Konsep Program j-Qaf
Program j-QAF adalah usaha memperkasakan Pendidikan
Islam melalaui penekanan khusus dalam
pengajaran Jawi, al Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain yang dilaksanakan di
peringkat persekolahan rendah. j-QAF
adalah singkatan jawi, al-Quran, Bahasa Arab, dan Fardu Ain. Ia menggunakan kurikulum, model dan modul
tersendiri melalui tenaga guru yang khusus untuk pemulihan, bimbingan,
kemahiran, pengukuhan, pengayaan dan penghayatan murid. Pelaksanaannya
menggunakan peruntukan jadual waktu sedia ada
Objektif Program j-Qaf
Setelah projek ini dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan diharapkan semua
murid yang menganut agama Islam, semasa
di sekolah rendah dapat
i menguasai
bacaan dan tulisan jawi
ii khatam
al-Quran
iii mempelajari
bahasa Arab dan
iv mantap
dan menghayati fardhu ain
Kepentingan
program j-Qaf
Program j-QAF menjadi lebih penting sebagai suatu usaha ke arah memperkasakan Pendidikan Islam (PI)
yang sedia ada supaya semua bidang dalam
PI iwi dan Jawi lebih berkesan iaitu
bidang Tilawah al Quran, Akidah, Ibadah,
Sirah Nabawi, Akhlak dan Jawi lebih berkesan dan diamalkan dalam
kehidupan.
i. Kepentingan
Jawi
Jawi telah diajar sebagai
komponen Pendidikan Islam dan mula dilaksanakan pada tahun 2003 dengan
pendekatan pengajaran 6 bulan pertama di tahun 1. Laporan pemantauan mendapati
penguasaan bacaan Jawi dalam pendidikan
Islam semata-mata masih belum mencukupi dan berkesan. Oleh itu Pemulihan Jawi
dalam j-QAF menjadi keutamaan kepada murid
tercicir supaya semua murid boleh
menguasai jawi setelah diberi bimbingan secara berterusan.
ii. Kepentingan
al-Quran
Al-Quran telah diajar sebagai sebahagian Pendidikan
Islam dalam bidang Asuhan tilawah al-Quran
pada masa ini. Namun tidak menekankan pembelajaran sehingga khatam al-Quran
kerana ia memerlukan bimbingan berterusan daripada bilanganan guru yang sesuai
dengan nisbah murid yang menepati pendekatan talaqi dan musyafahah
(iaitu satu kaedah pembelajaran secara bersemuka dengan guru bagi mendengar,
membetul kesalahan dan menyebut semula
dengan baik dan lancar). Pendidikan Islam pada masa ini hanya mengutamakan
kebolehan membaca sahaja manakala aspek khatam tidak ditekankan di sekolah
tetapi hanya menyerahkannya kepada masyarakat .
iii. Kepentingan
Bahasa Arab
Status Bahasa Arab Sekolah Rendah pada masa ini sebagai mata pelajaran bahasa
tambahaan. Ia diajar di sekolah-sekolah rendah secara berpilih dan terhad. Tidak semua murid
berpeluang mempelajarinya
iv Kepentingan
Fardhu Ain
Ibu bapa masih belum berpuas hati dengan pencapaian dan penguasaan anak-anak
mereka terhadap amalan Fardhu Ain
terutama hal ibadah mendirikan solat.
V Kepentingan
Program j-Qaf pada keseluruhan
Masa pengajaran PI
Sekolah Rendah pada masa ini
ialah 6 waktu, 5 waktu di SJKT dan 4 waktu di SJKC. Peruntukan waktu ini tidak membolehkan aktiviti-aktiviti khatam
al-Quran, pemulihan dan pengukuhan Jawi dan latihan amali Fardhu Ain yang
mencukupi di laksanakan di
sekolah-sekolah. Manakala Bahasa Arab di sekolah- sekolah diajar oleh guru Pendidikan Islam sedia ada. Ini
menyukarkan pelaksanaan Bahasa Arab di
semua sekolah sekiranya guru Bahasa Arab
yang hakiki tidak diwujudkan.
Pelaksanaan
j-Qaf
j-Qaf telah dilaksanakan mulai tahun 2005 secara
berperingkat-peringkat. Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia sentiasa memberi maklumat yang lebih lengkap
mengenai cara pelaksanaan model-model
yang terpilih serta persiapan-persiapan khusus bagi pelaksanaan 2005. Panduan
modul yang terkandung di dalam buku ini adalah maklumat awal yang berguna untuk
persiapan kearah pelaksanaan sebenar. Ia tidak menggambarkan keadaan sebenar
pelakasanaan j-Qaf melainkan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil
keputusan mengekalkan panduan dan modul yang terkandung dalam buku ini.
Dasar & Status Pelaksanaan Program
j-QAF
|
|||||||||||||||||||||
Tujuan
Taklimat:
Memaklumkan
kepada Penyelia Pendidikan Islam dasar dan status pelaksanaan program j-QAF
|
|||||||||||||||||||||
Pengenalan:
Program
j-QAF merupakan usaha memperkasa Pendidikan Islam melalui penekanan khusus dalm
pengajaran & pembelajaran jawi, al-Quran, Bahasa Arab, Fardhu ‘Ain. Ia
menggunakan kurikulum, model dan modul tersendiri. Pelaksanaannya mengguna
peruntukan waktu sedia ada yang diajar oleh tenaga guru yg dilantik khusus.
|
|||||||||||||||||||||
Latar
Belakang Program j-QAF:
Program j-QAF dilaksana hasil cetusan idea YAB Perdana Menteri ketika
melawat KPM pada 30 Dis 2003.Hajat suci beliau diperhalusi di peringkat KPM
dalam seminar j-QAF pada 3-5 Mac 2004. Projek rintis dijalankan selama 3
bulan di 36 buah sekolah seluruh negara .Dalam Majlis taklimat KPM kpd
YAB Perdana Menteri pada 6 Ogos 2004 berhubung dengan cadangan JK Tan Sri
Murad dan laporan Projek Rintas j-QAF bahawa YAB Perdana Menteri bersetuju
program ini dilaksana mulai tahun 2005
|
|||||||||||||||||||||
Punca Kuasa:
Arahan YAB Perdana Menteri
”Subseksyen 50.1, (Akta Pendidikan Pengajaran Agama Islam)” – Jika di
dalam sesuatu institusi pendidikan terdapat lima orang murid atau
lebih yang menganut agama Islam, maka murid-murid itu hendaklah diberikan
pengajaran agama Islam oleh guru yang diluluskan oleh pihak Berkuasa Negeri.
|
|||||||||||||||||||||
Syor JK Khas Tan Sri Murad:
1. KPM hendaklah
mengadakan satu kurikulum Pendidikan Islam yang bersepadu dan berasaskan
pendekatan Islam Hadhari
2. Semua pelajar
Islam wajib belajar Bahasa Arab di sekolah Rendah dan Menengah serta wajib
khatam al-Quran di sekolah rendah
3. Penggunaan ICT
dalam P & P Pendidikan agama hendaklah dieksploitasikan sepenuhnya
4. Pendidikan
agama hendaklah dijadikan sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial
5. Guru-Gur agama
hendaklah diberi latihan semula secara khusus dan intensif terutama dalam
kaedah P&P serta aplikasi ilmu pengetahuan dan kemahiran
6. Semua institusi pendidikan di peringkat rendah dan menengah
hendaklah bebas drp pengaruh yg tidak wajar
|
|||||||||||||||||||||
Objektif:
Semua Murid sekolah rendah akan dapat;
1. menguasai bacaaan dan tulisan jawi
2.
khatam al-Quran
3.
menguasai asas Bahasa Arab
4. Memantapkan dan menghayati amalan
Fardhu ’Ain
|
|||||||||||||||||||||
Strategi:
1.
Unjuran Sekolah j-QAF
|
|||||||||||||||||||||
2.
Unjuran Guru j-QAF;
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
3.
Aktiviti Pemantapan j-QAF:
Mesyuarat :
Mesy memperkasa SK dan SAR
Mesy pasukan petugas khas j-QAF
Mesy JK Pelaksana j-QAF
Mesy penyelarasan kurikulum JAPIM – JAKIM
Mesy mingguan j-QAF
Mesy JK pemilihan dan
Penempatan guru-guru pelatih j-QAF
Mesy JK Pemilihan sekolah
|
|||||||||||||||||||||
Kursus dan Taklimat:
Kursus JLU Iqra’ dan kursus pemantapan guru j-QAF
Taklimat kepada Jemaah Nazir Sekolah
Taklimat kepada JPN
Taklimat kepada Guru Besar
Taklimat kepada Guru pembimbing
Taklimat kepada Guru Pend Islam
Taklimat kepada Pensyarah Maktab / Institut Perguruan
|
|||||||||||||||||||||
Pemantauan;
Pemantauan bersepadu KPM-SPPIM JPN
Pemantauan awal tahun persekolahan
Pemantauan secara berkala / pusat
Pemantauan secara berterusan negeri, PPD, PPG
|
|||||||||||||||||||||
Model-Model j-QAF;
|
|||||||||||||||||||||
1.
Model Kelas Pemulihan Jawi
2.
Model 6 bulan Khatam al-Quran
3.
Model Tasmik Khatam al-Quran
4.
Model Perluasan Bahasa Arab Komunikasi
5. Model Bestari Solat
|
|||||||||||||||||||||
Model Kelas Pemulihan Jawi;
|
|||||||||||||||||||||
Pengajaran
dijalankan oleh guru pemulihan utk memulihkan murid yg keciciran dalam jawi
Bilangan
murid seramai 6 – 10 yg belum mengenal huruf tunggal atau suku kata terbuka
dlm ujian pengesanan khas
urid
akan dipulihkan supaya dapat mengenal, menyebut dan menulis huruf tunggal,
suku kata terbuka dan tertutup serta membina perkataan mudah
|
|||||||||||||||||||||
Model
6 Bulan Khatam al-Quran;
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Model
Tasmik Khatam al-Quran;
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Model Perluasan Bahasa Arab Komunikasi;
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Model Bestari Solat;
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kokurikulum;
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Pembinaan Bahan;
Pembinaan bahan kurikulum;
|
|||||||||||||||||||||
Buku panduan;
|
|||||||||||||||||||||
Bahan bantu Mengajar;
Kelas Pemulihan jawi;
Model Khatam al-Quran;
Bahasa Arab Komunikasi;
Model
Bestari Solat;
|
|||||||||||||||||||||
Konsep
Makmal j-QAF
|
|||||||||||||||||||||
Penyelarasan
Tindakan;
|
Penyelarasan
Tindakan Bahagian KPM;
|
Isu-Isu;
Penempatan dan pertukaran guru j-QAF semasa dalam latihan
Kemudahan
asas seperti surau atau kelas tidak mencukupi
Guru
masih dlm latihan dan tidak mendapat pendedahan mencukupi kaedah Iqra’
Sumber
kewangan terhad membiayai Kem Bestari solat
Pertembungan
masa pembelajaran kelas KAFA dengan model tasmik
Pertambahan pegawai diperlukan bagi memantau
pelaksanaan j-QAF kerana perluasan sekolah yg melaksana program j-QAF
|
Harapan:
Kursus dan latihan kemahiran diperlukan untuk kemahiran guru j-QAF
Modul khas kepada murid istimewa perlu diwujudkan
Makmal pembelajaran j-QAF perlu disegerakan
Penggunaan ICT di kalangan guru j-QAF dapat dipertingkatkan
Kurikulum pendidikan Islam perlu disatukan dan diselaraskan oleh KPM
|
No comments:
Post a Comment