2.0 Analisis
Elemen Falsafah Pendidikan Kebangsaan
2.1 Pengenalan
Falsafah pendidikan Kebangsaan
sememangnya sangat penting kepada setiap guru sebagai panduan bagi mereka dalam
membantu mereka menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu, pentingnya seseorang
guru untuk memahami Falsafah Pendidikan Kebangsaan secara terperinci supaya
hasrat kerajaan bagi melahirkan guru-guru yang berupaya menjayakan falsafah ini
dapat dilaksanakan. Namun, persoalannya disini,
adakah kakitangan guru sekarang betul-betul memahami setiap elemen dalam
FPK? Dibawah ini merupakan analisis
setiap elemen penting yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
2.2 Pendidikan merupakan suatu usaha
berterusan
Pendidikan
merupakan suatu proses dalam memperoleh ilmu, yang mana pemindahan kemahiran
serta unsur unsur seperti nilai-nilai murni dalam diri setiap individu cuba
untuk diterapkan semasa dalam proses menerima pendidikan. Proses ini mungkin
sahaja berlaku secara langsung atau tidak langsung kerana manusia sentiasa
menerima pendidikan secara berterusan sejak dari kecil lagi hingga ke akhir
hayat. Pendidikan boleh dibahagikan
kepada dua iaitu Pendidikan Tidak Formal dan Pendidikan Formal. Pendidikan
Tidak Formal bermula di rumah manakala pendidikan formal pula merupakan satu
bentuk pendidikan yang mempunyai sukatan pelajaran, mempunyai sistem
peperiksaan serta lain-lain lagi.
Usaha kerajaan yang
mengalakkan guru-guru untuk terus belajar bagi memberi peluang kepada mereka
untuk menyambung pelajaran ke tempat yang lebih tinggi menunjukkan bahawa
kerajaan sangat menekankan budaya belajar sepanjang hayat. Pendidikan yang
berterusan adalah sangat penting kerana ia dapat membantu individu dalam
menyesuaikan diri dengan sesuatu perubahan yang berlaku di dalam
kehidupan. Bukan itu sahaja, pendidikan
awal kanak-kanak adalah amat penting bagi membentuk sahsiah dalam diri
individu. Hal ini kerana, pendidikan yang baik sejak kanak-kanak adalah sangat
membantu dalam membina sahsiah seseorang individu. Bertitik tolak daripada itu, sahsiah
seseorang akan terus berkembang dari semasa ke semasa sehingga membawa kepada
kelahiran individu yang berpendidikan serta mempunyai sahsiah yang
baik.
2.2 Perkembangan potensi individu
Umum bersetuju,
setiap individu sememangnya mempunyai potensi yang tersendiri. Namun, tidak
semua orang mengetahui potensi diri masing-masing. Oleh itu, individu yang sudah mengenal pasti
potensi dirinya hendaklah perlu berusaha mencungkil dan mengasah bakat yang ada
dengan daya dan usaha yang berterusan. Sebenarnya, bakat, potensi dan kebolehan
akan wujud melalui interaksi sosial dengan orang sekeliling dan alam sekitar.
Melalui
pendidikan, masyarakat akan berpeluang dalam mengembang dan meningkatkan
potensi yang ada dalam diri. Di
sekolah misalnya, terdapat banyak aktiviti kokurikulum yang telah diwujudkan
bagi memberi keseimbangan dalam akademik dan aktiviti luar. Penglibatan pelajar dalam kegiatan
kokurikulum boleh kita perhatikan dalam kegiatan sukan, kelab, persatuan dan
pakaian seragam. Daripada kegiatan ini juga, seseorang pelajar akan dapat
mengembangkan diri mereka dalam pelbagai bidang. Semasa kegiatan ini
dijalankan, mereka akan diasah mengikut kebolehan mereka dengan bimbingan guru. Maka, disinilah peranan guru dalam mencari
dan memperkembangkan bakat pelajar amat diperlukan. (Omardin Ashaari, 1998).
Sesuai dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang memberi penekanan kepada unsur JERI, ianya
membantu dalam memberi tumpuan kepada daya berfikir secara kritis dan
kreatif. Malah, potensi yang berjaya
digilap menyebabkan seseorang berupaya memberi tumpuan kepada perkembangan
anggota tubuh badan dengan cekap dan sihat.
Hal ini seterusnya membantu seseorang memiliki perasaan dalaman jiwa
yang sihat serta berupaya memperkembang kecerdasan emosi ke tahap yang
optimum.
2.3 Perkembangan individu secara menyeluruh
dan bersepadu
Ramai yang bersetuju, bakat, potensi dan
kebolehan yang ada dalam diri seseorang adalah sangat berkait rapat antara satu
sama lain. Potensi-potensi
yang ada pada seseorang individu haruslah dikembangkan secara bersepadu dan
tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Sebagai contohnya potensi dari
sudut intelek tidak boleh dipisahkan dengan potensi kerohanian. Hal ini kerana, pelajar yang bijak tidak akan
seimbang tanpa wujudnya norma-norma kemanusiaan seperti kasih sayang dan nilai
menghormati orang lain.
Begitu juga dengan potensi yang lain
seperti potensi rohani dan jasmani dalam satu-satu aktiviti tidak boleh
dipisahkan dengan kemahiran bersosial seperti sifat-sifat kerjasama dalam
permainan dalam satu pasukan. Semua potensi ini seharusnya berkembang secara
menyeluruh dan bersepadu untuk membentuk pelajar yang sempurna.
Elemen perkembangan
secara menyeluruh dan bersepadu ini sebenarnya membawa maksud kepada
perkembangan dan peningkatan seseorang individu hendaklah merangkumi
keempat-empat aspek iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani. Melalui perkembangan yang merangkumi
keempat-empat aspek inilah yang akan melahirkan individu yang seimbang dari
segala aspek.
2.4 Insan yang seimbang dan harmonis
Insan yang seimbang membawa
maksud bahawa semua keperluan manusia iaitu pertumbuhan akal, perkembangan
rohani, emosi dan jasmani secara sihat dan bersepadu berada di tahap yang baik.
Harmonis pula bermaksud unsur-unsur rohani, intelek, emosi dan jasmani dalam
diri manusia adalah dalam keadaan serasi dan sesuai. Keadaan ini akan membawa hubungan baik antara
manusia dengan manusia, manusia dengan alam sekitar dan juga manusia dengan
Tuhan.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
berperanan dalam melahirkan masyarakat yang seimbang dan harmonis seperti
mempunyai ilmu, sahsiah yang baik, percaya kepada Tuhan serta mempunyai akhlak
yang baik dan juga kesihatan diri yang baik. Hal ini boleh berlaku
apabila masyarakat dapat mengamalkan keempat-empat aspek iaitu jasmani, emosi,
rohani dan intelek sehinggakan mereka mampu hidup secara harmoni terhadap diri
sendiri dan juga dengan orang lain.
Sekiranya keempat-empat aspek ini
diamalkan dengan baik dalam kehidupan seharian, mereka akan berupaya menghadapi
sebarang dugaan dan cabaran hidup dengan lebih mudah disamping berupaya
menangani pelbagai kesukaran apabila berhadapan dengan segala macam
masalah. Hal ini seterusnya membawa
kepada lahirnya seseorang insan yang berfikiran matang dan berjiwa tenteram
serta bersikap positif.
Intelek sangat berkait rapat dengan
pemikiran dan juga keupayaan kognitif seseorang individu. Mereka yang mempunyai
daya intelek yang tinggi mampu berfikir secara kritis, kreatif, dan juga
reflektif. Penguasaan kemahiran asas 3M iaitu kemahiran membaca, menulis, dan
juga mengira adalah sangat ditekankan dalam unsur intelek. Kebanyakan rakyat
Malaysia menganggap bahawa intelek merupakan kunci utama kejayaan seseorang
individu. Persepsi rakyat kita yang berfikiran sebegini haruslah diubah.
Aspek intelek yang
dimaksudkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan juga membawa maksud bahawa
kejayaan intelek bukanlah bermaksud cemerlang di dalam peperiksaan semata-mata,
tetapi kejayaan dari segi intelek juga adalah kejayaan yang merangkumi
keupayaan seseorang berfikir bagi meneruskan hidup dan berdikari. Contohnya,
apalah guna cemerlang di dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan mendapat straight
A tetapi tidak mampu hidup berdikari dan kurang bijak dalam membuat
keputusan yang rasional bagi menentukan hala tuju sendiri. Individu yang
memiliki daya intelek yang tinggi juga akan sentiasa berkongsi maklumat dan
berupaya dalam memberikan bantuan dan memberi pendapat yang bernas. Malah, individu seperti ini juga tidak
kedekut untuk menyebarkan ilmunya kepada sesiapa. Mereka yang mempunyai intelek
yang baik akan cenderung dalam memperbaiki diri dan akan terus berusaha untuk
mengembangkan ilmu yang ada dalam diri.
Rohani merujuk kepada pembentukan dan pembinaan
watak dan jati diri kita sebagai seorang manusia. Sistem pendidikan yang baik akan melahirkan
watak dan jati diri yang sesuai menurut agama, adat dan sosio-budaya Malaysia,
sebagaimana yang termaktub dalam Rukun Negara.
Jika nilai rohani dan nilai-nilai moral tidak ada dalam diri seseorang,
maka peribadi yang baik tidak akan wujud dalam diri kita. Sebab itulah kerajaan
telah memantapkan matapelajaran agama Islam di sekolah kebangsaan dengan
memperkenalkan program Jawi, Quran, Arab dan Fardu Ain (J-QAF).
Bagi
pelajar yang bukan Islam pula, penghayatan secara praktikal dalam matapelajaran
Pendidikan Moral haruslah ditekankan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
supaya ianya dapat dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Sekiranya unsur
rohani wujud dalam jiwa seseorang, mereka pasti akan menyedari akan kewujudan
Tuhan. Mereka akan bersyukur dengan segala nikmat dan kurniaan tuhan yang telah
diberikan kepada mereka. Disamping itu,
mereka juga akan berasa takut untuk melakukan sesuatu perbuatan yang menyalahi
hukum-hukum syarak. Bahkan, pegangan yang kuat dalam unsur rohani sangat
membantu seseorang dalam mengamalkan nilai-nilai murni serta berakhlak mulia
dalam kehidupan seharian.
Penghayatan
terhadap unsur emosi akan menjamin perasaan yang sihat dan matang serta
memiliki sifat kasih sayang untuk mencintai perpaduan dan keamanan serta
perasaan positif yang lain. Seseorang yang sihat tubuh badan tetapi tidak dapat
mengawal emosi akan cepat berputus asa apabila menghadapi ujian atau dugaan
sehingga membawa kepada kes bunuh diri. Keadaan ini berlaku kerana
ketidakstabilan seseorang dalam mengawal emosi. Bagi pelajar yang mempunyai
masalah emosi, guru kaunseling bertanggungjawab dalam memberi nasihat dan
panduan supaya konflik emosi dalam diri pelajar dapat diselesaikan dengan baik.
Kewujudan
Persatuan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) di setiap sekolah yang terdiri daripada
kalangan pelajar di sesebuah sekolah bagi berperanan dalam membantu segelintir
pelajar-pelajar yang mempunyai konflik emosi dalam diri mereka adalah sangat
perlu diwujudkan di setiap sekolah. Individu yang mengamalkan unsur ini juga akan
memiliki perasaan kasih sayang, simpati dan empati bukan sahaja kepada sesama
manusia malah turut kepada haiwan dan alam sekitar. Mereka juga dilihat mampu
dalam mengurus serta mengawal emosi dengan stabil dan lebih matang. Pada masa yang sama, sifat kekitaan yang
wujud dalam diri mereka akan menyebabkan mereka cenderung menunjukkan sifat
perpaduan serta mudah untuk bantu-membantu dan bekerjasama dalam melakukan
sesuatu aktiviti. Hal ini seterusnya akan membantu mereka dalam menangkis dan
mengawal perasaan-perasaan negatif apabila berhadapan dengan pelbagai masalah
dalam kehidupan.
Unsur Jasmani memberi
tumpuan kepada perkembangan angota-angota tubuh badan dengan cekap dan sihat. Walaupun merujuk tubuh badan, ia bukanlah
merujuk kepada penjagaan tubuh badan semata-mata, ia juga perlu kepada
penjagaan emosi kerana emosi juga mempengaruhi kesihatan tubuh badan. Unsur jasmani adalah sesuatu yang sangat penting
dan perlulah diterapkan dalam diri setiap individu terutamanya golongan
remaja. Hal ini kerana, mereka bukan
sahaja mendapat tubuh badan yang sihat di usia yang muda. Malah, mereka
berkemampuan bagi mengembangkan bakat dan kemahiran teknikal, manipulatif serta
sosial dalam diri mengikut keupayaan individu masing-masing.
Sekiranya unsur
jasmani ini diterapkan di setiap sekolah dengan berkesan, mereka akan lebih
menyedari tentang kepentingan melakukan aktiviti fizikal seperti bersenam dan
bersukan. Perkara ini seterusnya membantu
mereka dalam menggalakkan mereka melakukan aktiviti-aktiviti yang membawa
kepada wujudnya insan yang mempunyai fizikal dan mental yang sihat. Hal ini seterusnya sedikit sebanyak membantu
mereka dalam menggunakan segala kemahiran fizikal yang ada untuk dimanfaatkan
kepada masyarakat.
2.5 Kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
Kepercayaan kepada Tuhan
adalah elemen yang ketujuh dalam Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dimana kalau kita lihat kepentingannya, semua pelajar Islam diwajibkan mengambil
mata pelajaran Pendidikan Islam dalam peperiksaan awam. Kewajipan ini jelas
menunjukkan kepada kita bahawa pentingnya bagi setiap pelajar bagi mengamalkan
percaya kepada Tuhan.
Elemen ini sangat
membantu dalam memberi impak yang positif dalam diri setiap individu iaitu
percaya dan mengakui akan kewujudan pencipta-Nya. Mereka dilihat cenderung
dalam mengamalkan segala ajaran agama dan bersikap takut untuk melakukan segala
perbuatan yang menyalahi ajaran agama.
Mereka juga akan mensyukuri segala
pemberian nikmat dan kurniaan-Nya ke atas mereka. Hal ini membawa mereka kepada menyedari
bahawa segala hukum-hukum dan fenomena alam semesta ini merupakan peraturan
yang telah ditetapkan oleh Allah. Bukan itu sahaja, Mereka juga akan lebih
menyedari bahawa setiap individu bertanggungjawab ke atas diri sepenuhnya
kepada segala tindakan yang telah mereka lakukan sama ada baik mahupun buruk.
2.6 Rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan
Membentuk rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan adalah elemen yang sangat ditekankan dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan. Elemen ini
memberi saranan kepada rakyat untuk membudayakan sikap suka membaca, cintakan ilmu
pengetahuan serta menggunakannya untuk memberi manfaat kepada diri dan orang
lain. Rakyat Malaysia yang
berilmu pengetahuan juga merupakan rakyat yang memiliki ciri seperti berfikiran
terbuka. Sekiranya
elemen ini betul-betul diamalkan di sekolah, para pelajar akan lebih mengetahui
tujuan mereka ke sekolah dan kepentingan ilmu pengetahuan itu sendiri.
Mereka akan
bersikap lebih mencintai ilmu pengetahuan dan seterusnya akan membawa diri
mereka ke arah yang lebih berfikiran jauh dan berwawasan. Selain itu, mereka
akan berusaha memperkasakan ilmu yang diperolehi dan mengamalkannya ke arah
yang lebih bermanfaat bukan untuk diri sendiri sahaja, tetapi juga kepada orang
lain. Mereka juga akan cenderung untuk
memupuk budaya ilmu dan budaya membaca dalam kalangan rakan-rakan mereka
sendiri. Pada masa yang sama, mereka
juga bersikap lebih berpandangan jauh dalam mencari jalan bagi menyelesaikan
sesuatu masalah
2.7 Rakyat
Malaysia yang berketerampilan
Menurut Ee Ah Meng, 1990, keterampilan membawa
maksud bagaimana seseorang dapat berhubung dengan insan yang lain. Ia juga meliputi beberapa aspek seperti
pemikiran, kepercayaan dan perasaan.
Hasrat yang ingin dicapai dalam elemen ini ialah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang mempunyai kemahiran dan kecekapan dalam menjalankan sesuatu tugas
atau amanah.
Seterusnya,
ketrampilan juga melihat bagaimana elemen ini memberi pandangan seseorang
terhadap diri sendiri dan juga orang lain.
Hal ini berkait rapat dengan aspek positif atau negatif pemikiran
seseorang itu terhadap diri mereka dan juga orang lain. Hal ini akan menyebabkan seseorang mempunyai
keyakinan diri yang tinggi. Bertitik tolak
daripada itu, para pelajar yang berketerampilan sangat berkebolehan dalam
menjalankan sesuatu tugas dengan sempurna sekiranya elemen ini betul-betul
diamalkan dalam sesuatu organisasi pendidikan.
Elemen ini juga sangat membantu dalam
memupuk pembawaan diri yang baik dalam diri masing-masing. Dengan mengamalkan elemen berketrampilan,
mereka akan lebih berpandangan jauh dan mempunyai sifat inisiatif yang tinggi
sekiranya berhadapan dengan sesuatu masalah dalam diri mereka. Bukan itu
sahaja, mereka akan memiliki kecekapan dan kompetensi yang tinggi dalam diri
mereka. Kompetensi yang ada dalam diri inilah yang akan membantu mereka dalam
mengasah sesuatu bakat atau kemahiran yang ada dalam diri mereka.
2.8 Rakyat Malaysia yang berakhlak mulia
Masyarakat yang berakhlak
mulia di sini bermaksud bahawa masyarakat yang mengamalkan nilai-nilai murni
seperti bersopan santun, berbudi bahasa, jujur, amanah, berintergriti dan
sebagainya. Unsur
ini merupakan perkara utama yang ditekankan supaya rakyat Malaysia mampu untuk
berfikir, bertindak dan menilai mana satu yang baik dan mana satu yang buruk. Kesan daripada
pembudayaan elemen ini akan menjadikan para pelajar berupaya mengamalkan
nilai-nilai murni dan budi pekerti yang mulia sekiranya elemen ini
diaplikasikan dalam kehidupan seharian.
Antara nilai murni
yang perlu diterapkan ialah nilai perpaduan, hormat-menghormati, bersabar,
toleransi dan semangat kekitaan yang perlu ada dalam diri setiap individu. Kesemua
nilai-nilai murni ini sangat penting dan perlu diterapkan kepada rakyat Malaysia
sejak dari peringkat sekolah lagi supaya ia sebati di dalam jiwa rakyat
Malaysia. Kesannya, mereka akan menunjukkan perwatakan
yang baik serta akan dijadikan contoh dan role model kepada
orang lain. Mereka juga pastinya akan disegani dan dihormati oleh orang
lain.
2.9 Rakyat
Malaysia yang bertanggungjawab
Seseorang individu sudah tentu akan lebih
dipercayai dan dihormati sekiranya elemen ini diamalkan oleh setiap orang. Bertanggungjawab
yang dimaksudkan disini bukanlah bererti bertanggungjawab ke atas tugasan
pekerjaan sahaja malahan ianya meliputi pelbagai aspek tanggungjawab seperti
tanggungjawab terhadap agama dan keluarga, tanggungjawab terhadap perlembagaan
undang-undang, tanggungjawab terhadap keamanan sejagat dan sebagainya.
Dengan
mengetahui tugas dan tanggungjawab masing-masing, rakyat Malaysia pastinya
mampu untuk menjalankan tanggungjawab mereka sebagai seorang warganegara yang
berwibawa, disegani dan dihormati. Mereka juga akan menyedari bahawa tanggungjawab
dan tugas yang telah diberikan merupakan suatu amanah dan perlu dilaksanakan
dengan sebaiknya. Hal ini seterusnya akan membantu mereka untuk berusaha menjalankan segala tanggungjawab dan
amanah yang diberikan dengan cekap dan sempurna walaupun terdapat
halangan dan dugaan. Perkara ini juga turut menyebabkan merekamematuhi segala
peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan dengan lebih
baik.
2.10 Rakyat Malaysia yang berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri
Elemen ini lebih menekankan kepada konsep
ketahanan diri iaitu mampu untuk menghadapi segala dugaan dan halangan
yang dihadapi. Berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri di sini
bermaksud seseorang individu yang berupaya menangani apa-apa sahaja masalah di
dalam hidupnya. Mereka juga mampu untuk
berfikir secara waras apabila menghadapi sebarang situasi seperti menilai kesan
dan akibat baik dan buruk sesuatu yang dipertimbangkan. Di samping itu juga,
mencapai kesejahteraan hidup ini juga meliputi keupayaan seseorang individu
mempunyai tubuh badan yang sihat dan mempunyai kemahiran dalam menjalin
perhubungan yang baik dengan orang lain.
Mereka juga akan
lebih berfikiran waras dan berjiwa tenang dalam sesuatu keadaan. Mereka
juga tidak mudah berputus asa dalam menghadapi sesuatu cabaran mahupun
kekalahan hidup. Dugaan dan halangan ini dianggap sebagai satu cabaran hidup
yang akan mematangkan diri. Individu
seperti ini juga berkeupayaan mengharungi segala liku-liku hidup dan mempunyai
daya tahan fizikal dan mental yang tinggi dalam diri.
2.11 Rakyat
Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
negara
Sekiranya elemen ini diamalkan dalam sesuatu
organisasi, seseorang individu akan berusaha untuk mempertahankan diri, maruah,
bangsa, agama dan negara daripada sebarang ancaman luar. Mereka juga akan
berusaha mengekalkan ekonomi dan kestabilan politik di negara sendiri agar
terbela dan sentiasa terjamin. Mereka juga akan berusaha untuk memupuk
nilai-nilai nurni dalam diri terutamanya semangat perpaduan, hormat-menghormati,
semangat kekitaan dan bertimbang rasa. Bukan itu sahaja, mereka juga akan
mematuhi segala peraturan dan undang-undang yang ada di negara ini supaya
rakyat dapat hidup dalam keadaan makmur dan harmoni.
Seseorang yang
benar-benar menghayati elemen ini akan menjadikan Rukun negara sebagai pegangan
dan juga amalan hidup. Perasaan kekitaan dan cintakan negara juga akan wujud
dalam diri setiap individu lantas menyebabkan mereka akan berusaha untuk
mencapai kehidupan yang lebih bermakna dan bermatlamat. Dengan wujudnya rakyat
Malaysia yang mampu memberi sumbangan kepada negara, ia sebenarnya telah
membantu proses pembangunan negara ke arah sebuah negara maju. Bukan itu
sahaja, rakyat Malaysia yang berjaya di dalam memberikan sumbangan kepada
keluarga akan menambahkan lagi keharmonian dan kemakmuran di dalam sesebuah
keluarga bahkan juga kepada masyarakat. Kesannya, pastinya kita akan dapat
menyaksikan kelahiran masyarakat yang berguna kepada keluarga, agama dan
bangsa.
No comments:
Post a Comment