MODEL PERLUASAN BAHASA ARAB KOMUNIKASI
Model Perluasan Pelaksanaan Bahasa Arab bermaksud
pelaksanaan mata pelajaran Bahasa Arab diperluaskan kepada semua murid di
sekolah-sekolah yang melaksanakan Program j-QAF. Merujuk kepada Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 13/2004: Pelaksanaan Program j-QAF di Sekolah Rendah (KP(85)8591/Jld.XVII(13)
bertarikh 30 Disember 2004), “status mata pelajaran ini adalah sebagai mata
pelajaran pilihan. Walau bagaimanapun murid (Islam) hendaklah memilih Bahasa
Arab Komunikasi sekiranya tidak mengambil mata pelajaran Bahasa Cina Komunikasi
atau Bahasa Tamil Komunikasi”. Murid bukan Islam diberi pilihan sama ada ingin
mengambil Bahasa Arab atau pun tidak.
Matlamat
Pengajaran
dan pembelajaran bahasa di peringkat rendah bermatlamat menanam minat mempelajari Bahasa Arab bagi
menguasai kemahiran berbahasa di samping membolehkan murid berkomunikasi dengan
mudah.
Objektif
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran sekolah rendah murid dapat:
- mendengar bunyi huruf-huruf,
perkataan dan ayat bahasa Arab dan memahaminya.
- menyebut dengan betul
huruf-huruf, perkataan dan ayat bahasa Arab.
- bertutur dalam bahasa Arab
berdasarkan situasi tertentu dan
memahaminya.
- membaca
dengan betul dan memahami perkataan dan ayat bahasa Arab.
- menulis
dengan betul huruf-huruf, perkataan dan ayat bahasa Arab dan memahaminya.
- menulis
petikan berdasarkan situasi tertentu menggunakan ayat-ayat mudah dan memahaminya.
Strategi
Pelaksanaan
1. Model Perluasan Pelaksanaan Bahasa Arab dilaksanakan
dengan menggunakan peruntukan masa sedia ada bahasa Arab di sekolah kebangsaan
iaitu 60 minit seminggu (30 minit x 2 waktu) seperti yang dinyatakan dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8 Tahun 2002 KP (BS) 8591 Jilid XVII (8)
bertarikh 1 Oktober 2002 : Penawaran Mata Pelajaran Bahasa Arab Tambahan di
Sekolah Kebangsaan (SK).
2.
Peruntukan masa ini mestilah berada di dalam jadual waktu rasmi persekolahan.
3.
Model ini dilaksanakan berpandukan kepada sepuluh unit atau topik yang
terkandung dalam Pakej Buku Teks Bahasa Arab Komunikasi Tahun1,2 dan 3 edisi
2004. Penerbitan pakej buku ini terdiri daripada Buku Teks, Buku Latihan dan
aktiviti murid serta Buku panduam Guru yang dibina berdasarkan Sukatan pelajaran
Bahasa Arab Komunikasi dan Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Tahun
1, 2 dan 3.
4.
Guru Bahasa Arab hendaklah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran berpandukan
agihan aktiviti/ hasil pembelajaran (نتاج التعلم) yang dicadangkan seperti di dalam jadual Penilaian Kendalian
Sekolah Rendah (PKSR).
5.
Bagi membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran, guru-guru
disarankan menggunakan bahan bantu yang dibekalkan ke sekolah-sekolah.
Agihan
Tugas
1. Penolong Pengarah j-QAF Negeri, Penolong
Pegawai Pelajaran Daerah
Unit
Pendidikan Islam / Penyelia Kanan Pendidikan Islam Daerah
bertanggungjawab
:
a. memberi taklimat pelaksanaan model dan
b.
memantau pelaksanaan model.
2.
Guru Besar bertanggungjawab :
a. memastikan
program dapat dilaksanakan dengan sempurna.
b. meneliti dan mengemukakan laporan pelaksanaan model
kepada Unit Pendidikan Islam, Pejabat Pelajaran Daerah dan Sektor Pendidikan
Islam, Jabatan Pelajaran Negeri.
3.
Ketua Panitia Pendidikan Islam
bertanggungjawab :
a.
mengadakan mesyuarat penyelarasan pelaksanaan model.
b. bekerjasama dengan semua pihak di sekolah bagi
menjayakan pelaksanaan model.
c. menyediakan dan menyerahkan laporan pelaksanaan model kepada
Guru Besar.
4. Guru Bahasa Arab bertanggungjawab :
a. menggunakan Buku Teks, Buku Panduan Guru Bahasa Arab
dan bahan bantu mengajar yang disediakan untuk pengajaran dan pembelajaran
dalam kelas.
b. merancang aktiviti-aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang menarik dan bermakna.
c.
mempelbagaikan aktiviti komunikatif untuk menarik minat murid.
d.
memastikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid.
e.
membuat penilaian dengan menggunakan instrumen yang disediakan.
f.
merekodkan hasil penilaian yang dilakukan selepas proses pengajaran dan
pembelajaran.
g.
melaporkan perjalanan kelas dan hasil penilaian kepada Ketua Panitia.
Kaedah Pengajaran Dan Pembelajaran
1. Berdasarkan teori-teori pemerolehan dan pembelajaran
bahasa, terdapat pelbagai pendekatan pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab
boleh dilaksanakan di sekolah. Namun begitu, pendekatan komunikatif dicadangkan
untuk dilaksanakan di sekolah kerana sifat dan tujuan bahasa Arab itu sendiri
ialah untuk berkomunikasi.
2.
Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab
dijalankan menggunakan
kaedah-kaedah
berikut iaitu :
a. Kaedah Tematik (الطريقة الموضوعية)
b. Kaedah Ajuk-Hafaz (الطريقة الترديد والمحاكة)
c. Kaedah Semula Jadi /
Kaedah Terus ).المباشرة (الطريقة
d. Kaedah Latih Tubi ( الطريقة التدريبات المكثفة)
e. Kaedah Eklektik
(الطريقة الإنتقائية)
Penilaian
1. Penilaian ialah sebahagian daripada proses pengajaran
dan pembelajaran. Penilaian merupakan aktiviti untuk mendapatkanmaklumat yang
berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu hasil pembelajaran dan objektif
pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu,penilaian perlu dijalankan secara
berterusan bermula dari tahun 1 (silarujuk Panduan Pelaksanaan PKSR Bahasa Arab
seperti yang terdapat di dalam buku Panduan Pelaksanaan Model-model Pengajaran
dan Pembelajaran dan Kokurikulum j-QAF Tahun 6).
2. Guru perlu menjalankan 3 penilaian iaitu penilaian
sikap, penilaian lisan dan penilaian tulisan secara formatif berdasarkan topik
pembelajaran. Walau bagaimanapun penilaian yang perlu dilaporkan kepada Bahagian
Perkembangan Kurikulum (BPK) untuk tahap dua (Tahun 4 hingga Tahun 6) ialah penilaian
sumatif yang akan dibekal ke sekolah-sekolah pada bulan Mei dan Oktober sahaja.
3. Penilaian Bahasa Arab di peringkat sekolah
dilaksanakan mengikut format Penilaian Kendalian Sekolah Rendah (PKSR).
Penilaian Kendalian Sekolah Rendah mempunyai prinsip-prinsip berikut :
a. bersifat
formatif.
b. mengesan perkembangan individu secara
menyeluruh (intelek, emosi, rohani dan jasmani).
c.
sistematik dan
berterusan.
d.
menggunakan pelbagai kaedah (pemerhatian, lisan dan penulisan).
e. berasaskan
kriteria.
f. dikendalikan
oleh guru.
g. membolehkan
tindakan susulan.
KONSEP PROGRAM BESTARI SOLAT
Kem Bestari Solat
ialah aktiviti perkhemahan yang dilaksanakan untuk memastikan murid boleh
menunaikan solat dengan sempurna dari segi bacaan dan perbuatan. Aktiviti ini
dilaksanakan secara intensif di satu tempat khas mengikut kesesuaian sesebuah
sekolah.
Objektif
Kem Bestari Solat diadakan
bertujuan untuk memastikan murid dapat:
- mengetahui
kepentingan solat
- berwuduk
dengan sempurna
- mengetahui bilangan rakaat solat-solat fardu
- melaksanakan semua perbuatan dalam solat dengan
betul
- menguasai
bacaan dan mengaplikasikannya dalam solat dengan betul dan
lancar
Langkah-langkah
pelaksanaan
Bagi memastikan
Kem Bestari Solat berjalan dengan lancar , beberapa langkah perlu diambil:
i. Panitia Pendidikan Islam hendaklah menyediakan kertas kerja dan
dibentangkan dalam mesyuarat bagi memutuskan perkara-perkara berikut:
- Membentuk
Jawatankuasa Pelaksana peringkat sekolah
- Menetapkan
tempat dan masa untuk mengadakan Kem Bestari Solat
- Menentukan
guru yang layak untuk menjadi fasilitator
- Menyediakan jadual pelaksanaan aktiviti Kem Bestari
Solat
- Mengagihkan murid-murid yang akan mengikuti Kem
Bestari Solat mengikut kumpulan yang ditentukan.
- Memberi taklimat kepada fasilitator untuk panduan
tenaga sebagai pengajar dalam Kem Bestari Solat.
ii. Program ini dilaksanakan dua kali dalam tempoh
setahun.
iii. Aktiviti ini dilaksanakan dalam bentuk kursus
intensif di luar waktu P & P sama
ada di dalam atau di luar kawasan sekolah.
i.
Setiap kem
peringkat sekolah tidak melebihi 60 orang murid dan setiap kumpulan tidak
melebihi 10 orang.
ii.
Antara pengisian
aktiviti Kem Bestari Solat ini ialah latihan amali wuduk, amali
solat, solat berjemaah, ujian penilaian pra dan pasca program, riadah,
pertandingan bacaan dan amali solat.
iii.
Instrumen
penilaian perlu disediakan bagi menentukan tahap kebolehan murid
dalam mendirikan solat .
vii.Menyusun
pengisian aktiviti kem .
viii.Mengumpul
maklumat murid yang tidak tahu solat selepas tamat Kem Bestari
Solat
ix. Membuat
penilaian dan merekodkan pencapaian murid setiap kali aktiviti
dilaksanakan.
x. Melaporkan
rekod pencapaian murid kepada guru yang mengajar, ibu bapa,
penjaga, ketua panitia dan guru besar.
xi. Borang Catatan Pelaksanaan Solat. Borang
Catatan Pelaksanaan Solat
diedarkan kepada
ibu bapa dan penjaga
.
·
Ibu bapa /
penjaga hendaklah mencatat pelaksanaan amalan solat murid
di rumah selama dua bulan
·
Borang yang telah
lengkap hendaklah dikembalikan kepada pihak
sekolah untuk dianalisa.
·
Pihak sekolah
akan menyediakan laporan untuk pelaksanaan kem
kedua. Kem Bestari Solat Kedua dilaksanakan setelah
mengenalpasti kekuatan dan kelemahan Kem Bestari Solat Pertama.
Jawatankuasa
Pelaksana
Sebelum
melaksanakan Kem Bestari Solat, sebuah jawatankuasa pelaksana perlulah
ditubuhkan. Jawatankuasa Pelaksana terdiri daripada :
a.
Penaung
b.
Penasihat
c.
Pengerusi
d.
Setiausaha
e. Bendahari
f.
Ahli Jawatankuasa :
i. Urusetia
ii. Pendaftaran dan Penginapan
iii. Makanan dan Minuman
iv. Keselamatan / Kebajikan / Disiplin
v. Dokumentasi / Penilaian
vi. Riadhah
vii. Kem Komandan
viii. Siaraya
ix. Warden
x. Teknik & Peralatan
xi.
Sijil dan Hadiah.
Peruntukan Kewangan
a. Kewangan
i. Peruntukan kewangan khusus
ii. Sumbangan PIBG
iii. Sumbangan swasta dan lain-lain
b.
Perbelanjaan
i. Penyediaan Bahan ( Kertas Kerja, kertas
Edaran, Fail )
ii. Perbelanjan Runcit
iii. Perbelanjaan makan dan minum
iv. Hadiah galakan
Lantikan
Fasilitator
Fasilitator
terdiri daripada :
i. Guru Pendidikan Islam ( Dalaman / Luaran )
ii. Guru-Guru Akademik yang berkebolehan
iii. Ibubapa / Penjaga yang berkebolehan
iv. Guru-Guru KAFA
v. Pihak lain yang berkelayakan dan dipersetujui
oleh pihak pengurusan
sekolah.
9.5.7 Cadangan Jadual Aktiviti
i.
Pembahagian
kumpulan berdasarkan ujian pra-kem .
ii.
Memberi taklimat
kem berhubung pelaksanaan jadual, senarai aktiviti, etika dan peraturan kem, keselamatan dan sebagainya.
iii.
Cadangan tajuk Kuliah
Maghrib/Subuh : Memilih tajuk-tajuk yang
ringan, mudah dan asas berhubung kepentingan solat dan bersuci, seperti “Solat
tiang agama”, “Kedudukan solat
dalam hidup mukmin”, “Mengapa wajib bersolat”, “Hubungan bersuci dengan
solat”, “Mengapa perlu bersuci”, “Jika anda muslim anda mesti solat” dan
tajuk-tajuk lain yang difikirkan sesuai dengan tahap pemikiran murid bagi sekurang-kurangnya dapat menyelesaikan
soalan apa, mengapa, kenapa, bagaimana
dan di mana.
iv.
LDK (latihan
dalam kumpulan) 1 – 6 mengikut tajuk yang disediakan. Fokus kepada
latih tubi bacaan dan tunjuk cara solat.
PENUTUP
Model Perluasan
Bahasa Arab merupakan suatu usaha yang murni ke arah menanamkan minat dan
kemahiran berbahasa Arab yang merupakan Bahasa Al Quran yang ditanamkan sejak
peringkat sekolah rendah lagi. Manakala Program Kem Bestari Solat perlu
dilaksanakan oleh pihak sekolah bagi memastikan kejayaan kesinambungan terhadap
amalan fardhu ain di kalangan murid-murid sekolah rendah. Kedua-dua program ini
merupakan program j-QAF yang perlu
dilaksanakan oleh para guru yang berkenaan walaupun pada peringkat awal
pelaksanaan beberapa cabaran, yang diduga atau yang tidak diduga, telah dihadapi oleh pihak sekolah. Namun semua guru
j-QAF dan guru Pendiidkanj Islam perlu bertangungjawab melaksanakan dan
mengatasi segala kerumitan bagi menjamin kejayaan inisiatif besar pihak
Kementerian Pelajaran Malaysia. Jesteru bagi mencapai hasrat murni ini,
kerjasama dan hubungan erat pihak sekolah dan ibu bapa amat penting.
Mudah-mudahan dengan program ini dapat ia menambah rasa tanggungjawab dan minat murid
terhadap perintah Allah s.w.t.
No comments:
Post a Comment