Data
yang diperolehi semasa menjalankan tinjauan biasanya tidak tersusun dan susah untuk
dikaji. Untuk tujuan kajian dan laporan, semua data harus disusun dan
dikumpulkan dalam kelas yang tertentu. Contohnya, mengikut jantina, umur,
pendapatan, bilangan ahli dalam keluarga, keuntungan dan sebagainya. Hasil
mengagihkan data kepada kelas yang berlainan dalam bentuk jadual dinamakan penjadualan.
Oleh itu, frekuensi taburan terkumpul adalah satu jadual yang menyusun data-data
ke dalam beberapa kelas, iaitu ke dalam kumpulan nilai yang menjelaskan satu
ciri data. Penjadualan membantu menyusun
dan mengemas data supaya maklumat lebih mudah untuk difahami. Penjadualan data merupakan bagaimana
pengumpulan maklumat dapat dicantum menjadi satu bahan yang boleh diguna pakai.
Dalam penjadualan ini, terdapat
ciri-ciri penjadualan yang baik iaitu:
a) Sempadan
kelas
b) Bilangan
kelas
c) Lebar
kelas
d) Selang
kelas
e) Julat
Sempadan kelas
adalah satu nilai yang menyambung dua kelas yang
berurutan. Ia amat penting untuk
pengiraan statistik seperti pengiraan nilai median, nilai mod, nilai-nilai
sukuan dan untuk membina gambar rajah, histogram dan gambar rajah ogif. Sempadan kelas dinilai sebagai setengah
daripada jumlah had atas suatu kelas dan had bawah kelas selepasnya. Sebagai contoh untuk kelas 21- 30 dan 31-40,
sempadan kelas ialah 1/2 (30+31) = 30.5.
Bilangan kelas merupakan satu
cara membentuk data dengan mengumpulkanya dalam beberapa kelas yang sama saiz. Sebahagian ahli statistik berpendapat bahawa
bilangan kelas yang sesuai bagi sesuatu kumpulan data bergantung pada bilangan
cerapan dalam kumpulan data yang dikumpulkan.
Rumus bagi menganggar bilangan kelas ialah: k = 1 + (3.3) log n
Dengan n sebagai bilangan cerapan.
Rumus ini merupakan anggaran dan ada kalanya bilangan kelas yang dinilai dengan
rumus masih tidak dapat menampung semua cerapan yang ada.
Lebar kelas ialah jarak di antara sempadan atas dengan sempadan bawah suatu kelas. Nilai lebar kelas dibulatkan kepada integer yang hampir mengikut sistem nombor nyata biasa dan kadang kala bentuk data perlu di ambil kira iaitu sama ada data mempunyai nilai yang besar atau kecil. Lebar kelas (L) selalunya diukur dengan rumus: L = julat
Bilangan kelas
Data terkumpul selang kelas
ialah data yang dikumpul dalam satu jadual kekerapan yang berselang kelas. Kelas seperti 21-30, 31-40
dinamakan sebagai selang kelas. Nombor
21 dan 31 ialah had bawah kelas. Kelas atau selangnya mempunyai maksud yang
sama. Untuk keseragaman, tetapkan nilai
cerapan yang terkecil sebagai had bawah selang kelas pertama.
Julat bagi data tak terkumpul
merupakan beza antara nilai cerapan terbesar dengan nilai cerapan terkecil. Julat bagi data terkumpul ialah beza antara
sempadan atas kelas terakhir dengan sempadan bawah kelas pertama.
Kekerapan melonggok “kurang daripada” bagi sesuatu kelas
merupakan jumlah kekerapan bagi kelas-kelas sebelumnya. Kekerapan melonggok “lebih daripada” bagi
sesuatu kelas merupakan jumlah kekerapan bagi kelas-kelas selepasnya.
Data
kuantitatif dalam bentuk terkumpul boleh dipamerkan dengan histogram, poligon
kekerapan dan ogif. Histogram ialah penyajian data dengan menggunakan carta
palang bagi taburan kekerapan data kuantitatif. Untuk melakar histogram perlu
diketahui bilangan kelas, lebar kelas, selang kelas, sempadan kelas serta
kekerapan atau kekerapan realitif sesuatu kelas.
No comments:
Post a Comment