Konsep
Buku Teks
Buku
teks Pendidikan Islam terbaru dibina
berdasarkan semakan semula KBSR .
Ianya telah melalui proses
pemerakuan yang tertentu di peringkat
Kementerian Pelajaran Malaysia . Isi
kandungannya memenuhi dan menepati kehendak sukatan pelajaran dan huraian
sukatan pelajaran
Ciri-ciri
semakan kepada buku teks ialah untuk menampilkan buku teks sebagai agen
perubahan yang berkemampuan untuk membantu memberikan prospek baru
dalam penerokaan, penguasaan kemahiran baru dan terkini, progresif,
dinamik dan seimbang yang dapat
dinikmati oleh anak dididik kita.
Seterusnya dapat membantu dalam
menyediakan guna tenaga negara dan peningkatan kualiti pendidikan.
Buku
teks merupakan satu wadah penulisan yang mengandungi fakta, pengetahuan dan
maklumat lain yang diperlukan untuk membentuk minda pelajar. Ianya tidak hanya berfokus kepada aspek peperiksaan sahaja tetapi lebih dari itu. Penggunaaan bahasa yang ringkas dan padat, di
samping ilustrasi yang menarik diharap dapat
merangsang minda pelajar menghayati
matlamat dan objektif pengajaran dan
pembelajaran.
Kandungan Buku Teks :
- Buku teks telah digubal oleh panel penulisan yang telah dilantik.
- Buku Teks mengandungi dua jilid iaitu jilid satu untuk ‘ Asuhan Tilawah Al Quran’ dan ‘Pelajaran Jawi’ dan jilid dua “Bidang Asas Ulum Syariyyah” dan “Adab dan Akhlak Islamiah’
- Setiap tajuk pelajaran telah disediakan dengan isi pelajaran yang lengkap.
- Bagi setiap isi pelajaran telah ditentukan hasil pembelajaran dan aras pembelajaran seperti yang telah ditetapkan dalam Huraian Sukatan Pelajaran.
- Isi kandungan buku teks dilengkapkan dengan grafik-grafik yang menarik perhatian murid-murid .
- Di akhir setiap topik dicadangkan aktiviti susulan dan latihan untuk penilaian.
- Setiap tajuk juga disediakan dengan aktiviti gerak minda, penghayatan dan info islam
Keberkesanan
Buku Teks :
1. Buku teks boleh membantu murid-murid membuat
persediaan belajar.
2. Membangkitkan minat murid untuk membaca
dengan ilustrasi yang menarik.
3. Buku teks juga sebagai bahan rujukan
murid-murid di sekolah dan di rumah ketika membuat ulangkaji.
4. Buku teks juga menjadi panduan awal kepada
murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
5. Buku teks juga memberikan kemudahan kepada
guru untuk membuat aktiviti dan latihan.
Rumusan
Buku teks sangat
membantu anda dalam merancang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Ilustrasinya yang menarik dan aktiviti berpusatkan
murid akan menjadikan sesi pengajaran
dan pembelajaran di kelas anda ‘hidup dan menyeronokkan, ia perlu dijadikan sebagai sumber rujukan utama murid. Kita hendaklah menanamkan kepada pelajar mengenai kepentingan mengguna dan memelihara buku teks. Pendekatan
Buku Teks Semakan Semula diharapkan menjadi rujukan terkini pelajar. Isu pelajar
sering mendapatkan sumber dari buku tambahan luar lebih dari buku teks
seharusnya dapat diatasi.
Buku Panduan
Guru
Kementerian Pendidikan telah menyediakan
bahan asas seperti Buku Panduan
Pengajaran dan Pembelajaran. Buku ini
disediakan secara berasingan bagi setiap
bidang di mana ianya mencadangkan butur-butir terperinci bagi membantu
guru merancang pengajaran dan pembelajaran .
Fungsi Buku Panduan Guru
·
Wujud pembelajaran yang berkesan dan suasana bilik darjah yang mengembirakan .
·
Penglibatan
murid secara aktif
·
Strategi
pengajaran yang merangsangkan
perbincangan dan penerokaan
·
Suasana
pembelajaran koperatif di mana murid
berpeluang melihat diri mereka sebagai murid yang berkebolehan
·
Kemahiran
Berfikir
·
Pengajaran Berasaskan kajian Masa Depan (KMD)
·
Pembelajaran
secara konstruktivisme
·
Pembelajaran
secara kontekstual
·
Penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran
Keberkesanan Penggunaan Buku
Panduan Guru
1. Membantu guru dalam
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan dalam bilik
darjah.
2. Sebagai garis panduan
yang terarah bagi guru untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran.
3. Buku Panduan Guru juga
menyediakan contoh-contoh aktiviti dan latihan yang sesuai yang boleh membantu
guru di dalam kelas.
Rumusan
Buku
Panduan Guru ialah antara strategi Kementerian Pendidikan bagi memastikan
kurikulum dilaksanakan dengan cara yang terbaik dan terkini. Melalui buku ini pembelajaran akan menjadi
lebih ceria dan menyeronokkan.
Setiap pendidik perlu menjadikan Buku
Panduan Guru ini sebagai panduan utama dalam pengajaran dan pembelajaran
mereka
No comments:
Post a Comment