Matlamat Pendidikan Islam Sekolah Rendah
Matlamat pendidikan Islam adalah untuk menghasilkan
muslim yang berilmu, beriman, berketrampilan, beramal soleh dan berakhlak mulia
berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah supaya menjadi hamba dan khalifah Allah yang
bertaqwa dan menyumbang ke arah mempertingkat tamadun bangsa dan negara.
Objektif Pendidikan Islam
Setelah mengikuti kurikulum Pendidikan Islam sekolah
rendah, murid dapat :
1. Membaca surah-surah
terpilih dari juzu’ Amma dengan betul dan fasih bagi memupuk minat membaca al-Quran
dan menjadi amalan harian.
2. Menghafaz ayat lazim
yang terpilih untuk bacaan dalam solat dan ibadat harian.
3. Memahami maksud beberapa
surah yang dipelajari dan menghayati pengajarannya kearah meyakini al-Quran
sebagai rujukan petunjuk Allah.
4. Memahami dan meyakini asas-asas keimanan
sebagai pegangan akidah dan benteng keagamaan.
5. Mengamalkan ibadat-ibadat asas dalam fardu
ain serta memahami fardu kifayah sebagai tuntutan kewajipan umat Islam.
6. Memahami dan mengambil iktibar daripada sirah
Rasulullah SAW sebagai asas perkembangan tamadun manusia.
7. Mengamalkan adab dan menghayati nilai-nilai
akhlak dalam kehidupan seharian.
8. Membaca dan menulis jawi sebagai kecintaan terhadap warisan budaya
bangsa.
Kandungan Sukatan
Pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Rendah
Bil.
|
BIDANG
|
OBJEKTIF
|
TUMPUAN
|
1
|
Asuhan Tilawah
Al-Quran
|
1. Membaca Surah–surah terpilih daripada juzuk Amma
dengan betul dan fasih bagi memupuk minat membaca Al-Quran.
2. Menghafaz ayat-ayat lazim yang terpilih untuk
bacaan dalam solat dan ibadah harian.
3. Memahami maksud beberapa surah yang dipelajari
ddengan menghayati beberapa surah sebagai rujukan petunjuk Allah.
|
1. Membaca ayat-ayat al-Quraan
dengan Betul dan fasih.
2. Menghafaz ayat-ayat tertentu
dengan betul dan fasih
3. Memahami pengertian
surah-surah tertentu daripada Juzuk Amma (Juzuk 30 ) dan menghayati
pengajarannya.
|
2
|
Asas Ulum
As-Syariah
|
1. Memahami dan meyakini asas-asas keimanan sebagai
pegangan akidah dan benting keagmaan
2. Mengamalkan ibadah-ibadah asas Fardu Ain s erta
memahami Fardu Kifayah sebagai tuntutan kewajipan umat Islam
3. Memahami dan mengambil Iktibar dengan sirah
Rasulullah S.A.W. sebagai asas perkembangan tamadun manusia,
|
1. Penekanan akidah,pembentukan
sikap dan tanggungjawab terhadap Allah
2. Pengetahuan mengenai
peraturan ibadah yang ditentukan oleh Allah Taala dan melaksanakannya
3. Percontohan dan pengambilan
iktibar dari Sirah Rasulullah S. A..W
4. Implikasi Akidah,Ibadah dan
Sirah dari segi tanggungjawab terhadap diri, keluarga,masyarakat dan Negara.
|
3.
|
Asas Akhlak Islamiah
|
Mengamal adab dan menghayati nilai-nilai akhlak
dalam kehidupan seharian
|
1. Kepatuhan terhadap perturan
dan cara hidup
Muslim dalam hubungan dengan Allah S.W.T.
dan Rasulullah S.A.W
2. Kepatuhan terhadap peraturan dan tatacara
perhubungan manusia dengan diri,
keluarga, alam sekitar,masyarakat dan
Negara
|
4.
|
Pelajaran Jawi
|
Membaca dan menulis jawi serta mencintainya sebagai warisan budaya bangsa.
|
1. Menulis tulisan jawi dengan
baik
2.
Membaca jawi dengan lancar
3.
Menghayati seni tulisan jawi.
|
Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan
Islam
Huraian Sukatan Pelajaran ialah satu dokumen yang memperkembangkan dan
memperjelaskan maksud dan kehendak
Sukatan Pelajaran. Ia juga merupakan keutamaan hampir setara dengan Sukatan
Pelajaran dan perlu dibaca bersama-sama.
Penguasaan terhadap apa yang terkandung dalam
Huraian Sukatan pelajaran adalah menjadi
ukuran pencapaian murid. Penyediaan
bahan pengajaran dan pembelajaran serta
penilaian dibina berdasarkan Huraian
Sukatan Pelajaran.
Fungsi utama
Huraian Sukatan Pelajaran
ialah untuk:
¨
Menentukan skop
sukatan
¨
Panduan guru dalam
menyediakan isi pelajaran dan pemilihan
aktiviti pembelajaran
¨
Kegunaan penyedia
buku teks dan bahan pembelajaran bagi memilih dan membina isi kandungan aktiviti pembelajaran, soalan penilaian dan
kerja lanjutan
¨
Kegunaan pembinaan
soalan ujian dan penaksiran samada berbentuk formatif atau sumatif
Organisasi Huraian Sukatan Pelajaran
Huraian
sukatan pelajaran disusun dengan menggunakan format yang diselaraskan bagi semua matapelajaran. Kandungan Huraian Sukatan dipersembahkan dalam bentuk
lajur seperti berikut :.
Bidang Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Cadangan
Pengalaman Pembelajaran
|
|
|
|
Keterangan lajur
Lajur
|
Kandungan dalam
Lajur
|
Lajur Bidang
Pembelajaran
|
Mengandungi
tajuk-tajuk seperti dalam kandungan sukatan pelajaran.
|
Lajur
Hasil Pembelajaran
|
¨ Berkaitan
dengan hasil pembelajaran yang mesti dicapai oleh murid.
¨ Mengandungi
kenyataan atau keterangan mengenai kesan atau hasil dari proses pembelajran yang dialami oleh murid, samada kesan berbentuk dalaman
(implisit) atau luaran ( eksplisit).
¨ Hasil
pembelajaran yang mesti dicapai bagi setiap tajuk telah dibahagikan kepada 3 aras iaitu aras
1, aras 2 dan aras 3 bertujuan untuk memenuhi keperluan tiga golongan
prestasi murid.
Aras 1 :
Aras ini
bertujuan memenuhi keperluan golongan
murid berpencapaian rendah. Ia merupakan aras yang paling rendah atau
paling mudah yang mesti dikuasai
oleh keseluruhan murid. Bimbingan dan dorongan dengan aktiviti yang sewajarnya perlu diberi untuk mencapai penguasaan hasil pembelajaran aras ini, iaitu tahap
yang paling minima.
Aras 2 :
Aras sederhana atau pertengahan yang
perlu dikuasai oleh murid yang mempunyai aras kebolehan yang
sederhana. 60% - 70% daripada keseluruhan murid dalam kelas sepatutnya menguasai tahap ini .
Aras 3 :
Aras paling tinggi. Ia perlu dikuasai oleh murid-murid
pencapaian tinggi. Selalunya 15 % - 20% murid yang diajar boleh
menguasai aras ini
|
Lajur
Cadangan Pengalaman Pembelajaran
|
¨ Memuatkan
cadangan strategi, kaedah, teknik, aktiviti yang boleh dilakukan oleh guru
untuk mencapai hasil pembelajaran yang baik.
¨ Cadangan
kepada guru tentang pengalaman pembelajaran yang akan dialami oleh murid
dalam proses pengajaran dan pembelajaran
|
Tumpuan mata pelajaran Pendidikan Islam
Kekuatan bagi mana-mana mata
pelajaran adalah bergantung kepada aspek kandungan pelajaran, pendekatan ,
kaedah dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta kekuatan dan kesan
bahan-bahan yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Peruntukan masa bagi mata
pelajaran sekolah rendah ialah 150 minit seminggu dan boleh dibahagikan kepada
5 waktu dengan 30 minit setiap waktu. Sebanyak 30 minit atau satu waktu
diperuntukkan bagi pelajaran Jawi.
A. Asuhan Tilawah
al-Quran
I. Bacaan :
i. Mengenal huruf-huruf hijaiyyah tunggal, bersambung
dan berbaris fathah, kasrah,dhammah, tanwin, sukun dan syaddah.
ii. Membaca kalimah dan potongan ayat
iii. Membaca kalimah dan ayat-ayat
pendek pelbagai baris
iv. Membaca surah-surah dengan betul dan fasih :
v. Membaca potongan ayat-ayat dari surah-surah tertentu
yang mengandungi tanda bacaan mad dan waqaf
vi. Membaca ayat-ayat pendek mengandungi nun sakinah dan
tanwin
vii. Membaca potongan ayat-ayat dari surah-surah tertentu
yang mengandungi mim syaddah, nun syaddah dan mim sakinah
viii. Membaca potongan ayat-ayat daripada surah-surah
tertentu yang mengandungi bacaan qalqalah.
Berikut surah-surah yang dicadangkan;
Bil
|
Surah
|
Bil
|
Surah
|
Bil
|
Surah
|
1
|
Al-Fatihah
|
11
|
Al-Fil
|
21
|
Al-Tin
|
2
|
An-Nas
|
12
|
Al-Humazah
|
22
|
Al-syarh
|
3
|
Al-Falaq
|
13
|
Al-‘Asr
|
23
|
Al-Dhuha
|
4
|
Al-Ikhlas
|
14
|
Al-Takathur
|
24
|
Al-Lail
|
5
|
Al-Masad
|
15
|
Al-Qari’ah
|
25
|
Al-Syams
|
6
|
Al-Nasr
|
16
|
Al-Adiyat
|
26
|
Al-Balad
|
7
|
Al-Kafirun
|
17
|
Al-Zalzalah
|
27
|
Al-Fajr
|
8
|
Al-Kawthar
|
18
|
Al-Bayyinah
|
28
|
Al-Ghasiyyah
|
9
|
Al-Ma’un
|
19
|
Al;-Qadr
|
29
|
Al-A’la
|
10
|
Al-Quraisy
|
20
|
Al-‘Alaq
|
30
|
Al-Tariq
|
II Hafazan :
Menghafaz
surah-surah berikut :
a.
|
Al-Fatihah
|
l.
|
Al-Takathur
|
b.
|
An-Nas
|
m.
|
Al-Qari’ah
|
c.
|
Al-Falaq
|
n.
|
Al-Adiyat
|
d.
|
Al-Ikhlas
|
o.
|
Al-Zalzalah
|
e.
|
Al-Kafirun
|
p.
|
Al-Bayyinah
|
f.
|
Al-Kawthar
|
q.
|
Al;-Qadr
|
g.
|
Al-Ma’un
|
r.
|
Al-‘Alaq
|
h.
|
Al-Quraisy
|
s.
|
Al-Tin
|
i.
|
Al-Fil
|
t.
|
Al-syarh
|
j.
|
Al-Humazah
|
u.
|
Al-Dhuha
|
k.
|
Al-‘Asr
|
|
|
III Kefahaman
:
Pengertian Al-Quraan
Kelebihan membaca Al-Quraan
Sejarah ringkas al-Quraan
Memahami surah-surah berikut secara umum
·
Surah Al-Fatuhah ayat 1 - 7
·
Surah al-Nas ayat 1-6
·
Surah al-Falaq ayat 1-5
·
Surah al-Ikhlas
·
Surah al-Kawthar
·
Surah al-Ma’un ayat 1-7
·
Surah al-Qadr ayat 1-5
·
Surah al-Dhuha ayat 1-11
B Bidang Ulum Syariah
. I. Tajuk-tajuk Akidah ialah:
·
Pengertian Rukun Iman
·
Beriman Kepada Allah
·
Beriman Kepada Maliakat
·
Beriman Kepada Rasul
·
Beriman kepada Kitab-Kitab
·
Beriman kepada Hari Akhirat
·
Beriman kepada Qadak dan Qadar
·
Pengertian Rukun IslamSifat wajib Allah
·
Nama-nama Allah (Asma al-Husna ) yang berikut:
·
Pengertian Dosa dan
pahala
·
Pengertian Syirik.
·
Sam’iyyat :
Pengertian
·
Perkara-perkara
sam’iyyat
II Ibadah
Konsep Ibadah
Pengertian
Jenis-jenis
Fardhu Ain dan Fardhu
Kifayah
Jenis-jenis hukum
Bersuci :
§ Pengertian
§ Tanggungjawab
bersuci
§ Istinjak
§ Bersuci
dari najis
§ Bersuci
dari hadas
§ Tayammum
§
Solat:
·
Pengertian
·
Solat Fardu
·
Bacaan dalam solat
serta terjemahannya
-
Takratul Ihram
-
Surah AlFatihah
-
iii.Doa Iftitah
-
Ketika Ruku’
-
Ketika Iktidal
-
Ketika Sujud
-
Ketika duduk antara
dua sujud
-
Tahyatul awal dan
akhir
-
Doa Qunut.
·
Pelakuan Solat (Rukun Fi’li) dan hikmahnya
·
Perkara-perkara yang
membatal solat
·
Rukun-rukun
·
Syarat-syarat wajib
·
Syarat-syarat sah
·
Sunat Ab’adh dan
Hai’ah.
·
Azan dan Iqamah
·
Solat berjamaah
·
Solat Jumaat
·
Ibadah puasa
·
Solat Hari Raya Aidil
fitri dan Aidiladha
·
Solat Jenazah
III
Sirah :
3.1
|
Tanda-tanda
kenabian
|
3.16
|
Tentangan
terhadap Rasulullah
|
3.2.
|
Salasilah
keturunan Nabi
|
3.17
|
Israk
dan Mikraj
|
3.3
|
Penyusuan
dan Pemelihraan Nabi
|
3.18
|
Perjanjian
Aqabah
|
3.4
|
Nabi
dibesarkan dan dididik nilai murni
|
3.19
|
Hijrah
kemadinah
|
3.5
|
Kematian bapa dan ibu Nabi
|
3,20
|
Pembinaan
Masjid pertama
|
3.6
|
Kematian
Datuk
|
3.21
|
Persaudaraan
Muhajirin dan Ansar
|
3.7
|
Pemeliharaan Nabi oleh bapa saudara
|
3.22
|
Pembentukan
Negara Madinah
|
3.8
|
Pekerjaan Nabi( Semasa Kecil & Dewasa
|
3.23
|
Mempertahankan
Madinah
|
3.9
|
Pekhawinan
Nabi
|
3.24
|
Piagam
Madinah
|
3.10
|
Peritiwa
Hajarul al-Aswad
|
3.25
|
Perjanjian
Hudaibiah
|
3.11
|
Peristiwa
di Gua Hira’
|
3.26
|
Pembukaan
Kota Mekah
|
3.12
|
Mukjizat
Al-Quraan
|
3.27
|
Perkembangan
Islam Zaman Rasul
|
3.13
|
Dakwah
Rasulullah (sulit dan terang)
|
3.28
|
Haji
Wida’
|
3.14
|
Hijrah
ke Habsyah
|
3.29
|
Kewafatan Rasulullah S.A.W.
|
3.15
|
Pembesar
Mekah terima Rasulullah
|
|
|
C.
Bidang Adab dan
Akhlak Islamiah
a.
Adab
dalam Kehidupan Harian
Dalam bahagian ini anda akan didedahkan mengenai perkara
berikut :
3.1.1
|
Adab
Makan Minum
|
3.1.7
|
Adab
berkenderaan
|
3.1.2
|
Adab
Qada Hajat
|
3.1.8
|
Adab masuk dan keluar rumah
|
3.1.3
|
Adab tidur dan bangun tidur
|
3.1.9
|
Adab menghidang makan dan minuman
|
3.1.4
|
Adab
mandi dan bersugi
|
3.1.10
|
Adab
berjalan
|
3.1.5
|
Adab
berwuduk
|
3.1.11
|
Adab
bertanya
|
3.1.6
|
Adab
berpakaian
|
3.1.12
|
Adab
mengurus diri
|
b.
Adab terhadap Ibu Bapa dan Keluarga
1.2.1
Adab bercakap dengan ibu
bapa
1.2.2
Adab menolong ibu
bapa
1.2.3
Adab bergaul dengan
keluarga
c.
Adab
dalam kehidupan Bersosial
3.2.1
|
Adab
bergaul dengan rakan
|
3.2.12
|
Adab
berkumpul
|
3.2.2
|
Adab di masjid dan surau
|
3.2.13
|
Adab
berjual beli
|
3.2.3
|
Adab
bercakap dengan rakan
|
3.2.14
|
Adab
bekerja
|
3.2.4
|
Adab
melayan tetamu
|
3.2.15
|
Adab
menziarah jiran
|
3.2.5
|
Adab
menziarah orang sakit
|
3.2.16
|
Adab
ketika bermaian
|
3.2.6
|
Adab
menziarah rakan
|
3.2.17
|
Adab
terhadap tempat dan harta benda awam
|
3.2.7
|
Adab
menziarah orang tua
|
3.2.18
|
Adab
kecintaan kepada Negara
|
3.2.8
|
Adab
dengan orang tua
|
3.2.19
|
Adab menjaga kebersihan sungai dan alam sekitar
|
3.2.9
|
Adab
menziarah jenazah kubur
|
3.2.20
|
Adab
rehlah
|
3.2.10
|
Adab makan di majlis keramaian
|
3.2.21
|
Adab manusia dan makhluk lain
|
3.2.11
|
Adab
berjiran
|
3.2.22
|
Adab
dengan pemimpin
|
d.
Adab
Menuntut Ilmu
i.
Adab bercakap dengan
guru
ii.
Adab ke sekolah
iii.
Adab Belajar
iv.
Adab semasa di
sekolah
v.
Adab berhujah
vi.
Adab menolong guru
vii.
Adab menjaga harta
benda sekolah
e.
Adab
dengan Al-Quraan
3.5.1
Adab membawa dan menyimpan Al-Quraan
3.5.2
Adab membaca
Al-Quraan
Pelajaran
Jawi
a.
Mengenal , menyebut
dan menulis huruf jawi tunggal
b.
Mengenal , menyebut
dan menulis huruf jawi sambung
c.
Mengenal , menyebut dan menulis suku kata terbuka
d.
Mengenal , menyebut
dan menulis suku kata tertutup
e. Membaca dan menulis rangkai kata dan ayat
f. Mengenal , membaca dan menulis perkataan pinjaman
g. Mengenal , membaca dan menulis perkataan berimbuhan dan
ayat pendek
h.
Menggunakan tanda
baca
i.
Membaca pelbagai
jenis teks bacaan
j.
Menulis pelbagai jenis teks
k. Mengenal dan menulis khat Nasakh dan Rik’ah.
Rumusan
Kurikulum
pendidikan Islam adalah bermatlamat untuk mencapai keberkesanan dari segi
penghayatan dan aplikasi, berfungsi
sebagai benteng keagamaan dan amalan nilai-nilai budaya bangsa. Oleh itu,
setiap bakal pendidik hendaklah memahami dengan jelas tentang Sukatan Pelajaran Pendidikan
Islam Sekolah Rendah kerana ia
merupakan
asas utama sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik
darjah. Dengan pemahaman ini guru akan
lebih mudah merancang pengajaran mereka serta dapat menghurai setiap tajuk yang
dicadangkan.
Huraian
sukatan pelajaran ialah satu dokumen yang memperkembang dan memperjelas maksud
serta kehendak sukatan pelajaran.
Sukatan ini mempunyai institusi yang tinggi yang hampir setara dengan sukatan
pelajaran. Sukatan pelajaran perlu difahami bersama-sama dengan
huraian sukatan pelajaran. Penguasaan
terhadap segala yang terkandung dalam huraian sukatan pelajaran adalah menjadi
ukuran pencapaian murid.
Mengkaji dan meneliti Sukatan Pelajaran adalah amat mustahak
sebelum guru memulakan tugasan dibilik darjah, pengajaran dan pembelajaran
hendaklah berdasarkan kepada sukatan Pelajaran, melalui sukatan pelajaran
pelajar dapat menimba ilmu dan kemahiran.
No comments:
Post a Comment