian sukatan pelajaran. Setrusnya Isi kandungan
pelajaran ini dimantapkan lagi melalui buku teks dan buku kerja. Guru
berperanan melaksanakan tanggungjawab untuk menyampaikan isi kandungan
pelajaran tersebut.
Cara
menyusun isi pelajaran
Isi
Pelajaran hendaklah disusun bersesuaian dengan;
ü Objektif pelajaran
ü Sukatan pelajaran mengikut tajuk
ü Peruntukan masa
ü Urutan bagi mencapai objektif
ü Minat dan kebolehan murid
ü Kefahaman murid
ü Aras yang ditancang
Kriteria-kriteria pemilihan isi
pelajaran
Prinsip-prinsip perkembangan isi pelajaran
dalam Pendidikan Islam
Guru perlu mematuhi prinsip-prinsip perkembangan isi
pelajaran dalam merancang pengajaran dan pembelajaran supaya mudah difahami
oleh murid serta mencapai objektif yang dirancang. Prinsip-prinsip tersebut
ialah mudah kepada susah, perkara yang
diketahui kepada perkara yang belum diketahui, maujud kepada mujarrad, khusus
kepada umum dan dekat kepada jauh.
mudah kepada susah
Mengajar konsep yang mudah terlebih dahulu sebelum berpindah
kepada konsep yang lebih susah.
Contoh 1: Bidang Asuhan Tilawah al-Quran
Menyebut potongan kalimah dengan
makhraj yang betul kepada membaca ayat dengan fasih dan bertajwid.
Contoh 2:Bidang Ulum Syar’yyah:
Ibadah
Pengenalan pengertian najis,
kemudian jenis-jenis najis.
Perkara yang
diketahui kepada perkara yang belum diketahui
Memanipulasikan
pengetahuan sedia ada murid untuk dikaitkan dengan ilmu baharu. Ini bermakna
pengetahuan yang lepas bagi seseorang murid berperanan sebagai asas yang membolehkan pengatahuan yang baharu
bergantung kepadanya. Oleh itu, jika guru ingin pengetahuan baharu diterima
oleh murid, guru perlu mempastikan pengetahuan lepas murid mempunyai kaitan
rapat dengan pengetahuan yang baharu.
Contoh 1:
Bidang Ulum Syr’yyah: Ibadah.
Murid
telah pun tahu apakah erti wudhu’ atau cara
berwudhu’(meniru perbuatan ibu bapa mereka), seterusnya guru memperkenalkan anggota wudhu’ yang wajib dan sunat
serta sempadan setiap anggota wudhu’ tersebut dan cara mengambil wudhu’ yang
betul.
maujud
kepada mujarrad
Menjelaskan sesuatu yang mujarrad dengan berfokuskan
kepada benda yang maujud. Sesuatu benda yang wujud yang boleh dipegang ,
dilihat dan dirasa kepada sesuatu yang abstrak yang merangsang pemikiran untuk
mengetahuinya dengan bukti yang wujud di sekitar murid. Isi pengetahuan yang
dikembangkan hendaklah berasaskan pengetahuan sedia ada murid.
Contoh: Bidang
Ulum Syr’yyah: Akidah.
Guru
mengajar bahawa Allah SWT itu wujud dan tanda wujudnya Allah ialah dengan
wujudnya alam ini. Pengetahuan murid yang sedia ada ialah meraka tahu bahawa
setiap benda ada penciptanya begitu juga dengan alam ini kerana ianya tidak
akan terjadi dengan sendirinya. Penggunaan prinsip ini ia dapat mencapai objektif dan pengajaran
dapat berjalan dengan berkesan dan baik.
Dari khusus kepada umum
Memberi beberapa contoh untuk dibuat generalisasi.
Perkembangan isi pelajaran
yang berkesan hendaklah di susun dari sesuatu yang khusus kepada umum. Guru
hendaklah memilih isi pelajaran yang tersusun dari ciri-ciri khusus isi
pelajaran.
Contoh: Bidang
Ulum Syr’yyah: Ibadah.
Guru mengajar tentang hadas
kecil atau hadas besar, guru hendaklah menjelaskan dulu tentang ciri-ciri
khusus hadas kecil atau hadas besar sebelum membuat satu pengertian umum
tentang ciri yang telah diterangkan. Prinsip ini akan merangsang murid untuk
mengetahui perkembangan isi.
Dari dekat kepada jauh
Memberi contoh-contoh yang hampir dengan murid untuk
menjelaskan perkara-perkara yang hampir sama
dengan perkara yang diberi.
Contoh: Bidang
Adab dan Akhlak Islamiah.
Adab
terhadap ibu bapa dikaaitkan dengan adab kepada pemimpin
RUMUSAN
Pemahaman terhadap prinsip-prinsip isi pelajaran dan
pembelajaran Pendidikan Islam akan memperkembanghkan proses pengajaran dan
pembelajaran Pendidikan Islam dengan lebih tersusun. Dengan ini perkembangan isi pelajaran secara
berperingkat-peringkat adalah perlu diambil kira dalam memahamkan sesuatu isi
pelajaran supaya dapat dikekalkan dalam ingatan dan penghayatan murid secara
berterusan.
No comments:
Post a Comment